2023-02-13, 15:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Att inte på diplomatisk väg ha ordnat en smidig anslutning innan den svenska natoansökningen formellt lämnades in är ett prov på absolut ansvarslöshet. Självklart hade vår säkerhetssituation varit bättre med bibehållen neutralitet än en uttryckt önskan om medlemsskap som bromsats. Nu är jag inte själv anhängare av ett svenskt medlemsskap i Nato, men bortsett från det så har den här processen gjort att vi hamnat i ett sämre säkerhetspolitiskt läge.

För övrigt är det ju rätt löjligt att påstå att vad enskilda skribenter i denna tråd skriver skulle vara skälet till att Sverige inte släpps in i Nato, men med tanke på vad som skrivs i tråden för övrigt så kanske inte sådana uppfattningar är så mycket att höja på ögonbrynen över.
Jag menade inte att Turkiet skulle sitta och nagelfara den här tråden och bestämma sig för att inte godkänna vår Nato-ansökan personer grund av det. Men det är samma grupp rysstroll som eldar på bilden av Sverige som ett land där man bränner koraner. Det har ju till och med bevisats att det var ryss-konspiratören Chang Frick som betalt ansökan för Paludans koranbränning i Stockholm.
Citera
2023-02-13, 15:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag är inte så insatt i saken, men tydligen består exempelvis besättningen i leopardvagnarna av 4 personer, men de ryska endast tre. Nu blir det några veckors träning för manövrering av dessa och sedan direkt till fronten, en utbildning som vanligtvis kräver minst ett år för att kunna fungera i större enheter.

Här ger jag dig en poäng. Är lite bekymrad över att det skall göras i hast även om de ukrainare som skickas, skall vara "tankbesättningar" sen tidigare.

Träna någon månad längre, om så krävs. Det tog nästan ett år innan det gavs ett "grönt ljus" för dessa leveranser.
Citera
2023-02-13, 15:52
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Detta borde då också gälla för utbrytarrepublikerna.
Du menar att de hellre vill tillhöra Ryssland än Ukraina?

Varför inte bara ta sitt pick och pack och gå till riket som ger allt som de saknar?
Citera
2023-02-13, 15:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Vi har nog olika åsikter i hur pass "pro ryssland" befolkningen är i dessa områden.
Citera
2023-02-13, 15:53
Medlem
Citat:

Att ”utbrytarrepublikerna” slåss för att få tillhöra Ryssland är till 90% ren lögn.
Citera
2023-02-13, 15:53
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ja, man kan ju hoppas, men jag hittar ingenting om detta i media. En liten tweet med 200 likes ger jag inte fem öre för.

Sparar skumpan än så länge.
Ja det låter väl lite för bra för att vara sant....
Citera
2023-02-13, 15:54
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tack detsamma

Den ryska energiministern säger i en intervju att en ny gas-pipeline till Kina planeras, "Force Siberia" och att första spadtag förväntas ske 2024. Det ändrar inte på det faktum att den sedan tidigare existerande gasledningen till Kina (Power of Siberia) är betydligt kortare och tog 7 år att bygga. Lagom till barnamördare v.puttins 80-årsdag så kanske den står klar, men kapaciteten är fortfarande betydligt mindre än den totala export ryssarna tidigare hade till Europa. Dessutom är det tveksamt var de ska få fram pengar till bygget samt var teknologin ska komma ifrån då Ryssland saknar den.

En artikel från 2019 om Power of Siberia som öppnades 2020. Det är verkligen ingen nyhet. Men de stora gasfälten vars gas skickats till Europa ligger i nordvästligaste Sibirien och som bekant kan man inte flytta dessa.

Att Kina köper in en del rysk olja till halva priset är heller ingen nyhet, det har dragits upp i tråden dagligen sedan början av mars 2022. Artikeln däremot är från Juli, och vad som hänt sedan dess är att bottnen gått ur priset på Ural-olja som just nu handlas till $56/tunna; och där Kina och Indien har stora rabatter (enligt indiska medieuppgifter $35 i rabatt, så $21 betalas till Ryssland). Om du tar fram en karta kan du se att från Rysslands primära utskeppningshamnar i västra delen av landet är det jädrans långt till Kina (det tar 25 dagar med oljetanker till Indien jämfört med 5 dagar till de tidigare huvudmarknaderna i Västeuropa, så 5 gånger fler tankers behövs för att transportera samma mängd olja). Den pipeline som ligger österut genom Sibirien körs sedan flera år på full kapacitet, och det går inte att flytta oljeproduktionen närmare Kina.

Det finns ingen datum på artikeln, men den hänvisar i svepande ordalag till att Gazprom har som mål att öka exporten till Kina. Och då inget sägs om Ukrainakriget eller sanktioner så gissar jag att den är mer än ett år gammal. Det är möjligt att den handlar om "power of Siberia" eller om något projekt som aldrig blev av. Oavsett vad så har någon ny pipeline varken byggts eller påbörjats
Att bygga en pipeline till Kina och göra sig beroende av dem för intäkter är nog inte riktigt lika roligt som att ha hela Europa som sin marknad.
Citera
2023-02-13, 15:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag tror nog många av dem liksom Girkin är besvikna. Det finns inga utbrytarrepubliker längre. De Ukrainare som har styrt i dem har blivit utsparkade och ersätta av ryska ryssar. Man har bara bytt ett styre mot ett annat. Deras arméer är inkallade i den ryska armén och blöder ihjäl i striderna om de ens finns kvar.

Om man tror att Ryssland står för frihet, är man förstås en idiot. Lurade är vad de är.
Citera
2023-02-13, 15:57
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, är du inte så insatt så kanske du begriper att dina åsikter om förluster inte är så mycket värda?

Leopard har 4 besättningsmän för att de har en laddare. Ryska vagnar har inte det utan har en automatladdare och ammunitionen ligger under tornet. Det är därför vi ser ryska utslagna vagnar sakna tornet. Det ligger ibland flera meter från vagnen med besättningen utsmetad i terrängen runtomkring.

Att köra en stridsvagn är inget svårt. Det lärs sig våra värnpliktiga på några veckor. Det är att agera i grupp som i sådana fall är en utmaning men förhoppningsvis kanske besättningarna som utbildas på Leo redan är tränade i stridsvagnskrigföring. Då är det endast hanterandet av vagnen som är det besvärliga men det lär man sig fort.

Mina åsikter om förluster är att de är avgörande i krig, mina bedömningar om storleken på dessa är däremot nog inte så mycket sämre än dina. Varför bemanningen skiljer sig åt är inga nyheter, utan det jag var ute efter är att besättningar för att vara effektiva bör var samtränade och om man behöver en extra gubbe i varje besättning så är det något som tar extra tid.
Citera
2023-02-13, 16:00
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Om detta stämmer så har det gått hårt åt de ryska grabbhalvorna i Vulhedar, en hel brigad om ca 5000 man verkar ha bitit i det frostiga gräset.

https://www.politico.eu/article/russia-may-have-lost-an-entire-elite-brigade-near-a-coal-mining-town-in-donbas-ukraine-says/
Tack för den utmärkta artikeln, pontec.👍

Ur länken finns att läsa:
Citat:
"Ett stort antal fientliga styrkor, inklusive ledningsstaben, förstördes nära Vuhledar och Mariinka i Donetsk oblast," sa Oleksiy Dmytrashkivskyi, chef för det förenade presscentret för Tavriskiy-distriktet av ukrainska försvarsstyrkor, till POLITICO. "Dessutom, under den senaste veckan, förlorade fienden omkring 130 enheter utrustning, inklusive 36 enheter stridsvagnar."

Ryska styrkor förlorade också 150-300 marinsoldater om dagen nära Vuhledar, sade Dmytrashkivskyi. Han uppskattade att brigaden hade bestått av totalt cirka 5 000 soldater, vars medlemmar hade dödats, sårats eller tagits till fånga.

Ryska taktiska misslyckanden kring Vuhledar har sannolikt ytterligare försvagat det ryska ultranationalistiska samfundets övertygelse om att Moskvas styrkor kan inleda en avgörande offensiv operation, rapporterade Institute for the Study of War i sin senaste uppdatering . Pro-Kremlin militära bloggare har sörjt enorma förluster och kritiserat det ryska kommandot för att ha skickat elittrupperna i frontala attacker.

--”155:e brigaden behövde redan bemannas om tre gånger. Första gången efter Irpin och Bucha; andra gången de besegrades nära Donetsk — de återhämtade sig igen. Och nu har nästan hela brigaden redan förstörts nära Vuhledar”, sa Dmytrashkivskyi.

Slakten av ryssar når nya rekord. 🇺🇦

Edit: Något för den begränsade Arnstad att förkovra sig i.
Senast redigerad av Taggad 2023-02-13 kl. 16:07.
Citera
2023-02-13, 16:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Att bygga en pipeline till Kina och göra sig beroende av dem för intäkter är nog inte riktigt lika roligt som att ha hela Europa som sin marknad.
Och bli beroende av Kina är inte lika roligt som att bli beroende av EU.

Lite skillnad att bli beroende av 20-talet nationer med anti-aggressivet inpräntat i pannan mot att bli beroende av en stat som är helt ”dead-pan”.
Citera
2023-02-13, 16:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Mina åsikter om förluster är att de är avgörande i krig, mina bedömningar om storleken på dessa är däremot nog inte så mycket sämre än dina. Varför bemanningen skiljer sig åt är inga nyheter, utan det jag var ute efter är att besättningar för att vara effektiva bör var samtränade och om man behöver en extra gubbe i varje besättning så är det något som tar extra tid.

Den fjärde gubben i en västlig stridsvagn är laddaren. Laddaren är egentligen bara en mänsklig robot, ryssarna automatiserade bort honom i sin design. Honom (få tjejer är starka nog) är triviell att få in i teamet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in