Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Skit samma om det kostar 15, 14, eller 16 kr milen med en bensinare.
Jag har ändå varit snäll i uträkningen.
Detta eftersom du i verkligheten måste lägga till ytterligare kostnader för bensinbilen under 22.000 mil, tex kamremsbyte, fler och dyrare servicar, ev någon reparation, fler bromsbyte etc.
Nä, det blir inte skitsamma... Tvärtom, det blir rätt stora effekter på så långa sträckor som 22 500 mil!
Ta ytterligheterna i ditt resonemang ovan. 14 x 22 500 ger 315 000 och 16 x 22 500 ger 360 000. Skiljer alltså på 45 000 kr i budgeten!
Och diskussionen här gällde alltså ENBART drivmedelskostnaderna, INTE driftskostnaderna... M a o om dina siffror att du skulle ha sparat 330 000 på att inte tanka bensin eller diesel stämmer.
Jag hävdar att de inte riktigt gör det. Som sagt, svårt att räkna fram ett korrekt genomsnittspris per liter under dessa fyra år... Men jag tror faktiskt inte att slutsumman hamnar på 15 kr per mil när man enbart räknar soppan. Säg t ex 12 kr per mil. Det blir 12 x 22 500 = 270 000 och genast diffar din kalkyl på 60 000 kr... Ta 11 och skillnaden är hux flux att du räknat fel på 82 500... Inte kaffepengar direkt.
Skulle vi kunna pressa ner det till att vi räknar 20 kr per liter bensin och 0,5 per mil i förbrukning, dvs 10 kr per mil så diffar din uträkning helt plötsligt på över 100 000 spänn! Då har du "bara" tjänat 225 000 - och dessutom minus vad du betalat i elkostnad för laddning.
Naturligtvis fortfarande en bra affär rent ekonomiskt. Men inte riktigt så "sweet" som du utmålar den.
Särskilt inte när vi kommer över till:
Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
På dessa 22.000 milen har jag tex bara bytt bromsbelägg fram en gång, jag har inte lämnat bilen till service de senaste 10.000 milen, och motorolja, kamrem etc är inget tema jag behöver tänka på.
Jag har ju en Peuget 308 kombi automat från 2016 också, den har bara rullat 11.000 mil men har ändå betydligt högre kostnader än min ZOE, bla måste Peugeoten servas regelbundet med oljebyte etc, kamremmen byttes förra året till en kostnad av 12.000 kronor, bromsar redan bytta..
Jo visst, för all del..., men HUR mycket kostade det att byta motor och växellåda på Zoe´n sa du att du sa sa du......

Och hur många gånger kommer det att behöva göras under bilens livslängd...? Du kan ju knappast påstå att du ligger särskilt mycket plus på reparations / service-kostnader för tillfället. Och den var ren tur, eller vad fan man ska kalla det..., att du hann köra sönder första motorn INNAN nybilsgarantin hann gå ut!
Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
och förbrukningen ligger på 0,6-0,7 liter milen etc.
Kollade på vad min förut nämnda flickväns Ford Fiesta från 2011 ligger på i uppgiven förbrukning på Transportstyrelsen. 4,5 L /100 km på landsväg och 5,6 blandad körning. Beror ju som sagt lite på vad du väljer att jämföra din Zoe med.