2023-02-16, 23:07
Medlem
heggeness avatar
Denna diskussion om tjejer i den Ukrainska armen. Vi får nog ta och starta en egen tråd kring detta snart:
https://i.pinimg.com/564x/1d/82/dc/1d82dc3aef026d153d9fc7a521dfe564.jpg
Citera
2023-02-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man har helt tiden pratat om MSM att de ljuger och så vidare, så jag har funderat på vars jag tar min information och kommit på att det mesta kommer från ryssar faktiskt, inte RT, men ryska människor. Ryska soldater som klagar, rysk tv och klipp från Ryssland, Girkin, Wagnergruppen, Putin själv. Dumamedlemmar och ryska ministrar. Ibland vad den ryska militären säger. Sen följer jag det på https://liveuamap.com/ och här förstås.

Det är så bisarrt egentligen. Man tror inte det är sant. Militärer har rätt bra bild av de hela och även ryska militärledningen kan vara rätt så ärliga ibland, men inte ofta. Girkin är lite rolig nu och Wagner blandar och ger.

Men i övrigt är de faktiskt inte riktigt kloka. Det finns några moderata och kritiska röster, men de är inte många. De flesta är rena dårar som får Monty Python att verka normala. Dom är fan i mig inte kloka. De flesta som stöttar Ryssland här är inte ett dugg bättre. De ljuger ogenerat. De lajvar etniska svenskar men är uppenbart inte det. Allt de säger kommer direkt ur Kremls mun. De lägger ut uppenbart falska klipp. Om och om igen, samma saker på ständig repeat. Allt besvaras och sedan börjar man om från början om och om och om igen.

Om du då anser att Aftonbladet är värre, är du nog inte riktigt riktig. Jag läser sällan den, mer än ledare och vad som händer just nu, nyheter. Men att jämföra dem med vad ryssarna spyr ur sig och tro att den ryska sidan är bättre eller ens jämförbar, är förstås helt vrickat.

Edit:
Ja just det glömde jag. "Ni är hjärntvättade!" och "Vi som är antivaxxare som tror att USA sprängde tvillingtornen är de enda kloka, för vi har sett sanningen!"

Många ryssar är emot kriget. Många ukrainare också. Finns många frågetecken och olika åsikter. Okunskaper, olika världsbilder, propaganda, hopplöshet och dålig skolning inom diplomati och demokrati.

En viktig kärna i problemet är följande:

Varför ligger stödet på en nivå som ger det 2 jämbördiga parter? Hade stödet minskat till låt säga hälften eller överhuvudtaget så hade Ryssland tagit Donbass och nöjt sig för tillfället. Detta är fakta.

Hade stödet varit avsevärt större hade Ryssland behövt gå all-in för att ens kunna behålla Krim. Det hade åtminstone fått detta dödande att upphöra. Fakta.

Varför ha stödet på just denna nivå som nästan kirurgiskt är utformat för max antal döda?

Man kan göra nästan vadsomhelst annorlunda och färre dör. Kanske några fler i väst men definitivt färre ukrainare. Och det är just det som jag beskriver som allt mer tilltagande är den diskurs som råder inom ukrainska samhället och främst bland många soldater vid fronten.
Citera
2023-02-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det här är flashback, det är ingen som ensidigt läser svt etc här. Och då främst inte för att det är vinklat utan för att de rapporter det som hände för 3-4 dagar sedan.

Nyheter får man från Twitter etc, analyser från experter/professor/seminarier.

Man måste ha svt etc som främsta källa för att ha de hållningen att ryssen bara är dum och ont och ukrainare bara smart och god.
Citera
2023-02-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Är det inte fantastiskt; hela Ukraina sluter upp, försvarar sitt land, sin frihet och sin demokrati mot mörkret från öster.

Bortom poängen dock
Citera
2023-02-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vad ska man tro ang snacket om sinande ammunition?

Kommer Ukraina / väst verkligen få slut på ammunition, eller är det bara något man skräms med för att öka takten på leveranser och produktion?

Det vore ju tråkigt om kriget förloras p.g.a något så banalt som ammunitionsbrist.

Ryssland ska alltså ha en bra produktion av ammo igång och alierade länder som handlar med dem.

Väst har inte tänkt tanken på att höja produktion och det kan mycket möjligt bli att Ukraina får slut på ammunition och ryssarna bryter igenom snart. Frågan är hur mycket stridbara män Ukraina har att försvara med. Går nog åt mer än vad de vill berätta. Så männen tar nog slut innan ammon. Frågan är om vi kommer ha ammo att kunna försvara oss emot dem i nästa invasionsvåg.
Citera
2023-02-16, 23:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Varför ligger stödet på en nivå som ger det 2 jämbördiga parter? Hade stödet minskat till låt säga hälften eller överhuvudtaget så hade Ryssland tagit Donbass och nöjt sig för tillfället. Detta är fakta.
Det är absolut inte fakta. Ryssland försökte ju inta hela Ukraina den 24:e februari förra året så varför skulle de nöja sig med en mindre del nu? Det finns ingen logik i det påståendet. Och sluta kamouflera rysk propaganda som fakta.
Citera
2023-02-16, 23:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Borde man inte förbjuda fönster i Ryssland snart?
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
När de inte hittar ett fönster så tar de självmord med 10 skott i ryggen på sig själva.

Eller så ramlar de ned för trappor:

Citat:
Ytterligare oklart dödsfall i ryska toppskiktet – föll i trappa

https://www.dn.se/varlden/ytterligare-oklart-dodsfall-i-ryska-toppskiktet-foll-i-trappa/

En brant trappa på Moskvas luftfartsinstitut blev slutet för den fd rektorn Anatoly Gerashchenko, som nu sällar sig till dödslistan över avlidna, ryska tjänstemän. Dödfallet som i nuläget beskrivs som en olycka utspelade sig i institutets lokaler då Gerashchenko var på väg ned för en brant trappa och föll så olyckligt att hans liv inte gick att rädda.

https://www.dagensps.se/bors-finans/makro/dodslistan-vaxer-rysk-rektor-foll-fran-trappa/

Eller ned för klippor:

Citat:
Gazprom-chefen Andrej Krukovskij död – föll från klippa

https://www.expressen.se/nyheter/gazprom-chefen-andrej-krukovskijdod-foll-fran-klippa/
Citera
2023-02-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag läser inte Aftonhoran. Många ukrainska soldater och befäl är under utbildning i flera länder. Det kan röra sig om 25000 minst och dessutom har man reserver som är stridsdugliga som ännu inte satts in i striderna. Jag har sett dessa uppgifter bland bloggare som sätter ut blåa kvadrater för varje förband. Även Ryssland har många förband som inte satts in. Självklart skall friska 55-åringar kunna kallas in. Om dom inte är i frontlinjen kan dom hjälpa till med att forsla ammunition och förnödenheter, mat och dryck till elitsoldaterna. Även kvinnor skall hjälpa till men väldigt många kvinnor har flytt Ukraina om jag är rätt underrättad. Problemet för Ukraina är inte manpower. Problemet är att kunna utrusta alla som anmält sig.

De finlandssvenska och norska som utbildar ukrainska soldater vid fronten nu som jag läst, hört och chattat med säger att de helt nya som sätts in är 55+ ofta nu. De ville inte och behövde inte ha de över 50 förut. Enligt dem var problemet inte som du beskrev. Utrustning finns i överflöd men inte personal.
Citera
2023-02-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Du kan lyssna på försvarsmakten egen podd med en av de svenskar som är i fronten i Artyomovsk.

Det är svenskar och finlandssvenska som till stor del utbildar många ukrainare. De säger själva att förut ville man bara ha under 50 men nu kommer många 55+

Men du läser aftonbladet.se, tittar SVT? Bbc och CNN? Paasikivi? Hahahhaha
Jag har inte följt varken Paasikivi eller Kreml speciellt noga under de senaste året, men det lilla jag sett har i Paasikivis fall visat sig stämma ganska bra (det är inte lätt att göra antaganden om hur andra människor tänker), och i Kremls fall visat sig vara lögn utan undantag. Jag förstår att du och andra kremltrogna vill förbjuda fri press då den inte målar upp er i de finaste färger som ryska medier gör (för att inte bli fängslade); BBC gör en hel del riktigt bra saker, man kunde tro att det var en rysk skyttegrav om man inte visste bättre https://www.youtube.com/watch?v=vH3-Gt7mgyM
Citera
2023-02-16, 23:18
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vad ska man tro ang snacket om sinande ammunition?

Kommer Ukraina / väst verkligen få slut på ammunition, eller är det bara något man skräms med för att öka takten på leveranser och produktion?

Det vore ju tråkigt om kriget förloras p.g.a något så absurt som ammunitionsbrist.

Väst/Sverigehatande femtekolonnare i denna tråd och andra kliniska losers i etern som far med denna desinformation. Tror inte ryssen har brist på ammo heller faktiskt men eftersom detta U-land inte behärskar logistik så är det inte omöjligt att deras sitting ducks vid fronten lider/kan börja lida akut brist på krut pga. bla. detta.
Citera
2023-02-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Låter bra med ett "inbördeskrig" mellan den ryska reguljära armén och Wagner-gruppen. Hoppas det övergår till rena stridigheter.
Fram med popcornen! Varför tror jag att ryska armén kommer lida väldigt stora förluster i en sådan batalj?
Citera
2023-02-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är den förväntade ryska offensiven inställd/uppskjuten ?

Ja, det börjar jag undra över. Om två veckor är det mars, och föret kan snabbt bli sämre. Tilltänkta snabba framryckningar blir till snigelfart..(bränslekonsumtionen går märkbart upp, mera problem för logistiken), förflyttningen går då på fasta vägar där man är mera sårbar. Det är slut på att köra på slätten.

Wagnergruppen skall ju även få en mindre roll (dras tillbaka), så den måste bytas ut med reguljära trupper. Detta tar även någon/några veckor.

Någon som vågar sig på en gissning, vad som sker den närmaste månaden ?

Ryssen kommer att fortsätta mata på med manskap. Ukrainarna behöver effektivare avlivningsmetoder/vapen för att det ska kunna hålla stången mot köttet som väller in. 1 000 döda ryssar om dagen kommer inte att räcka. Om man tvingar Putin att börja rekrytera vanlig medelklass och dessa avlivas i ett större antal så kanske det kan börja vända i opinionen. Man får inte glömma att de 500-1 000 st ryssar som dör varje dag nu är ett slags vinst för Ryssland. Det är kriminella HIV-människor som normalt sitter på käken så man skickar nu. Om Sverige låg i konflikt med Norge och vi skickade kriminella orten-lirare att dö som kanonmat så skulle jag nästan önska att Norge tog död på slöddret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in