2023-02-11, 12:56
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Som jag beskrev tidigare; uppvärmningen är större över all landmassa eftersom hav värms upp långsammare. Vad SVT gör är kör med skräckpropaganda (nyhetssajter över hela världen har gjort exakt likadant). SVT säger att uppvärmningen är 1,9 grader i Sverige medans det är lägre globalt. Förvisso ett sant uttalande men otroligt bedrägligt.

Vad dom inte säger är att uppvärmningen är 1,9 grader över all landmassa på jorden och du kan byta ut Sverige mot valfritt land och uttalandet kommer fortfarande vara sant.

Dock täcks 71% av jordytan av vatten som värms upp långsammare. Därför är det globala snittet lägre.

Ok men min poäng är att växthuseffekten inte är den dominerande värmeprocessen på våra breddgrader, landmassa eller inte. Den förstärkta växthuseffekten påverkar inte oss direkt utan genom omfördelning av energi från varma breddgrader genom processer i atmosfären och haven.
Citera
2023-02-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ok men min poäng är att växthuseffekten inte är den dominerande värmeprocessen på våra breddgrader, landmassa eller inte. Den förstärkta växthuseffekten påverkar inte oss direkt utan genom omfördelning av energi från varma breddgrader genom processer i atmosfären och haven.
Förvisso tar vi emot värme söderifrån, men vi är också i högsta grad beroende av växthuseffekten för att inte den värmen skall försvinna ut i rymden. I och med att det är mindre vattenånga i kallare luft och vattenånga och koldioxid delvis absorberar i samma band har extra CO2 större betydelse här uppe än vid ekvatorn.
Citera
2023-02-11, 18:01
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

"Växthuseffekten" är inte den dominerande värmeprocessen på någon breddgrad över huvud taget.

Inkommande solstrålning är den dominerande, utan någon konkurrens.
Citera
2023-02-11, 23:10
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Men, hur uttrycker ni er?

Jag tror jag fick maskulin PMS av att titta på SVT i morse.

Det verkar som om SVT bara rapar floskler utan att bry sig om vad dom egentligen säger.

"Den[1] pågående klimatförändringarna [2] gör att det blir varmare i Sverige.
Det visar en unik kartläggning av Sveriges förändrade vinterklimat[3] som SVT har gjort från norr till söder[4].
Sen slutet på 1800-talet har den globala medeltemperaturen[5] ökat med närmare en grad i Sverige[6].
Siffran är alltså på uppåtstigande[7]."

https://www.svtplay.se/video/epok7DL/morgonstudion/idag-06-00?id=epok7DL&position=5530

• [1] & [2] Konsekvent numerus är tydligen inget poppis längre.
  • [3] & [4] Om någon har bekymmer över stigande temperaturer, så gör kartläggningen från söder till norr, istället från norr till söder, så ska ni se att temperaturen är sjunkande åt det hållet.
  • [5] & [6] Hur kan temperaturen i Sverige vara global? Den är väl per definition lokal och inte global.
  • [7] "Uppåtstigande" är tydligen ett korrekt ord enligt SAOL, i alla fall i några sammanhang. Det är ju ändå tur att siffran är på uppåtstigande, och inte på nedåtstigande eller på uppåtsjunkande, för då hade jag blivit bekymrad. Är inte "på uppåtgående" gängse sätt att uttrycka sig?

Någon som vet var man kan köpa mensskydd för män?

Här finns det tydligen:
https://youtu.be/y7x5RRcPx-A?t=440
Citera
2023-02-12, 07:39
Medlem
Fangfaces avatar
SVT får det att låta negativt att det blir varmare i Sverige. Jag har fått uppfattningen om att den absoluta majoriteten svenskar i regel vill ha det varmare i det här landet.
Radiopratare bl.a. skiner ju alltid upp och blir glada när meteorologerna presenterar en prognos med flertalet plusgrader i februari. Kyla är aldrig populärt.

Lite hyckleri, men jag förstår samtidigt att det finns en agenda.
Citera
2023-02-13, 13:47
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Förvisso tar vi emot värme söderifrån, men vi är också i högsta grad beroende av växthuseffekten för att inte den värmen skall försvinna ut i rymden. I och med att det är mindre vattenånga i kallare luft och vattenånga och koldioxid delvis absorberar i samma band har extra CO2 större betydelse här uppe än vid ekvatorn.

Det jag försöker mena är väl att temperaturgradienten mellan ekvatorn och polerna är väsentligt mer dominant än förändringar i växthuseffekten. Varför sker det en förstärkning av uppvärmningen på våra breddgrader? Om det bara hade handlat om koncentrstionen av co2 borde det väl även gälla för sydpolen, men det gör det ju inte - än så länge i alla fall.
Citera
2023-02-13, 14:35
Medlem
Citat:
Det jag försöker mena är väl att temperaturgradienten mellan ekvatorn och polerna är väsentligt mer dominant än förändringar i växthuseffekten. Varför sker det en förstärkning av uppvärmningen på våra breddgrader? Om det bara hade handlat om koncentrstionen av co2 borde det väl även gälla för sydpolen, men det gör det ju inte - än så länge i alla fall.
Precis, skulle det vara co2 som styrde tempen borde det ju vara samma temp på hela klotet...
Citera
2023-02-13, 14:59
Medlem
Citat:
Det jag försöker mena är väl att temperaturgradienten mellan ekvatorn och polerna är väsentligt mer dominant än förändringar i växthuseffekten.
Det är två olika fenomen som båda är relevanta. Gradienten har funnits där hela tiden, det vi är intresserade av är förändringen och då är det den ökade växthuseffekten som är av betydelse.
Citat:
Varför sker det en förstärkning av uppvärmningen på våra breddgrader? Om det bara hade handlat om koncentrstionen av co2 borde det väl även gälla för sydpolen, men det gör det ju inte - än så länge i alla fall.
Det smälter på Sydpolen också, speciellt den här sommaren. Sen är halvkloten rätt olika, södra halvklotet är mest hav som värms upp långsammare än land.
Citera
2023-02-13, 16:24
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Det är två olika fenomen som båda är relevanta. Gradienten har funnits där hela tiden, det vi är intresserade av är förändringen och då är det den ökade växthuseffekten som är av betydelse.

Jo men eftersom gradienten har så stark inverkan kan det väl vara cykliska förändringar som värmer ffa nordpolen?

Vet du om idén om förstärkningen vid poolerna kommer från en teoretisk modell eller är det något som har konstaterats utifrån mätvärden?

Citat:
Det smälter på Sydpolen också, speciellt den här sommaren. Sen är halvkloten rätt olika, södra halvklotet är mest hav som värms upp långsammare än land.

Har läst flera gånger att tillkommande koldioxid har negativ inverkan på temperaturen på sydpolen. Stämmer inte det?
Citera
2023-02-13, 17:24
Medlem
Citat:
Jo men eftersom gradienten har så stark inverkan kan det väl vara cykliska förändringar som värmer ffa nordpolen?

Vet du om idén om förstärkningen vid poolerna kommer från en teoretisk modell eller är det något som har konstaterats utifrån mätvärden?
Det "kan" vara änglar som slår snabbare med vingarna och värmer atmosfären också, men det finns inget som tyder på det. Allt vetenskap kan göra är att skapa modeller, jämföra dem med mätdata och se om de stämmer. Här har man förutsagt att Arktis bör värmas snabbare och observerat att så också sker. Det är allt vetenskap förmår.
Citat:
Har läst flera gånger att tillkommande koldioxid har negativ inverkan på temperaturen på sydpolen. Stämmer inte det?
Som jag skrev tidigare stämmer det vintertid nära själva polen. Motsvarande gäller inte på Nordpolen. Sydpolen är land som isoleras från övriga klotet av polarvirveln och kan därför kylas ned extremt mycket.
Citera
2023-02-14, 08:55
Medlem
Citat:
Det "kan" vara änglar som slår snabbare med vingarna och värmer atmosfären också, men det finns inget som tyder på det. Allt vetenskap kan göra är att skapa modeller, jämföra dem med mätdata och se om de stämmer. Här har man förutsagt att Arktis bör värmas snabbare och observerat att så också sker. Det är allt vetenskap förmår.

Som jag skrev tidigare stämmer det vintertid nära själva polen. Motsvarande gäller inte på Nordpolen. Sydpolen är land som isoleras från övriga klotet av polarvirveln och kan därför kylas ned extremt mycket.

Generellt sett så har väl temperaturökningen varit ringa eller t.o.m. non-existent på stora delar av södra halvklotet. Hur förklaras det?
Citera
2023-02-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Generellt sett så har väl temperaturökningen varit ringa eller t.o.m. non-existent på stora delar av södra halvklotet. Hur förklaras det?
Det tar längre tid att värma upp hav än land. Det är ca 3 km hav som skall värmas upp innan fulla effekten av uppvärmningen hinner slå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in