2023-02-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Verkar få 300 kr. Det var ju mycket till stöd.

Vad hade du för förbrukning då?
Citera
2023-02-13, 09:55
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppodumle
Verkar få 300 kr. Det var ju mycket till stöd.

Då har du inte heller haft speciellt stor förbrukning och inget behov av stöd.
Citera
2023-02-13, 21:17
Medlem
Jag fick elavstämning för hela 2022 nu i januari på över 2000 spänn, kommer detta med i elstödet?
Citera
2023-02-14, 04:54
Medlem
Hej

Hur vet man om man ska ansökan om elstöd och hur gör man?

Om min mor gick bort oktober 2021, kan jag får elstöd för dödsbo då med ?

Vart ser jag sådant här ?
Citera
2023-02-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edda
Jag fick elavstämning för hela 2022 nu i januari på över 2000 spänn, kommer detta med i elstödet?

Elstödet är baserat på förbrukning, och inte kostnad, så det har ingen betydelse.
Citera
2023-02-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av userserv
Hej

Hur vet man om man ska ansökan om elstöd och hur gör man?

Om min mor gick bort oktober 2021, kan jag får elstöd för dödsbo då med ?

Vart ser jag sådant här ?

Man kan inte ansöka, det sker automatiskt. Tyvärr kommer inte dödsboet i ert fall att få något då ägaren på elavtalet gick bort före 17 november.

En miss de inte tänkt på. Så det finns en del nyblivna änkor/änklingar som blir ytan också.
Citera
2023-02-14, 16:09
Medlem
-GGs avatar
Hem och Hyra:

Citat:
Hyresgäster blir utan el-stöd när värdarna behåller pengarna – Ulf, 74: ”Det blir ett jäkla hallå”

Snart får 4,3 miljoner hushåll pengar på kontot när det statliga el-stödet betalas ut. Men tiotusentals hyresgäster som köper sin el via hyresvärden får vänta. Ofta förgäves, visar Hem & Hyras undersökning. Nästan hälften av dessa hyresvärdar tänker behålla stödet själva och hyresgästen Ulf Danielsson är förbannad.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgaster-utan-el-stod-nar-hyresvardar-behaller-pengarna-ulf-74-det-kommer-bli-ett-jakla-halla/
Citera
2023-02-14, 16:56
Medlem
-GGs avatar
Jag fick reda på mitt belopp i dag; jag får 1400 kr.
Citera
2023-02-14, 19:17
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Jaha när fan får man veta vad man får? Jag har Kivra och det står fortfarande "håll utkik, här kommer stå vad du får". Ska väl börja utbetalas fr o m 20 februari. Det är den 14 idag. Ska de informera dagen innan eller?
Citera
2023-02-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Jaha när fan får man veta vad man får? Jag har Kivra och det står fortfarande "håll utkik, här kommer stå vad du får". Ska väl börja utbetalas fr o m 20 februari. Det är den 14 idag. Ska de informera dagen innan eller?

Jag loggade in Vattenfall Eldistribution som jag har avtal med. Där stod den förbrukning jag haft som elstöd baseras på.
Citera
2023-02-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Elstödet är baserat på förbrukning, och inte kostnad, så det har ingen betydelse.

Ja alltså: elavstämningen gäller ju under den period som elstödet avser, alltså hela förra året. Alltså har jag betalat för lite hela 2022 och det uppdagas nu. Alltså har jag haft högre elförbrukning än vad som står i mina avier från 2022.
Citera
2023-02-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edda
Ja alltså: elavstämningen gäller ju under den period som elstödet avser, alltså hela förra året. Alltså har jag betalat för lite hela 2022 och det uppdagas nu. Alltså har jag haft högre elförbrukning än vad som står i mina avier från 2022.

Ok, då missförstod jag dig. Polaren råkade ut för extra inbetalning, men det var för att elen var dyrare än vad föreningen räknat med, de hade alltså tagit för lite betalt per förbrukad kWh. Som jag förstod det.

Låter väldigt märkligt att de kommer på nu att din förbrukning var högre än tidigare avläsningar, hur har de lyckats möta upp det i efterhand?

Eller har du betalt efter en förväntad förbrukning (som tex är baserad på förra årets förbrukning) och så har det justerats nu när de kollat vad din förbrukning verkligen var? I så fall bör elstödet bli helt korrekt, då det baseras på vad din nätleverantör har läst av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in