2023-02-15, 09:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Bortskämda, dryga, lata, besserwissers som som går runt som om de äger världen (ibland med pappas pengar) samtidigt som de helt saknar kapacitet, drivkraft eller disciplin kan gott få en tuff reality check. Kanske blir ordning på dem då. Däremot hårt arbetande flitiga unga som är som barn var förr i tiden men kommer ut till en otrygg verklighet där man är körd från dag ett, brister mitt hjärta för. Sveket från de äldre mot kommande generationer är ofattbart och oförlåtligt. Jag har släkt och vänner som egentligen är underbara människor men de tar inte invandringsfrågan eller korrupta politiker och journalister seriöst utan verkar bara vifta bort det som om det vore en bisak. De tar covid-hugget, hatar Ryssland och har "rätt" värdegrund.
Citera
2023-02-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Var hittar du dem, om vi t.ex tar stockholmsområdet?

Man kanske får skippa Stockholmsområdet, eller kanske kan jobba hemifrån?
Citera
2023-02-15, 09:37
Medlem
Det finns över 25 lägenheter ute för under 100 000kr på hemnet. 15 000kr behövs i kontantinsats. Det kan man spara in på ett par månader.

Vad är problemet?
Citera
2023-02-15, 09:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Kanske vi kan få en återvandring till landsbygden och småstäder? Det kostar i princip ingenting att köpa bostad i vissa bruksorter eftersom alla jävlar skall bo i Stockholm.

Edit: Här är till exempel en tvårummare på 57 kvadrat för 75 000 kr.

Det är inte bostadsbrist i Sverige. Det är bostadsbrist i STOCKHOLM.
17 år sedan jag sålde och flyttade och det gjorde jag inte för att det var bostadsbrist, gjorde det för min dotter skulle slippa växa upp bland avskum. Bästa jag gjort! Rekommenderar dig också att fly skithålet
Citera
2023-02-15, 09:40
Medlem
Flytta utanför staden...
Citera
2023-02-15, 09:42
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Det finns över 25 lägenheter ute för under 100 000kr på hemnet. 15 000kr behövs i kontantinsats. Det kan man spara in på ett par månader.

Vad är problemet?
Förmodligen ett problem för den unge civilekonomen som lyckats få sitt första jobb inne i Stockholms innerstad.
Gissar att 15 av de 25 lägenheter du hittat ligger i Lapplands inland.
Citera
2023-02-15, 09:42
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Kanske vi kan få en återvandring till landsbygden och småstäder? Det kostar i princip ingenting att köpa bostad i vissa bruksorter eftersom alla jävlar skall bo i Stockholm.

Edit: Här är till exempel en tvårummare på 57 kvadrat för 75 000 kr.

Det är inte bostadsbrist i Sverige. Det är bostadsbrist i STOCKHOLM.

"Avgift - 4 201 kr/mån"
Citera
2023-02-15, 09:43
Medlem
Citat:
Var hittar du dem, om vi t.ex tar stockholmsområdet?

Vad får dig och tro att en ung outbildad person utan ett fast jobb ska ha råd att bo i en egen lägenhet i en av världens dyraste huvudstäder?

Förstår du vad priviligierade förväntningar du har på livet?
Citera
2023-02-15, 09:44
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
17 år sedan jag sålde och flyttade och det gjorde jag inte för att det var bostadsbrist, gjorde det för min dotter skulle slippa växa upp bland avskum. Bästa jag gjort! Rekommenderar dig också att fly skithålet
Ja det var ju inte så dumt, men vad ska du göra i Hagfors?
Jobba på arbetsförmedlingen eller börja baka pizza?
Citera
2023-02-15, 09:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Vad får dig och tro att en ung outbildad person utan ett fast jobb ska ha råd att bo i en egen lägenhet i en av världens dyraste huvudstäder?

Förstår du vad priviligierade förväntningar du har på livet?
Jag har inga problem, jag funderar dock på hur det ska gå för de som är unga nu.
Något som du inte verkar vilja bry dig om.
Citera
2023-02-15, 09:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja det var ju inte så dumt, men vad ska du göra i Hagfors?
Jobba på arbetsförmedlingen eller börja baka pizza?
Jag bor inte sååå långt från Hagfors och har klarat mig väldigt bra.
Citera
2023-02-15, 09:50
Medlem
Citat:
Någon som har ett bra svar på frågan i rubriken?
Den stora massan blir erbjuden skitlöner från företagen om de ens får en riktig anställning.
Att fundera på att gå till banken och få låna de summor som behövs för att köpa sig en bostadsrätt kommer inte att vara lönt.
Fastighetsägarna vill ha fri hyressättning och om det införs då kommer lägenhetshyrorna att åka upp 25 - 50% i storstäderna.
Törs dagens unga ens sjunga "den ljusnande framtid är vår" längre, när de tar studenten?
Får de likt turkarna på 80-talet "dela en etta på söder på 14 personer"?

Jag tror svaret är familj.

Arvegods och stöd.

Det är långt från folkhemstanken, men svårt att se något annat.

Alternativet är väl att inflationen äter upp tillgångspriserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in