2023-02-14, 17:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det säger du ja - då svarar jag kort; släng ett getöga på det tjugotal bilder som cirkulerar på SE, kort hals är SEs mellannamn. Att du inte vill se det, berättar mer om dig. Klart slut.

Det är bara att länka en bild där han är med någon annan där halsen är kort... Kom igen.

Eller du menar att halsen är kort i vinterkläder?

Vilket av dina GM-vittnen är det som säger detta om kort hals?
Citera
2023-02-14, 17:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Kan du för någon gång skulle svara på en fråga?

Spretar vittnesmålen?

Spretar och spretar. Det nästintill entydiga är att mannen är barhuvad eller har mössa. Sen finns det i närtid efter mordet några få andra spretiga vittnesmål, tex ett om keps.
Citera
2023-02-14, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är bara att länka en bild där han är med någon annan där halsen är kort... Kom igen.

Eller du menar att halsen är kort i vinterkläder?

Vilket av dina GM-vittnen är det som säger detta om kort hals?

Förlåt, ja. Det känns som att bilderna cirkulerar i tråden varje dag. Har för mig Rust-Lee länkade till en nyligen, där han påtalade att SE var rejält bredaxlad, överkroppen ser nästan lite V-aktig ut på den bilden, vilket jag har för mig att ett eller två vittnen också påpekat?
Citera
2023-02-14, 17:35
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Men AD säger inte keps i förhören. Så hans bra förutsättningar ledde alltså inte till att han såg en keps.

Yes, och LJ kan instinktivt se helt fel. Jag vet vad LJ gjorde den kvällen, och det gör att jag inte ser LJ som någon hjälte eller sanningsvittne.

Har Delsborn någonsin tagit ordet keps i sin mun om vi ser till officiella dokument innan 1989?

Det stämmer att han inte säger keps i dom två första förhören, men det går det ut larm om och uppgiften kommer enligt Söderström från Delsborn. Detta står i Expressen 861228.

Nu kommer vi till en viktigt notering. Får se om du kan ta till dig den uppgiften eller om du bara viftar bort den! I andra förhöret med Delsborn så pratar han om "Sherlock Holmes-hatt".

Fråga till dig: Har en sådan hatt öronlappar? https://www.kalaskompaniet.se/images/2.240993/sherlock-holmes-mossa.jpeg
Citera
2023-02-14, 17:46
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det står i Expressen december 1986

För övrigt om du har missat så går det ut larm till alla taxibilar 00:27 på mordnatten att man efterlyser en man med keps, om du ville ha källa i mer närtid till mordet. TROLL.
Citera
2023-02-14, 17:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men AD säger inte keps i förhören. Så hans bra förutsättningar ledde alltså inte till att han såg en keps.

Yes, och LJ kan instinktivt se helt fel. Jag vet vad LJ gjorde den kvällen, och det gör att jag inte ser LJ som någon hjälte eller sanningsvittne.

Har Delsborn någonsin tagit ordet keps i sin mun om vi ser till officiella dokument innan 1989?

SE hade den kvällen en keps med uppknäppta öronlappar, enligt vittnesmål från Skandia.

En deerstalker är en blandning av mössa och keps, med uppknäppbara öronlappar, vilket lätt konstateras vid en bild-googling. En av AD:s passagerare i taxin lämnar öppet för en keps. Det var mörkt, ja, men AD och passageraren var de enda som såg GM mer i profil?

Utöver LJ förstås, som insisterar på keps. Även om poliserna tycks vilja få det till en mössa ..

P.S. Lyssnade lite på förhören med SE igen och han är noga med att betona, att hans rock var igenknäppt.
Citera
2023-02-14, 17:53
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
För övrigt om du har missat så går det ut larm till alla taxibilar 00:27 på mordnatten att man efterlyser en man med keps, om du ville ha källa i mer närtid till mordet. TROLL.

Men det ändrar väl inte på vittnesmålen. Om nu GS skickar ut "keps" så får det nog stå för honom. Hade han ingen bra kväll kan man nog våga tillstå. Vittnena är eniga om något annat.
Citera
2023-02-14, 17:54
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
P.S. Lyssnade lite på förhören med SE igen och han är noga med att betona, att hans rock var igenknäppt.

Och viktigt för honom att poängtera att han hade keps UTAN öronlappar. Men vi vet ju - enligt väktarna - att han ljuger. Han ägde visst en sådan och hade med största sannolikhet på sig den denna kväll.
Citera
2023-02-14, 17:58
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Men det ändrar väl inte på vittnesmålen. Om nu GS skickar ut "keps" så får det nog stå för honom. Hade han ingen bra kväll kan man nog våga tillstå. Vittnena är eniga om något annat.

Och ett väldigt bra vittnesmål är Delsborn som ju säger "Sherlock Holmes-hatt" - en slags keps med öronlappar.

Ett tips - ta bort dina skygglappar!
Citera
2023-02-14, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta är Krister Peterssons ord.... "säker på keps"
Nu är det t.o.m. "bombsäker" som har blivit en sanning?

Läs vad LJ själv uppger i förhören.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdEVxeE1JYWdnbUE/view?resourcekey=0-QZm4XIOtONWLs4kp-IWVNA
OK!
Citat:
F. Nehej. Hade han någon huvudbonad?
J. Keps.
F. Han hade det?
J. Det var nån lik-, nånting som liknar k-eps i så fall. För det blev - som tog upp -, dök upp i skallen var keps.
F. Keps.
J. Som klar -, som klart ord va·. Om det inte var en keps så var
det nånting som beskrevs som nåt liknande då.
F. Är du duktig på att rita?
J. Nehej, det är jag urdålig på.
F. Jaha. Men det är något kepsliknande -
J. Ja.
F. Någon kepsliknande huvudbonad (ohörbart)?
J. Ja.
F.
Vad är det för färg på den?
J. Mörk, mörk till svart då i så fall.
F. Vad sa du?
J. Det ska nog vara mörkt till svart.
F. Jaha. Kan du -, tror -, efter förhöret försöka göra någon form
av skiss på huvudbonaden? Ska vi försöka det.
Fanns det någonting i den här huvudbonaden som du uppfattar som keps som du kan närmare beskriva?
J. Nehej, ingenting som jag kan beskriva närmare utan bara liksom -
F. Vad slags keps skulle det vara? Det finns ju massor med olika
typer av kepsar.
J. Ja, tyvärr kan jag inte plocka fram nån medveten bild utav den
så att ...

Citat:
F.
J.
F.
J. Jaha, men det är inget och garantera men möjligheten finns.
Nehej, det kan finnas. Vad är det som -, var det en speciell - Kan du beskriva hur du uppfattade denna kepsen!
J. (Ohörbart) ..... kepsen, det var nån sån där låg. F. Den var ganska låg.
J. Ganska låg.
F. Jaha?
J. Som - ja, ungefär som den följde huvudformen, ungefär så.
F. Den följde ungefär huvudets form, ja.
J. Kanske lite (ohörbart) -, lite buktad som det brukar vara kanske. F. Du pratar för tyst, tror jag, man kan inte höra dig.
J. Ganska låg alltså men ... sån� van-, ja, vanliga bucklor som man
har kepsar då kanske.
F. En - jaha?
J. Ganska låg alltså.
F. En låg kull här?
J. Jaha.
F. Var den speciell på något sätt, på sidorna här eller? J. Nej, såna detaljer kan jag inte komma på just nu.
F. Nehej. Men du är alltså säker på att han hade en huvudbonad?
J. Ja.
F. Är du helt säker?
J. Det är helt säkert, ja.
F. Och vad är det då som gör att du säker på det?
J. För det var liksom ... dök upp så väldigt klart huvudet - han har keps. Och den tog upp så fruktsvärt starkt så att liksom att jag kan inte förklara bort det.
F. Nehej. Han hade keps alltså?
J. Ja.

- Är du helt säker?
- Det är helt säkert, ja.
Citera
2023-02-14, 18:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Förlåt, ja. Det känns som att bilderna cirkulerar i tråden varje dag. Har för mig Rust-Lee länkade till en nyligen, där han påtalade att SE var rejält bredaxlad, överkroppen ser nästan lite V-aktig ut på den bilden, vilket jag har för mig att ett eller två vittnen också påpekat?

Ok. Då ser 90% av alla vinterkläda stockholmare ut att ha kort hals, så då har det inget som helst bevisvärde.

Den bilden är bevisligen utdragen på bredden. Det är enkelt att se på tex bilar och på andra personers huvuden och liknande.

Ser jag till kroppsform så tycker jag inte att SE har kort hals eller breda axlar. Han är snarare ganska smal över axlarna.
Citera
2023-02-14, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det stämmer att han inte säger keps i dom två första förhören, men det går det ut larm om och uppgiften kommer enligt Söderström från Delsborn. Detta står i Expressen 861228.

Nu kommer vi till en viktigt notering. Får se om du kan ta till dig den uppgiften eller om du bara viftar bort den! I andra förhöret med Delsborn så pratar han om "Sherlock Holmes-hatt".

Fråga till dig: Har en sådan hatt öronlappar? https://www.kalaskompaniet.se/images/2.240993/sherlock-holmes-mossa.jpeg

Ok, så det ska bevisas av vad den på mordplatsen totalhavererade Söderström påstår 10 månader efter mordet? Antar att hans tidsuppgifter också stämmer då?

Efter två veckor med medieuppgifter om keps är Delsborn alltså, utöver herrhatt, inne på någon annan huvudbonad som inte är en keps?

Men visst, jag är inne på att mördaren kan ha haft keps. Men detta baserar jag på mannen vid Grand och möbelaffären som jag tror kan vara mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in