2023-02-15, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Pulp Fiction

Den må vara en kultklassiker och jag förstår att den slog ner som ett bombnedslag när den kom för den var helt annorlunda.

Men ärligt det är en ganska medioker film, ser att Die Hard är med på listan med lite samma sak där kultklassiker men top250? knappast

Du kan ha rätt på den ena men så fel på den andra.

En av dom satte en standard, den andra var helt enkelt serietidning annorlunda nytt sätt berätta från serietidning till film flera år innan kuksugande Marvel tog över allt.

Die Hard är en milstolpe inom filmhistorien.
Innan Die Hard hade du haft macho-macho Clint Eastwood som Dirty Harry, macho-macho Chuck Norris, och flera macho-macho alla stöpta samma macho-macho bullshit.

Die Hard fick du plötsligt den inte så självsäkra på gränsen skilja sig med sin fru osäkra killen från en stad in i en ny stad barfotagrabben, som vägrar ge sig. Ingen macho. Bara en vanlig snubbe som vägrar ge sig.

Året innan hade Dödligt Vapen släppts med Mel Gibson, och den började förändra hur den här typen av filmer skulle bli.

Men Die Hard. Den är ta mig fan en milstolpe som hundratals andra senare försökt eftersträva där några få lyckats.
Den förtjänar sin plats bland de 100 bästa någonsin. För det den var först med.
Citera
2023-02-15, 04:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Har dom ens en sådan?

Inget försök tjafs emot dig. Visste helt enkelt inte det fanns en sådan. För mig har Rotten Tomatoes alltid varit pretentiös skit där få utvalda får tycka till och publik inte är inbjuden.
Men jag kan ju ha helt fel.

Vet heller inte om det finns en sådan. Därför jag undrar.
Citera
2023-02-15, 04:50
Medlem
Pulp Fiction och alla övriga filmer från vår tids helgon Tarantino.
Citera
2023-02-15, 05:30
Medlem
Har nu ögnat igenom topp 100, det mesta är bra. Det enda som riktigt sticker ut som ovärdigt är lejonkungen och marvel skräpet.
Citera
2023-02-15, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Håller med om 2001:space... och då gillar jag ändå sci-fi.

osv.

2001 är en helt fantastisk film, som trots att science fiction oftast åldras dåligt lätt hänger kvar på sin genialitet.
Blir man förvånad över att denna inte är borta från listan och tycker det är ok med marvel, så har man koncentrationsförmåga som en guldfisk.
Citera
2023-02-15, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
2001 är en helt fantastisk film, som trots att science fiction oftast åldras dåligt lätt hänger kvar på sin genialitet.
Blir man förvånad över att denna inte är borta från listan och tycker det är ok med marvel, så har man koncentrationsförmåga som en guldfisk.

Jag skall se om filmen idag. Sett den några gånger men var ett tag sen.

Alltid sett den mer som en filosofisk berättelse och inte så mycket sci-fi oavsett den utspelar sig i rymden.
Hela grejen med HAL var för mig mer filosofiskt budskap än teknologisk sci-fi.

Skall se om den innan jag yttrar mig mer.
Citera
2023-02-15, 05:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vi börjar med listan och den är här
Där har ni iMDB top 250 filmer.

Okej, man har inte sett alla så frågan handlar enbart om de man själv sett.
Jag gjorde ett test och av de 250 har jag sett 215.

Inget att skryta om. Inte vad detta handlar om.

Ge mig din topp 5 av de ni sett på denna topp 250 som ni tycker är mest överskattade.

Jag kan ge min egen #1 direkt.
Casablanca

Jag fattar inte varför den ständigt hyllas som ett av filmhistoriens mästerverk?
Den är ju inte dålig, inte värdelös, men helvete kan den av allt som släppts ses som något mer än bara en ganska bra filmad berättelse?
Och då gillar jag verkligen gamla filmer, inklusive svartvitt filmade.

OK.
Min lista.
- Casablanca: helt okej film, inte mer än så
- The Pianist: hundra klyschor tvångsmässigt staplade på varandra över två timmar
- Chinatown. Jack Nicholson. Såg om den för någon dag sen, även uppföljaren The Two Jakes, men fattar fan inte vad som skall vara så spektakulärt.
- 2001: A Space Odyssey. Jag kommer aldrig förstå varför den här filmen hamnar topp 5 världshistorien bästa. Jag avgudar S. Kubrick, men den här är fan segare än min förra sambos matlagning och långtråkigare än en tyst minut för Stalin.
- Allt med Ingmar Bergman, det överskattade manschauvinistiska arslet som inbillade sig han var mer än vad han var när han egentligen bara gjorde samma jävla film om och om igen
Håller i stort med dig.
Casablanca En jävligt bra film men inget märkvärdigt.
Pianist. Har sett och glömt, inget minne av den tyvärr..
Chinatown. Återigen en jävligt bra film men det är ju inte Gudfadern direkt, Inte Gudfadern II heller!

2001: A Space Odyssey. Var nog imponerande på sin tid, och jag tror det är lite det som räknas i detta samangan, det som en gång klassats som en banbrytande klassiker tas sällan ner därifrån. Idag tycker jag den är ett : Jaha..

Ingmar Bergman var en mästare i dålig stämning och jag älskar det mesta han gjort, så där skall jag inte uttala mig då jag är partisk. Men se Jungfrukällan och lär....... Den var långt föra Last house on the left och Straw Dogs. Jungfrukällan är en stilbildande och mycket bra film på nästan alla sätt.
Senast redigerad av Onanikrem 2023-02-15 kl. 05:56.
Citera
2023-02-15, 05:50
Medlem
Citat:
Jag skall se om filmen idag. Sett den några gånger men var ett tag sen.

Alltid sett den mer som en filosofisk berättelse och inte så mycket sci-fi oavsett den utspelar sig i rymden.
Hela grejen med HAL var för mig mer filosofiskt budskap än teknologisk sci-fi.

Skall se om den innan jag yttrar mig mer.

Jag ser den som myten/mystiken om utveckling/evolution.
En mycket bra film.
Citera
2023-02-15, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Ingmar Bergman var en mästare i dålig stämning och jag älskar det mesta han gjort, så där skall jag inte uttala mig då jag är partisk. Men se Jungfrukällan och lär.......

Jag har sett Bergmans samtliga filmer. Filmnörd som jag är. Flera av dom mer än en gång. Jungfrukällan var ett tag sen så varför inte. Kan se om den.

Men av en enda anledning ser jag om dom.
Inte för Bergmans s.k. geni.

Det är Sven Nykvist med sitt foto som är värd all hyllning.
Det är Sven Nykvist som borde vara på vår sedel 200kr, inte skådespelat neurotiska repetitiva förutsägbara Bergman.
Citera
2023-02-15, 06:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag har sett Bergmans samtliga filmer. Filmnörd som jag är. Flera av dom mer än en gång. Jungfrukällan var ett tag sen så varför inte. Kan se om den.

Men av en enda anledning ser jag om dom.
Inte för Bergmans s.k. geni.

Det är Sven Nykvist med sitt foto som är värd all hyllning.
Det är Sven Nykvist som borde vara på vår sedel 200kr, inte skådespelat neurotiska repetitiva förutsägbara Bergman.
Orsaken jag ser dem är den dåliga stämningen i dem, många av dem.
Rätt ovanligt för sin tid och även i vår tid att fånga den sammetstunga, fuktiga dåliga stämning som finns i de flesta av Bergmans filmer. Det var nyskapande och berör än i dag.
Citera
2023-02-15, 06:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Ser att "Shawshank Redemption" fortfarande ligger etta. Jaha. Hur många människor känner ni som anser att det är den bästa film de sett?

Det fattar inte jag heller. En deprimerande fängelsefilm, varken mer eller mindre.

Citat:
Du kan ha rätt på den ena men så fel på den andra.

En av dom satte en standard, den andra var helt enkelt serietidning annorlunda nytt sätt berätta från serietidning till film flera år innan kuksugande Marvel tog över allt.

Die Hard är en milstolpe inom filmhistorien.
Innan Die Hard hade du haft macho-macho Clint Eastwood som Dirty Harry, macho-macho Chuck Norris, och flera macho-macho alla stöpta samma macho-macho bullshit.

Die Hard fick du plötsligt den inte så självsäkra på gränsen skilja sig med sin fru osäkra killen från en stad in i en ny stad barfotagrabben, som vägrar ge sig. Ingen macho. Bara en vanlig snubbe som vägrar ge sig.

Året innan hade Dödligt Vapen släppts med Mel Gibson, och den började förändra hur den här typen av filmer skulle bli.

Men Die Hard. Den är ta mig fan en milstolpe som hundratals andra senare försökt eftersträva där några få lyckats.
Den förtjänar sin plats bland de 100 bästa någonsin. För det den var först med.

Die Hard är urtråkig, deprimerande och fult filmad.
Senast redigerad av Merwinna 2023-02-15 kl. 06:07.
Citera
2023-02-15, 06:05
Medlem
immenhusens avatar
Citizen Kane. Det har blivit en ”grej” inom cineastkretsar (och även bland dem som inte ens har sett filmen!) att hylla den till skyarna, vilket bara görs för sakens skull.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in