Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Exakt. Det är just precis det faktum att det finns en tidslucka för SE 23.20-23.40, i omedelbar närhet av mordplatsen - PÅ mordplatsen faktiskt - som är det som är störst för mig. Jag kan inte tänka mig att det skulle lämnas outrett i någon mordutredning, och jag kan inte förstå att någon kan tycka att det är acceptabelt.
Det är styrkt att SE lämnade Skandia ca 23.20 och att han återkom dit ca 23.40. Men vad han gjorde däremellan kan ingen påstå med säkerhet är styrkt. Inget vittne placerar honom på mordplatsen i någon roll i de första opåverkade förhören. Det är först när SE själv har gått ut i media och placerat sig på mordplatsen som vittne, som nåt enstaka vittne har nåt vagt minne av en person som skulle kunna vara han. Jag förstår inte hur man kan tycka att hans förehavanden därmed är styrkta. I alla fall inte om man ställer upp högre krav än att SE försäkrade att han var uppriktig när han beskrev sina handlingar.
Vittnena har lite olika uppfattning om GM, vilket inte är konstigt då det går snabbt, är mörkt, vittnena har olika god sikt, olika nykterhetsgrad osv. Vad man kan konstatera till att börja med tycker jag är att SEs utseende inte exkluderar honom som GM. Det finns inget vittne med god sikt som tvärsäkert kan säga t ex att GM var 150 lång, och på så sätt exkludera SE.
De centralt placerade vittnena pratar alla om huvudbonad. Lars J, som hinner förbereda sig bäst av alla vittnen på att registrera mördarens utseende, är tvärsäker på mörk mjuk keps (gubbkeps). Det är för mig den vittnesiakttagelse som jag tycker är mest värdefull givet omständigheterna för vittnet, att vittnet är så säker på denna detalj och att uppgiften ges direkt i första förhör. Det är en stark uppgift och den stämmer väldigt väl in på SE. Inget i övrigt i Lars Js vittnesmål t ex ang klädsel på mördaren exkluderar SE.
Ingen kan utifrån detta hävda att SE utreddes tillräckligt när det begav sig. Man tappade honom. Sen kan man tro på olika teorier men man kan bara inte bortse från att han är intressant och inte utredd.
Edit: Jag kan också förstå att man har svårt att se honom som GM. Han är verkligen inte typen man tänker sig som mördare. Men det finns så många osannolika mördare som de facto är avslöjade som mördare, att jag inte alls tar in SEs person i ekvationen. Vem hade t ex kunnat se barnflickan i Knutby som en mördare om man bara ser på henne som person? Det duger inte att avfärda SE för att han som person är osannolik.
Vi är helt överens gällande vår syn på saken.
Som jag har stipulerat säkert 10 gånger i denna tråd.
Jag är inte någonstans övertygad om Engström som GM.
För det behöver jag betydligt mer.
Dock står jag bakom att bokföra honom som misstänkt.
Vi har som sagt en individ som vi vet har befunnit sig på plats.
Han kan inte redogöra för sin tid och ljuger och ändrar sina uppgifter.
Det är inte bara att han ljuger - det är vad han ljuger om.
Han påstår alltså att han gick precis bakom LOP och var framme 5-6 sekunder efter skotten.
Efter det påstår han sig själv att ha gjort en språngmarsch genom Tunnelgatan. Något som enligt materialet enbart 1 person har gjort - GM. Som addering finns det detaljer med hans utseende som stämmer bra in på vissa utav vittnesmålen. Framför allt de vittnen som har sett honom bäst. Mörka kläder, rock och framför allt, en liten väska.
Gör det honom till en mördare?
Inte alls!
Men det gör absolut honom till en misstänkt sådan.
Att vi har 3-4 personer i denna tråd som loopar samma gamla skåpmat hela dagarna förändrar inte det!
Det värsta är att ingen skulle bli gladare än jag om det kommer fram något som gör att vi kan skriva av honom på riktigt! Han är ju död!

Skittrist om det är han som är GM.
Men det räcker inte att komma släppandes med samma snömos hela tiden.