Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Och med största sannolikhet motljus.
Den största anledningen till att man snackar (och har snackat) så mycket om IMs vittnesmål är att det är unikt. Han är den enda som ser en "väntande gärningsman".
Problemet med det är att jag är ganska så övertygad om att det är AB han ser.
Mitt problem med teorin att IM blandar ihop GM och AB är att man får anta ganska många missade personobservationer.
IM missar att det är tre personer i klunga, inte ett par. NF missar AB. Lisbet missar AB, men det ser jag inte som ett större problem iofs.
Man måste också anta att NF har fel när han kopplar ihop AB med Tensonmannen, visst det är möjligt, men likväl är det ju en miss av NF.
Sen anser jag att AB är längre bakom än man tror; Varför skulle IM blanda in AB i själva mordsituationen när inget annat vittne gör det.
Jag tror att Tensonmannen är AB, dock att det inte är så långt norrut som NF vill minnas. Och att mannen kan gå framför LOP vid observationen, eventuellt. Hans kollegor kommer ut från Bankomaten, han släntrar efter några meter men stannar. Spanar från kanten. LOP passerar honom men Lisbet lägger inte honom på minnet då han är en man som står och kollar åt "fel håll". LOP passerar porten till Dekorima där mördaren står. IM ser detta och hur mannen kliver ut. Några meter till - pang, pang.
Varför skulle AB stå vid fasaden precis innan mordet?
Detta med att Tensonmannen är ute på kanten talar ju också för att denne man är AB. Mördaren på Sveavägen är enbart bekräftad nära fasaden.
Nu ska tilläggas att detta inte utesluter SE som GM.