2023-02-16, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
https://spbtv.online/channels/rt.html
Så svårt är det att se rt. Varsågod.

Kan vara bra att se nyheter från båda sidorna ibland. Även om jag mest ser RT för att veta vad som är sant, dvs motsatsen till vad de säger.

Du adresserar inte varför "demokraterna" i EU stoppade RT. Det är väl för att du vet svaret och det är inte något du kan försvara.
Citera
2023-02-16, 02:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
De hade inget val.

Hur länge ska det ältas att denna historia startade inte för ett år sedan utan långt tidigare.
Vad är vitsen med att klippa ut en tidsperiod och dra slutsatser utifrån den samtidigt som man ignorerar allt som hänt innan? Är det inte ganska hjärndött?
De hade inget val? Så vad hade hänt om ryssland inte anfallit ukraina?

Jag vet att det var oroligt i donbas sedan 2014. Orsaken till det är ju att ryssarna invaderade Ukraina då också. Skillnaden mot nu är att väst inte la sig i. Efter Donbas och Krim ligger i Ukraina så bör ju detta egentligen inte varit ett problem för Ryssland. Och Ukraina har aldrig varit ett hot mot Ryssland.

Så att påstå att Ryssland inte hade något val är förmodligen det mest efterblivna argumentet någonsin. Om du läser på lite om denna konflikten kan du se att landet som driver på den och häller olja på elden är Ryssland, ingen annan.
Citera
2023-02-16, 02:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Du adresserar inte varför "demokraterna" i EU stoppade RT. Det är väl för att du vet svaret och det är inte något du kan försvara.
Jag gav dig en länk till RT. Var det inte det du ville? Att kunna titta på kanalen?

Och om du nu undrar så anser jag det är idioti att stoppa kanalen från att visas. Men helt stoppad är den inte. Har man tex Bahnhof som leverantör så kan man se RT utan problem. Har man andra leverantörer kan man ändå se RT men på andra platser än deras egen sajt.

Jag får dock intrycket av att du inte vill se kanalen, du vill bara hävda att man inte kan se den, nu vet du att man kan det.
Citera
2023-02-16, 02:44
Medlem
Citat:
Valet hade varit att lägga sig platt för USA och låta ukrainas ryssar slaktas/födrivas.
Om det var målet undrar man ju varför Ryssland slaktar ryssar som om det vore WW2.
Citera
2023-02-16, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Om det var målet undrar man ju varför Ryssland slaktar ryssar som om det vore WW2.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Citera
2023-02-16, 03:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Verkar snarare som du behöver läsa på lite vännen. Östra Ukraina har alltid varit en del av Ryssland och speciellt i Donbass har det bott typ 99% etniska ryssar. Att området hamnade i Ukraina under sovjettiden har med inrikespolitiska skäl att göra, du kan läsa på om just det. Ryssland borde återtagit dessa områden när Sovjet kollapsade men man gjorde inte det tyvärr. Samtidigt har du en statskupp 2014 i Kiev där extremister tar över makten. Dessa extremister har nazisten Stepan Bandera som sin idol och deras mål är att etniskt rensa Ukraina. Det är roten till allt elände. Sedan kommer NATO/USA och utnyttjar denna situation för att skada Ryssland och samtidigt öka sin världshegemoni. Man stöttar/utnyttjar Ukraina och låter deras armé bli kanonmat. USA slås till sista ukrainaren så att säga, därav uttrycket proxy-krig.

Misstaget USA gjorde var att mista den begränsade SMO för rysk militär svaghet. Resten är historia.
Dombas har ALDRIG varit en del av Ryssland. Donbas var en del av Sovjetunionen. Men det var tex Estland också. Nör sovjet upplöstes och Ukraina blev eget land så godkände Ryssland gränserna.

Om du är lite historieintresserad så vet du att man kunde kan ha anspråk på en tron. Historiskt sett var det vanligt att man avsade sig anspråken på tronen mot att man fick något annat. Då var man inte längre något hot mot den som hade tronen.

Så är det här också. När Ryssland godkände Ukraina så avsade man sig därmed eventuella anspråk på Ukraina. Det må bo 99% ryssar i Donbas (även om det som allt annat du skriver inte är sant) men de är ändå ukrainska medborgare. De har bott i Ukraina i över 30 år. Många är född i Ukraina. De är ukrainare även om de är etniska ryssar. Lite som att de på Åland är etniska svenskar och ändå är medborgare i Finland och nöjda med det.

De som vill vara ryska medborgare har haft all chans i världen att flytta till Ryssland och bli det.

Ryssland har alltså ingen som helst rätt till Donbas.

Hur maktskiften gått till i Ukraina har därmed inte Ryssland med att göra. Sen är jag helt på det klara med att även Ukraina har en bit kvar till att bli en fungerande demokrati.
Senast redigerad av Sook 2023-02-16 kl. 03:03.
Citera
2023-02-16, 03:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det stör mig att jag inte kunde se den på väldigt länge. Inte för att jag alltid gillade innehållet men jag gillar inte när andra ska bestämma vad jag får se och vad jag inte får se. Jag är vuxen och kan dra mina egna slutsatser. Man behöver ingen som godkänner vad folket skall se i en demokrati. Sådana saker är så självklara att de borde inte ens diskuteras.

Man måste tydligen vara IT-expert för att komma åt kanalen vilket inte alla är och det innebär en rejäl begränsning av yttrandefriheten.

Så vad är egentligen din poäng?
Min poäng är att nu kan du se på kanalen. Sluta grina om censur och liknande. Du kan ju se kanalen. Och nej, man behöver inte vara it-expert, men lite iq skadar aldrig.
Citera
2023-02-16, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Dombas har ALDRIG varit en del av Ryssland. Donbas var en del av Sovjetunionen. Men det var tex Estland också. Nör sovjet upplöstes och Ukraina blev eget land så godkände Ryssland gränserna.

Om du är lite historieintresserad så vet du att man kunde kan ha anspråk på en tron. Historiskt sett var det vanligt att man avsade sig anspråken på tronen mot att man fick något annat. Då var man inte längre något hot mot den som hade tronen.

Så är det här också. När Ryssland godkände Ukraina så avsade man sig därmed eventuella anspråk på Ukraina. Det må bo 99% ryssar i Donbas (även om det som allt annat du skriver inte är sant) men de är ändå ukrainska medborgare. De har bott i Ukraina i över 30 år. Många är född i Ukraina. De är ukrainare även om de är etniska ryssar. Lite som att de på Åland är etniska svenskar och ändå är medborgare i Finland och nöjda med det.

De som vill vara ryska medborgare har haft all chans i världen att flytta till Ryssland och bli det.

Ryssland har alltså ingen som helst rätt till Donbas.

Hur maktskiften gått till i Ukraina har därmed inte Ryssland med att göra. Sen är jag helt på det klara med att även Ukraina har en bit kvar till att bli en fungerande demokrati.

Påstår du att Donbass inte tillhört Ryssland behöver du uppdatera dina historiekunskaper. Sedan mitten av 1700-talet har det tillhört Ryssland. Det är ingen slump att befolkningen mer eller mindre är helt rysk. Det funkar inte att dra paralleller till Estland då esterna är ett distinkt folk kulturellt närmare Finland än Ryssland. Ditt lilla resonemang runt troner är både barnsligt och irrelevant. En dålig ledare kan begå misstag. Det betyder inte att efterkommande ledningar inte kan rätta till dessa. Det som är av vikt är vad befolkningen i ett område känner sig som, se självbestämmanderätt.

Du har rätt i att dessa etniska ryssar är ukrainska medborgare. Hur förklarar du då att Kiev har diskriminerat dem? Varför försökte man inte så att säga införliva dem vilket vore det naturliga. Jo för att de är extremister i Kiev. De vill ha ett "etniskt" rent Ukraina. Är du också för det? Att de etniska ryssarna skall fördrivas? Det är vad bl a Poroshenko har propagerat för.
Citera
2023-02-16, 03:29
Medlem
Yays avatar
https://www.youtube.com/watch?v=KIwZ9OLjiRA

Moskva igen i framtiden
Citera
2023-02-16, 03:57
Medlem
Citat:
Påstår du att Donbass inte tillhört Ryssland behöver du uppdatera dina historiekunskaper. Sedan mitten av 1700-talet har det tillhört Ryssland. Det är ingen slump att befolkningen mer eller mindre är helt rysk. Det funkar inte att dra paralleller till Estland då esterna är ett distinkt folk kulturellt närmare Finland än Ryssland. Ditt lilla resonemang runt troner är både barnsligt och irrelevant. En dålig ledare kan begå misstag. Det betyder inte att efterkommande ledningar inte kan rätta till dessa. Det som är av vikt är vad befolkningen i ett område känner sig som, se självbestämmanderätt.

Du har rätt i att dessa etniska ryssar är ukrainska medborgare. Hur förklarar du då att Kiev har diskriminerat dem? Varför försökte man inte så att säga införliva dem vilket vore det naturliga. Jo för att de är extremister i Kiev. De vill ha ett "etniskt" rent Ukraina. Är du också för det? Att de etniska ryssarna skall fördrivas? Det är vad bl a Poroshenko har propagerat för.

Backar du lite till så var Moscovia (dagens europeiska del av Ryssland) en del av Kievrus (Ukraina).
Citera
2023-02-16, 04:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scissorhands
Backar du lite till så var Moscovia (dagens europeiska del av Ryssland) en del av Kievrus (Ukraina).

Backar man ÄNNU längre var väl detta stycke land en del av mongolväldet?
Citera
2023-02-16, 04:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Fast ”rätta till”… det låter ju som något man vill göra, inte nåt man måste göra. Du kommer aldrig lyckas få till din argumentation att Ryssarna är offren och det var tvungna att anfalla Ukraina.

Sen ska du inte glömma att viborg en fång i tiden var en svensk stad. Tycker du att ryssland ska ge oss staden eller är vi tvungna att starta ett krig?

Detta med historisk rätt är bara tramsigt. Antingen gäller det för alla och man får välja exakt tidpunkt. Eller så får ryssarna som alla andra leva med internationellt godkända gränser även om man ångrar sig i efterhand. Avsäger man sig rätten till ett område/land så gör man det. Det finns liksom ingen ångervecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in