2023-02-13, 10:26
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är du som ska skärpa dig och fördjupa dina kunskaper.
Har du på nått sätt läst på om hennes vittnesmål?
När säger hon att det var en man med ett turkiskt utseende?

Nu har jag inte sagt turkiskt utseende. Utan Kurd, det kommer kanske inte direkt från henne. Men du känner till kurd-spåret. Spåret uppstod ju inte bara av sig själv utan utseende mässigt så hamnar vi i liknande utseende, typ mellanöstern, Balkan. Det första LP sa var att det kunde vara någon från Ustasja. Balkan-utseende går väl mer åt mellanöstern hållet än mot det nordiska.

LP tycks ju vara överens om att fantombilden är rätt bra, mörk, mörkhårig. Kan förstås även vara mörk etnisk svensk. Men utseende går åt fantombilds hållet. Inte bara enligt LP. Inget vittne har väl någonsin pratat om gm som blond, ljus eller åt Engström hållet.
Citera
2023-02-13, 11:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. Det är just precis det faktum att det finns en tidslucka för SE 23.20-23.40, i omedelbar närhet av mordplatsen - PÅ mordplatsen faktiskt - som är det som är störst för mig. Jag kan inte tänka mig att det skulle lämnas outrett i någon mordutredning, och jag kan inte förstå att någon kan tycka att det är acceptabelt.

Det är styrkt att SE lämnade Skandia ca 23.20 och att han återkom dit ca 23.40. Men vad han gjorde däremellan kan ingen påstå med säkerhet är styrkt. Inget vittne placerar honom på mordplatsen i någon roll i de första opåverkade förhören. Det är först när SE själv har gått ut i media och placerat sig på mordplatsen som vittne, som nåt enstaka vittne har nåt vagt minne av en person som skulle kunna vara han. Jag förstår inte hur man kan tycka att hans förehavanden därmed är styrkta. I alla fall inte om man ställer upp högre krav än att SE försäkrade att han var uppriktig när han beskrev sina handlingar.

Vittnena har lite olika uppfattning om GM, vilket inte är konstigt då det går snabbt, är mörkt, vittnena har olika god sikt, olika nykterhetsgrad osv. Vad man kan konstatera till att börja med tycker jag är att SEs utseende inte exkluderar honom som GM. Det finns inget vittne med god sikt som tvärsäkert kan säga t ex att GM var 150 lång, och på så sätt exkludera SE.

De centralt placerade vittnena pratar alla om huvudbonad. Lars J, som hinner förbereda sig bäst av alla vittnen på att registrera mördarens utseende, är tvärsäker på mörk mjuk keps (gubbkeps). Det är för mig den vittnesiakttagelse som jag tycker är mest värdefull givet omständigheterna för vittnet, att vittnet är så säker på denna detalj och att uppgiften ges direkt i första förhör. Det är en stark uppgift och den stämmer väldigt väl in på SE. Inget i övrigt i Lars Js vittnesmål t ex ang klädsel på mördaren exkluderar SE.

Ingen kan utifrån detta hävda att SE utreddes tillräckligt när det begav sig. Man tappade honom. Sen kan man tro på olika teorier men man kan bara inte bortse från att han är intressant och inte utredd.

Edit: Jag kan också förstå att man har svårt att se honom som GM. Han är verkligen inte typen man tänker sig som mördare. Men det finns så många osannolika mördare som de facto är avslöjade som mördare, att jag inte alls tar in SEs person i ekvationen. Vem hade t ex kunnat se barnflickan i Knutby som en mördare om man bara ser på henne som person? Det duger inte att avfärda SE för att han som person är osannolik.
Synd bara att den vittnesuppgift du lägger störst vikt vid inte alls är säker. " Vidare tyckte Jeppson att han mannen hade något som han tyckte såg ut som en keps". Det är vad han säger i första förhöret. Han blir ännu mer osäker i senare förhör. Han är aldrig säker på huvudbonad. Jag tror inte ens han nämner förslaget gubbkeps någon gång.

De centrala vittnena som har bäst sikt och lägger störst fokus på mannen är övertygade om mössa dessutom. Det är visserligen en huvudbonad. Men fel sådan.

Och att han en tidslucka där är ju för att han är ensam. Och ingen får frågor om honom i de första förhören, vilket är fullt naturligt. Det här är som att ni skulle misstänka kassören som var påväg hem från jobbet när Anna Lindh mördades.
Han har en fullt naturlig orsak att vara där. Och det går inte att koppla honom till ett mordvapen.

Är det inte mer intressant att kolla vilka som kan ha tillgång till ett sådant vapen och ammunition? Det finns ju tex en kille utan alibi som hänger i palmefientliga miljöer, som har lägenhet längs med flyktvägen där spåren slutar. Som bevisligen har just sådan ammunition hemma. Hur kan inte det vara mer intressant?
Senast redigerad av Faderlig 2023-02-13 kl. 11:18.
Citera
2023-02-13, 11:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det finns ju tex en kille utan alibi som hänger i palmefientliga miljöer, som har lägenhet längs med flyktvägen där spåren slutar. Som bevisligen har just sådan ammunition hemma. Hur kan inte det vara mer intressant?

Men varför kan inte båda vara intressanta?
Måste något vara mer intressant?

Varför är det en tävling liksom?
Citera
2023-02-13, 11:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. Det är just precis det faktum att det finns en tidslucka för SE 23.20-23.40, i omedelbar närhet av mordplatsen - PÅ mordplatsen faktiskt - som är det som är störst för mig. Jag kan inte tänka mig att det skulle lämnas outrett i någon mordutredning, och jag kan inte förstå att någon kan tycka att det är acceptabelt.

Det är styrkt att SE lämnade Skandia ca 23.20 och att han återkom dit ca 23.40. Men vad han gjorde däremellan kan ingen påstå med säkerhet är styrkt. Inget vittne placerar honom på mordplatsen i någon roll i de första opåverkade förhören. Det är först när SE själv har gått ut i media och placerat sig på mordplatsen som vittne, som nåt enstaka vittne har nåt vagt minne av en person som skulle kunna vara han. Jag förstår inte hur man kan tycka att hans förehavanden därmed är styrkta. I alla fall inte om man ställer upp högre krav än att SE försäkrade att han var uppriktig när han beskrev sina handlingar.

Vittnena har lite olika uppfattning om GM, vilket inte är konstigt då det går snabbt, är mörkt, vittnena har olika god sikt, olika nykterhetsgrad osv. Vad man kan konstatera till att börja med tycker jag är att SEs utseende inte exkluderar honom som GM. Det finns inget vittne med god sikt som tvärsäkert kan säga t ex att GM var 150 lång, och på så sätt exkludera SE.

De centralt placerade vittnena pratar alla om huvudbonad. Lars J, som hinner förbereda sig bäst av alla vittnen på att registrera mördarens utseende, är tvärsäker på mörk mjuk keps (gubbkeps). Det är för mig den vittnesiakttagelse som jag tycker är mest värdefull givet omständigheterna för vittnet, att vittnet är så säker på denna detalj och att uppgiften ges direkt i första förhör. Det är en stark uppgift och den stämmer väldigt väl in på SE. Inget i övrigt i Lars Js vittnesmål t ex ang klädsel på mördaren exkluderar SE.

Ingen kan utifrån detta hävda att SE utreddes tillräckligt när det begav sig. Man tappade honom. Sen kan man tro på olika teorier men man kan bara inte bortse från att han är intressant och inte utredd.

Edit: Jag kan också förstå att man har svårt att se honom som GM. Han är verkligen inte typen man tänker sig som mördare. Men det finns så många osannolika mördare som de facto är avslöjade som mördare, att jag inte alls tar in SEs person i ekvationen. Vem hade t ex kunnat se barnflickan i Knutby som en mördare om man bara ser på henne som person? Det duger inte att avfärda SE för att han som person är osannolik.

Vi är helt överens gällande vår syn på saken.

Som jag har stipulerat säkert 10 gånger i denna tråd.
Jag är inte någonstans övertygad om Engström som GM.
För det behöver jag betydligt mer.

Dock står jag bakom att bokföra honom som misstänkt.

Vi har som sagt en individ som vi vet har befunnit sig på plats.
Han kan inte redogöra för sin tid och ljuger och ändrar sina uppgifter.
Det är inte bara att han ljuger - det är vad han ljuger om.

Han påstår alltså att han gick precis bakom LOP och var framme 5-6 sekunder efter skotten.
Efter det påstår han sig själv att ha gjort en språngmarsch genom Tunnelgatan. Något som enligt materialet enbart 1 person har gjort - GM. Som addering finns det detaljer med hans utseende som stämmer bra in på vissa utav vittnesmålen. Framför allt de vittnen som har sett honom bäst. Mörka kläder, rock och framför allt, en liten väska.

Gör det honom till en mördare?
Inte alls!

Men det gör absolut honom till en misstänkt sådan.

Att vi har 3-4 personer i denna tråd som loopar samma gamla skåpmat hela dagarna förändrar inte det!

Det värsta är att ingen skulle bli gladare än jag om det kommer fram något som gör att vi kan skriva av honom på riktigt! Han är ju död! Skittrist om det är han som är GM.

Men det räcker inte att komma släppandes med samma snömos hela tiden.
Citera
2023-02-13, 11:54
Avslutad
Citat:
Synd bara att den vittnesuppgift du lägger störst vikt vid inte alls är säker. " Vidare tyckte Jeppson att han mannen hade något som han tyckte såg ut som en keps". Det är vad han säger i första förhöret. Han blir ännu mer osäker i senare förhör. Han är aldrig säker på huvudbonad. Jag tror inte ens han nämner förslaget gubbkeps någon gång.

De centrala vittnena som har bäst sikt och lägger störst fokus på mannen är övertygade om mössa dessutom. Det är visserligen en huvudbonad. Men fel sådan.

Och att han en tidslucka där är ju för att han är ensam. Och ingen får frågor om honom i de första förhören, vilket är fullt naturligt. Det här är som att ni skulle misstänka kassören som var påväg hem från jobbet när Anna Lindh mördades.
Han har en fullt naturlig orsak att vara där. Och det går inte att koppla honom till ett mordvapen.

Är det inte mer intressant att kolla vilka som kan ha tillgång till ett sådant vapen och ammunition? Det finns ju tex en kille utan alibi som hänger i palmefientliga miljöer, som har lägenhet längs med flyktvägen där spåren slutar. Som bevisligen har just sådan ammunition hemma. Hur kan inte det vara mer intressant?
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf
Citat:
För det var liksom… dök upp så väldigt klart i huvudet - han har keps. Och den tog upp så fruktansvärt starkt så att liksom jag kan inte förklara bort det.
Förhör 4 april 1986, sid 33.

Han säger även i första förhöret 1/3 kl 01.15 att mannen har keps. Och i detta förhör 4/4 så understryker han detta starkt och berättar med om den. Och det är en låg keps som följer huvudet, utan stor skärm. Det är så en gubbkeps ser ut. Det är flera sidor i förhöret om denna keps. Hur kan du påstå att han tvekar om kepsen?

Holmer gjorde precis som du föreslår. Han försökte utgå från motiv och från att GM måste ha viss kapacitet. Han struntade i att eliminera dem som bevisligen varit på mordplatsen. Jag förstår inte varför nån vill upprepa hans misstag.

Edit: Den som är bäst placerad är AB men han är rund under fötterna och han blir överraskad och jättechockad av att vara så nära händelsen. Han observerar mördaren väldigt kort tid och han är oförberedd på att göra iakttagelser. Han missuppfattar mycket av skeendet. Jag vågar inte lita på att han har rätt i detaljerna som han lämnar. De stora dragen ja, detaljerna nja.

LP: hon ser två män och är jättechockad. Hon kan ha blandat ihop klädesplagg, drag osv. Mördaren försvinner snabbt ur syne. Övriga vittnen sitter i bilar en bit bort.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-02-13 kl. 12:07.
Citera
2023-02-13, 12:13
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Vi må ha olika uppfattningar om hur svårt det är. Men att alla är överens om en ålder på ca 30-40 är måste ni väl medge att det talar mot SE som gm snarare än för? Även om vi antar att det är så svårt att göra den uppfattningen som ni antar.

Det är alltså då 11 som säger mössa eller barhuvad? Och en som säger kanske keps, och en som säger hatt. Borde inte mössa eller barhuvad vara det mest troliga då?

Vittnesmål spretar. Vittnesmål är opålitliga. Men keps finns där och det är skäl för misstanke. Bara ett skäl av många om SE.
Citera
2023-02-13, 12:33
Medlem
reinvests avatar
Från Expressen. Samtal med Jeppsson.
Han kommenterar efter ha visats bilder och film på Stig Engström.

–Det känns mycket möjligt att det var han. Jag kan inte vara hundra procent säker men allting stämmer ju. Stilen, klädseln och kroppen.
–Ryggtavlan ser bred ut precis som jag beskrivit. Längden kan också stämma. Mannen jag såg var huvudet längre än mig, det vill säga runt 180 centimeter. Även kepsen och mörka jackan stämmer.

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/
Citera
2023-02-13, 12:55
Medlem
reinvests avatar
En till artikel från Expressen där det står hur Stig Engström dagen efter mordet uppjagat ringde sin kollega Roland Bergström och ställde frågor om utpasseringstiden.

Engström beskrev vid samtalet också en form av hjälteinsats.

Han ringde ju mig dagen efter mordet. Och då pratade han om att han kommit ut och då låg Palme där och han gick fram dit. Han skulle åt ett annat håll, men det var uppståndelse där så han gick dit, har Roland Bergström sagt till Expressen.

Här kommer alltså Stig med ytterligare en version. Att han såg att det var uppståndelse där så han gick dit. Som vi vet så säger bl a i förhör att han inte uppmärksammar något först och sedan snubblar på Palme. Hur ska du ha det Stig?

Ytterligare en pusselbit i helhetsbilden som gör honom misstänkt. Han är inte trovärdig i sin berättelse.

https://www.expressen.se/nyheter/skandias-misstanke-engstrom-var-mordaren/
Citera
2023-02-13, 13:04
Medlem
reinvests avatar
Margareta Engström i förhör:

"Han var vid hemkomsten vid ”1-tiden” klädd i mörkblå överrock som var lite ”noppig”, grå keps och sin handlovsväska."

"Stig aldrig skulle kunna skjuta någon för han kunde inte ta död på en fluga. Han hade inte heller några kunskaper om skytte och hade missat om han hade försökt. Detta är hon helt 100 på”.

Oj, vad fel hon hade om skyttekunskapen.
Citera
2023-02-13, 13:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Margareta Engström i förhör:

"Han var vid hemkomsten vid ”1-tiden” klädd i mörkblå överrock som var lite ”noppig”, grå keps och sin handlovsväska."

"Stig aldrig skulle kunna skjuta någon för han kunde inte ta död på en fluga. Han hade inte heller några kunskaper om skytte och hade missat om han hade försökt. Detta är hon helt 100 på”.

Oj, vad fel hon hade om skyttekunskapen.

Kom att tänka på vittnesmålet med CL, en av passagerarna i AD:s taxi igen.

Hon som lämnar öppet för en keps, säger även:

"F: Och det var en mörk rock.
CL: Ja.
F: Vad för modell ungefär skulle du vilja uppskatta den till?
Är det en lång täckjacka eller är det en ... ?
L: Nej, mera någon loden ...
F: Något lodenaktigt.
L: Ja, lite luddig så där ..."

Då är frågan hur NF kunde se en täckjacka på Tensonmannen, vilken jag tror att SE är, och HO en täckjacka av gubbmodell på SE. Färgen och längden på plagget verkar åtminstone rätt ...

Jacka/rock-mysteriet: Part IV -- A New Beginning.
Citera
2023-02-13, 13:28
Medlem
Citat:
Det är tydligen kalasmärkligt när han blandar ihop AH och KJ. Då är det nästan som ett bevis på att han är gm. Alla misstag han gör beskrivs som ett slugt sätt att förvirra polisen på. Utom nu då, nu är det helt okej för SE att ha fel.

Jag har varit där och testat i liknande ljusförhållanden, det är verkligen inte svårt att se över gatan. Och när SE strax efter andra skottet kommer fram till platsen är HL i höjd med SE, utanför bilen. Han behöver bara vrida huvudet lite till höger för att se henne
När tidigast är han framme menar du?

Accepterar du att han är först på plats efter mordet?

AH, KJ , SG kommer efter SE fram till brottsplatsen?
Citera
2023-02-13, 13:30
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kom att tänka på vittnesmålet med CL, en av passagerarna i AD:s taxi igen.

Hon som lämnar öppet för en keps, säger även:

"F: Och det var en mörk rock.
CL: Ja.
F: Vad för modell ungefär skulle du vilja uppskatta den till?
Är det en lång täckjacka eller är det en ... ?
L: Nej, mera någon loden ...
F: Något lodenaktigt.
L: Ja, lite luddig så där ..."

Då är frågan hur NF kunde se en täckjacka på Tensonmannen, vilken jag tror att SE är, och HO en täckjacka av gubbmodell på SE. Färgen och längden på plagget verkar åtminstone rätt ...

Jacka/rock-mysteriet: Part IV -- A New Beginning.

Inte otänkbart att NF blandar ihop det när han sedan ser AB i Dekorimaingången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in