2023-02-16, 01:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Är den kanalen neutral och objektiv???
Jag tycker den är den bästa. Han som har den är ukrainare och stödjer så klart Ukraina.

Ingen är neutral och objektiv; alla har en bias vilket gör dem subjektiva. Det är grunden för hela det västerländska vetenskapliga tänkandet som gjort oss så framgångsrika. Tror man något annat så är det religion. En absolut sanning från Gud! När man säger vilken bias man har så kan alla göra sin egen bedömning av det man säger. Säger man att man är neutral så ljuger man bara. Kanske ljuger man t.o.m. för sig själv eller tror att man är Gud.
Citera
2023-02-16, 01:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Intressanta två veckor framåt. Händer det inget då så blir det långdraget ställningskrig.
Skulle vara kul om Ukraina bombade bron till Krim just invigningsdagen - efter reparationen. Mest symboliskt, men ändå 😀😀.

Jag skulle hålla mig ifrån den om "jag" vore ÖB i Ukraina. Hellre köra söderöver och försöka stänga "landbryggan"..tex med att köra mot Melitopol. Men sedan efterpå inte bomba själva Krim-bron..

Anledningen till det är att det skulle sätta ytterligare press på de alleredan stressade ryska logistikkedjan. Ännu fler lastbilar skulle måste avledas dit.., som absolut behövs på andra ställen.

(men det är bara mina amatörmässiga tankar)
Citera
2023-02-16, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
De bekräftade siffrorna är 157 000 döda ukrainska soldater i relation till ca 20 000 ryska. Detta var för någon månad sedan. Relationen är ca 1 död ryss för varje 8 döda ukrainare.

USA/NATO bryr sig verkligen om Ukraina. Snarare används ukrainarna som kanonmat av väst som fantiserar om regimskifte i Kreml som aldrig kommer komma dock. Även om ett regimskifte skulle komma så skulle det inte vara en Jeltsin nr 2 utan någon som är mer hökig än Putin som i Ryssland ses som lite för mjuk.

Biden, Nuland, Blinken och hela EU-toppen borde ställas inför domstol för brott mot mänskligheten.

Är du inte aningen antisemitisk som pekar ut blinken o nuland?
Citera
2023-02-16, 01:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nu backar Wagnergruppens grundare Jevgenij Prigozjin och erkänner att man kört fast i Bachmut. Ryssarna möter alldeles för hårt motstånd och tar sig inte framåt. Festen är inställd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76RgAW/bachmut-wagner-medger-hart-motstand

Planen är att ta Slovjansk först.
Citera
2023-02-16, 01:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu kom lite mer information. Ukraina har återtagit lite mark söder om Bakhmut och Ryssarna har tagit lite i norr. Och Ukraina kan använda många små vägar in i Bakhmut så svårt att omringa staden.

Därav att Wagner tonar ned betydelsen, de har svårt för en snabb seger där nu.
https://www.youtube.com/watch?v=RhkbbU21ggc

En strategisk miss av ukrainarna. De lämnar vägen till Slovjansk vidöppen.
Citera
2023-02-16, 01:38
Medlem
Snapcounts avatar
Dåliga nyheter för Ukraina angående Leo2 :

För närvarande kommer Ukraina inte att få den mängd stridsvagnar som Tyskland lovat. Enligt Tysklands försvarsminister Boris Pistorius gjordes inga nya åtaganden från andra länder för Leopard 2A6-stridsvagnar vid ett möte i den så kallade stridsvagnskoalitionen. "Vi kommer inte att nå bataljonens styrka", medgav SPD-politikern.

Enligt Pistorius har nu nästan 30 Leopard 2A4 samlats för en bataljon. Å andra sidan finns det dock bara de 14 Leopard 2A6 och 3 av dessa stridsvagnar från Portugal som Tyskland lovat. Sverige tittar fortfarande på om de skulle kunna tillhandahålla stridsvagnar och i vilken utsträckning, säger han. En bataljon i Ukraina är vanligtvis utrustad med 31 stridsvagnar vardera. Redan på tisdagen hade Pistorius sagt att situationen "inte var fullt så berusande".

https://www.spiegel.de/ausland/ukraine-russland-news-heute-grossbritannien-trainiert-ukrainer-fuer-kampf-mit-weniger-munition-a-b1c 6f80a-3130-4e1b-b36e-1b0112bfd88d

Detta är svagt ifrån Europa, om det blir så. Finns 2000+ Leo2 i Europa. Här behövs det en blåslampa..
Senast redigerad av Snapcount 2023-02-16 kl. 01:40.
Citera
2023-02-16, 01:46
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Vet ej Ryssarna måste respekteras Jag menar, tar dem Bakhmut då är det väl game sett and match? Kan någon länka till sida där jag kan se lite strider därifrån? Skulle uppskatta det.

Ja, och för nån dag sen sa Stoltenberg att "Ukrainas konsumtion av ammunition är många gånger större än vår produktion vilket sätter våra fabriker under enormt tryck". Kan det sägas tydligare? Ryssarna säger sig nu förbereda för att köra ytterligare 30 månader. Och då ska man veta att ryssarna gör av med 10 gånger fler artilleri granater än ukrainarna. När det gäller ammunition så är tydligen det ryska systemet helt överlägset det kapitalistiska "just in time"-systemet i väst.
Citera
2023-02-16, 01:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, och för nån dag sen sa Stoltenberg att "Ukrainas konsumtion av ammunition är många gånger större än vår produktion vilket sätter våra fabriker under enormt tryck". Kan det sägas tydligare? Ryssarna säger sig nu förbereda för att köra ytterligare 30 månader. Och då ska man veta att ryssarna gör av med 10 gånger fler artilleri granater än ukrainarna. När det gäller ammunition så är tydligen det ryska systemet helt överlägset det kapitalistiska "just in time"-systemet i väst.

Hmm, skeptiskt på den. Om det vore som du säger så skulle inte ryssarna ha stått mera stilla sen sommaren. Likaså inte retirerat vid Kharkov i höst, eller Kherson efter det.

Innan HIMARS så var man dominant, men det har förändrats som jag ser det.
Citera
2023-02-16, 02:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
De bekräftade siffrorna är 157 000 döda ukrainska soldater i relation till ca 20 000 ryska. Detta var för någon månad sedan. Relationen är ca 1 död ryss för varje 8 döda ukrainare.

USA/NATO bryr sig verkligen om Ukraina. Snarare används ukrainarna som kanonmat av väst som fantiserar om regimskifte i Kreml som aldrig kommer komma dock. Även om ett regimskifte skulle komma så skulle det inte vara en Jeltsin nr 2 utan någon som är mer hökig än Putin som i Ryssland ses som lite för mjuk.

Biden, Nuland, Blinken och hela EU-toppen borde ställas inför domstol för brott mot mänskligheten.
Rätt imponerande ändå. Ryssland är helt överlägsna. De bara känner inte för att ta Bakhmut. Soldaterna tycker om att frysa. Bättre att Ulraina får behålla Bakhmut. En bra gränsstad helt enkelt tycker Ryssarna som därför backar hem lite.

Eller hm… ljuger du nu? Har du lurat mig?
Citera
2023-02-16, 02:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Varje stad eller by som Ryssland kommer ta över kommer "inte vara viktig rent militärt" får jag en känsla av.
Det är de inte heller eftersom ryssland bara befriar sönderbombade städer.
Citera
2023-02-16, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm, skeptiskt på den. Om det vore som du säger så skulle inte ryssarna ha stått mera stilla sen sommaren. Likaså inte retirerat vid Kharkov i höst, eller Kherson efter det.

Innan HIMARS så var man dominant, men det har förändrats som jag ser det.

Det är exakt så som Kabun skriver och just därför har du 8 gånger fler döda ukrainare än ryssar. Ryssarna har stått stilla i avvaktan på de mobiliserade styrkorna som nu kommit. Under tiden har de bombat sönder ukrainarna. De retirerade från dessa två områden då de var alldeles för exponerade och inte hade tillräckligt med styrkor för att försvara dessa områden. De retirerade med minimala förluster vilket visar att det inte skedde under panik. De gav ukrainarna dessa områden. Det var aldrig någon lyckad offensiv från ukrainsk sida.

När ryssarna gick in i Ukraina för ett år sedan var det inte med en tillräckligt stor styrka för att kunna kriga fullskaligt. Man hoppades tvinga ukrainarna till förhandlingsbordet bara, vilket man lyckades med också tills väst saboterade dessa fredsförhandlingar.
Citera
2023-02-16, 02:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Reuters duger verkligen inte, det är kontrollerad västmedia.

RT kommer jag inte åt, då "demokrater" som dig som "står upp för yttrandefriheten" stoppat den kanalen. Tass har jag aldrig sett eller läst. Telegram har jag inte.

Finns ingen ryskt propaganda din tönt. Ni har stoppat allt som inte följer narrativet.

https://spbtv.online/channels/rt.html
Så svårt är det att se rt. Varsågod.

Kan vara bra att se nyheter från båda sidorna ibland. Även om jag mest ser RT för att veta vad som är sant, dvs motsatsen till vad de säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in