• 1
  • 2
2023-01-27, 19:32
Medlem
Tja!

Någon som vet hur man får bästa a-kassan inkl. den där inkomstförsäkringen i Sverige?

Betalar idag ganska dyrt för att vara medlem hos "a-kassa X". Man måste vara med i deras fack också för att få hela paketet.... suck.
Dyrt o värdelöst.

Har kollat en del jämförelsesajter där ute men blir inte klok. Alla är ganska dyra och är osäker på kvaliteten... vill ej hamna hos någon värdelös a-kassa som tar 14 månader innan jag får ersättning..... Eller orsakar massa strul i allmänhet!

= Bästa + billigaste a-kassan? Vilken?

Hett tips någon?
TACK!!

M
Citera
2023-01-27, 19:38
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo Cuishle
Tja!

Någon som vet hur man får bästa a-kassan inkl. den där inkomstförsäkringen i Sverige?

Betalar idag ganska dyrt för att vara medlem hos "a-kassa X". Man måste vara med i deras fack också för att få hela paketet.... suck.
Dyrt o värdelöst.

Har kollat en del jämförelsesajter där ute men blir inte klok. Alla är ganska dyra och är osäker på kvaliteten... vill ej hamna hos någon värdelös a-kassa som tar 14 månader innan jag får ersättning..... Eller orsakar massa strul i allmänhet!

Hett tips någon?
TACK!!

M

Eftersom du redan idag är medlem i en a-kassa så skall du kunna byta och tillgodoräkna dig tiden och slippa så kallad karenstid.

Men för att kunna ge dig något förslag så måste vi veta med vad du jobbar.
Citera
2023-01-29, 00:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tja!

Dyrt o värdelöst.

Hett tips någon?
TACK!!

M
Hur har du tänkt att vi ska veta vilka a-kassor som kan vara aktuella för dig när du inte skriver vad du jobbar med och vilken utbildningsbakgrund du har?
Citera
2023-01-29, 09:38
Medlem
A-kassans ersättningar är lika oberoende vilken A-kassa du är med i. Inkomstförsäkringen kan väl variera beroende på fackförbund, precis som avgiften till A-kassan
Citera
2023-02-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur har du tänkt att vi ska veta vilka a-kassor som kan vara aktuella för dig när du inte skriver vad du jobbar med och vilken utbildningsbakgrund du har?
Hej!

Jag jobbar som systemutvecklare.
IT.

Bakgrund teknisk.

Tack
Citera
2023-02-15, 05:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej!

Jag jobbar som systemutvecklare.
IT.

Bakgrund teknisk.

Tack
...och vilka a-kassor har du kommit fram till kan vara aktuella för dig när du läst på, på deras respektive hemsidor, när du frågat kollegor, när du tagit del av information på fackförbunds hemsidor och alla andra sidor innehållande information?

Jag förstår inte hur du INTE kan känna till vilka a-kassor som kan vara aktuella. Jag menar, det är ju sånt som inte går att undvika att få kunskap om, om man tar del av allmän samhällsinformation som man mer eller mindre skedmatas med om man är en del av samhället. Att matas med information om vilka a-kassor som finns är ungefär lika svårt att undvika som information om vilken dag som midsommarafton och julafton infaller. Med andra ord, helt omöjligt, om man tar del av vad som sägs och skrivs i det offentliga rummet.

Nåväl. Två som kanske är aktuella:
https://www.a-kassa.se/akassor/akademikernas-a-kassa
https://www.a-kassa.se/akassor/unionens-a-kassa

Det finns ju fler som kanske är aktuella, beroende på vad du jobbar med, inom vilken bransch, och om du är privat eller offentligt anställd.
https://www.a-kassa.se/akassor
Senast redigerad av Bunny 2023-02-15 kl. 05:36.
Citera
2023-02-15, 06:47
Medlem
Citat:

Det finns ingen A-kassa som erbjuder inkomstförsäkring utan det är alltid resp fackförbund som gör. Nivå och regler för A-kassan är lagreglerad.
Citera
2023-02-15, 07:01
Medlem
Citat:
Hett tips någon?

inte med i Alfa-kassan bara, så borde du klara dig. De administrerar nämligen a-kassa till de som inte är medlemmar i någon, och därmed blir kön ohyggligt lång när något inträffar (likt covid), även för betalande medlemmar.
Citera
2023-02-19, 20:15
Medlem
Citat:
...och vilka a-kassor har du kommit fram till kan vara aktuella för dig när du läst på, på deras respektive hemsidor, när du frågat kollegor, när du tagit del av information på fackförbunds hemsidor och alla andra sidor innehållande information?

Jag förstår inte hur du INTE kan känna till vilka a-kassor som kan vara aktuella. Jag menar, det är ju sånt som inte går att undvika att få kunskap om, om man tar del av allmän samhällsinformation som man mer eller mindre skedmatas med om man är en del av samhället. Att matas med information om vilka a-kassor som finns är ungefär lika svårt att undvika som information om vilken dag som midsommarafton och julafton infaller. Med andra ord, helt omöjligt, om man tar del av vad som sägs och skrivs i det offentliga rummet.

Nåväl. Två som kanske är aktuella:
https://www.a-kassa.se/akassor/akademikernas-a-kassa
https://www.a-kassa.se/akassor/unionens-a-kassa

Det finns ju fler som kanske är aktuella, beroende på vad du jobbar med, inom vilken bransch, och om du är privat eller offentligt anställd.
https://www.a-kassa.se/akassor
Take it easy BRO : D

Jag har kollat runt en hel del. Postade på Flashback för extra support; ifall jag missat något.

Tänker det kan leda till bra insikter, intressanta diskussioner, extra infallsvinklar, nya perspektiv.

Det jag sett är:
- Priset är ungefär lika överallt
- Det är i princip bara välja en a-kassa som är bra
- Bita ihop och betala (p.g.a. inkomstförsäkringen)
- Något väldigt billigt alternativ finns inte i Sverige! Unless - du vill skippa inkomstförsäkringen då!
- Det är helt enkelt väldigt bra att vara med i a-kassan OCH ta inkomstförsäkringen Ifall "livet händer" och man sitter dåligt till. Folk blir varslade etc.

Tråkig slutsats men...

Rätta mig om jag har FEL.

Tack!

Löv /Mo
Citera
2023-02-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
inte med i Alfa-kassan bara, så borde du klara dig. De administrerar nämligen a-kassa till de som inte är medlemmar i någon, och därmed blir kön ohyggligt lång när något inträffar (likt covid), även för betalande medlemmar.
Fint nick du har. Legendariskt!

: D

Tack för tipset. Ska tänka på detta.
Citera
2023-02-19, 20:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Take it easy BRO : D

Jag har kollat runt en hel del. Postade på Flashback för extra support; ifall jag missat något.

Tänker det kan leda till bra insikter, intressanta diskussioner, extra infallsvinklar, nya perspektiv.

Det jag sett är:
- Priset är ungefär lika överallt
- Det är i princip bara välja en a-kassa som är bra
- Bita ihop och betala (p.g.a. inkomstförsäkringen)
- Något väldigt billigt alternativ finns inte i Sverige! Unless - du vill skippa inkomstförsäkringen då!
- Det är helt enkelt väldigt bra att vara med i a-kassan OCH ta inkomstförsäkringen Ifall "livet händer" och man sitter dåligt till. Folk blir varslade etc.

Tråkig slutsats men...

Rätta mig om jag har FEL.

Tack!

Löv /Mo
Om du kan, välj AEA, är mitt tips, om man ser till handläggningstiden. Undvik dom a-kassor som har konjunkturkänsliga medlemmar.
Citera
2023-02-28, 16:46
Medlem
Citat:
Om du kan, välj AEA, är mitt tips, om man ser till handläggningstiden. Undvik dom a-kassor som har konjunkturkänsliga medlemmar.
Thx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in