2023-02-16, 20:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Jag har redan sagt vad man skulle göra. Precis som KP säger.
Man skulle häktat honom 86 och gjort tekniska undersökningar, förhör och rekonstruktioner, med mera.

DET hade varit att till fullo utreda honom. Antingen kunde man då skriva av honom helt, eller gå vidare med rättegång. Nu gjordes inte det och här diskuterar vi 37 år senare.

Håller helt med.

Istället lät man honom hålla låda i 3 förhör där i princip inget blir ifrågasatt.
Sedan puttade Holmér fram Ström med syfte att diska honom så att de kunde gå framåt med PKK.

Som jag har sagt säkert 20 gånger nu.
Jag sympatiserar helt med att man inte kan/vill se Engström som GM, men att påstå att han utredd 86-87 är bevisligen felaktigt.
Citera
2023-02-16, 21:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ska jag kasta in en brasklapp i detta forum så ser jag ingen kritik alls vad vare sig Larsson, Pettersson skrivit eller för den delen vad åklagare Petersson framfört. Är alla dom fläckfria?
Varför ingen öppen dialog om brister? (Som jag berömt CA-forumet för att lyfta tidigare. Fick skit här för det..)
Att du inte ser mycket kritik mot standardteorin skulle väl kunna antyda att den ändå är rätt bra. Själv har jag t.ex. inga större invändningar, annat än att jag tror att de är fel ute med det här om att SE skall ha sett Lars J. Och så det där andra som åklagaren sade på pressträffen, att "av allt att döma" så åkte SE till Idre redan på söndagen den 2/3. Där tror jag att han kan ha missat en hel del.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-16 kl. 21:19.
Citera
2023-02-16, 21:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så enkelt det kan vara. Att vissa ska ha så svårt att förstå den solklara kopplingen och misstanken.
Tror en del här inne fattar innerst inne, men inte vill erkänna. Går aldrig att backa nu

De flesta fattar nog kopplingen. SE och gm kan ha likheter.
Men som sagt, ni missar ju det närmare hundratalet män i närområdet med liknande signalementet och utan alibi. Förutsatt att man går på ensam galning-spåret.

Det är högst osannolikt att SE är gm även om de kan ha varit liknande klädda. Vilket jag iofs inte tror, men de kan ha varit det.

Är SE gm får man gratulera honom till några rekord. Han är då först över 50 som gm i ett politikermord. Han är nog den första i världen som efter undkommit ett mord på öppen gata återvänder för att spela vittne. Han satte nog också i alla fall distriksrekord i att gå från tanke till verklighet i att medvetet skjuta en ej närstående människa. Säkerligen svenskt om inte världsrekord i snabbast överlagt mord efter utstämpling. Politikermord som första kontakt med lagens långa arm lär och inbringa någon slags medalj.
Citera
2023-02-16, 21:34
Medlem
Faderligs avatar
Jag kom på en grej som jag sjukt nog inte tänkt på innan. Nu är det läggdags för mig, så jag kastar ut det i tråden i hopp om svar imorgon.

Halsduken? På alla bilder av SE man kan se har han ju en halsduk på sig. YN ser väl ingen halsduk trots att rocken/jackan då var öppen? Ser någon en halsduk? Vet man om han hade en den kvällen, och vilken färg då?

Om han hade rocken uppknäppt så bör den väl ha fladdrat runt rejält med den där överklassknuten han brukar ha den i?
Citera
2023-02-16, 21:35
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men som sagt, ni missar ju det närmare hundratalet män i närområdet med liknande signalementet och utan alibi.

Men SE var ju i området med liknande signalement och då helt rätt att misstänka
Citera
2023-02-16, 21:38
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Jag kom på en grej som jag sjukt nog inte tänkt på innan. Nu är det läggdags för mig, så jag kastar ut det i tråden i hopp om svar imorgon.

Halsduken? På alla bilder av SE man kan se har han ju en halsduk på sig. YN ser väl ingen halsduk trots att rocken/jackan då var öppen? Ser någon en halsduk? Vet man om han hade en den kvällen, och vilken färg då?

Om han hade rocken uppknäppt så bör den väl ha fladdrat runt rejält med den där överklassknuten han brukar ha den i?

Inget vittne nämner halsduk.
Dom på Skandia nämner inget.
Engström säger sig ha "kanelfärgad halsduk".
Citera
2023-02-16, 21:40
Avslutad
Citat:

Rocken måste inte ha varit oknäppt för att den fladdrade. Jag tycker den fladdrar rätt bra på den här bilden.

https://www.hbl.fi/artikel/8cb89912-6355-46a9-a715-4d4836b1d29a
Citera
2023-02-16, 21:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Inget vittne nämner halsduk.
Dom på Skandia nämner inget.
Engström säger sig ha "kanelfärgad halsduk".
Jag har vaga misstankar om att SE besökte bastuklubbar. Bara han skulle bära en sådan halsduk och beskriva färgen på det sättet. Söta gamla SE
Citera
2023-02-16, 21:47
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rocken måste inte ha varit oknäppt för att den fladdrade. Jag tycker den fladdrar rätt bra på den här bilden.

https://www.hbl.fi/artikel/8cb89912-6355-46a9-a715-4d4836b1d29a

Det är sant, men rocken på GM var förmodligen uppknäppt då han stoppade in revolvern innanför rockens vänstra sida, enligt ett vittne. Även YN säger att rocken var uppknäppt.
Citera
2023-02-16, 22:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Just den grejen tror jag rätt många SE-anhängare missar. Även om gm har rock, keps och väska är det inte så att den enda man känner till med det signalementet automatiskt är gm. Det finns nog närmare ett hundratal med de signalementen som kan ha sett LOP och inte har alibi för mordet i närområdet. Bara för att SE är den enda vi känner till betyder det inte att han är den enda som finns.

Det här cluedo-tänket är otroligt hindrande. Vi känner till ca 20 på plats. Ingen av dom behöver vara mördaren. När det gäller detta fallet sänker det ju snarare sannolikheten att man är känd då gärningsmän vid mord på öppen gata extremt sällan återvänder och spelar vittne.

Du sätter fingret på bristen på trovärdigheten i teorin SE som GM.

- Att visa att SE kan vara klädd på ett liknande sätt som mördaren betyder inte att han blir mer mördare för det. Ingenting tyder på att inte andra personer kan ha varit klädda i mörk rock/jacka och huvudbonad/barhuvad och att dessa kan vara GM.

- Att SE som GM skulle återvända minuterna efter mordet för att spela vittne då risken fanns att något av de ca 20 mordplatsvittnena skulle känna igen honom som GM är en teori som är så verklighetsfrämmande att stämpelklockorna stannar.

- Att Cluedotänket verkligen är en återvändsgränd håller jag med till fullo. Kan man inte på något sätt bevisa att det inte kan finnas en okänd gärningsman delvis klädd som SE vilken inte återvänder till mordplatsen och kontaktar polisen och lämnar sina personuppgifter borde man släppa Cluedotänket helt och hållet.

- Den teori som ligger närmast till hands är att SE bara var ett vittne delvis klädd som mördaren, men det har många svårt att acceptera och ta till sig.
Citera
2023-02-16, 23:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men som sagt, ni missar ju det närmare hundratalet män i närområdet med liknande signalementet och utan alibi. Förutsatt att man går på ensam galning-spåret.

Det är högst osannolikt att SE är gm även om de kan ha varit liknande klädda. Vilket jag iofs inte tror, men de kan ha varit det.

Är SE gm får man gratulera honom till några rekord. Han är då först över 50 som gm i ett politikermord. Han är nog den första i världen som efter undkommit ett mord på öppen gata återvänder för att spela vittne. Han satte nog också i alla fall distriksrekord i att gå från tanke till verklighet i att medvetet skjuta en ej närstående människa. Säkerligen svenskt om inte världsrekord i snabbast överlagt mord efter utstämpling. Politikermord som första kontakt med lagens långa arm lär och inbringa någon slags medalj.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du sätter fingret på bristen på trovärdigheten i teorin SE som GM.

- Att visa att SE kan vara klädd på ett liknande sätt som mördaren betyder inte att han blir mer mördare för det. Ingenting tyder på att inte andra personer kan ha varit klädda i mörk rock/jacka och huvudbonad/barhuvad och att dessa kan vara GM.

- Att SE som GM skulle återvända minuterna efter mordet för att spela vittne då risken fanns att något av de ca 20 mordplatsvittnena skulle känna igen honom som GM är en teori som är så verklighetsfrämmande att stämpelklockorna stannar.

- Att Cluedotänket verkligen är en återvändsgränd håller jag med till fullo. Kan man inte på något sätt bevisa att det inte kan finnas en okänd gärningsman delvis klädd som SE vilken inte återvänder till mordplatsen och kontaktar polisen och lämnar sina personuppgifter borde man släppa Cluedotänket helt och hållet.

- Den teori som ligger närmast till hands är att SE bara var ett vittne delvis klädd som mördaren, men det har många svårt att acceptera och ta till sig.

Det är inte bara signalementet som har likheter.

SE hävdar att han går strax bakom makarna Palme, en bit ut på trottoaren, närmare vägen.

"Tensonmannen" går strax bakom makarna Palme, en bit ut på trottoaren, närmare vägen.

Båda tycks försvunna från platsen efter skotten. Båda kan beskrivas som äldre med ett blått plagg på överkroppen.

Så enligt er logik finns det alltså, under en kort tidsperiod, TRE personer med liknande utseende och rörelser?

1. Mannen som går bakom makarna Palme som NF ser.

2. Mannen som springer på Tunnelgatan och strax därefter på David Bagares gata.

3. SE själv -- det osynliga vittnet.

Är inte det lite väl många dubbelgångare på en liten yta inom en och en halv minut?

Eller ska vi kalla det *trumvirvel* trippelgångare?
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-16 kl. 23:16.
Citera
2023-02-16, 23:28
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Du har helt rätt. Men man kan misstänka honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in