2023-02-13, 20:01
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ryska spiondrönare som avslöjats pga den kinesiska ballongen. Är det så är nog Ryssland lite irriterade på Kina.

Hur svårt kan det vara att karakterisera en drönare? Är väl inte så svårt se om det det handlar om drönare, som pilot. Förstår inte varför man fortfarande inte kommer ut med mer info än att det är "objekt".
Citera
2023-02-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Tycker det är konstigt att USA inte berättar vad det är dom skjutit ner.

Ja, det är märkligt att erfarna piloter inte kan identifiera vad de ser på relativt nära håll.

En närmare undersökning tar dock tid, de nedskjutna vraken i Alaska och Kanada ligger oländigt till, och det kommer att ta 2-3 dagar bara att nå fram till dem. Den fjärde saken ligger på 18 meters djup på sjöbotten, så den kan ta ännu längre tid att bärga.

Den första tingesten, ballongen från den 2 feb, är ju bärgad och befinner sig på FBI:s lab, inget märkligt med den.
Citera
2023-02-13, 20:04
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Ja, det är märkligt att erfarna piloter inte kan identifiera vad de ser på relativt nära håll.

En närmare undersökning tar dock tid, de nedskjutna vraken i Alaska och Kanada ligger oländigt till, och det kommer att ta 2-3 dagar bara att nå fram till dem. Den fjärde saken ligger på 18 meters djup på sjöbotten, så den kan ta ännu längre tid att bärga.

Den första tingesten, ballongen från den 2 feb, är ju bärgad och befinner sig på FBI:s lab, inget märkligt med den.

Det är just detta som är det märkliga. Det torde vara relativt enkelt att identifiera flyg/drönare/ballong eller något annat med flygegenskaper.
Citera
2023-02-13, 20:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Hur kan man inte se vad det är för objekt? Är det någon form av ny teknik som något land har utvecklat? De säger att det inte handlar om ballonger, det är inte flygplan, det enda de säger är "objekt". Finns inga bilder heller. Det hela är mycket märkligt.

Edit: Mina reflektioner utifrån den just nu pågående presskonferensen från Vita Huset.

Det är rimligt att anta att helskapliga bilder finns, då tagna av stridsflygen som bevakat och till slut skjutit ner objekten. Dom här prylarna verkar ju i princip varit stilla i luften och förmågan att ta bra bilder finns då.

Det har aldrig i världshistorien skett att en representant står inför media och berättar om allt man har och vet hittills.
Det brukar vara så att man vill undersöka manicker så långt det bara går innan man kommer ut med en delvis förtäljande visning, särskilt om det är annan stats underrättelseverktyg det handlar om.
Om någon vecka kan media nog kunna erhålla kanonfina bilder tagna av F22-piloter.
Citera
2023-02-13, 20:11
Medlem
Extremeflys avatar
Usa har nu precis på sin presskonferens sagt att det INTE är aliens. Så nu kan vi släppa den biten.

Då sätter jag mina kort på att det handlar om false flag operation från USA själva som många andra nämnt här.
Citera
2023-02-13, 20:12
Medlem
Madagascars avatar
Jag lyssnade på Vita Husets press briefing som avslutades nyss. De lyckades snacka om UFOna i en halvtimme utan att mycket ny information kom fram. Men de sa åtminstone att det inte var Aliens.

Släpp lite bilder för sjutton!!
Senast redigerad av Madagascar 2023-02-13 kl. 20:17.
Citera
2023-02-13, 20:16
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Usa har nu precis på sin presskonferens sagt att det INTE är aliens. Så nu kan vi släppa den biten.

Då sätter jag mina kort på att det handlar om false flag operation från USA själva som många andra nämnt här.

Känns märkligt att dom tar upp aliens som att det är ett helt normalt samtalsämne. Men då kan dom ju släppa lite bilder tycker man.
Citera
2023-02-13, 20:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Det är just detta som är det märkliga. Det torde vara relativt enkelt att identifiera flyg/drönare/ballong eller något annat med flygegenskaper.

Som han sa på presskonferensen - det är inte precis jättelätt att identifiera ett närmast stillastående objekt när man passerar det i ett stridsflygplan som färdas i några hundra km/h.

Piloter är dessutom ganska usla observatörer - de har så mycket annat att hålla reda på än utsikten, så det är välkänt att de ofta tar fel på vad de möter där uppe - det de inte kan identifiera med instrumenten kan det lätt bli lite si och så med..
Citera
2023-02-13, 20:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Känns märkligt att dom tar upp aliens som att det är ett helt normalt samtalsämne. Men då kan dom ju släppa lite bilder tycker man.

Eller så tog de upp det för att så många har undrat - precis som de berättade…
Citera
2023-02-13, 21:25
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Känns märkligt att dom tar upp aliens som att det är ett helt normalt samtalsämne.

Om det nu hade varit aliens, som färdats tusentals ljusår från andra sidan galaxen på en bråkdel av tusentals år. Kanske kommit på nåt gravitations framdrivningssätt med warp 28 och skrattar åt Einsteins alla teorier. Skulle dom bli nedskjutna av en sidewinder eller en akan från en neandertals människa från en liten blå planet i en F22/F18/F16. Tvivlar!
Citera
2023-02-13, 21:36
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag är helt 100 på att det rör sig om utomjordingar.
Av följande anledningar:

Alaska och Montana är kända hotspots för UFO iakttagelser.
Alaska och Montana består mest av vildmark, varför skulle Kina vilja spionera på en skog??
Biden håller tyst (!).

Så detta ständiga stigma som man trodde var över någon gång på 70-talet, men icke.
"Det är exakt vad som helst utom just aliens, alla som säger det ska vi skratta åt".
Citera
2023-02-13, 21:45
Medlem
Bollapinsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Jag tänker det nog ”bara” er kinaballonger.
Google translate från norsk tidning:

”Underrättelseexperten Tom Røseth utesluter inte att nedskjutningen av tre "föremål" över USA och Kanada de senaste dagarna handlar om en överreaktion, men har ändå mest tilltro till att de också kom från Kina.”

“Amerikanerna medger att den första ballongen inledde en jakt på fler flygande föremål. De har helt enkelt finjusterat sina radarsystem så att de nu också plockar upp mindre, långsammare och annorlunda formade föremål än de flygplan och missiler som de varit mest angelägna om att upptäcka fram till nu.

Det finns med andra ord lite som tyder på att dessa "objekt" är något nytt på himlen.

– Det har varit överflygningar tidigare också. Det är inga ballonger som har kommit upp just nu, säger Røseth.

Men de kan vara svåra att upptäcka, även för den mest sofistikerade militären i världen.”

”– Det som gör dem riktigt svåra att upptäcka är deras storlek och potentiella form. De är väldigt, väldigt små föremål som har väldigt, väldigt låg radarsikt, säger general Glen VanHack, som leder både USA:s norra kommando och det gemensamma USA-kanadensiska nordamerikanska flygförsvarskommandot (NORAD), enligt Reuters“
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwqr3q/ekspert-om-nedskyting-av-objekter-over-nord-amerika-mistanken-er-fremdeles-mot-kina?utm_source=vgfro nt&utm_content=hovedlopet_row4_pos1&utm_medium=dre -63ea7d0eab9a9a2cdb4207d3
Senast redigerad av Bollapinsvin 2023-02-13 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in