2023-02-13, 17:45
Medlem
Ryssen har svårt med storoffensiven.
Stora förluster.

https://www.cnn.com/2023/02/13/europe/russia-ukraine-vuhledar-donetsk-fiasco-intl/index.html

CNN : "Ryssarna har samlat en stor styrka runt Ugledar, säg totalt cirka 20 000 soldater, 90 MBTs [huvudstridsvagnar], kanske dubbelt så många IFVs, och cirka 100 artilleripjäser. Men attacker gjordes den sista veckan i januari De avancerade längs en relativt smal väg, hela tiden i synfältet av ukrainska observatörer stationerade på hustaken till höga byggnader i Vuhledar, och kolliderade nu med cirka 500 meter tom terräng på den östra sidan av stad. Det ukrainska artilleriet tillfogade inte bara de framryckande förbanden stora förluster, utan slog dem även baktill, vilket skar av både försörjningsledningar och möjliga utrymningsvägar. Bakslagen kring Vugledar förebådar inte en bredare rysk offensiv. Enligt ISW är de förmodligen ytterligare försvagade tron hos det ryska ultranationalistiska samfundet att de ryska styrkorna är kapabla att inleda en avgörande offensiv, men vissa ukrainska enheter saknar ammunition passerar på grund av den ökade takten i ryska operationer."
Citera
2023-02-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Men du vet exakt hur det står till?

Här har du förövrigt ett konto på Twitter som räknar och listar alla ryska officerare som har stupat i Ukraina. Personerna som listas är sånna som kan bekräftas med namn och bild, oftast genom att anhöriga sörjer på sociala medier och postar bilder från begravningen eller liknande.

1776 ryska officerare har dött i Ukraina, än så länge. Menar du att det går ett befäl på 14 soldater?

https://twitter.com/killedinukraine?s=21&t=WthZj0mUM5VBt6ecbAsHOg
Citera
2023-02-13, 17:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Om förluster råder det delade meningar, men min uppfattning är att det rör sig om ca 150 000 döda soldater på den ukrainska sidan och kanske 25 000 på den ryska på ett ungefär. Ryssarna har förstört nästan all Ukrainsk materiel först en gång, sedan en gång till, det handlar då om den sovjetmateriel som samlats i hop i den gamla warzawapakten. Nu är det dags att skicka infanterifordon från väst. Att striderna ens forsätter kommer sig av att väst skickat in ny materiel och tillsammans med den "rådgivare" som antagligen är de som tekniskt sett sköter datainsamling från satelieter och de mer avancerade vapnen.

Utan påfyllning från väst skulle striderna för länge sedan vara över. Och nu fyller man på tills den sista ukrainaren finns kvar.

Det kan - högt räknat - handla om 150 000 man i totala FÖRLUSTER på den ukrainska sidan om vi räknar in både lättare och allvarligare sårade. Men det har inte stupat några 150 000.

Att det skulle handla om 25 000 dödade på den ryska sidan är något slags fantasi.

Att "nästan all" materiel skulle ha förstörts är också dumheter, eftersom ryssarna inte har haft möjlighet till något sådant, med undantag från vid den inledande offensiven, samt vid den ukrainska framryckningen över norra Cherson oblast. Kriget har inte förts genom mekaniserad manöverstrid från ukrainskt håll, vilket naturligtvis skulle ha medfört större förluster gällande stridsfordon. Stora förluster vad gäller tillbakahållet mek skulle kunna äga rum om ryssarna hade haft luftherravälde eller precisionsartilleri. Det har de inte. Ryssarna kan skjuta på på saker som inte rör på sig, men inte så mycket annat.

Du är en drömmare.
Citera
Medlem
Citat:
Detta borde då också gälla för utbrytarrepublikerna.

Vissa av dom kanske trodde det, faktum är att dom offrar livet för att tillfredsställa putlers imperialistiska behov och kremls vansinniga drömmar.

Dom är numer köttstycken som ska pressas in en kvarn, kanonmat.. kalla det vad du vill.
Kreml har iaf tagit ifrån dom allt som skulle kunna liknas vid människovärde.
Jag bryr mig om deras öde lika lite som du, landsförrädare du vet..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Du får gärna länka ett par videos med konkreta bevis på nedskjutna HIMARS-missiler.

Anledningen till att UAF inte har fått ATACMS bör vara att USA inte vill att UAF ska attackera Ryssland med amerikanska vapen, något som antagligen kommer att ske om förmågan finns.

Två länkar. Mitt påstående är att det går, det är inte omöjligt. Ibland lyckas de. Jag tror också att det mesta GLMRS kommer igenom.
Länk
Länk

Jag tror inte på det argumentet om ATACMS. Det funkar med HIMARS att Ukraina håller sig inom gränserna som USA satt upp. Vet inte varför de skulle bryta mot det efter ett års krig om de väl fick ATACMS.
Citera
2023-02-13, 17:53
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Ryssland har inte heller kunnat genskjuta en enda HIMARS-missil ännu. Det finns inget svar mot sådana missiler.
Fantasi vs verklighet..

The Pantsir missile defense system shoots down 12 HIMARS missiles

https://odysee.com/@VeritasRecords3.0:5/%F0%9F%87%B7%F0%9F%87%BA%F0%9F%92%A5-The-Pantsir-missile-defense-system-shoots-down-12-HIMARS-missil es:3
Citera
2023-02-13, 17:55
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Men din tomte, du kan väl försöka ljuga någorlunda trovärdigt?

Jag skulle tro jag sett fler än 25.000 pizzryzzarnas massakrerad på twitter-filmer bara i år. Långt ifrån alla hamnar på film du vet.

Fan villken ångest du måste ha.
Klart Arnstad har ångest, men ljuga kan Z-laget. Putin är en mästare att ljuga och alla hans hangarounds.
Citera
2023-02-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Fantasi vs verklighet..

https://odysee.com/@VeritasRecords3.0:5/%F0%9F%87%B7%F0%9F%87%BA%F0%9F%92%A5-The-Pantsir-missile-defense-system-shoots-down-12-HIMARS-missil es:3

lol

Häftig källa!
Citera
2023-02-13, 18:00
Medlem
Citat:
Påståendena du gör om Ukrainas behov av att frisera siffror kan du fundera över en gång till, lika så din tilltro till Västländernas ambition att tala sanning. Det räcker ju att i denna konflikt nämna minskavtalen, eller omständigheterna kring sprängningen av Nord stream.
För oss i tråden är exaktheten i antal förlorade soldater inte avgörande, däremot skulle det vara intressant att veta hur ryssarna resonerade då de sprängde NS och av vilken anledning de bröt mot alla punkter i Minskavtalet.
Citera
2023-02-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Två länkar. Mitt påstående är att det går, det är inte omöjligt. Ibland lyckas de. Jag tror också att det mesta GLMRS kommer igenom.
Länk
Länk

Jag tror inte på det argumentet om ATACMS. Det funkar med HIMARS att Ukraina håller sig inom gränserna som USA satt upp. Vet inte varför de skulle bryta mot det efter ett års krig om de väl fick ATACMS.

Stort tack! Nu är det dock omöjligt att bekräfta att det är just är en GLMRS-missil som har blivit interceptad. När UAF fick tillgång till HIMARS läste jag en del om att UAF skickade iväg andra missiler, så som Grad, för att minimera den redan låga risken för att ryssarna skulle lyckas skjuta ned en missil från HIMARS. Bron i Kherson var inom räckhåll för andra vapensystem också.
Citera
2023-02-13, 18:05
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Fantasi vs verklighet..

Löv på träden. Ingen vettig person kan få ut något av filmen. Såg den i höstas första gång och säger fan noll.
Citera
2023-02-13, 18:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Fantasi vs verklighet..

Det finns inget i det klippet som indikerar att de träffar. Om det är HIMARS så kommer raketerna tätare. Det är ett MLRS system.

Detta kan vara precis vad som helst men inget i filmen pekar på HIMARS.

Att de skjuter om och om igen pekar snarare på att de missar det de beskjuter.
Senast redigerad av Conception 2023-02-13 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in