2023-02-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Och även om hon MOT förmodan fått en fast tjänst efter skolan som gravid i sjätte, sjunde månaden, så hade hon ju ändå inte hunnit jobba så länge att hon kvalificerat sig för fp baserat på lönen.

Kollektivavtal inom handels säger nej till timvikarier. Du får en anställning med minst XX timmar i månaden som motsvarar XX% i anställning.
Det är svårt som arbetsgivare att bara ge tidsbegränsat vikariat om butiken har ett behov av personal.
Du kan då givetvis vara föräldraledig från din XX%-iga deltidsanställning.
Hon kan alltså ha varit anställd redan som 18-åring, jobbat helger på timmar och blivit tillsvidareanställd när provanställningstiden passerat.

Vad du får i ersättning från försäkringskassan är helt irrelevant. Du har fortfarande rätt att vara föräldraledig och kan i Sveriges skyddsnät få ett minimum utbetalt som ersättning.

Att avsluta någons anställning pga graviditet är olagligt i Sverige. Men det kanske jag inte behöver skriva…
Citera
2023-02-14, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Janedoh
Kollektivavtal inom handels säger nej till timvikarier. Du får en anställning med minst XX timmar i månaden som motsvarar XX% i anställning.
Det är svårt som arbetsgivare att bara ge tidsbegränsat vikariat om butiken har ett behov av personal.
Hon kan alltså ha varit anställd redan som 18-åring, jobbat helger på timmar och blivit tillsvidareanställd när provanställningstiden passerat.

Vad du får i ersättning från försäkringskassan är helt irrelevant. Du har fortfarande rätt att vara föräldraledig och kan i Sveriges skyddsnät få ett minimum utbetalt som ersättning.

Att avsluta någons anställning pga graviditet är olagligt i Sverige. Men det kanske jag inte behöver skriva…
Hon skrev att hon slutade. Inte att hon sades upp.
Men hon skrev också att hon är glad hon väntade tills hon hade en stabilare ekonomi, så SGIn och eventuell föräldrapenning är högst relevant.
Citera
2023-02-14, 13:36
Medlem
Vad en stabil ekonomi är är väldigt olika från person till person. Hon kanske tyckte att det var stabilt att gå från studiebidrag (1000kr i månaden?) till föräldrapenning som är lite högre även om man har lägsta ersättningen.

Stabil ekonomi för henne kan lika gärna vara att mamma och pappa betalde lägenheten (eller M?) samtidigt som hon kunde lägga pengar på blommor mm.

Hur mycket en person anses behöva sig i månaden för att det är stabilt är så olika. Har man inga utgifter och kan leka med FP är det stabilt för henne. Jag vet själv när jag fick mitt första riktiga jobb med 23k i månaden. Jag tyckte det var mycket men ser jag tillbaka på det nu förstår jag knappt att man fick det gå runt (eftersom mina utgifter idag också är mycket högre)

Så en 18-årings stabila ekonomi kan ni nog inte jämföra med er egna om man har lån på hus, CSN, flera barn mm
Citera
2023-02-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Hon skrev att hon slutade. Inte att hon sades upp.
Men hon skrev också att hon är glad hon väntade tills hon hade en stabilare ekonomi, så SGIn och eventuell föräldrapenning är högst relevant.

tolkade väl arboristens inlägg fel då.
Det verkade som att hen antydde att en gravid knappast kunde få en fast anställning och att FP bara betalas ut om man har anställning.
Citera
2023-02-14, 13:42
Medlem
Citat:
Det verkade som att hen antydde att en gravid knappast kunde få en fast anställning och att FP bara betalas ut om man har anställning.

Typ så jag tolkade den kommentaren också. Så du är inte ensam
Citera
2023-02-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enenenenen
Typ så jag tolkade den kommentaren också. Så du är inte ensam

Haha, tack. Jag gjorde Homer och backade in i busken igen när jag kom på att det inte är viktigt att hävda min åsikt eller enkla fakta här inne 😂
Citera
2023-02-14, 14:33
Avslutad
Citat:
Jag vet inte vad arboristen menade. Men ”hon skrev” menade jag Linn själv. Linn skrev att hon slutade.
Citera
2023-02-14, 15:00
Medlem
Jah vill minnas att Linn gick in och jobbade åtminstone några pass runt jul när T bara var några månader och att hon typ fick komma in och jobba om hon ville.
Så OM hon nu inte var tillsvidareanställd så kan det absolut vara så att hon ser det som att hon slutade efter ledigheten med tindra för att hon faktiskt jobbade ibland under den perioden
Citera
2023-02-14, 16:39
Medlem
Inga hyllningar än från linnsan håll om hur bra och fantastisk osv Simon är
Senast redigerad av Sofia2627 2023-02-14 kl. 16:41.
Citera
2023-02-14, 16:52
Avslutad
Nu har Linn tagit råd av mig här i tråden och ändrat sin biograf.
Tagit bort vilken modell av boende hon bor i och sin ålder osv som jag påpekade var stört😂
Nu är biografen mycket bättre borde tagit betalt, skickar en faktura direeekt🤣

”Trebarnsmamma från Örebro🧚
Triss i flickor ,Tindra 5, Juvelia 2,5, Belle 9 mån💖💖💖 🔒 @simonbrannvall 🔒
Älskar pyssel och pluggar till florist🎨🌸🌱”
Citera
2023-02-14, 16:59
Medlem
Citat:

Aha, visste inte att handels inte använder timvikariat. Tack för info.

Och visst får man alltid lägsta ersättningen, men Linn får det ju att låta som att hon hade så himla bra föräldrapenning, vilket jag har svårt att tänka mig eftersom hon knappast kan ha arbetat heltid mer än max en sommar.
Citera
2023-02-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalster69
Nu har Linn tagit råd av mig här i tråden och ändrat sin biograf.
Tagit bort vilken modell av boende hon bor i och sin ålder osv som jag påpekade var stört😂
Nu är biografen mycket bättre borde tagit betalt, skickar en faktura direeekt🤣

”Trebarnsmamma från Örebro🧚
Triss i flickor ,Tindra 5, Juvelia 2,5, Belle 9 mån💖💖💖 🔒 @simonbrannvall 🔒
Älskar pyssel och pluggar till florist🎨🌸🌱”

Haha hänglås mellan Simons namn. Han är ju ett riktigt kap och alla tjejer vill ha honom😅...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in