• 1
  • 2
2023-02-14, 16:22
Jag tänker testa att marinera kött som jag skurit i bitar för att mala och låta dem ligga över natten i kylen och gotta till sig innan jag maler färs av dem.

Men jag är lite orolig för att fördärva kvarnen så tänkte slänga ut en fråga om någon testat detta innan jag skrider till verket.

Kvarnen gick ju ändå på 400 € så man vill ju ta det säkra före det osäkra.
Citera
2023-02-14, 16:26
Medlem
En marinad med hög halt syra skulle jag undvika om kvarnen är i aluminium. Är marinaden oljebaserad med lite soja i ser jag inte några problem med det.
Citera
2023-02-14, 16:38
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Kanske ett dumt svar/fråga men marinera köttet brukar man ju göra med steker eller hela stycket för att det ska tränga in och ge smak. Om du nu ska mala allt till en färs varför då inte tillsätta diverse kryddor och dylikt efteråt ?
Citera
2023-02-14, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Arkitekten
En marinad med hög halt syra skulle jag undvika om kvarnen är i aluminium. Är marinaden oljebaserad med lite soja i ser jag inte några problem med det.

Oh tack för varningen.
Citera
2023-02-14, 16:40
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kanske ett dumt svar/fråga men marinera köttet brukar man ju göra med steker eller hela stycket för att det ska tränga in och ge smak. Om du nu ska mala allt till en färs varför då inte tillsätta diverse kryddor och dylikt efteråt ?

Jag vet inte.

Jag vill testa och se vad som händer.

Om det blir någon skillnad eller ej.

Man måste ju experimentera lite på vägen mot den bästa burgaren.
Citera
2023-02-14, 16:44
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag vet inte.

Jag vill testa och se vad som händer.

Om det blir någon skillnad eller ej.

Man måste ju experimentera lite på vägen mot den bästa burgaren.

Helt klart skall man ju testa sig fram.

Vad som kan ske med kvarnen vågar jag inte uttrycka mig om då det är lite överkurs. Rent personligen så tror jag det spelar ingen som helst roll. Är du osäker och inte vill kasta 4000:- i sjön så skulle jag kontakta tillverkaren som antagligen gjort alla tester som går för att säkerställa kvarnens kvalitet.

Smaklig spis
Citera
2023-02-14, 16:51
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Helt klart skall man ju testa sig fram.

Vad som kan ske med kvarnen vågar jag inte uttrycka mig om då det är lite överkurs. Rent personligen så tror jag det spelar ingen som helst roll. Är du osäker och inte vill kasta 4000:- i sjön så skulle jag kontakta tillverkaren som antagligen gjort alla tester som går för att säkerställa kvarnens kvalitet.

Smaklig spis

Gud. Ibland är man bra dum i huvudet. Att kontakta tillverkaren föresvävade mig överhuvudtaget inte.

Tack
Citera
2023-02-14, 17:23
Citat:
Nu vet jag inte säkert här så ta det jag säger med en nypa salt, men jag har svårt att tro att det skulle ha någon nämnvärd påverkan. Köttet har ju inte kontakt med kvarnen speciellt länge, och det är under låg temperatur.
Citera
2023-02-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nu vet jag inte säkert här så ta det jag säger med en nypa salt, men jag har svårt att tro att det skulle ha någon nämnvärd påverkan. Köttet har ju inte kontakt med kvarnen speciellt länge, och det är under låg temperatur.

Jo, absolut du har rätt. Men jag hade skrubbat kvarnens delar med bikarbonat för att neutralisera syran om jag malt med en syrlig marinad.

Har man betalat €400 eller vad ts nu skrev så vill man inte riskera något tänker jag.
Citera
2023-02-14, 17:27
Citat:
Jo, absolut du har rätt. Men jag hade skrubbat kvarnens delar med bikarbonat för att neutralisera syran om jag malt med en syrlig marinad.
Samtidigt är det ju som MASSAGATTI säger. Varför marinera innan malning? Bättre att tillsätta efteråt.
Citera
2023-02-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Samtidigt är det ju som MASSAGATTI säger. Varför marinera innan malning? Bättre att tillsätta efteråt.

Jo, det kanske är bättre men hur skall man veta innan man testat? Jag kommer själv lägga en karré i marinad och mala till helgen bara för jag blev nyfiken pga denna tråd. Jag kommer dock låta bli syrlig marinad och köra på en oljebaserad med chili, vitlök och soja.
Citera
2023-02-14, 17:34
Citat:
Jo, det kanske är bättre men hur skall man veta innan man testat? Jag kommer själv lägga en karré i marinad och mala till helgen bara för jag blev nyfiken pga denna tråd. Jag kommer dock låta bli syrlig marinad och köra på en oljebaserad med chili, vitlök och soja.
Visst ska man testa saker, men i detta fall så hade jag börjat med att blanda i marinaden senare då det helt enkelt är det bästa alternativet om det inte blir någon skillnad. Så har man det att jämföra med sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in