2023-02-16, 09:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen

Eller låt mig gissa - Wagner har klätt ut sig till AFU och spelar döda?

Nja, Wagner klär inte ut sig mera. Wagner är likviderat. Finns inte kvar annat än som gödsel på Ukrainas bördiga åkrar. Vi ska i framtiden äta bröd gödslat med orchblod.
Citera
2023-02-16, 09:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ta en titt på Sverige och vad som händer här. De som inte gillar utvecklingen kallas för en massa olika fula saker och anses inte stå för "värdegrunden" eller "alla människors lika värde" och stöts ut ur samhällsgemenskapen.
Fast du är ändå fri att diskutera det i Sverige då du har tillgång till fria uppgifter och fri press.

Jag hoppas du förstår skillnaden.
Citera
2023-02-16, 09:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Obegripligt med tanke på att det kom uppgifter i går om att styrkor ledda av (?) just Wagner gjort en framgångsrik framstöt riktning Sloviansk, och att de kontrollerar motorvägen norr om Bakhmut. Putin must be maaaad.
Det är antagligen Gerasimov som eliminerar sin konkurrent. Om wagner lyckas bättre än armen så är det ett stort problem för Gerasimov.
Citera
2023-02-16, 09:52
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Fattar ingenting, hur länge kan väst fortsätta bistå Ukraina, det är ju det jag undrar? Jag menar dessa 100 pansarvagnar, vad är vitsen med dem?
Vad tror du om att dom är avsedda att skjuta skallen av av den inkräktande ryssen
Citera
2023-02-16, 09:54
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ta en titt på Sverige och vad som händer här. De som inte gillar utvecklingen kallas för en massa olika fula saker och anses inte stå för "värdegrunden" eller "alla människors lika värde" och stöts ut ur samhällsgemenskapen.
Ojdå, är ni kränkta?
Gå till DO?
Citera
2023-02-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, och för nån dag sen sa Stoltenberg att "Ukrainas konsumtion av ammunition är många gånger större än vår produktion vilket sätter våra fabriker under enormt tryck". Kan det sägas tydligare? Ryssarna säger sig nu förbereda för att köra ytterligare 30 månader. Och då ska man veta att ryssarna gör av med 10 gånger fler artilleri granater än ukrainarna. När det gäller ammunition så är tydligen det ryska systemet helt överlägset det kapitalistiska "just in time"-systemet i väst.

Och du tycker alltså att det är något positivt att ett land lägger sådana resurser på vapen och ammunition istället för att ordna med sjukvård och rinnande vatten åt befolkningen?

Om du talar om vilket som är ditt närmaste sjukhus så skriver jag till de ansvariga politikerna där och föreslår omedelbar nedläggning av sjukhuset och att pengarna istället ska satsas på den svenska vapenproduktionen. Det vore väl bra? Dessutom kan vi minska Trafikverkets anslag för vägunderhållet i ditt län, enligt traditionell rysk standard behövs inte asfalt på vägarna. Ok?
Citera
2023-02-16, 09:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är antagligen Gerasimov som eliminerar sin konkurrent. Om wagner lyckas bättre än armen så är det ett stort problem för Gerasimov.
En klassisk problematik i den ryska militären. Befälhavare och t.o.m. vapenslag som konkurrerar med och opererar oberoende av varandra.

Nåja, Wagner har presterat bättre än stora delar av den ryska armén. Arméledningen får skjuta sig i foten om den vill.
Citera
2023-02-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Fattar ingenting, hur länge kan väst fortsätta bistå Ukraina, det är ju det jag undrar? Jag menar dessa 100 pansarvagnar, vad är vitsen med dem?

UAF behöver den extra eldkraften för att kunna öka tempot i utdrivningen av inkräktarna , det kommer
säkert snart ett par hundra till för att ytterligare öka effektiviteten.
Citera
2023-02-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej jag är heller inte förvånad. Men det spelar ingen roll för diskussionen som var: Finns det risk för etnisk rensning om Ukraina återtar kontrollen över de nu rysskontrollerade områdena?

Etnisk rensning är vad Ryssland sysslat med då de t ex kidnappat ukrainska barn och skickat iväg till ryska adoptivföräldrar. Ett av de vidrigaste folkrättsbrott man hört talas om sedan Hitlers dagar.

Vad gäller situationen när Ukraina återtar kontrollen över alla de tillfälligt rysskontrollerade områdena kommer vissa problem finnas. Det är ju som bekant krig i Ukraina och då gäller vissa speciella krigslagar. Har man kollaborerat med fienden har man förrått sitt land. Sådana bestämmelser har även Sverige i händelse av krig. Så de av ukrainska medborgare som aktivt har stött fienden lär riskera straff enligt Ukrainas lag. Det blir en fråga för deras rättssystem. Omvärlden lär hålla koll på hur Ukraina hanterar detta. Och de medborgare (förrädare) som vill undvika straff kan ju alltid välja att bosätta sig i det kära Ryssland. Ifall de nu tas emot där. Ryssen är inte att lita på så man kan inget ta för självklart. Men nej, någon etnisk rensning kommer Ukraina inte bedriva för då är deras väg in i EU och NATO stängd.
Citera
2023-02-16, 10:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Obegripligt med tanke på att det kom uppgifter i går om att styrkor ledda av (?) just Wagner gjort en framgångsrik framstöt riktning Sloviansk, och att de kontrollerar motorvägen norr om Bakhmut. Putin must be maaaad.

Den där motorvägen är en bieffekt av erövringen av Soledar och operationerna vid Krasna Hora. Nu sitter ryssarna där (tack vare Wagner), men vägen är givetvis oanvändbar eftersom den ligger inom radien för ukrainskt artilleri. Den var lika oanvändbar för ukrainarna för ett par veckor sedan. AFU höll motorvägen men den kunde inte användas eftersom den låg inom räckhåll för ryskt artilleri.

Tittar man på väderprognoserna så börjar tövädret kring den 24 februari och kommer att hålla i sig ett tag med temperaturer på 5 grader dagtid. Terrängen kommer snabbt att bli oanvändbar under en månad eller två.

Framryckning mot Sloviansk låter sig nog inte göras just nu eftersom den ryska fronten skulle bli för smal. Trupperna stannar nog där de är, tror jag.
Citera
2023-02-16, 10:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nåja, Wagner har presterat bättre än stora delar av den ryska armén. Arméledningen får skjuta sig i foten om den vill.
Vågar du gissa på varför Wagner presterat "bättre"?

Jag tror svaret är förbannat uppenbart.
Citera
2023-02-16, 10:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

En karikatyr av skeendet, Bortamatchen, men som alla väl utförda karikatyrer så bygger den på verkligheten. Det är alltså något åt det hållet - men Wagners motståndare är fr a Sjojgu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in