2023-02-17, 16:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Länge var jag inne på SE som oskyldig.
Sedan att SE är GM.
Nu blir jag osäker igen. Informationen om den extremt ovanliga ammunitionen får mig att börja tvivla på SE som GM igen.

Inte lätt detta.

Något som också stör mig är vittnen som sett GM hölstra vapnet. Och chevamannen som säger att GM tar "älgkliv". Passar inte riktigt in på SE.

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Den delen med att han gör sig av med revolvern efter skotten. För då ser ingen något i händerna. Hade han försökt lägga den i fickan hade den väl med stor sannolikhet ramlat ur. Den måste ju ner i en väska eller hölster för att flykten ska bli oproblematisk.

Alternativt finns väl med en osannolik variant där han hela tiden hade vapnet i handen men att ingen såg det. Eller skulle det vara möjligt att ha det i byxlinningen kanske?
Citera
2023-02-17, 16:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Diskar gör det ju inte. Men det gör honom till en väldigt osannolik gm

Hur kommer man fram till det?
Citera
2023-02-17, 16:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hajar. Och båda dina inlägg om ammunitionen är mycket intressanta. Tack!

Självklart ska man inte bortse från ammunitionens ovanlighet (är till och med öppen för mycket ovanlig).
Mina kommentarer till andra skribenter har enbart handlat om deras påstående om diskning av Engström.

Behöver nog inte känna blygsel inför mycket ovanlig. Finns säkert fog för att fläska på mer än så till och med, men pga osäkerhet och att Magnumammunition i allmänhet var ovanlig så kan man nöja sig med det.

Man kan erinra om att polisen ej hade den i sin referenssamling med 500 sorters ammunition. Därför tog det lite tid att identifiera den. SKL hade den nog dock.

En sak man kan fundera på är vem i Sverige hade sakliga skäl att inneha denna produkt?
Citera
2023-02-17, 16:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur var det med regler att köpa ammunition i Finland/Åland?

Vapenlagstiftningen är likartad i de nordiska länderna (lite hårdare i Sverige) och jag antar att den inte skilde sig så mycket före 1986 heller.

Till skillnad från idag, så kunde en svensk sportskytt vid den här tiden alltså inte handla ammunition på sin vapenlicens. Vilket måhända gick i Finland. Men att köpa ammunition över disk utan något tillstånd gick knappast där heller. Jag har ivf svårt att tro det.
Citera
2023-02-17, 16:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Behöver nog inte känna blygsel inför mycket ovanlig. Finns säkert fog för att fläska på mer än så till och med, men pga osäkerhet och att Magnumammunition i allmänhet var ovanlig så kan man nöja sig med det.

Man kan erinra om att polisen ej hade den i sin referenssamling med 500 sorters ammunition. Därför tog det lite tid att identifiera den. SKL hade den nog dock.

En sak man kan fundera på är vem i Sverige hade sakliga skäl att inneha denna produkt?

Det jag inte riktigt förstår med hur du uttrycker dig är Christer Andersson.
Han hade ju bevisligen den typ av ammunition vi pratar om.

Hur fick han tag på den?
Hade han "sakliga skäl" att inneha denna produkt?

Krävs det mer än att vara medlem i en skytteklubb som har ammunitionen?
Citera
2023-02-17, 16:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, den detaljen stämmer ju inte. Men frågan är hur mycket vittnena påverkades av media, och frågan är hur väl man minns detaljerna på en förbipasserande.

Om media sade jacka kanske vittnena tänkte, jaha, bäst jag inte skämmer ut mig och säger rätt nu då!

Mannens ålder samt plaggets längd och färg förefaller stämma. Tre detaljer prickar in av fyra i signalementet.

HO nämner jacka medan ALG minns en rock på SE. LJ är inne på jacka men är inte helt säker. YN ser en rock?

Tror att AD är en av de mest ofiltrerade av alla vittnen, han står upp med råg i ryggen, och hans iakttagelse stämmer otäckt bra med SE?

Ja, det är väl en möjlig orsak. En annan är att man inte uppfattade rätt plagg. Vilket vi ser på själva mordplatsen också. Även kring huvudbonad.

Så visst kan signalementen stämma med SE. Beroende dels på vad SE verkligen hade på sig och/eller vilka uppgifter vi använder.
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-02-17 kl. 16:42.
Citera
2023-02-17, 16:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Eftersom ammunitionen är osannolik måste det röra sig om en osannolik gärningsman.

SE är GM.

Nå, om antagandet att ammunitionen inte är aktivt och informerat vald på förhand utan det är någon som tager vad han råkar ha tillgång till stämmer, så är väl alla såna typer av GM lika troliga eller otroliga.

Jag har inte tänkt igenom detta ordentligt, men ammunitionstypens sällsynthet innebär i sig nog inte så mycket i detta avseende.

Dock blir det av intresse vilka föreslagna GM av denna typ den mycket ovanliga ammunitionen kan knytas eller kopplas till på olika sätt.
Citera
2023-02-17, 16:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det jag inte riktigt förstår med hur du uttrycker dig är Christer Andersson.
Han hade ju bevisligen den typ av ammunition vi pratar om.

Hur fick han tag på den?
Hade han "sakliga skäl" att inneha denna produkt?

Krävs det mer än att vara medlem i en skytteklubb som har ammunitionen?

Hur menar du med CA?

Nej, jag tycker nog inte att en sportskytt har "sakliga skäl" att inneha produkten. Dyr och i sammanhanget ej adekvat. Ofta var det nog mest en kul grej att testa. Kan förvisso vara ett skäl gott nog.

Den är inte ett "sakligt" val för GM heller.

Amerikansk polis har vid tiden slutat använda den.

Ammunitionen faller mellan alla stolar.
Citera
2023-02-17, 16:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur menar du med CA?

Nej, jag tycker nog inte att en sportskytt har "sakliga skäl" att inneha produkten. Dyr och i sammanhanget ej adekvat. Ofta var det nog mest en kul grej att testa. Kan förvisso vara ett skäl gott nog.

Den är inte ett "sakligt" val för GM heller.

Amerikansk polis har slutat använda den.

Ammunitionen faller mellan alla stolar.

Du missuppfattar (troligtvis) min fråga.

Min tolkning av hur du uttrycker dig är hur otroligt jäkla ovanlig denna ammunition är.
Vi vet att CA hade den.

Hur gick det till när han införskaffade den?
Vad krävdes?
Citera
2023-02-17, 16:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fram till att någon kommer fram till något konkret som visar på att han har haft möjlighet att tillskaffa sig de här patronerna får han anses vara extremt osannolik. Ni gör samma tankevurpa här som på många ställen i det här spåret. "Nu var det ju de kulorna som användes, därför hade han dom". Det är en mycket bättre väg att gå att se vilka som hade de kulorna och jobba sig framåt den vägen.

Vi vet ju faktiskt två i utredningen som hade just den här typen. De är därför just nu mycket mer troliga än SE.
Citera
2023-02-17, 16:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fram till att någon kommer fram till något konkret som visar på att han har haft möjlighet att tillskaffa sig de här patronerna får han anses vara extremt osannolik.

Jag tog bort de meningar som enbart var raljerande trams.
Jag är helt obeskrivbart ointressant av dina subjektiva åsikter om dina "meningsmotståndare". Håll dig till sakfrågan tack.

Men det har gått 37 år!
TP tittade på det 30 år efter mordet.
PU började inte rota i detta förrän 2017.

Är det kanske på sin plats med lite ödjmukhet att vi inte vet tillräckligt för att ens dra någon slutsats?
Är alla personer i Täbygänget kartlagda tex? Vet vi vilka som hade licenser och inte?
Citera
2023-02-17, 16:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du missuppfattar (troligtvis) min fråga.

Min tolkning av hur du uttrycker dig är hur otroligt jäkla ovanlig denna ammunition är.
Vi vet att CA hade den.

Hur gick det till när han införskaffade den?
Vad krävdes?

Ok.

Det är pistolklubbens materialansvarige som köper två askar på Widfors någon gång 1983-84. Medlemmar med revolver som önskar får köpa patroner ur dessa askar. Patroner i båda askarna finns kvar 2011.

Varför den materialansvarige väljer just denna ammunition vid tillfället är okänt. Man har tidigare testat lite udda ammunition på klubben, bland annat så kallad "Cop Killer" -ammunition. Om det nu har med saken att göra.

Skytten får köpa ammunition som är relevant för den typ av vapen hen har licens för. Klubben får handla ammunition till sådana typer av vapen som ingår i dess verksamhet och som den har ammunitionslicens för.

Typ. Jag har ej svinkoll på exakt hur allt förhöll sig före 1986.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in