2023-02-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag har svårt och se hur man kan vara så indoktrinerad i arbetarklassen. Förvisso så är vi uppväxta med vissa osunda levnadsvanor så som cigaretter,alkohol på helgerna, lön försvinner lika fort som den har kommit in på kontot etc. Men man umgås ju ändå med vänner och ser hur deras familjer fungerar samt omvärlden.

Okej, men åratal av statistisk fakta talar för sig själv.
Citera
2023-02-15, 11:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Pengarna får enbart användas till bostadsköp. Vill man inte, sparar man inte.

Det kan vara skattade pengar i ett slags bostadssparkonto utan reavinstskatt?

Nej, alla kommer inte ha råd. Alla juobbar ju inte t ex, men de får i sedvanlig ordning gå till soc för att lyfta hyran.

Problemet jag försöker lösa är att man skall kunna köpa bostad även om man är uppväxt i underklass i hyresrätt.

När tänkte du att föräldrarna eller barnet själv ska bestämma om de vill köpa sin bostad eller hyra densamma?

Många ungdomar bor i dag hemma tills de närmar sig 25 år och vissa säkert längre. Själv flyttade jag när jag var 20 år och tyckte det var perfekt. Hade inga problem att bo hemma men man ville starta något eget och inte bo med föräldrarna längre.
Citera
2023-02-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När tänkte du att föräldrarna eller barnet själv ska bestämma om de vill köpa sin bostad eller hyra densamma?

Många ungdomar bor i dag hemma tills de närmar sig 25 år och vissa säkert längre. Själv flyttade jag när jag var 20 år och tyckte det var perfekt. Hade inga problem att bo hemma men man ville starta något eget och inte bo med föräldrarna längre.

Jag skall tillsätta en utredning. Dert är en svår reform att värka fram på en förmiddag på Flashback.

Jag menatr att det är ett personligt sparande. Men det blir ju knas om föräldrarna utnyttjar luckan för ett skattefritt sparande åt sina barn.

Jag skall fundera lite vidare på det härna.
Citera
2023-02-15, 11:58
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Japp i spånga.
Beklagar
Citera
2023-02-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Pengarna får enbart användas till bostadsköp. Vill man inte, sparar man inte.

Det kan vara skattade pengar i ett slags bostadssparkonto utan reavinstskatt?

Nej, alla kommer inte ha råd. Alla juobbar ju inte t ex, men de får i sedvanlig ordning gå till soc för att lyfta hyran.

Problemet jag försöker lösa är att man skall kunna köpa bostad även om man är uppväxt i underklass i hyresrätt.

HSB har redan ett bosparande för bl.a. unga:

https://www.hsb.se/bospara/

Men du menar skattebefriat?
Citera
2023-02-15, 12:00
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag är 28 år gammal, har en kandidatutbildning och har en lön som jag kan spara på 15 000 på, kanske till och med 20 000 om jag lever riktigt snålt. Hade jag haft sambo hade jag kunnat spara 20 000 kanske till och med 25 000 i månaden. En 500 000 kronors kontantinsats hade jag kunnat ordna på 33 månader om jag sparar 15 000 per månad, 25 månader om jag sparar 20 000 per månad. Tillsammans med en partner, en lägenhet på 10 månader med samma lön där vi delar på hushållsavgifter skulle man kunna spara 25 000 kronor var, dvs 50 000 per månad och vi har en lägenhet med kontantinsats på 10 månader. Detta om jag enbart sparar pengarna på bank och inte investerar något öht.
Ok? Grattis du och en partner kan belåna er för livet för en liten lägenhet medan en boomer kunde köpa ett hus för två årslöner.
Citera
2023-02-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Någon som har ett bra svar på frågan i rubriken?
Den stora massan blir erbjuden skitlöner från företagen om de ens får en riktig anställning.
Att fundera på att gå till banken och få låna de summor som behövs för att köpa sig en bostadsrätt kommer inte att vara lönt.
Fastighetsägarna vill ha fri hyressättning och om det införs då kommer lägenhetshyrorna att åka upp 25 - 50% i storstäderna.
Törs dagens unga ens sjunga "den ljusnande framtid är vår" längre, när de tar studenten?
Får de likt turkarna på 80-talet "dela en etta på söder på 14 personer"?

Om man är ungdom i dag så borde man ställa sig frågan;
Hur kan jag hålla ner de tre stora utgifterna (elräkningen,matpriserna,resekostnaderna) till ett minimum?

Det gäller ju även alla som bor gamla energislukande hus, eller de som har höga resekostnader eftersom att de bor långt ifrån sitt jobb.

Jag skulle gissa att de flesta människor kan sänka sina utgifter på de tre stora kostnaderna med kanske 30-50%.
Citera
2023-02-15, 12:05
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bortskämda, dryga, lata, besserwissers som som går runt som om de äger världen (ibland med pappas pengar) samtidigt som de helt saknar kapacitet, drivkraft eller disciplin kan gott få en tuff reality check. Kanske blir ordning på dem då. Däremot hårt arbetande flitiga unga som är som barn var förr i tiden men kommer ut till en otrygg verklighet där man är körd från dag ett, brister mitt hjärta för. Sveket från de äldre mot kommande generationer är ofattbart och oförlåtligt. Jag har släkt och vänner som egentligen är underbara människor men de tar inte invandringsfrågan eller korrupta politiker och journalister seriöst utan verkar bara vifta bort det som om det vore en bisak. De tar covid-hugget, hatar Ryssland och har "rätt" värdegrund.
Haft samma problem, började larma om detta för över tio år sedan och redan då vart man nersedd på utav VÄNNER, det sa en del. Men kan också se att dom hade andra viktiga saker att fokusera på som förhållande mm. En själv såg bara den kommande avgrunden.
Citera
2023-02-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Dom kanske får sänka kraven och bo där dom har råd att bo?
Idag ska det ju vara så flådigt och endast speciella områden kan man bo i.
Är man en 20 årig stockholmare kanske man får acceptera att köpa en lägenhet i Märsta istället för i Solna

Oj så provocerande. Det handlar inte om flådighet… det handlar om att bo kollektivt i lägenheter som inte underhålls till skyhöga hyror. Själv har jag tur och lyckades för många många år sen knipa en lägenhet som inte renoverats. Det gör att jag betalar 4000 mindre än mina nyinflyttade grannar vars lägenheter renoverats av hyersvärden. Jag har heller ingen bil. Det går helt enkelt inte. När det gäller mat är det mycket vegetariskt och rabatter. Då går vi runt där hemma.

Jag har jobbat i rätt många år.
För en ungdom som försöker men inte får komma in på arbetsmarknaden handlar det inte om flåd, utan om att överhuvudtaget ha någonstans att bo under ett tak. Trenden att bo i sin bil har inte kommit bara för att ungar tycker det är så förbannat roligt att vara hemlösa.
Citera
2023-02-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Det finns över 25 lägenheter ute för under 100 000kr på hemnet. 15 000kr behövs i kontantinsats. Det kan man spara in på ett par månader.

Vad är problemet?

Problemet är väl att de platser där det finns billiga bostäder är även platser med högarbetslöshet och få lediga jobb.

Det är inte bara Stockholmsområdet som lider av bostadsbrist. I princip alla orter där det finns arbeten eller som ligger inom hyffsat rimligt pendlingsavstånd till där det finns arbeten har någon form av bostadsbrist.
Även i mindre orter i Sverige finns problematik med att det är svårt för unga att ha råd med bostäder.

Visst kan du köpa ett billigt hus för 395 000 kr i Vilhelmina, men då får du kanske dagligen pendla 23 mil (enkel väg) till Östersund eller Umeå för att kunna få ett arbete.

Bostadspriserna har sprungit ifrån de med lägre inkomst på många platser i Sverige.
Citera
2023-02-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Haft samma problem, började larma om detta för över tio år sedan och redan då vart man nersedd på utav VÄNNER, det sa en del. Men kan också se att dom hade andra viktiga saker att fokusera på som förhållande mm. En själv såg bara den kommande avgrunden.

Så vad har du gjort åt situationen på dessa år?
Citera
2023-02-15, 12:11
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Så vad har du gjort åt situationen på dessa år?
Försökt främja nationalstaten och urbefolkningen samt stå för utbyggd kärnkraft. Jobbat och betalat skatt trots att man mår skit för vad det islutändand har lett till. Men nu börjar jag bli osäker, men jag har iaf stått fast. Det jag börjar bli osäker på är att vänstersidan skapar problem som högersidan skapar nya lagar på dessa grunder. Vilket leder till mindre frihet pga detta. Dags att bli anarkist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in