2023-02-15, 10:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ska väst någonsin försöka stoppa ryska försök till expansion?

Ukraina saknar värde för dig så de kan offras, det förstår jag.

Men när Ryssland ger sig på nästa land. Litauen? Moldavien? Finland? Ska vi någonsin försöka stoppa dem?

Om ja, riskerar vi inte ett tredje världskrig då? Riskerar inte kostnaderna att bli ännu högre?

Om nej, säg det då.

Jo till sist behöver vi stoppa dem, om de skulle visa sig så aggressiva. Men det finns stor chans att ryssarna inte är det. Det krävdes trots allt ett euromaidan, miljoner flyktingar, stora gastillgångar och en massa annat innan det blev krig i Ukraina. Omständigheterna är bättre i Litauen.

Så kostnaderna och riskerna är (förenklat) lika höga där. Men stor chans att vi slipper ta dem, för att ryssarna inte går vidare.
Citera
2023-02-15, 10:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det finns inga sannolika scenarion där ryssland lyckas erövra och behålla kontroll över Donbass och Krim över tid. Även i ett scenario där de lyckas erövra det territorie de söker så kommer de tvingas hålla fronten och de kommer bli angripna av partisaner ständigt. Sanktionerna kommer fortsätta strypa ut hela federationen.

Nej. De har inga jätteproblem med partisaner nu. Däremot skulle de ha fått det om de nu hade tagit hela Ukraina (vilket de aldrig kunde eller planerade).

Sanktionerna gör dem fattigare, det är sant. Men det tvingar inte dem till något.
Citera
2023-02-15, 10:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
När någon medvetet ljuger.

Jag är för västvärlden och därför för Nato. Inget konstigt med det.

Men jag har aldrig någonsin ljugit medvetet i mina trådar.

Många av pro-ryssarna (riktiga troll) ljuger medvetet i sina poster. Även när man lägger fram fakta så fortsätter de påstå motsatsen. Om och om och om igen.

Klassikern är 14000 döda civila etniska ryssar och det påstådda folkmordet i Donbass. Jag vet inte hur många gånger den lögnen kommit.

Det pågår inga folkmord i Donbass och har aldrig gjorts under Ukrainas styre.

En annan är att Nato expanderar. En försvarsallians kan aldrig expandera om medlemsländer själva ansöker om medlemskap.

En tredje är att Ukraina eskalerar. En som försvarar sig själv kan aldrig eskalera.

Dessa tre är något som pro-ryssar gärna hävdar.

Jag håller med och jag upplever att det är väldigt vanligt att många inlägg i tråden saknat objektivitet då det saknas fakta kring mycket. Hur mycket vapen som finns på båda sidor , förlustsiffror etc och försöker folk vara så objektiva som möjligt eller försöka förstår alla infallsvinklar varför denna konflikt finns blir de ofta kallad troll av någon sida om de inte passar in i någon sidas narrativ.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo till sist behöver vi stoppa dem, om de skulle visa sig så aggressiva. Men det finns stor chans att ryssarna inte är det. Det krävdes trots allt ett euromaidan, miljoner flyktingar, stora gastillgångar och en massa annat innan det blev krig i Ukraina. Omständigheterna är bättre i Litauen.

Så kostnaderna och riskerna är (förenklat) lika höga där. Men stor chans att vi slipper ta dem, för att ryssarna inte går vidare.

Även om du skulle ha rätt i detta glömmer du det ukrainska folkets kostnader, men vi har ju iof redan konstaterat din likgiltighet för Ukraina och dess människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är precis det jag skriver. Fattade herrn ens vad jag skrev?

Men Nato må vara på Ukrainas sida men det behöver inte betyda att Ukraina delar allting som hände på slagfältet med Nato. Den informationsöverföringen vet vi egentligen inget om. Någon nämnde ju att alla information från Ukraina till Nato är propaganda men den propagandan hade Nato sett igenom då de själva har signalspaning i området.

Självklart ser Nato igenom Ukrainas propaganda men eftersom den passar deras ändamål så spelar dom med.. precis som både du och jag hade gjort i liknande situationer..
Citera
Medlem
Den ondsinta bögfederationens förluster är fortsatt mycket stora vad gäller manpower. Vi har senaste dygnet fått inrapporterat ytterligare 690 eliminerade fascistbögar och totalt under hela kriget är 139.770 eliminerade från sina (S)kamliga och brutala gärningar....(S)...

Kalkylen visar nu att 200.000-gränsen passeras redan den 20 juni, en dags förbättring igen.

Vi kan också räkna med att på årsdagen den 24 februari har minst 144090 fascister befriats.

Dessa stora förluster förkortar ett hopplöst krig.

Övriga materiella förluster är denna gång måttliga. 4 tanks och 7 bepansrade fordon finns med i rapporteringen. Dessutom 2 luftförsvarssystem.
Citera
2023-02-15, 10:58
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag vet att det är ett företag som äger ledningen men det ändrar inte på det faktumet att gasbolaget och Ryssland vill samma sak, sälja gas till Tyskland.

Din analys känns väldigt svag.

Och självklart måste ju barnamördare in i varannan mening. Tröttsamt.
Välkommen till verkligheten manfredkaltz 🤬

Tror du föräldrarna till dessa barn håller med dig om att det är "tröttsamt" att deras barn näms? Ska saknaden sopas under mattan med lögner om dess existens, såsom görs för att tvätta Rysslands exempellösa grymheter i Europa anno 2022--23. Kanske ska du som dina meddesinformatörer urskulda barnens död och lemlästningar med att lite svinn får man räkna med i krig?

Din empati för barnen är väldigt svag.

Citat:
Sedan Ryssland Inledde sin invasion har fler än 1 000 barn dödats eller skadats i Ukraina. Det visar en ny kartläggning av Rädda Barnen, rapporterar TT.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/over-1-000-barn-doda-eller-skadade-i-ukraina

Släng ut mördarna ur Ukraina 🇺🇦
Citera
2023-02-15, 11:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det är billigare att hjälpa Ukraina än att ytterligare tio miljoner ukrainare flyr hit. Att stärka vapenindustrin i Europa och USA behöver inte vara en nettkostnad i slutändan eftersom det både kan bidra med export och teknikutveckling.

Risken för WW3 minskar om Ryssland sannolikt om Ryssland besegras här. Skulle Ryssland tillåtits erövra Ukraina och sätta den moderna världsordningen ur spel skulle det bara leda till att de erövrade ytterligare länder och det skulle inspirera andra. Det finns bara två skurkstater som kan tänkas starta storkrig, Kina och Ryssland. Förhoppningsvis avskräcker Rysslands öde Kina.

Det är riktigt att man kan få export och teknikutveckling. Men spinoffs får du av allt. Hade väst pumpat in 1000 miljarder dollar i välfärd så hade vi också fått teknikutveckling och export.

Om Ryssland erövrar hela Ukraina skulle det bli en flyktingvåg. Men de lär inte erövra hela Ukraina. En förhandlad fred nu borde kunna leda till förlust av enbart Donbass, kanske t om bättre än så. Då blir det ingen flyktingvåg.

Hur tänker du när det bara finns två skurkstater som kan tänkas starta storkrig och inte nämner USA? De är världens våldsammaste land.
Citera
2023-02-15, 11:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Även om du skulle ha rätt i detta glömmer du det ukrainska folkets kostnader, men vi har ju iof redan konstaterat din likgiltighet för Ukraina och dess människor.

De är inte värda mer för mig än folk från Yemen eller Afrika, eller folket i Donbass/Krim.
Citera
2023-02-15, 11:02
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Nej. De har inga jätteproblem med partisaner nu. Däremot skulle de ha fått det om de nu hade tagit hela Ukraina (vilket de aldrig kunde eller planerade).

Man kan se det såhär, de har inga jätteproblem med partisaner i förhållande till de enorma problem de har operationellt såklart. Skulle de lösa sina operationella mål så hade konflikten skiftat i karaktär.

Och också, Ukrainas artilleri träffar till del som följd av att folk berättar var de ska sikta.

Citat:
Sanktionerna gör dem fattigare, det är sant. Men det tvingar inte dem till något.

Nej precis som grodan inte hoppar ur grytan om man höjer temperaturen gradvis.
Citera
2023-02-15, 11:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Man kan se det såhär, de har inga jätteproblem med partisaner i förhållande till de enorma problem de har operationellt såklart. Skulle de lösa sina operationella mål så hade konflikten skiftat i karaktär.

Och också, Ukrainas artilleri träffar till del som följd av att folk berättar var de ska sikta.

Nej precis som grodan inte hoppar ur grytan om man höjer temperaturen gradvis.

Det kan bli oroligt där. Men det kommer inte att bli Afghanistan. De flesta i Donbass hatar de väst mer och mer, tror jag, i alla fall de (i deras ögon) "extremister" som skulle vara partisaner. Den effekten avklingar dock ju längre västerut man kommer. Som jag har skrivit förr funderar jag på om ryssarna delvis släppte Kherson för att de märkte att befolkningen var starkt emot dem.
Citera
2023-02-15, 11:10
Medlem
Citat:
De är inte värda mer för mig än folk från Yemen eller Afrika, eller folket i Donbass/Krim.
Men du värderar ryssar högre. Det är mer synd om dem, trots att det inte förekommit någon etnisk rensning eller folkmord av dessa. Du vill fortsätta etniskt rensa Ukraina av ukrainare och belöna Ryssland med territorium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in