• 1
  • 2
2023-02-14, 08:57
Hej! (Admin om detta inte är rätt plats vänligen placera den)

Jag har några frågor om elmätaren. (hade förut 16 A och nu 20 A)
Nyligen har vattenfall bytt min elmätare, som ligger placerad i förrådet. Jag har själv sökt på internet och frågat Vattenfall, men de svar som jag får är inte tillfredställande anser jag.

1. Varför byte man säkringen från 16 A till 20 A, när man byte elmätaren?

2. Blir det dyrare elräkning i och med säkringsbyte?

3. Under de fem åren som jag levt i mitt lägenhet har säkringen ALDRIG gått sönder (säkringen sitter nedanför elmätaren och är till antal 3 stycken). Sedan har jag en elcentral i mitt lägenhet och den har automatsäkring. Eftersom jag har automatsäkring så kan inte propparna (säkringarna) gå sönder? stämmer det?

4. Om säkringen går sönder, ska köpa själv eller kontakta vår styrelse eller kontakta vattenfall?

5. Om ni kollar alla fyra bilder, så visar de olika siffor i mätaren (där man kan se förbrukning), vad betyder de och varför visar de fyra bilderna olika siffror?

6. (dum fråga som leder till mångmiljon belopp i böter och fängelse) men om någon lyckas byta ut dessa 20A till 24 A vad kommer att hända med byggnaden?

8. Nu några frågor som jag "siffrat in i bilderna". vad betyder S1, S2 osv.?

9 vad betyder de 5 symbolerna bredvid siffra 2?

10. vad betyder alla i de understreckna i siffra 3 och 4 i bilden?

11. bild 5 , här vill jag veta vad betyder 1000 imp/kWH och 1000 imp/kvarh?

12. vad betyder siffra 6 som jag har ritat in?

13. och vad betyder siffra 7 längst upp? dvs. PWR, NET, RXD och TXD?

Bilderna:

https://static.byggahus.se/attachmen...f4cd60a76f.jpg

https://static.byggahus.se/attachmen...44c4825848.jpg

https://static.byggahus.se/attachmen...69f98d191e.jpg

https://static.byggahus.se/attachmen...e6f6d8e67b.jpg
Senast redigerad av svensson1970 2023-02-14 kl. 09:03.
Citera
2023-02-14, 09:57
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej! (Admin om detta inte är rätt plats vänligen placera den)

Jag har några frågor om elmätaren. (hade förut 16 A och nu 20 A)
Nyligen har vattenfall bytt min elmätare, som ligger placerad i förrådet. Jag har själv sökt på internet och frågat Vattenfall, men de svar som jag får är inte tillfredställande anser jag.

…klipp…

11. bild 5 , här vill jag veta vad betyder 1000 imp/kWH och 1000 imp/kvarh?

…klipp…

imp/kWh: Indikatorn blinkar med 1000 impulser för varje konsumerad aktiv energi (kWh)

Imp/kvarh : Indikatorn blinkar med 1000 impulser för varje konsumerad reaktiv energi (kilo-volt-amper-timme)

Man betalar bara för aktiv energikonsumtion. Reaktiv energi är när ström och spänning inte ligger i fas med varandra. Belastningar av typen elmotorer konsumerar en viss andel reaktiv elenergi som visserligen är gratis men belastar nätet (onödigt) mycket.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-02-14, 09:59
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
imp/kWh: Indikatorn blinkar med 1000 impulser för varje konsumerad aktiv energi (kWh)

Imp/kvarh : Indikatorn blinkar med 1000 impulser för varje konsumerad reaktiv energi (kilo-volt-amper-timme)

Man betalar bara för aktiv energikonsumtion. Reaktiv energi är när ström och spänning inte ligger i fas med varandra. Belastningar av typen elmotorer konsumerar en viss andel reaktiv elenergi som visserligen är gratis men belastar nätet (onödigt) mycket.

Vänligen Näckrosen

tummen upp!
Citera
2023-02-14, 10:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
1. Varför byte man säkringen från 16 A till 20 A, när man byte elmätaren?

Är det säkringarna före eller efter mätaren? I nyare anläggningar finns bara plomberade huvudsäkringar efter elmätaren, men i äldre anläggningar kan det även finnas före mätaren, och de före mätaren är säkrade efter elkabelns kapacitet.

Citat:

2. Blir det dyrare elräkning i och med säkringsbyte?

Det beror på nätbolagets tariffet. En del har samma avgift upp till 63A men tar en förbrukningavgift baserad på månadens maximala förbrukning under en timme. Denna ersätter då de tidigare högre abonnemangsavgifterna för högre säkringar.

Citat:

3. Under de fem åren som jag levt i mitt lägenhet har säkringen ALDRIG gått sönder (säkringen sitter nedanför elmätaren och är till antal 3 stycken). Sedan har jag en elcentral i mitt lägenhet och den har automatsäkring. Eftersom jag har automatsäkring så kan inte propparna (säkringarna) gå sönder? stämmer det?

Porslinssäkringar brukar klara högre belastning än automatsäkringar så normalt skall automatsäkringarna utlösa före porslinssäkringarna

Citat:

4. Om säkringen går sönder, ska köpa själv eller kontakta vår styrelse eller kontakta vattenfall?

Abonnenten ansvarar normalt för säkringar efter mätaren. Om plomberade säkringar löser ut så måste man kontakta nätaägaren även om man själv byter dessa.
Citera
2023-02-14, 10:59
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det säkringarna före eller efter mätaren? I nyare anläggningar finns bara plomberade huvudsäkringar efter elmätaren, men i äldre anläggningar kan det även finnas före mätaren, och de före mätaren är säkrade efter elkabelns kapacitet.

Det beror på nätbolagets tariffet. En del har samma avgift upp till 63A men tar en förbrukningavgift baserad på månadens maximala förbrukning under en timme. Denna ersätter då de tidigare högre abonnemangsavgifterna för högre säkringar.

Porslinssäkringar brukar klara högre belastning än automatsäkringar så normalt skall automatsäkringarna utlösa före porslinssäkringarna

Abonnenten ansvarar normalt för säkringar efter mätaren. Om plomberade säkringar löser ut så måste man kontakta nätaägaren även om man själv byter dessa.

tack och gällande den första frågan: säkringarna sitter nedanför (man har samlat alla i ett visst plats) med andra ord säkringarna kommer efter!

en fråga som dök upp: så automatsäkringar kan ALDRIG GÅ SÖNDER?
Citera
2023-02-14, 11:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
tack och gällande den första frågan: säkringarna sitter nedanför (man har samlat alla i ett visst plats) med andra ord säkringarna kommer efter!

en fråga som dök upp: så automatsäkringar kan ALDRIG GÅ SÖNDER?

Jo de kan gå sönder men har i regel lång hållbarhet och skall klara 500 frånskiljningar.
Citera
2023-02-14, 11:09
Citat:
Jo de kan gå sönder men har i regel lång hållbarhet och skall klara 500 frånskiljningar.

En sista fråga (sedan ger jag mig): vi säger att automatsäkringen går sönder. Kan jag själv (kan inget om el eller automatsäkringar) byta ut den eller behövs det en elektriker eller ska jag kontakta vår styrelse?
Citera
2023-02-14, 11:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
En sista fråga (sedan ger jag mig): vi säger att automatsäkringen går sönder. Kan jag själv (kan inget om el eller automatsäkringar) byta ut den eller behövs det en elektriker eller ska jag kontakta vår styrelse?

Du får byta den själv om du har kunskap. Men sådana byten görs i regel av elektriker eftersom man måste lossa på skyddskåpan runt säkringen. Sen om styrelsen skall stå för det är främst en fråga om vilka stadgar man har.
Citera
2023-02-14, 11:17
Citat:
Du får byta den själv om du har kunskap. Men sådana byten görs i regel av elektriker eftersom man måste lossa på skyddskåpan runt säkringen. Sen om styrelsen skall stå för det är främst en fråga om vilka stadgar man har.

tack igen!
Citera
2023-02-14, 11:24
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Om plomberade säkringar löser ut så måste man kontakta nätägaren även om man själv byter dessa.

Man får över huvud taget inte byta plomberade huvudsäkringar. Det räknas som olaga kraftavledning.
Skälet är att det är möjligt att stoppa in en "fusksäkring", dvs en säkring som innehåller ett uttag för att avleda el. Elbolaget kan inte veta om du haft i en sådan "fusksäkring" efter att plomberingen har brutits.

Är det mellanakut så kan du ringa jourelektriker som kan skriva en arbetsorder och återplombera säkringarna. Elektriken skickar sedan ett intyg på utfört arbete och elbolaget kan känna sig tryggt med att det inte fuskats.

Är det jätteakut (livsuppehållande utrustning) kan du byta själv, det räknas då som nöd.

Citat:
I nyare anläggningar finns bara plomberade huvudsäkringar efter elmätaren

Efter elmätaren brukar säkringarna inte vara plomberade, eftersom det är mätt el som passerar där. Vad du än gör efter elmätaren så kan du inte fuska eller tillskansa dig gratis el.

I de flesta fall brukar det finnas huvudsäkringar före också (för att skydda elmätaren), men dessa sitter under en lucka på elskåpet som är plomberad.

Citat:
Du får byta den själv om du har kunskap.

Nej det får man inte. Enbart eluttag och strömbrytare och ljusarmatur - i torrt utrymme - får man byta.
Citera
2023-02-14, 11:34
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
...
...

Finns även bolag som både har olika avsäkringstariffer _och_ effektavgift, t.ex. Sollentuna Energi.
Så allt beror på bolag&avtal.
Citera
2023-02-14, 12:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Nej det får man inte. Enbart eluttag och strömbrytare och ljusarmatur - i torrt utrymme - får man byta.

Jo, automatsäkringar räknas som frånskiljare dvs strömbrytare så det får man byta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in