2023-02-14, 15:23
Medlem
En ny regeringsutredning efterlyser att göra föräldrabalken ”könsneutral” för att vara mer ”inkluderande”. Detta genom att bland annat ta bort ord som ”mor” och ”far”.

En lång rad kvinnoorganisationer i Sverige riktar dock kritik mot den tilltänkta förändringen, som man menar sker på kvinnors bekostnad, även om man uppfattar den som ”kantad av goda avsikter”.

Det var i slutet av 2020 som regeringen beslutade att göra en översyn av föräldrabankens nuvarande regler om föräldraskap och tillsatte en särskild utredare för uppdraget. Syftet var att granska lagen och hur man kan skapa en ”mer samman*hållen, köns*neutral och jämlik reglering om föräldraskap, samt regler om föräldra*ansvar som är anpas*sade till olika familje*konstella*tioner”. Utredningen blev klar i somras och remisstiden löpte ut nu under februari.

https://nyadagbladet.se/inrikes/kvinnoorganisationer-exkludera-inte-mor-ur-foraldrabalken/

Så börjar feminister och kvinnorörelser inse problemet med den absurda inkluderingspolitiken ?
Vi har problemet med trans inom idrotten och nu lyfter svenska organisationer sund kritik mot det de själva kallar en könsblindhet.

Vad tror ni
Citera
2023-02-14, 15:27
Medlem
Worpzoarss avatar
Jag läste bara rubriken och visste exakt vad detta handlade om, dvs att det inte bara är fördelaktigt för kvinnor utan kan drabba kvinnor negativt.

Som med allt annat som sker i "jämställdhetens"-tecken. De plockar alla fördelar men vill inte ha några av nackdelarna med jämlikhet, så de vill mao bli positivt särbehandlade.

När det kommer till kvinnor så skyr de ansvar som pesten och kallar det förtryck, men de vill ha makt utan ansvar som makten kommer med; det är mao ren tyranni de vill åt.

Fanns en anledning till varför kvinnor hölls undan politiken sedan tidens begynnelse, för man förstod att de inte kunde ta ansvar, var värdelösa i krig och bara utsatte befolkningen för livsfara.
Citera
2023-02-14, 15:28
Medlem
BIB3ls avatar
Det är enkelt. Byt ut mor och far, mot livmoder och testikel.
Citera
2023-02-14, 15:44
Medlem
Crabbofixs avatar
två manliga homosexuella föräldrar skulle ju kunna benämnas farfar och det är ju lite förvirrande.
Citera
2023-02-14, 16:01
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worpzoars

När det kommer till kvinnor så skyr de ansvar som pesten och kallar det förtryck, men de vill ha makt utan ansvar som makten kommer med; det är mao ren tyranni de vill åt.

Fanns en anledning till varför kvinnor hölls undan politiken sedan tidens begynnelse, för man förstod att de inte kunde ta ansvar, var värdelösa i krig och bara utsatte befolkningen för livsfara.

ja, ännu en sak ingen kommunism kan ändra på...
Citera
2023-02-14, 16:13
Medlem
gukgus avatar
Citat:
Kvinnoorganisationerna menar att även om ”återgången till könsblindhet är kantad av goda avsikter”, där man vill inkludera ”den lilla men utsatta grupp människor som varken identifierar sig som kvinnor eller män eller som har ändrat sitt juridiska kön”, blir det i nuläget en exkludering av kvinnor.

Det handlar om att "icke-binära" och "transmän" (kvinnor som identifierar sig som män) blir kränkta av ordet "mor" och därför använder man istället "personen som fött barnet" eller "livmoderbärare". Majoriteten ska alltså anpassa sig till en liten grupp psykiskt sjuka personer som inte ens utgör 0.01% av befolkningen
Citera
2023-02-14, 22:34
Medlem
grungewhores avatar
Precis som när regeringen samarbetar med Islamister för att definiera islam för svenska folket, så har man samarbetat med radikala kulturmarxister för att definiera feminism.

Det är ironiskt att det är främst konservativa höger och vänstermän som påpekat detta innan kvinnorna själva tycks fatta...
Citera
2023-02-15, 13:32
Medlem
GaylordYankers avatar
Underbart cringe!
Gissa vilka som hamnar underst först?
Citera
2023-02-18, 11:02
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Feminister har använts, och används fortfarande av kommunister. De bryr sig inte det minsta lilla om kvinnors rättigheter, då kvinnor i väst aldrig saknade några rättigheter redan från början. Jag vet inte exakt vad deras mål är, men i sann kommunistisk/totalitär anda, handlar det om att radera historien. Riva ner statyer, göra om bra gamla filmer till skräp-filmer, byta ut ord osv. Detta är psykologisk krigsföring mot befolkningen, för att bryta ner dem mentalt, och skapa en total förvirring där de inte längre vet vad de ska försvara. Det är därför de målar ut allt möjligt till "rasism", för att förvirra och bryta ner.

Kommunister använder alltid språket som verktyg. Om din motståndare inte kan använda en lång lista av ord och fraser, blir det väldigt svårt att försvara sig verbalt. Med tanke på att Kommunism inte utgår ifrån logik och sunt förnuft, är det oftast väldigt enkelt för många konservativa att vinna över dem under en debatt. Det är därför kommunister och övriga vänster-människor alltid använder sig av en massa etiketter, "guilt by association" osv. En insider från Socialdemokraterna har tex vittnat om att styret inom partiet sa till sina medlemmar "attackera SD:s värdegrund. Debattera inte invandringen, då det är en debatt vi ändå aldrig kan vinna" för många år sedan då SD växte som mest.

Detta handlar inte om att vänstern bryr sig om transvestiter. Jag är 38 år, och har aldrig i hela mitt liv träffat en enda svensk transvestit. Detta är en kultur som vänstern har skapat. I Thailand och Filippinerna är trans-kultur något som har uppstått naturligt. Men i väst är det något som median och vänstern har drivit fram. Det finns väldigt få transvestiter i väst, och av de som finns är jag personligen 99% säker på att det rör sig om psykisk ohälsa. Detta är även fallet med de transvestiter i Thailand. Många av dem är narkomaner och destruktiva i övrigt.

För många många år sedan flyttade en tysk kommunist till USA. Hans ide för att få igenom Kommunism, var att skapa en massa små grupper, och få dem att bråka med varandra, för att på så sätt få till en låsning, så att kommunister kunde operera fritt och ta över. Jag minns inte hans namn, men det är hans ide som sedan har praktiserats i framförallt USA. Det är detta som idag kallas för "identitets-politik", där kvinnor är en grupp, svarta en grupp, transvestiter en grupp, homosexuella en grupp, muslimer en grupp osv. Alla dessa grupper uppmanas till att vara emot vita heterosexuella män, och anledningen till det är att vita heterosexuella män är den största gruppen. Kort sagt, under tiden alla dessa grupper håller på och bråkar med varandra om totalt irrelevanta saker (inte sällan saker som har skett längre bak i historien och inte kan förändras), tar kommunister över, och förvandlar USA och västvärlden till ett mer och mer totalitärt samhälle.

Av alla ideologier och religioner som existerar, är Kommunism den jag föraktar mest, och anledningen till det är att den i slutändan inte gynnar någon, förutom möjligtvis några enstaka personer. Men den gynnar inte någon grupp, något land eller någonting. Den leder endast till total misär. Både i form av fattigdom och psykisk ohälsa. En dysfunktionell familj är en familj där medlemmarna inom familjen lever och kommunicerar utifrån oärlighet. De utgår inte ifrån verkligheten och sanning, utan utifrån lögner och hemligheter. Detta får alla inom familjen att må psykiskt dåligt, vissa mer än andra. Kommunism är precis som det, fast i en mycket större skala.
Citera
2023-02-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerityHeathbar
En ny regeringsutredning efterlyser att göra föräldrabalken ”könsneutral” för att vara mer ”inkluderande”. Detta genom att bland annat ta bort ord som ”mor” och ”far”.

En lång rad kvinnoorganisationer i Sverige riktar dock kritik mot den tilltänkta förändringen, som man menar sker på kvinnors bekostnad, även om man uppfattar den som ”kantad av goda avsikter”.

Det var i slutet av 2020 som regeringen beslutade att göra en översyn av föräldrabankens nuvarande regler om föräldraskap och tillsatte en särskild utredare för uppdraget. Syftet var att granska lagen och hur man kan skapa en ”mer samman*hållen, köns*neutral och jämlik reglering om föräldraskap, samt regler om föräldra*ansvar som är anpas*sade till olika familje*konstella*tioner”. Utredningen blev klar i somras och remisstiden löpte ut nu under februari.

https://nyadagbladet.se/inrikes/kvinnoorganisationer-exkludera-inte-mor-ur-foraldrabalken/

Så börjar feminister och kvinnorörelser inse problemet med den absurda inkluderingspolitiken ?
Vi har problemet med trans inom idrotten och nu lyfter svenska organisationer sund kritik mot det de själva kallar en könsblindhet.

Vad tror ni

Har inte satt mig in i det men ser inte problemet med att göra föräldrabalken könsneutral. Spontant tänker jag, Kör på! Om nån kan komma med exempel på vilken konkret skada det skulle kunna göra så kanske jag ändrar mig.
Citera
2023-02-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gukgu
Det handlar om att "icke-binära" och "transmän" (kvinnor som identifierar sig som män) blir kränkta av ordet "mor" och därför använder man istället "personen som fött barnet" eller "livmoderbärare". Majoriteten ska alltså anpassa sig till en liten grupp psykiskt sjuka personer som inte ens utgör 0.01% av befolkningen

Nu har jag bara skummat nån artikel men det verkar handla om mer än bara transpersoner. Det handlar om homosexuella också. Vet du nån konkret skada som kan uppkomma för att man gör föräldrabalken könsneutral? Jag kommer inte på någon.
Citera
2023-02-18, 13:27
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Nu har jag bara skummat nån artikel men det verkar handla om mer än bara transpersoner. Det handlar om homosexuella också. Vet du nån konkret skada som kan uppkomma för att man gör föräldrabalken könsneutral? Jag kommer inte på någon.
Hela cirkusen med utredare finansieras väl av skattemedel så där kan man väl hävda att skada görs. Sen fortsatt skada på dessa skadades psyke när deras sjukdom normaliseras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in