2023-02-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jo låt hoppas att det inte blir så. Men frågar mig ofta om Putin verkligen är nöjd efter Ukraina har svårt att tro det.

Nä det är de/han ju inte. Man tycker det här borde räcka som reality check / uppvaknande, men förmodligen inte.
Citera
2023-02-13, 16:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Mina åsikter om förluster är att de är avgörande i krig, mina bedömningar om storleken på dessa är däremot nog inte så mycket sämre än dina. Varför bemanningen skiljer sig åt är inga nyheter, utan det jag var ute efter är att besättningar för att vara effektiva bör var samtränade och om man behöver en extra gubbe i varje besättning så är det något som tar extra tid.
Nu är ju uppgifterna i en stridsvagn strikt uppdelade så samarbetet är ganska så begränsat. Det är klart att vagnschefen vill ha ut uppgifterna till alla i besättningen men det sker digitalt för det mesta.

Vagnschefen indikerar i sitt sikte vad han vill bekämpa. Det får skytten direkt visat i sitt sikte och visar vilken ammunition han vill ha. Detta dyker upp på laddarens display så han plockar fram en granat och laddar. Sedan indikerar han laddat och man avfyrar.

Föraren kan också köra fordonet enligt indikation på en display till en ny position. Alla delar samma karta. Så kommunikationen är i många fall minimal. I varje fall muntligt.

Jag lärde mig att köra och hantera strf90 på ett par veckor. Samarbetet kommer naturligt med övriga besättningsmedlemmar senare. Det är väl snarare vid oförberedda händelser som bandkrängningar osv som det blir lite si och så med vem som ska göra vad.
Citera
2023-02-13, 16:04
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Detta borde då också gälla för utbrytarrepublikerna.
Deras soldater är ju redan utraderade! Det var ju dessa dåligt utrustade soldater som ryssen motade fram först. Jag tror inte motivationen hos de som stöttade ryssarna i dessa regioner, idag är speciellt motiverade för någonting. De lär vara jävligt besvikna på ryssarna och ångrar säkert att de hoppade på det tåget...
Citera
2023-02-13, 16:06
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Deras soldater är ju redan utraderade! Det var ju dessa dåligt utrustade soldater som ryssen motade fram först. Jag tror inte motivationen hos de som stöttade ryssarna i dessa regioner, idag är speciellt motiverade för någonting. De lär vara jävligt besvikna på ryssarna och ångrar säkert att de hoppade på det tåget...

Och det du skriver gäller absolut inte de Ukrainska styrkorna?
Citera
2023-02-13, 16:07
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu är ju uppgifterna i en stridsvagn strikt uppdelade så samarbetet är ganska så begränsat. Det är klart att vagnschefen vill ha ut uppgifterna till alla i besättningen men det sker digitalt för det mesta.

Vagnschefen indikerar i sitt sikte vad han vill bekämpa. Det får skytten direkt visat i sitt sikte och visar vilken ammunition han vill ha. Detta dyker upp på laddarens display så han plockar fram en granat och laddar. Sedan indikerar han laddat och man avfyrar.

Föraren kan också köra fordonet enligt indikation på en display till en ny position. Alla delar samma karta. Så kommunikationen är i många fall minimal. I varje fall muntligt.

Jag lärde mig att köra och hantera strf90 på ett par veckor. Samarbetet kommer naturligt med övriga besättningsmedlemmar senare. Det är väl snarare vid oförberedda händelser som bandkrängningar osv som det blir lite si och så med vem som ska göra vad.

Det är väl fördelen med stridsfordon 90, den är utvecklad för att skötas av värnpliktiga. Även Leopard är enklare att hantera, jämfört med amerikanskt materiel.
Citera
2023-02-13, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
https://twitter.com/SvenSalumets/status/1567446119596040192?s=20&t=UMYxuoxsZq9hWpEJTrQAqA

Så 28/8 hade 48838 ryska soldater dött (exkl Wagner/"DPR"/"LPR"-terroristerna) enligt ryska Finansministeriet.

https://ruspot.net/en/chart2 har 46750 st.

Enl Ukraina så var det till 26/8 2022 46250 st.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/301490171_393739646272453_1929286981064215086_n.jp g?stp=dst-jpg_s720x720&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=S9x87b5vCQ4AX8LI0oL&_nc_o c=AQkwDijt4T2lTOSjeCcEFBWwT0G0oUr_HE3c1xswYqfCByta ijZf46_lDA0PpAbA7Gc&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=00_AfCZ3gsgueJni-2MKKbUoYn8ffsT6XcVMOQSgp2-ROLslg&oe=63EEFFA4

Dvs de ukrainska siffrorna stämmer ganska bra överens med det sanna ryska förlustsiffrorna.

Ukraina säger att de förlorat 100-200/dygn => 35500-71000 döda på 355 dygn.

Ukraina vet inte hur många av de ryska sårade soldater som senare dör på sjukhus i Belorussia och Ryssland men det är enl vissa läckor (hittar ingen länk just nu) fullsatta sjukhus utan adekvata vårdmöjligheter där de amputerar armar o ben hej vilt.

Vi kan dra vissa slutsatser: ryska förlusterna är gigantiska. Massor av sårade dör senare. Ukraina har hanterbara förlustsiffror.

Ja mycket desinformation från bägge sidor. Enkelt uttryckt så är det många som dör. Fredssamtal borde inledas på någon nivå. Just nu finns inget intresse
Citera
2023-02-13, 16:09
Moderator
farbror_barbros avatar
12/3 2022:
Citat:
Det här är ju rena fantasier. Har du inte sett på kartorna hur ryssarna tar allt mer land och dessutom har omringat den stora armédelen som är förlagd utanför Donbas? Visst, följer man MSM och sociala medier så är det lätt att få uppfattningen att Ukraina har en chans. Och det har de kanske om de lyckas locka in Nato eller USA i kriget.

Och bilden i de sociala medierna verkar styra åt, dels att Ukraina bara behöver lite, lite, hjälp för att få det att tippa över, dels att ryssarna har civilbefolkningen som mål.

Detta är ju absolut inte sant.

Kanske lyckas den krigshetsande delen av USA:s administration att få Nato och/eller USA att ta det, med största sannolikhet, ödesdigra beslutet att gå in. Bevare oss väl för detta. Ju tidigare Ukraina kapitulerar, desto mindre lidande och död. Visst, man kan önska att omständigheterna borde vara på annat sätt än hur de är, men det är knappast förnuftigt av Ukraina att driva detta vidare.
Idag:
Citat:
Jo men vad blir det kvar av Ukraina? Det är ju ur ett ukrainskt perspektiv det viktigaste. Alla liv som gått förlorade, de är ju borta. Ekonomin är i spillror och en enorm materiell förödelse. Möjligen ser USA det som en vinst att försvaga Ryssland, men priset betalas av Ukraina. Det är ju helt uppenbart.
Den frågan skall besvaras av Ukraina, inte av dig eller någon annan i tråden. Allt krig kostar liv och pengar, men ingen fransman hävdar idag att man skulle gett upp 1914, eller 1918, och det finns definitivt ingen ryss som hävdar att man borde kapitulerat 1941-1942 trots att försvaret mot nazityskland kostade ~20 miljoner liv.

Du hävdade för 11 månader sedan att Ryssland skulle vinna inom kort, och att Ukraina borde kapitulera. Som tur var hade Ukraina en statsledning med ryggrad och kyla och har sedan dess befriat 10,000 km^2 från inkräktaren. Utan ”USA eller Nato i kriget”. Det borde få dig att trappa ner krokodiltårarna över ukrainska förluster, men icke. Vi får ett varv till med one-liners utan substans.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-02-13 kl. 16:11.
Citera
2023-02-13, 16:10
Medlem
Citat:
Mina åsikter om förluster är att de är avgörande i krig, mina bedömningar om storleken på dessa är däremot nog inte så mycket sämre än dina. Varför bemanningen skiljer sig åt är inga nyheter, utan det jag var ute efter är att besättningar för att vara effektiva bör var samtränade och om man behöver en extra gubbe i varje besättning så är det något som tar extra tid.

Den extra gubben är en laddare. Tar en granat ur stället och stoppar in i röret. Just den delen tar nog inte månader.
Citera
2023-02-13, 16:13
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Nej de är inte utraderade. Det har du väl själv sett den senaste veckan?
Citera
2023-02-13, 16:16
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Att bygga en pipeline till Kina och göra sig beroende av dem för intäkter är nog inte riktigt lika roligt som att ha hela Europa som sin marknad.
Tror inte ryssen har pengarna till att bygga den, Kineserna lär inte vara villiga att betala för den som tyskarna gjorde med NS.
Citera
2023-02-13, 16:17
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Lite skillnad på utbrytareplikernas medlöpare och Ukrainas soldater.

Hur kan du ens jämföra dessa?
Citera
2023-02-13, 16:20
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja mycket desinformation från bägge sidor. Enkelt uttryckt så är det många som dör. Fredssamtal borde inledas på någon nivå. Just nu finns inget intresse
På någon nivå

Ryssland sitter säkerhetsrådet i FN. Med Veto-rätt. Det är så mäktigt man kan bli.

Eller vilken nivå pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in