2019-02-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag tror att det är han som vänder vänstersidan av ansiktet mot kameran på din första bild. Ser något solbränd ut.
Aha! Han med ganska stora glasögon allra längst ut i högra hörnet av bilden? Det var också ganska likt.
Citera
2019-02-16, 00:34
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Aha! Han med ganska stora glasögon allra längst ut i högra hörnet av bilden? Det var också ganska likt.
Jag ser bara en person som liknar Burius - kinder, haka, hårfärg, hårfäste. Även det lätta småleendet känns bekant.
http://forumbilder.se/I4FP0/a1-burius
Citera
2019-02-16, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag ser bara en person som liknar Burius - kinder, haka, hårfärg, hårfäste. Även det lätta småleendet känns bekant.
http://forumbilder.se/I4FP0/a1-burius
Ja, det var honom jag gissade på från början också. Jag har aldrig sett genom i verkligheten dock.
Citera
2019-02-16, 21:15
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Ja, det var honom jag gissade på från början också. Jag har aldrig sett genom i verkligheten dock.
Jag har inte heller sett honom i livet, bara på den bild som var länkad till i tråden tidigare och nu den på Mysterium24 som du länkade. Det där är den enda mannen som jag får att gå ihop med dessa bilder.
Citera
2020-04-21, 22:09
Medlem
StefanDavidssons avatar
Pratas om i Vi-podden avsnitt 6

https://podcasts.apple.com/se/podcas...=1000395071191

Han framställde sig som Kungliga bibliotekets beskyddare, men i själva verket plundrade han Sveriges kulturarv och sålde klassiska böcker för miljontals kronor. Hör Vi-reportaget där vi steg för steg följa hur snaran dras åt kring den så kallade KB-mannen.
Citera
2020-11-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Med lite internet-kungfu så är det inte svårt att ta reda på vad Anders f.d. hustru heter idag, och vad sönerna heter. En av dem är läkare och ser ut att ha exakt samma frisyr/hårfärg som pappan har på den berömda pixlade bilden. Synd att de inte ville bära vidare namnet Burius, jag tycker inte pappans historia nedsolkar det, snarare ges namnet en viss tyngd. Dessa har så klart ingenting med sin pappans tråd att göra, så därför skriver jag inte några namn, men det är ändock en intressant beaktelse.
Får man fråga hur du gick tillväga här? Det finns väl inga adressregister eller liknande kvar från den tiden på nätet.
Citera
2020-12-04, 23:07
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Om man beställer bouppteckningen så framgår där vad alla berörda heter. Frun hette Åsa och sönerna Adam och Staffan. Jaguaren var nog avställd men en Mercedes SLK 1997 var i bruk och värderades till 90000kr. Slutlig skatt för år 2004 var 94311 så lågavlönad var han inte.
Citera
2021-10-22, 21:29
Medlem
Kojikis avatar
Bump:

Tydligen har ytterligare 10 st böcker som Anders försnillade återlämnats till KB: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ga-biblioteket
Citera
2022-01-06, 15:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Enligt den uppdaterade radiodokumentären om fallet pågår en rättsprocess inom Eu där en tysk välkänd juridikprofessor står mot Sverige och vägrar lämna igen stulna böcker.

https://sverigesradio.se/avsnitt/log...na-kb-bockerna

Någon som känner till mer och vet vem juridikprofessorn är?
Citera
2023-02-15, 10:26
Medlem
diseuses avatar
DN (Stulen KB-bok återlämnas inte till nationalbiblioteket, bakom betalvägg):
Citat:
1800-talsboken ”Nippon” stals från Kungliga biblioteket av den så kallade KB-mannen och köptes så småningom av en nederländsk bokhandlare. Efter en långdragen rättslig process slår Nederländernas högsta domstol nu fast att boken inte ska återlämnas till det svenska nationalbiblioteket.
Citera
2023-05-08, 07:30
Medlem
Vem är/var älskarinnan. Intressant vilken skön galning. Mix med att vilja vara med i finaste kulturlivet och samtidigt tagit en fastighetsmäklarexamen

Nu råkar jag också ha mäklat lägenheter en tid i mitt liv så inget konstigt med det. Men det här är en riktig going ju
Citera
2023-05-08, 08:05
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srebrenica
Vem är/var älskarinnan. Intressant vilken skön galning. Mix med att vilja vara med i finaste kulturlivet och samtidigt tagit en fastighetsmäklarexamen

Nu råkar jag också ha mäklat lägenheter en tid i mitt liv så inget konstigt med det. Men det här är en riktig going ju
Menar du den polska kvinnan som nämns som hans sambo i tidningen Cafes reportage? Där står hon var studerande och hade en son-och följde ibland med på resorna till Tyskland.

Undrar om hon nån gång såg hans "rese-lektyr" beståendes av lite väl gamla böcker?

Står även att begravningen hölls i Eriksbergs Kyrka.
Antar Burius är begravd i Uppsala då? Domkyrkogården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in