2023-02-13, 14:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Ok intressant tolkning. Min känsla var ju att det var därför man förbjöd RT, för att det västerlndska narrativet skulle krackelera? Så det var ju det försat man gjorde, förbjöd alternativ media. Är faktist överraskad att du inte ser det, fast du kanske är rätt hårt indoktrinerad?
Förbjöd och förbjöd. Jag kan fortfarande titta på rt.com.
Citera
2023-02-13, 14:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vaddå ”De har redan förlorat”?

Är det pansargeneralens egna utgjutelser eller har du läst det någonstans?

Inget är över förrän det är över. Och Ryssland har massor med kanonmat men dåliga underrättelser. Ryssland har ingen överhand alls som jag ser det.

Jag förstår. Men det är ju bara som du ser det. Det går ju att se det på andra sätt.
Citera
2023-02-13, 14:06
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Att DN är en totalt opålitlig propagandablaska är ingen nyhet, men hur fasen kan Peter Englund sätta sitt namn under och okritiskt sprida sån där uppenbart lögnaktig dynga? ”De är så många att vi börjar tröttna på att döda dem” - sure. Där sjönk han rejält...

Men det ska väl ses som något slags journalistiskt "lyft" för DN att de producerar egen propaganda och inte bara klipp-och-klistrar ur NYT och WP.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag förstår. Men det är ju bara som du ser det. Det går ju att se det på andra sätt.
Självklart är det min syn.
Precis som du har din syn.
Citera
2023-02-13, 14:09
Medlem
Citat:

Hur ser en pro-rysk person som du på det hela? Var har RuAF övertaget?
Citera
2023-02-13, 14:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Tja, är nog så de flesta ser på det…
Citera
2023-02-13, 14:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du gör osäkra antaganden som talar till Ukrainas fördel. Antagandena kan mycket väl i stället tala i Rysk favör. Det blir i slutändan en bedömning. Vi får se hur det slutar, så länge kan vi spekulera.
Jag gör antaganden till Ukrainas fördel då det är vad verkligheten talar om för mig.

Jag ser mest klipp på ryska idiotiska attacker och jag följer både twitter och telegram.

Jag har bett pro-ryssar om länkar som visar Ukrainska fordon men de får jag inte se av någon anledning trots att de lovar att det finns tusentals klipp på dem. Varför får jag inte se dem tror du?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kanske ett underbetyg för hela krigsinsatsen om en ordnad reträtt är mer formidabel än det mesta i övrigt...

Det lyckades ju, men de borde ha fattat beslutet tidigare eller kommit på någon annan lösning. Nu var det en mycket kostsam offensiv. Det tar tid för dem att fatta beslut men när de väl gör det så kan de agera snabbt.
Senast redigerad av HejaFinland 2023-02-13 kl. 14:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Den trupp som går frammåt förlorar i de flesta fall mest. Ryssland förlorade enorma mängder i början av kriget genom sina kolumner av stridsvagnar, förmodligen inte lika mycket i öst där de använde Artilleri för att ta sig framåt. Kherson-anfallet kostade förmodligen Ukraina mer än Ryssland. Just nu när Ryssland går framåt på öppna slätter med stridsfordon och stridsvagnar så förlorar de naturligtvis mer.

Troligen sant, med den lilla men betydelsefulla skillnaden att Ukraina vann tillbaka ganska mycket mark i Khersonregionen. Rysslands låter sina soldater malas ner i stort sett utan synliga framgångar.
Citera
2023-02-13, 14:12
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Att DN är en totalt opålitlig propagandablaska är ingen nyhet, men hur fasen kan Peter Englund sätta sitt namn under och okritiskt sprida sån där uppenbart lögnaktig dynga? ”De är så många att vi börjar tröttna på att döda dem” - sure. Där sjönk han rejält...

Men det ska väl ses som något slags journalistiskt "lyft" för DN att de producerar egen propaganda och inte bara klipp-och-klistrar ur NYT och WP.

Och vad har du för bevis för att hans skildring är missvisande? Har du läst hela artikeln? Tror inte det.
Citera
2023-02-13, 14:14
Medlem
Citat:
Strax under 30 miljoner då? Det är förstås omöjligt att hålla reda på. Jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt med jämförelsen med Frankrike.

Har du redan glömt vad du skrev för en timme sedan:

” De har redan förlorat. Och fortsätter att förlora manskap för varje dag som går. Ukraina har inget att vinna på detta. Vad ska de med territoriet till om det inte finns folk att bemanna det med när striderna är slut? Spelar ju ingen roll hur många fiender man dödat när alla av ens egna styrkor gått åt. Väst öser in vapen så länge det finns en ukrainsk soldat kvar. Men sen då? När soldaterna tagit slut. Vad gör man då?”

Du hade fel om Ukrainas population nu (och uppenbarligen fortfarande svårt med lågstadiematematik). Du har också fel om att Ukrainas soldater kommer att ta slut. Förestår du parallellen till Frankrike under VK1 nu?

Ukraina för för övrigt nyligen satt upp 8 frivilligbrigader och fått en fler anmälningar än platser. De planerar därför fler än 8 brigader. Ryssland som har över tre gånger så stor population lyckades inte få ihop 20000 frivilliga till 3:e armékåren som de bildade i somras.
Citera
2023-02-13, 14:16
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Artikeln kan appliceras rakt av på den nutida röda (bög-) armén. Exakt ner på sista raden stämmer överens med dagens våldtäktsbarbarer som bögvåldtar varandra på löpande band.

Usch ett sånt skräpfolk.

Förstår inte att ryssarna fortsatt i samma stil. Kan ju knappast befrämja stridsmoralen.
”Farfarsväldet dödar åtskilliga värnpliktiga i den ryska armén varje år. Bara år 2006 ska enligt New York Times över 290 ryska rekryter ha dödats – av misshandel, övergrepp, sexuell tortyr och våldtäkter.”
Citera
2023-02-13, 14:16
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Det var en oerhört bra text av högsta litterära klass. Märks att karln sitter i akademin. Bara för att han visar verkligheten och inte dina ryska lögner har du uppenbarligen svårt se det.

Att det är tröttsamt att döda ryssar är en väl belagd sanning. Finns även dagböcker från VK2 där tyskar på östfronten beklagade sig över att behöva ligga och skjuta ner våg efter våg av anfallande ryssar. Det kan till och med bli så att man tycker synd om dem, trots att man vet deras syfte och vilja, mörda, skövla och våldta. Förövrigt skedde liknande under VK1 på västfronten, som vid Somme när tyskarna mejade ner våg efter våg av engelsmän. Engelsmännen har dock lärt sig något på 100 år, till skillnad från ryssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in