2023-02-17, 14:51
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Ja ensam har hon väl aldrig bott , men ta gärna och fråga så slipper du undra. Det var på den tiden hon ville bli en stor influenser och skrev om allt , förståndet hindrade ju inte. Men jag antar att du nämner Robin eftersom du direkt vill kasta skit på honom.
Om hon bodde med Robin så var dom väl två föräldrar och ansvaret för eventuella blåmärken bör ju falla på båda i så fall.
Eller kanske mest på Robin beroende på hur man vill resonera.
Kör vi ert resonemang så är blir det ju Robin som får ansvar för det.
Citera
2023-02-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Om hon bodde med Robin så var dom väl två föräldrar och ansvaret för eventuella blåmärken bör ju falla på båda i så fall.

Varför?
Citera
2023-02-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hon var ju hemma där på morgonen, för att byta kläder eller vad det var. L begärde tillstånd att duscha....I var ensam med J i flera minuter.......det räcker.

Det KAN ju vara därför som L kanske blir frikänd, för att det inte är juridiskt orimligt med en annan GM!

Sedan kan jag hålla med dig om att åklagaren inte verkar vara den vassaste indianen av them all, I skulle inte ha avfärdats från utredningen så tidigt och lättvindligt!

Hon var hemma på söndagseftermiddagen för att duscha och hämta kläder, sedan skulle hon tillbaka till V, hon ville inte vara längre än behövligt hemma i sitt hem. tiden som hon är hemma har hon ju svårt att uppskatta. Säger att hon inte träffade J, J låg och sov, L blir arg om man väcker J.
Men om nu L också duschade så fanns det ju möjlighet för I att gå in och träffa sitt barn, L kan ju inte hålla koll på vad hon gör när han duschar.
Citera
2023-02-17, 15:10
Medlem
Citat:
Din mupp
Det är ju precis det jag skriver.
Åklagaren har missat att ta med möjligheten att Lukas kvävt barnet i gärningsbeskrivningen.
Återupplivningen pågick i 50 minuter men det fanns ett skäl till att barnet ens behövde återupplivas.
Det som kallas orsaken.
Vi vet också att Lukas trots sina påstådda kunskaper i HLR inte ens påbörjade återupplivning förrän SOS blir förbannad på honom.
Han kanske inte hade så stort intresse av det helt enkelt.
I ambulansen var han ju fullt upptagen i tankarna med Victor och Bella och satt och muttrade om det.
Helt naturligt förstås om du frågar hans fanclub.

Men hallå, är du trög?
Har han skakat barnet eller har han kvävt barnet ? Rättsläkaren säger ju skakvåld? Kan man kväva ett barn så att det får symtom på skakvåld ?

Släpp Kicki-festisen nu, jag tror du fått i dig tillräckligt 😘
Citera
2023-02-17, 15:14
Medlem
cidertiders avatar
Citat:

I dina drömmar om en perfekt Isabella kanske.
Citera
2023-02-17, 15:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Var hon verkligen hemma på morgonen? Som jag minns det utifrån fup så var det dagen innan som hon var hem en stund.

Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Hon var hemma på söndagseftermiddagen för att duscha och hämta kläder, sedan skulle hon tillbaka till V, hon ville inte vara längre än behövligt hemma i sitt hem. tiden som hon är hemma har hon ju svårt att uppskatta. Säger att hon inte träffade J, J låg och sov, L blir arg om man väcker J.
Men om nu L också duschade så fanns det ju möjlighet för I att gå in och träffa sitt barn, L kan ju inte hålla koll på vad hon gör när han duschar.

Ok, det är nog så. Men det eventuella skakvåldet kunde väl ha inträffat ca ett dygn innan dödsfallet?, Var det inte så?

Då kan man inte utesluta annan GM......
Citera
2023-02-17, 15:18
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Nej Bella hade definitivt inte tillfälle.
Det har man redan konstaterat och hon är därför avförd från utredningen.

Det går väl att starta en ny utredning ?
Citera
2023-02-17, 15:20
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Var hon verkligen hemma på morgonen? Som jag minns det utifrån fup så var det dagen innan som hon var hem en stund.

Stämmer , hon hade inte masat sig hem !
Citera
2023-02-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ett mer passande uttalande är att jag inte fallit för Lukas och inte kommit till samma slutsats helt enkelt.
Alla som inte tycker som du är inte rättshaverister.

Fast nu är du ju bara nojjig... Du verkar ha hamnat i nåt slags "jag-mot-världen"-tänk, till viss del förståeligt med tanke på hur tråden ser ut. Men du kan ju inte bara för det välja vilka åsikter andra har. Jag tycker ingenting i denna fråga, har inte tillräckligt med kött på benen för det och har därför aldrig uttryckt att det lutar åt endera håll.
Citera
2023-02-17, 15:24
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Ska man verkligen behöva förklara familjeliv för dig in i minsta detalj??? Du kan ju inte vuxit upp i en familj, snarare ensam i en grotta!!

Båda föräldrar är inte alltid hemma tillsammans med barnen, en/båda jobbar, en reser bort några dagar, en åker och handla...osv.

Hur många sekunder krävs det för att tillfoga ett blåmärke????

Och jag börjar starkt att tvivla på att pojkarna har några diagnoser, det är väl I som drivit den linjen för att omgivningen ska tycka synd om henne/göra sig mer intressant!
Citera
2023-02-17, 15:26
Medlem
Citat:
Försvaret kör alltså på linjen att J har kvävts till döds, om jag uppfattar det rätt.
Rent Objektivt - Vem av föräldrarna har haft tillfälle till att göra det? Den som var borta eller den som var hemma.
En 5-månaders bebis ligger inte på mage utan att vända på huvudet för luft, det sker reflexmässigt.

Eller menar dom på att hunden kvävt barnet? Det var ju helt uteslutet enligt RMV.
Ser att L är släppt i väntan på dom och det säger väl en del om hur komplext fallet är.

Nej, försvaret försvarar att Lukas inte har skakat barnet utan att barnet dött av syrebrist, alltså slutat andas. Det är därför de kallat in sakkunninga i förhandlingarna.
Rättsläkaren har också sagt att det uteslutet handlar om skakvåld, som jag sa tidigare, att hon gjort precis samma bedömning i ett annat fall som senare visade sig vara pga sjukdom..

Att ett barn slutar andas behöver inte betyda att någon har gjort något för att de ska sluta andas. Hon var dessutom för tidigt född så rent krasst var hon alltså 3 månader.
Plötslig spädbarnsdöd sker för det mesta nattetid och föräldrarna hittar barnen döda på morgon, i det här fallet var Lukas vaken för att stora pojken skulle upp å dricka vatten eller hämta sin mobil..
Citera
2023-02-17, 16:09
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av que-chucha
Men hallå, är du trög?
Har han skakat barnet eller har han kvävt barnet ? Rättsläkaren säger ju skakvåld? Kan man kväva ett barn så att det får symtom på skakvåld ?

Släpp Kicki-festisen nu, jag tror du fått i dig tillräckligt 😘
Jag vet inte om han skakat eller kvävt barnet.
Knut öppnar för kvävning i sitt vittnesmål och därför borde det ha varit med i gärningsbeskrivningen.
Nu tog man bara upp skakvåld och lämnade inte utrymme för att pröva något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in