2023-02-16, 17:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Karln säger keps om och om och omigen. Och sen igen. Om du känner att du vill tolka att han är osäker på keps ändå, så tja…

Nej jag säger bara att han inte är helt säker som du påstår. Jag säger att du ljuger när du påstår citatet med "helt säker" betyder att han säger han är helt säker på keps. Det han svarar på är om han är säker på att mannen hade huvudbonad. "Helt säker" handlar således inte om keps.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-16 kl. 17:48.
Citera
2023-02-16, 17:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu förstår jag inte.

Ser du ett objekt i motljus blir det ju mörkt.

Ju starkare ljus, ju mörkare objekt.

Har du aldrig tagit ett foto mot solen?
Alla objekt framför blir ju svarta.
Jo, men nu är det inte solen han har där i dekorimahörnet utan butiksbelysning. Jag kan garantera dig att man ser skillnad mellan en mycket ljus och mycket mörk mössa på det avståndet och i det ljuset.
Det är inte 100% motljus de har heller. Det kommer ljus från alla håll.
Citera
2023-02-16, 18:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, men nu är det inte solen han har där i dekorimahörnet utan butiksbelysning. Jag kan garantera dig att man ser skillnad mellan en mycket ljus och mycket mörk mössa på det avståndet och i det ljuset.
Det är inte 100% motljus de har heller. Det kommer ljus från alla håll.

Jag har aldrig sagt att han har solen där. Jag har heller aldrig sagt 100% motljus heller.
Folk här är så jäkla svartvita

Jag säger att merparten av de som var placerade väster om Sveavägen hade motljus från Dekorima.

Oavsett styrka blir då objekt mörkare än vad de är. Inte ljusare. Och det minskar möjligheten för att urskilja detaljer. Tex färger.
Grönt, blått, grått osv kan då uppfattas som svart.
Citera
2023-02-16, 18:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Han står också olagligt parkerad.

2. Han står där endast 1 min och 40 sekunder. Här också ett exempel på upplevd tid och faktisk tid. Han upplevde det som 5 minuter men var kanske Max 2 minuter.

3. Han behövde hålla uppsikt och detta ger en massa blickriktningar. Låt oss ställa upp vilka det bör varit.

Backspegeln

Bankomaten (är dom inte klara snart)

Ljussignal höger

Ljussignal vänster

Backspegeln vänster

Backspegeln höger

Sveavägen höger

Sveavägen vänster

Dekorima

4. Min slutsats är att det inte rimligtvis är nån sammanhängande sekvens han tittar mot dekorima och att detta är endast Max 2 minuter i faktisk tid.

Hoppade in lite här på eran diskussion

Det fetade är väl nycken för mig.
Han parkerar, ser AB och har sedan fokus på annat.
Lite senare smäller det.

Som addering vill jag tillägga att "Dekorima mannen" dyker först upp i förhör 14 mars.
Och IM känns inte direkt supersäker på sin uppgift.

F: Vi skall återgå här precis, den här mannen nu som skulle vara gärningsman, vad har du för uppfattning om från vilket håll, var kom han ifrån?

M: Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen & Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där.

Jag är inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom.

Jag uppfattade som att han stod, nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått och väntat.

Jag blir personligen inte direkt superövertygad om att han faktiskt har sett en "väntande gärningsman". Han såg helt enkelt någon (möjligen AB) stå där en stund innan och i efterhand kopplar han ihop det med mordet.
Citera
2023-02-16, 18:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej jag säger bara att han inte är helt säker som du påstår. Jag säger att du ljuger när du påstår citatet med "helt säker" betyder att han säger han är helt säker på keps. Det han svarar på är om han är säker på att mannen hade huvudbonad. "Helt säker" handlar således inte om keps.
Om du läser förhören så ser du att det inte går att tolka Lars J på något annat sätt än att han menar att mannen hade keps. Han säger det jättemånga gånger. Att han sedan svarar jakande även på (den i sammanhanget ganska märkliga) frågan typ "Är du säker på att han hade en huvudbonad?" minskar inte på något sätt tillförlitligheten i uppgiften om keps. Det är keps, keps, keps, keps genom hela förhören, och aldrig ett ord om t.ex. mössa, stjärngossestrut eller barhuvad. Jag uppfattar i alla fall det här som att Lars J är säker på kepsen (och det verkar alltså vara det enda han är säker på om klädseln).
Citera
2023-02-16, 18:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att han har solen där. Jag har heller aldrig sagt 100% motljus heller.
Folk här är så jäkla svartvita

Jag säger att merparten av de som var placerade väster om Sveavägen hade motljus från Dekorima.

Oavsett styrka blir då objekt mörkare än vad de är. Inte ljusare. Och det minskar möjligheten för att urskilja detaljer. Tex färger.
Grönt, blått, grått osv kan då uppfattas som svart.
Nä det var jag som dumt nog ironiserade om det du skrev. Ohederligt som fan, men det får man leva med.

Jag håller med om att det är motljus och att det försvårar sikten. Jag vill dock bestämt hävda att man fortfarande med ganska stor säkerhet ser skillnad mellan en man med väldigt ljus mössa och väldigt mörk sådan på det avståndet och i det ljuset. Vi alla i tråden får väl gå dit till korsningen gemensamt och hand i hand undersöka vad som gäller.

Jag fattar inte heller hur man får det till AB när IM ser mannen avlägsna sig in på Tunnelgatan. Det gör ju inte AB
Citera
2023-02-16, 18:45
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Grattis, du har just dumförklarat dig till samma nivå som niokilometer och AllramEast. Är du stolt?

Vad jag vet så var inte majoriteten av Sveriges vuxna män som gjort lumpen på plats den kvällen.

Nej, alla med dålig ekonomi blir inte mördare. AllramEast sa att SE's ekonomiproblem var skvaller. Men jag motbevisade honom. Det var det som mitt svar handlade om.

Du förminskar möjligheten för hans tillgång till vapen. "Anekdotisk" får stå för dig. När man ger svar på möjliga tillgångsvägar med vapnet så tar ni till "vifta bort-kortet".

Utstämplingstiden och åldern har vi pratat om tusen gånger. Orkar inte. Finns ingenting som ger SE alibi.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Gräver man lite längre tillbaks så har N Linder chefen för Stockholms våldsrotel och medsittare i Palmerummet (i rummet varande) fiskat upp ett tips från en brevskrivande kvinna på Åland som redan sett i tidningen att SE mördade OP på våren 1986.

Dessa spekulationer måste NL ha bollat med PH på Skandia eftersom PHs PM omöjligen kunde innehålla uppgifter som bara polisen kände till utan ett samarbete. När PH förhörs är det dessutom uppenbart att förhörsledaren har ett PM från sin chef NL som punkt för punkt verkar överlappa PHs PM. Dock har NL städat bort vissa punkter. Bland annat att SE var medlem i EAP saknas i NLs PM, men finns med både hos Ålandskvinnan och hos PH.

PH har därför med säkerhet också fått läsa Ålandskvinnans fantasifulla brev och därmed var snöbollen i rullning.

Jag hittar följande personer som kört i diket:
Ålandskvinnan-Nils Linder, våldsroteln-((HO)) - PH - RB - Olle Minell, Proletären (se TS) - Anér - LL - TP/Filter - Joaquim Weibull - HM/KP

Jag sätter HO inom dubbla parenteser då han bara återger vad han upplevt och inte försökt vilseleda utredningen. Stämmer hans vittnesmål så har SE dessutom alibi.

Det sorgliga är att TP räknar alla dessa personer före honom som separata källor då källan endast är kvinnan på Åland och inga andra.

Joaquim Weibull utgör ett smärre undantag då han studerade materialet i 4 dagar 2018 och kom fram till samma sak som Ålandskvinnan och Filter, "helt utan att ta del av andras teorier." Detta är lite av en bragd både i snabbhet och perceptionsförmåga.

Briljant redovisning av hur en urspårad kvinnas sagor slipats till för att en syndabock ska offras - mot bättre vetande.

Spanarna med walkie talkie runt Sveavägen, nazistpoliserna, EAP, hoten mot Palme från industrimän och militärer.

Allt det kan sopas undan. Det ska tas revansch för Christer P.

Nu har vi en ny ensam galning. Visserligen inte ensam. Eller galen, men visst hade han brusat upp en gång?

Och moderkällan, kvinnan på Åland, verkar ha koll. De små problemen med den fullständigt trovärdiga historien - funkis-dottern, herrgården , positionen inom EAP och den alternativa frun - slipades bort och vips hade den misslyckade polisen PH återigen mål och mening med sitt liv. Möjligen var Nisse L en gammal vän?

Körsbäret på tårtan är Weibull. Geniet som löste mordet genom att läsa och analysera förhör i några dagar.
Citera
2023-02-16, 18:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om du läser förhören så ser du att det inte går att tolka Lars J på något annat sätt än att han menar att mannen hade keps. Han säger det jättemånga gånger. Att han sedan svarar jakande även på (den i sammanhanget ganska märkliga) frågan "Är du säker på att han hade en huvudbonad?" minskar inte på något sätt tillförlitligheten i uppgiften om keps. Det är keps, keps, keps, keps genom hela förhören, och aldrig ett ord om t.ex. mössa, stjärngossestrut eller barhuvad. Jag uppfattar i alla fall det här som att Lars J är säker på kepsen (och det verkar alltså vara det enda han är säker på om klädseln).

Ditt inlägg tillför inte diskussionen något när det som diskuterades var det falska påståendet att citatet om "helt säker" avsåg att han var helt säker på keps. När det med all önskvärd tydlighet framgår att det han var helt säker på i citatet var huvudbonad. Lögner stärker inte ens åsikter, snarare tvärs om.

Att mördaren kan ha haft Sveriges vanligaste huvudbonad bland vuxna män har jag inget problem med. Men vi har fortfarande förhållandet där det enbart finns ett vittne 1986 som säger att mördaren hade keps. Så det måste betraktas som relativt svagt.
Citera
2023-02-16, 18:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nä det var jag som dumt nog ironiserade om det du skrev. Ohederligt som fan, men det får man leva med.

Jag håller med om att det är motljus och att det försvårar sikten. Jag vill dock bestämt hävda att man fortfarande med ganska stor säkerhet ser skillnad mellan en man med väldigt ljus mössa och väldigt mörk sådan på det avståndet och i det ljuset. Vi alla i tråden får väl gå dit till korsningen gemensamt och hand i hand undersöka vad som gäller.

Jag har aldrig påstått att man inte kan se skillnad på en väldigt ljus mössa och en väldigt mörk.
Jag säger bara att detaljer suddas ut. Tex färger. En mörkblå rock kan utan tvekan uppfattas som svart.
Ett par gröna byxor kan också då uppfattas som svarta.

Citat:
Jag fattar inte heller hur man får det till AB när IM ser mannen avlägsna sig in på Tunnelgatan. Det gör ju inte AB

1. IM ser AB stå och vänta på sina kollegor.
2. IM har inte full fokus på händelseförloppet. Varför skulle han?
3. När han sedan tittar framåt igen ser han ett par komma gående och en 3e man som kommer upp bakifrån som skjuter och springer in på Tunnelgatan.
4. IM tolkar efteråt att det är mannen som väntade som sköt.

Jeremiah har en bra analys om detta på youtube där hans hypotes är att annonspelaren skymde sikten för IM som då inte såg AB bege sig in i porten.
Citera
2023-02-16, 18:50
Avslutad
Citat:
Han säger keps om och om igen. Förhörsledaren frågar: så du är helt säker på huvudbonad? Han säger: helt säker. Det går inte att missta vad vittnet menar. Vittnet säger själv aldrig huvudbonad. Det ord vittnet tar i sin mun är keps.
Citera
2023-02-16, 18:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du citerade de två sista raderna på att han var tvärsäker på keps. Men det var ju faktiskt inte det som stod, fe två raderna innan visar tydligt att det han är säker på är att det var en huvudbonad.

F. Nehej. Men du är alltså säker på att han hade en huvudbonad?
J. Ja.
F. Är du helt säker?
J. Det är helt säkert, ja.

Ren lögn att det är keps han är säker på.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Karln säger keps om och om och omigen. Och sen igen. Om du känner att du vill tolka att han är osäker på keps ändå, så tja…

Jag skojade ju lite tidigare och sa Baseball-keps.
Men vad var det för keps-liknande LJ menade då? Det vet vi faktiskt inte, för frågan ställdes inte.

Det hade man önskat, likväl som att minst ett till vittne där inne på tunnelgatan hade iakttagit GM så vi kunde ha haft lite mer stöd för uppgiften.
Citera
2023-02-16, 18:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att man inte kan se skillnad på en väldigt ljus mössa och en väldigt mörk.
Jag säger bara att detaljer suddas ut. Tex färger. En mörkblå rock kan utan tvekan uppfattas som svart.
Ett par gröna byxor kan också då uppfattas som svarta.

1. IM ser AB stå och vänta på sina kollegor.
2. IM har inte full fokus på händelseförloppet. Varför skulle han?
3. När han sedan tittar framåt igen ser han ett par komma gående och en 3e man som kommer upp bakifrån som skjuter och springer in på Tunnelgatan.
4. IM tolkar efteråt att det är mannen som väntade som sköt.

Jeremiah har en bra analys om detta på youtube där hans hypotes är att annonspelaren skymde sikten för IM som då inte såg AB bege sig in i porten.

Här kan du se Morelius vy. Ingen reklampelare som täcker porten.

Jag skulle säga Morelius är osäker på hur länge mördaren stod vid fasaden. Men att han stod där några sekunder tycker jag är genomgående 1986. Inget i första förhöret motsäger att mördaren stod still vid fasaden.

Jag skulle också säga att IM verkade hade fokus på mördaren precis vid mordet. Från stillastående till skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in