2023-02-13, 17:11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Och när inga siffror finns så är ryssarna bättre?

Kolla i tråden, eller sök egen information. Eller ännu hellre kan du komma med några genomtänkta underbyggda resonemang.
Citera
2023-02-13, 17:13
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Antagligen ett krig "till den sista ukrainaren".

Detta är väl väldigt orealistiskt det också? Ukraina har kanske förlorat 40-50 000 man under ett års strider, men samtidigt så är det ju 200 000 nya ukrainska 18-åriga killar som mönstrar på varje år. Att slåss till "den siste ukrainaren" är ju en matematisk omöjlighet.

Jag ställde en konkret och allvarligt menad fråga, men du svarar mig med något slags poesi.

Kan jag få ett seriöst svar?
Citera
2023-02-13, 17:13
Medlem
Citat:
Kort sagt ryssarna har övertaget i Ukraina.

Kan väl lägga till ytterligare en sak som har gjort så att saker och ting har svängt till Ukrainas fördel. HIMARS och den ryska logistiken.

RuAF är fortfarande helt beroende av järnvägar för att upprätthålla sin logistik. Tåg fulla med förnödenheter och ammunition fraktas till en depå, oftast i någon knutpunkt för tågtrafiken, för att sedan lastas över till lastbilar och sen körs det ut till frontlinjen. Finns det ingen järnväg i närheten har RuAF stora problem. Det var därför RuAF retirerade från Kiev oblast.

Med hjälp av HIMARS kan UAF slå ut alla depåer som ligger 8 mil eller närmare från frontlinjen. Det betyder att RuAF nu måste frakta bomber från ammunitionsdepåer som är längre bort än 8 mil. Det skapar problem och är antagligen den primära anledningen till varför den ryska artilleribeskjutningen har minskat markant sedan i somras.

Ryssland har inte heller kunnat genskjuta en enda HIMARS-missil ännu. Det finns inget svar mot sådana missiler.

Skickar USA ATACMS-missiler (räckvidd 30 mil) till UAF kommer ryssarna få problem på riktigt. Det blir en game changer, stor sådan.
Citera
2023-02-13, 17:16
Medlem
Citat:
Omedelbar kapitulation.

Varför skulle dom
Citera
2023-02-13, 17:18
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Kolla i tråden, eller sök egen information. Eller ännu hellre kan du komma med några genomtänkta underbyggda resonemang.
Det är andra inlägget du gör där du hänvisar till nåt tidigare meningsutbyte. Varför inte bifoga det meningutbytet eftersom det omöjligen går att gissa vad du refererar till.

Du gör det dock smidigt för dig. Alltid hänvisa till ett långt tidigare meningsutbyte.

I know nada, I’m from Barcelona
Citera
2023-02-13, 17:19
Medlem
Citat:
Omedelbar kapitulation.

Då har du uppenbarligen inte lyssnat på det Ukrainska folket dom är as trötta på att ha Ryssland
som någon slags förmyndare , låt oss säga att Ryssland hade vunnit militärt .
Då hade det Ukrainska folket omedelbart gått över till gerilla krigföring all rysk personal som
då hade stannat kvar i Ukraina hade dagligen utsatts för attentat tills dom helt enkelt inte
vågat vara kvar längre , över 70% av Ukrainarna vill ju uppenbarligen hellre höra till Europa
än till Ryssland.
Som jag ser det finns bara en lösning Ryssarna måste lämna Ukrainskt territorium helst på eget
initiativ men om dom vägrar måste dom kastas ut med våld.
Citera
2023-02-13, 17:24
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Detta är väl väldigt orealistiskt det också? Ukraina har kanske förlorat 40-50 000 man under ett års strider, men samtidigt så är det ju 200 000 nya ukrainska 18-åriga killar som mönstrar på varje år. Att slåss till "den siste ukrainaren" är ju en matematisk omöjlighet.

Jag ställde en konkret och allvarligt menad fråga, men du svarar mig med något slags poesi.

Kan jag få ett seriöst svar?

Om förluster råder det delade meningar, men min uppfattning är att det rör sig om ca 150 000 döda soldater på den ukrainska sidan och kanske 25 000 på den ryska på ett ungefär. Ryssarna har förstört nästan all Ukrainsk materiel först en gång, sedan en gång till, det handlar då om den sovjetmateriel som samlats i hop i den gamla warzawapakten. Nu är det dags att skicka infanterifordon från väst. Att striderna ens forsätter kommer sig av att väst skickat in ny materiel och tillsammans med den "rådgivare" som antagligen är de som tekniskt sett sköter datainsamling från satelieter och de mer avancerade vapnen.

Utan påfyllning från väst skulle striderna för länge sedan vara över. Och nu fyller man på tills den sista ukrainaren finns kvar.
Citera
2023-02-13, 17:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Kort sagt ryssarna har övertaget i Ukraina.

Inte ens en sekunds tvekan ifrån dig. Avslöjande när man ser på den stora bilden. För fakta är att Rysslands invasion misslyckades. Det blev ingen parad på Kievs gator efter ett par veckor, det kastades inte blommor framför de ryska soldaterna utav civilbefolkningen, som de skulle "befria".

De var oönskade, och de är fortfarande lika oönsakde.

Det är där det börjar, dvs den ukrainska befolkningens beslutsamhet. Denna beslutsamhet har inte de ryska trupperna. Ryssarna brände även upp mestparten utav sitt "A-materiell" i form av soldater och utrustning 2022. Nu kommer "B-gänget" in.., genom mobilisering (inte frivilliga). Med "B-utrusning".

Men likt förbannat.., så spelar det ingen roll alls enligt dig. Avslöjande som sagt..
Citera
2023-02-13, 17:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Om förluster råder det delade meningar, men min uppfattning är att det rör sig om ca 150 000 döda soldater på den ukrainska sidan och kanske 25 000 på den ryska på ett ungefär. Ryssarna har förstört nästan all Ukrainsk materiel först en gång, sedan en gång till, det handlar då om den sovjetmateriel som samlats i hop i den gamla warzawapakten. Nu är det dags att skicka infanterifordon från väst. Att striderna ens forsätter kommer sig av att väst skickat in ny materiel och tillsammans med den "rådgivare" som antagligen är de som tekniskt sett sköter datainsamling från satelieter och de mer avancerade vapnen.

Utan påfyllning från väst skulle striderna för länge sedan vara över. Och nu fyller man på tills den sista ukrainaren finns kvar.

Fullständig dynga. Då skulle ryssarna vart vid Polens gräns för länge sedan.
Citera
2023-02-13, 17:27
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:

Fel igen, Väst fyller på tills siste Ryzzen lämnat Ukraina.
Citera
2023-02-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Din pajas!!!!
Du förnekar ALL FAKTA som jag länkat, och det finns betydligt mer att googla!!

Du HATAR Putin och Ryssland, eller hur??
Att då länka "obekväma" sanningar tolererar inte du!
Du beskriver med svepande förklaringar
en massa svammel som enligt dig ska bortförklara fakta!!

Men jag vet att ni är många Ukrainavurmare som beter er så här, jag är inte förvånad....

Du är säkert en stjärna på gruppboendet, men här har du ytterst svårt att vinna ett argument. Kina kommer inte kunna köpa all gas och olja som Europa köpte av Ryssland innan kriget. Det är en omöjlighet då det inte finns någon infrastruktur för det. Vet du hur dyrt och tidskrävande det är att schakta mellan norra Sibirien och Kina? Samtidigt håller Kina, om än långsamt, på att ställa om mot någon form av grön energi. Så ingen vet heller hur stort behovet av rysk gas kommer vara i framtiden (läs 10-15 år).
Citera
2023-02-13, 17:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:

Varifrån kommer din ”uppfattning” om 25’ döda ryssar och 150’ döda ukrainare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in