2023-02-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt så är det.
ZOE är ett av de bästa köpen man kan göra.
Jag tror trollen här mest är avundsjuka, det är det det handlar om.

Avundsjuka troligtvis.
Citera
2023-02-16, 18:44
Medlem
Citat:
3, ja, det finns bättre elbilar idag 2023 men de kostar också betydligt mer än min ZOE från 2018. Men det var inte det vi diskuterade..

4, min ZOE har inga problem.

3. Nä eller hur, du försöker ju bara tala om för alla vilken den bästa bilen i hela världen är, men tydligen räknas inte bilar efter 2018 in?

4. Näe eller hur. Inte just nu i alla fall
Senast redigerad av hankwiththecrank 2023-02-16 kl. 18:48.
Citera
2023-02-16, 18:46
Medlem
Citat:
Exakt så är det.
ZOE är ett av de bästa köpen man kan göra.
Jag tror trollen här mest är avundsjuka, det är det det handlar om.

Ja fan, hade jag bara haft råd så skulle jag köpt en Zoe för länge sedan. Måste bara försöka sälja min BMW i4 först... Det är få förunnat att kunna ratta en sådan fullblodshingst som Zoe *puh*

Det jag mest kommer se fram emot när jag lyckats komma över min Zoe är att njuta av snabbladdingen på 22 kW, samt sparkontot jag kommer sätta över stora summor till för kommande motorbyten. Jag längtar så...

edit: Jag glömde räckvidden, den kommer jag njuta mycket av också. När jag åkr till landet så kommer jag dessutom få två laddstopp a 2,5 timmar, underbart. Jag kan passa på att bajsa och äta några timmar varje gång medan jag väntar. Mitt nya liv med Zoe kommer bli helt underbart
Senast redigerad av hankwiththecrank 2023-02-16 kl. 18:56.
Citera
2023-02-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
3: Även om du lever i en Renaultbubbla och försvarar din uråldriga konstruktion med näbbar och klor, så finns det nyare och bättre bilar på marknaden idag. Hur kan du ens resonera som du gör? ORA och Born fanns inte 2018, så därför är Zoe ändå bäst? Huh? Lönlöst att ens argumentera med såna som dig.

4: Okej, så coldgate och Rapidgate är de enda problemen som finns på elbilar? Det verkar inte så när man läser om all skit på Zoe bilar och i synnerhet din Pinsam tankevurpa igen från dig. Håll dig borta från spriten åtminstone på vardagarna babsan

Vem fan byter bil en gång per år eller vartannat?
Som privatperson köper man en ny bil och behåller den resten av livet!
Då blir billigt i det långa loppet, om det var kvalitet man köpte.

Sommartid kan man ju se en del bilar inköpte på 60-talet och ibland ser de ut att vara i gott skick.

Jag tror att det var i somras. Jag mötte en gubbe i en Saab från 60-talet. Sådana där bilar med rattväxel och det var väl 3 växlar?
Är man rädd om saker och ting kan de hålla länge.
Citera
2023-02-16, 21:03
Medlem
Citat:
Skit samma om det kostar 15, 14, eller 16 kr milen med en bensinare.
Jag har ändå varit snäll i uträkningen.
Detta eftersom du i verkligheten måste lägga till ytterligare kostnader för bensinbilen under 22.000 mil, tex kamremsbyte, fler och dyrare servicar, ev någon reparation, fler bromsbyte etc.
Nä, det blir inte skitsamma... Tvärtom, det blir rätt stora effekter på så långa sträckor som 22 500 mil!
Ta ytterligheterna i ditt resonemang ovan. 14 x 22 500 ger 315 000 och 16 x 22 500 ger 360 000. Skiljer alltså på 45 000 kr i budgeten!
Och diskussionen här gällde alltså ENBART drivmedelskostnaderna, INTE driftskostnaderna... M a o om dina siffror att du skulle ha sparat 330 000 på att inte tanka bensin eller diesel stämmer.
Jag hävdar att de inte riktigt gör det. Som sagt, svårt att räkna fram ett korrekt genomsnittspris per liter under dessa fyra år... Men jag tror faktiskt inte att slutsumman hamnar på 15 kr per mil när man enbart räknar soppan. Säg t ex 12 kr per mil. Det blir 12 x 22 500 = 270 000 och genast diffar din kalkyl på 60 000 kr... Ta 11 och skillnaden är hux flux att du räknat fel på 82 500... Inte kaffepengar direkt.
Skulle vi kunna pressa ner det till att vi räknar 20 kr per liter bensin och 0,5 per mil i förbrukning, dvs 10 kr per mil så diffar din uträkning helt plötsligt på över 100 000 spänn! Då har du "bara" tjänat 225 000 - och dessutom minus vad du betalat i elkostnad för laddning.
Naturligtvis fortfarande en bra affär rent ekonomiskt. Men inte riktigt så "sweet" som du utmålar den.

Särskilt inte när vi kommer över till:
Citat:
På dessa 22.000 milen har jag tex bara bytt bromsbelägg fram en gång, jag har inte lämnat bilen till service de senaste 10.000 milen, och motorolja, kamrem etc är inget tema jag behöver tänka på.

Jag har ju en Peuget 308 kombi automat från 2016 också, den har bara rullat 11.000 mil men har ändå betydligt högre kostnader än min ZOE, bla måste Peugeoten servas regelbundet med oljebyte etc, kamremmen byttes förra året till en kostnad av 12.000 kronor, bromsar redan bytta..
Jo visst, för all del..., men HUR mycket kostade det att byta motor och växellåda på Zoe´n sa du att du sa sa du...... Och hur många gånger kommer det att behöva göras under bilens livslängd...? Du kan ju knappast påstå att du ligger särskilt mycket plus på reparations / service-kostnader för tillfället. Och den var ren tur, eller vad fan man ska kalla det..., att du hann köra sönder första motorn INNAN nybilsgarantin hann gå ut!

Citat:
och förbrukningen ligger på 0,6-0,7 liter milen etc.
Kollade på vad min förut nämnda flickväns Ford Fiesta från 2011 ligger på i uppgiven förbrukning på Transportstyrelsen. 4,5 L /100 km på landsväg och 5,6 blandad körning. Beror ju som sagt lite på vad du väljer att jämföra din Zoe med.
Citera
2023-02-16, 21:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Ja fan, hade jag bara haft råd så skulle jag köpt en Zoe för länge sedan. Måste bara försöka sälja min BMW i4 först... Det är få förunnat att kunna ratta en sådan fullblodshingst som Zoe *puh*

Det jag mest kommer se fram emot när jag lyckats komma över min Zoe är att njuta av snabbladdingen på 22 kW, samt sparkontot jag kommer sätta över stora summor till för kommande motorbyten. Jag längtar så...

edit: Jag glömde räckvidden, den kommer jag njuta mycket av också. När jag åkr till landet så kommer jag dessutom få två laddstopp a 2,5 timmar, underbart. Jag kan passa på att bajsa och äta några timmar varje gång medan jag väntar. Mitt nya liv med Zoe kommer bli helt underbart
Din i4 var väl dyrare än min ZOE?
Då bör väl också i4 bjuda på mer, annars är den ju inte värd merkostnaden.

ZOE är dock ändå överlägsen i4 på vissa plan, exempelvis i stadstrafik.

Laddtiden på ZOE har du missuppfattat, laddstoppen tar inte 2,5 timme.
Jag laddar från 20-80 % på 60 minuter vid långresor.
Citera
2023-02-16, 21:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nä, det blir inte skitsamma... Tvärtom, det blir rätt stora effekter på så långa sträckor som 22 500 mil!
Ta ytterligheterna i ditt resonemang ovan. 14 x 22 500 ger 315 000 och 16 x 22 500 ger 360 000. Skiljer alltså på 45 000 kr i budgeten!
Och diskussionen här gällde alltså ENBART drivmedelskostnaderna, INTE driftskostnaderna... M a o om dina siffror att du skulle ha sparat 330 000 på att inte tanka bensin eller diesel stämmer.
Jag hävdar att de inte riktigt gör det. Som sagt, svårt att räkna fram ett korrekt genomsnittspris per liter under dessa fyra år... Men jag tror faktiskt inte att slutsumman hamnar på 15 kr per mil när man enbart räknar soppan. Säg t ex 12 kr per mil. Det blir 12 x 22 500 = 270 000 och genast diffar din kalkyl på 60 000 kr... Ta 11 och skillnaden är hux flux att du räknat fel på 82 500... Inte kaffepengar direkt.
Skulle vi kunna pressa ner det till att vi räknar 20 kr per liter bensin och 0,5 per mil i förbrukning, dvs 10 kr per mil så diffar din uträkning helt plötsligt på över 100 000 spänn! Då har du "bara" tjänat 225 000 - och dessutom minus vad du betalat i elkostnad för laddning.
Naturligtvis fortfarande en bra affär rent ekonomiskt. Men inte riktigt så "sweet" som du utmålar den.

Särskilt inte när vi kommer över till:

Jo visst, för all del..., men HUR mycket kostade det att byta motor och växellåda på Zoe´n sa du att du sa sa du...... Och hur många gånger kommer det att behöva göras under bilens livslängd...? Du kan ju knappast påstå att du ligger särskilt mycket plus på reparations / service-kostnader för tillfället. Och den var ren tur, eller vad fan man ska kalla det..., att du hann köra sönder första motorn INNAN nybilsgarantin hann gå ut!

Kollade på vad min förut nämnda flickväns Ford Fiesta från 2011 ligger på i uppgiven förbrukning på Transportstyrelsen. 4,5 L /100 km på landsväg och 5,6 blandad körning. Beror ju som sagt lite på vad du väljer att jämföra din Zoe med.
Alltså jag har ju kört många bensin och dieselbilar förr också, och har som sagt även en bensinare i hushållet även idag, så vet ju vad jag jämför med.
Och ZOE är i sammanhanget ekonomiskt oslagbar.
Så långt kan vi nog vara överens.

Enligt mina beräkningar har jag hittills, inkl reparationer och strömförbrukning sparat 206.000 kronor.
Den exakta besparingen beror på olika parametrar, men hur som helst så rör vi oss i området runt 200.000 i ren besparing med ZOE.

Angående förbrukningen måste jag säga att du ligger lite väl lågt, jag kör i princip aldrig under 100 km/h den största delen av min körning, och då får man räkna en högre snittförbrukning också.
Citera
2023-02-16, 22:26
Medlem
Citat:
ZOE har längst räckvidd i småbilsklassen, svårt att förstå eller?

Som någon annan redan påpekat, blandannat ORA och Cupra Born smiskar den franska fikusen så det står härliga till i Räckvidd, design, hållbarhet och ja,det mesta faktiskt. Kom inte dragande med att de inte fanns 2018. Tiden går framåt, tyvärr Zoe och Babsan
Citera
2023-02-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Avundsjuka troligtvis.

Du är så jävla sprängd som tror det på allvar?
Citera
2023-02-16, 22:52
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Alltså jag har ju kört många bensin och dieselbilar förr också, och har som sagt även en bensinare i hushållet även idag, så vet ju vad jag jämför med.
Och ZOE är i sammanhanget ekonomiskt oslagbar.
Så långt kan vi nog vara överens.

Enligt mina beräkningar har jag hittills, inkl reparationer och strömförbrukning sparat 206.000 kronor.
Den exakta besparingen beror på olika parametrar, men hur som helst så rör vi oss i området runt 200.000 i ren besparing med ZOE.

Angående förbrukningen måste jag säga att du ligger lite väl lågt, jag kör i princip aldrig under 100 km/h den största delen av min körning, och då får man räkna en högre snittförbrukning också.

Du har fortfarande inte sparat/tjänat 200000kr på din bil om du inte sålt den med en vinst på den summan. Vad är det du inte fattar?
Citera
2023-02-16, 23:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Du har fortfarande inte sparat/tjänat 200000kr på din bil om du inte sålt den med en vinst på den summan. Vad är det du inte fattar?

Räknar BAB7 Att han kört 22500mil, så har han laddat ca 1000 ggr, då bilen går runt 20 mil på en laddning.

En full laddning tar 1 timme, Alltså 1000 timmar.

1000 timmar på ofta lite sunkiga laddplatser.

Med 40 timmars arbetsvecka så blir det ca 25 veckors laddande. Eller 6 månaders på någon gudsförgäten plats.

Tror jag väljer en Tesla Y. Gillar inte övergivna sunkställen för spara någon krona. 250kW laddning spar min tid. 6 månader av mitt liv lägger jag inte på sitta och huttra på Lidl eller Aldi i Tyskland eller andra sunkiga laddställen annorstädes.
Citera
2023-02-16, 23:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Jo, jag har sparat dom pengarna.

Och jag sparar mer ju längre jag behåller bilen.

Snart ska jag köra till Tyskland, och även en runda in i Belgien och Luxemburg, blir väl 300 mil eller så.
Jag har en sida på nätet där jag kan se var jag kan ladda gratis, och eftersom jag kan ladda min ZOE med 22 kW på gratisladdarna så funkar det perfekt att ladda samtidigt som man tar en paus, går och handlar lite mat på Lidl, äter och dricker kaffe.
Sen är man redo för nästa etapp med gratis-ström i bilen.

Även om jag också kommer ladda på betalstationer så blir ändå bränslekostnden såklart mycket lägre med elbilen, detta är dock i praktiken enbart möjligt med en ZOE eftersom de flesta gratisladdare endast är AC 22 och andra elbilar inte kan ladda lika snabbt som ZOE där.

Så sammanfattningsvis kan man säga att jag reser extremt billigt med väl valda pauser.
Det är både trevligt i sig, och fint för plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in