2023-02-15, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Ersättningen har jag ingen aning om, men mitt intryck har varit att hon är väldigt proffesionell och noggrann i sitt arbete. Amatöraktigt är precis tvärtom mot vad jag tycker. Sakligt har hon gått igenom vad bristerna i familjehemmet varit och varför rätten ska döma till hennes och bioföräldrarnas fördel.

Våra åsikter går isär helt enkelt. Inget konstigt att människor tycker olika

Snacka om att våra åsikter går isär. Hon har dragit in irrelevant bevisning, varit retoriskt oskicklig och genomgående varit osaklig. Gjort rättsprocessen till smutskastning och ett skådespel.

Hon yrkade att de skulle häktas till dom kommer... Jäklar vad sjukt.

Hoppas verkligen att det blir en friande dom.
Citera
2023-02-15, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Står i YA om skadestånds- och ersättningsyrkanden och omedelbar häktning pga flyktrisk då paret har mycket kontakter utomlands.

De är på fri fot, det funkar inte så. De kan inte häktas i avvaktan på dom. Vad fan är detta för amatörskit.
Citera
2023-02-15, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det inleddes med ett vittnesmål från en infektionsläkare som var kallat av paret Alvesparr, men jag tycker nog att det vittbesmålet stärkte "den andra sidan" (finns ju ingen åklagare). Det fanns tydliga tecken på att det inte var en "vanlig" körtelfeber som Donia hade. Och det kom fram tydligt tycker jag.

Nu visas en film (50 min) som visar hur stämningen var när biomamman och de andra kom för att hämta Donias saker den 30/4 2012. Alvesparrs ringde polisen för att stämningen blev upprörd när de inte kunde svara på väldigt enkla frågor från biomamman. När dog Donia? När var ni hos läkaren med Donia? Dessa frågor besvaras med "det kommer att finnas i rapporten". Väldigt upprörande. Så enkelt att bara svara på en sörjande mammas frågor.

Man fick också se en bit av en annan film där biomamman pratar med polisen om vem som får göra anmälan osv. Väldigt intressant

De båda filmerna finns på swefup. Film 1 resp. film 4 på sidan.

Jag hittar inte filmerna, tips på under vilken flik man hittar eller ska klicka?
Citera
2023-02-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoySnitch
Crusner vill ha 8 miljoner i ersättning, vilket skämt hon och hennes advokatkollega är. Vill ha 5 000 kr / h för att hon är en tvistemålsadvokat och inte en brottmålsadvokat samt att det är ju "vad hon brukar ta". Hon säger också att det är hennes första brottmål...

Genom hela processen har det varit så otroligt amatöraktigt från deras sida, pinsamt.

Men så pinsamt…
Citera
2023-02-15, 18:25
Medlem
Citat:
De är på fri fot, det funkar inte så. De kan inte häktas i avvaktan på dom. Vad fan är detta för amatörskit.

Citerade bara YA.
Du får ta det med Crusner.
Citera
2023-02-15, 18:29
Medlem
Citat:
Snacka om att våra åsikter går isär. Hon har dragit in irrelevant bevisning, varit retoriskt oskicklig och genomgående varit osaklig. Gjort rättsprocessen till smutskastning och ett skådespel.

Hon yrkade att de skulle häktas till dom kommer... Jäklar vad sjukt.

Hoppas verkligen att det blir en friande dom.

Hade du varit insatt och gått igenom samtliga underlag i målet så hade du inte hoppats på friande dom. Vi bortser från dina inlägg fortsättningsvis.
Citera
2023-02-15, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Hade du varit insatt och gått igenom samtliga underlag i målet så hade du inte hoppats på friande dom. Vi bortser från dina inlägg fortsättningsvis.

Snyggt av dig, proffsigt.

Att denna "bevisningen" skulle räcka för att styrka ett åtal om dråp är orimligt. Men du kanske är mer juridiskt skolad än vad jag är.

Vad anser du vara den starkaste bevispunkten? Jag frågar eftersom du har gått igenom SAMTLIGA underlag i målet.
Citera
2023-02-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Advokaterna i Arboga fallet begärde 9 miljoner tillsammans , hur kan denna advokat tro att hon ska få 8 miljoner för detta

Det har ju att göra med hur många timmar som läggs ner och vad timpenningen är. TR gör en skälighetsbedömning av båda delarna, så vi får se vad advokatåklagarenpolisen håvar in. Till hennes försvar har hon gjort både polisens och åklagarens jobb utan att veta hur man gör och bara att få in underlag från myndigheter och utreda ett tio år gammalt brott där polisen inte gjort nånting är så klart oerhört tidskrävande.
Citera
2023-02-15, 18:56
Medlem
Citat:

Att denna "bevisningen" skulle räcka för att styrka ett åtal om dråp är orimligt. Men du kanske är mer juridiskt skolad än vad jag är.

Vad anser du vara den starkaste bevispunkten? Jag frågar eftersom du har gått igenom SAMTLIGA underlag i målet.

Har inte sagt att jag anser att de ska dömas för dråp. Du skrev att du hoppades att de skulle frias. Då utgick jag från att du menade frias från alla misstankegrader. Ja, jag har tagit del av allt förutom det som kom in under förhandlingens gång. Den starkaste bevisningen ligger i det mycket detaljerade obduktionsprotokollet. Donias luftvägar var bokstavligen sammanfallna av var ända ner i lungorna och hon stank något alldeles fruktansvärt (läs föruttnelsen påbörjades redan när hon levde). Hon var väldigt, väldigt sjuk och åt ingenting. Bevisning och vittnen finns. Det finns inte en möjlighet i världen att J och P inte insåg eller borde ha insett att D behövde akut läkarvård. De hade ett garantansvar och det är det som de ska falla på. Jag anser inte att det handlar om dråp, men vållande till annans död med likgiltighetsuppsåt. D hade levt idag om hon tagits till läkare.
Senast redigerad av Rullgardajna 2023-02-15 kl. 19:08.
Citera
2023-02-15, 19:02
Medlem
BoISarens avatar
Citat:

Frågan inte ställd till mig, men tycker du inte att det är oaktsamhet (likgiltigt) att inte söka vård på 18 dagar när Donia blir sämre och sämre? Jag sa det tidigt, och det togs upp idag: Antibiotika kunde (troligen) ha räddat Donia. Ett samtal till 112 kunde ha räddat Donia. Om paret Alvesparr inte ljugit till andra om att de hade läkarkontakt hade säkerligen någon av dem larmat. Men nej, lugnande besked. Vi har koll.
Detta är kärnan!

Att det sen kom fram fler brister i familjehemmet är ju pinsamt; för familjehemmet.
En vuxen alltid hemma? Svar: nej.
Inte mer än ett barn med kraftigt förstärkt placering? Svar: nej.
Max 3 barn placerade? Svar: nej

Det är lite av det jag kommer på såhär top of my head.
Citera
2023-02-15, 19:08
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Jag hittar inte filmerna, tips på under vilken flik man hittar eller ska klicka?
Finns inte om du inte loggar in. Där finns alla dokument och 4 filmer, varav dom visade film 1 och film 4 i rätten.
Citera
2023-02-15, 19:09
Medlem
Citat:
Crusner vill ha 8 miljoner i ersättning, vilket skämt hon och hennes advokatkollega är. Vill ha 5 000 kr / h för att hon är en tvistemålsadvokat och inte en brottmålsadvokat samt att det är ju "vad hon brukar ta". Hon säger också att det är hennes första brottmål...

Genom hela processen har det varit så otroligt amatöraktigt från deras sida, pinsamt.

Crusner är otroligt kompetent och vi skall alla vara glada åt att det är just hon som drivit detta, då finns det förhoppningar att Familjen A. äntligen kan få ett straff. De borde suttit inne för längesedan för allt vad de gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in