Citat:
Ursprungligen postat av
WhatTheHeck
Du vet väl själv hur mycket man har gett, men vet du något om hur lång tid det tar att ersätta? Att ersätta 200 leopard tanks gör du inte på ett år eller två. Priset går även upp när det är en stor efterfråga. Och här kommer den fina amerikanska planen in i sin fulla kraft! USA säljer vapen till väst för stärka sin ekonomi. De är ute i kampanj i Sydamerika och ber Latinamerikanske länder att skänka sina vapen och skicka trupper till Ukraina så får de sedan handla amerikanska vapen.
Ibland måste du försöka se bortom din doktrin som du svalt lika snabbt som din fjärde vaccindos.
Jag kände mig lite trög idag när jag såg lite nyheter, och en analytiker diskuterade ammunitionsbrist. Problemet för USA är inte primärt att Ukraina får slut på ammunition. Det kommer att ta tid att bygga upp nya lager för stora krig.
Om där nu skulle komma ett stort krig i mellanöstern om t ex 4-6 år, så kommer inte USAs lager att vara återetablerade där till de nivåer som de vill ha för att kunna exekvera sin policy globalt. Det problemet kommer att vara "rullande". Om ukrainakriget tuggar på i 3 år till, så blir deras ammunitionsbrist ett issue nästan 10 år in i framtiden.