2022-04-02, 10:08
Bannlyst
Schindler’s List (1993)

Filmen är bra, men jag skulle nog inte säga att den får en plats så högt upp som den har fått.
Citera
2022-04-04, 00:38
Medlem
IceEyess avatar
The Big Lebowski - Oerhört slätstruken och torr film.

The Shining - Miniserien var betydligt vassare.
Citera
2022-06-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag har inte tittat på hela 250-listan så jag kan bara yttra mig om filmer jag betygsatt. Lägst var tydligen American History X med 4/10.

Var länge sedan jag kollade in top 250 men American History X tycker även jag är en dålig film.
Citera
2023-02-15, 02:16
Medlem
Vilka är de mest överskattade filmerna på iMBD top 250?

Vi börjar med listan och den är här
Där har ni iMDB top 250 filmer.

Okej, man har inte sett alla så frågan handlar enbart om de man själv sett.
Jag gjorde ett test och av de 250 har jag sett 215.

Inget att skryta om. Inte vad detta handlar om.

Ge mig din topp 5 av de ni sett på denna topp 250 som ni tycker är mest överskattade.

Jag kan ge min egen #1 direkt.
Casablanca

Jag fattar inte varför den ständigt hyllas som ett av filmhistoriens mästerverk?
Den är ju inte dålig, inte värdelös, men helvete kan den av allt som släppts ses som något mer än bara en ganska bra filmad berättelse?
Och då gillar jag verkligen gamla filmer, inklusive svartvitt filmade.

OK.
Min lista.
- Casablanca: helt okej film, inte mer än så
- The Pianist: hundra klyschor tvångsmässigt staplade på varandra över två timmar
- Chinatown. Jack Nicholson. Såg om den för någon dag sen, även uppföljaren The Two Jakes, men fattar fan inte vad som skall vara så spektakulärt.
- 2001: A Space Odyssey. Jag kommer aldrig förstå varför den här filmen hamnar topp 5 världshistorien bästa. Jag avgudar S. Kubrick, men den här är fan segare än min förra sambos matlagning och långtråkigare än en tyst minut för Stalin.
- Allt med Ingmar Bergman, det överskattade manschauvinistiska arslet som inbillade sig han var mer än vad han var när han egentligen bara gjorde samma jävla film om och om igen
Citera
2023-02-15, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Vi börjar med listan och den är här
Där har ni iMDB top 250 filmer.

Okej, man har inte sett alla så frågan handlar enbart om de man själv sett.
Jag gjorde ett test och av de 250 har jag sett 215.

Inget att skryta om. Inte vad detta handlar om.

Ge mig din topp 5 av de ni sett på denna topp 250 som ni tycker är mest överskattade.

Jag kan ge min egen #1 direkt.
Casablanca

Jag fattar inte varför den ständigt hyllas som ett av filmhistoriens mästerverk?
Den är ju inte dålig, inte värdelös, men helvete kan den av allt som släppts ses som något mer än bara en ganska bra filmad berättelse?
Och då gillar jag verkligen gamla filmer, inklusive svartvitt filmade.

OK.
Min lista.
- Casablanca: helt okej film, inte mer än så
- The Pianist: hundra klyschor tvångsmässigt staplade på varandra över två timmar
- Chinatown. Jack Nicholson. Såg om den för någon dag sen, även uppföljaren The Two Jakes, men fattar fan inte vad som skall vara så spektakulärt.
- 2001: A Space Odyssey. Jag kommer aldrig förstå varför den här filmen hamnar topp 5 världshistorien bästa. Jag avgudar S. Kubrick, men den här är fan segare än min förra sambos matlagning och långtråkigare än en tyst minut för Stalin.
- Allt med Ingmar Bergman, det överskattade manschauvinistiska arslet som inbillade sig han var mer än vad han var när han egentligen bara gjorde samma jävla film om och om igen

Håller med om 2001:space... och då gillar jag ändå sci-fi.

Mina smakpreferenser är dock starkare än hur bra filmen är för mig.

Ser hellre en sämre gjord film om något jag finner intressant än en "bra film" om något jag är totalt ointresserad av.

Så det är lite synd då sci-fi/fantasy är svårare att göra bra än mkt annat pga. kostnader, specialeffekter osv.
Citera
2023-02-15, 02:35
Medlem
covfefe...s avatar
Ser att "Shawshank Redemption" fortfarande ligger etta. Jaha. Hur många människor känner ni som anser att det är den bästa film de sett?
Citera
2023-02-15, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Ser att "Shawshank Redemption" fortfarande ligger etta. Jaha. Hur många människor känner ni som anser att det är den bästa film de sett?

Inte jag
Citera
2023-02-15, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet

Ser hellre en sämre gjord film om något jag finner intressant än en "bra film" om något jag är totalt ointresserad av.

Nu valde jag iMDB topp 250. Men som jag vet, och du verkar vettigt veta såhär på håll från mig, så är den listan inte värd vatten egentligen.
Men nu tog jag den listan och är nyfiken hur vissa filmer ens kan hamna där, och andra inte.
Skit i listan.

Jag är med dig här.

Om jag skulle gjort den där listan 250 saknas säkert 100 filmer, 100 skulle bytas ut direkt.
Inte en enda om superhjältar från serietidningar skulle platsa. Då uppskattar jag de mörkare Batman och Deadpool samt Guardians of the Galaxy, men inte fan hör de hemma bland de bästa 250 filmer som gjorts.

Nåväl.
Nu handlade det inte om det.
Nu handlade det om de mest överskattade på listan.
Citera
2023-02-15, 02:58
Medlem
MrMadoffs avatar
Nyckeln till frihet. Ja den är bra, riktigt bra men långt ifrån världens bästa film!
Citera
2023-02-15, 03:17
Bannlyst
Någon som vet hur man får fram lista med de bästa filmerna på rotten tomatoes enligt publiken? Alltså inte enligt kritikerna för den listan är irrelevant utan baserat enbart på vanligt folks betygsättning.
Citera
2023-02-15, 03:30
Medlem
Pulp Fiction

Den må vara en kultklassiker och jag förstår att den slog ner som ett bombnedslag när den kom för den var helt annorlunda.

Men ärligt det är en ganska medioker film, ser att Die Hard är med på listan med lite samma sak där kultklassiker men top250? knappast
Citera
2023-02-15, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Någon som vet hur man får fram lista med de bästa filmerna på rotten tomatoes enligt publiken? Alltså inte enligt kritikerna för den listan är irrelevant utan baserat enbart på vanligt folks betygsättning.

Har dom ens en sådan?

Inget försök tjafs emot dig. Visste helt enkelt inte det fanns en sådan. För mig har Rotten Tomatoes alltid varit pretentiös skit där få utvalda får tycka till och publik inte är inbjuden.
Men jag kan ju ha helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in