2023-02-13, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är det scenariot verkligen troligare än att hon beskriver gm? Hon ser ju gm avlägsna sig från platsen, hur skulle hon då kunna förväxla honom med AB som står still en bra bit bakom och gömmer sig? Och borde hon inte då pekat på AB när poliserna kom och sagt "Där är han!"

Eller har hon först förväxlat dom i huvudet och sedan förstått att AB var ett vittne men ändå ha haft honom kvar i minnesbilden som GM? Men bara delar då, för hans gråa mössa och bruna byxor fastnade inte.
Rätt många som tror på det scenariot att sammanblandning sker initialt då hon inte vet vem av dom som gjort detta.

Sedan fattar hon eftersom att det var GM som sprang in i gränden. Men då har hon redan blandat ihop i det trauma som följer.
Citera
2023-02-13, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Men nu var Engström inte gärningsman och mannen som intervjuat honom i ”S&S” berättade i Lampers film att Engström försäkrat för honom att han behållit kläderna från den ödesmättade natten.

Självklart är inte det något en statsministermördare skulle ha gjort.
Vi vet inte om han är GM eller ej.

Är han GM är det inte det korrekta kläderna han visar upp. Eller tror du på en mördares försvarstal.

Är han GM har han hela tiden sparat det falska kläderna och det är dom han visar upp.
Citera
2023-02-13, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ser AB ut som en kurd? Är AB mörk? Han har t.o.m en ljus mössa på sig. Rent trams och hittepå att LP skulle förväxla honom med gm.

LP beskriver en man hon ser försvinner in i gränden. AB backa bakåt på Sveavägen.

Skärp Er.
Det är du som ska skärpa dig och fördjupa dina kunskaper.

Har du på nått sätt läst på om hennes vittnesmål?

När säger hon att det var en man med ett turkiskt utseende?
Citera
2023-02-13, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Rätt många som tror på det scenariot att sammanblandning sker initialt då hon inte vet vem av dom som gjort detta.

Sedan fattar hon eftersom att det var GM som sprang in i gränden. Men då har hon redan blandat ihop i det trauma som följer.
Jag tycker det låter väldigt sannolikt. Hon ser två män på lite olika avstånd från varandra och vet inte vem av dem som sköt. Hjärnan registrerar av en slump den enes klädsel på överkroppen lite bättre. Kanske var ljuset något bättre på honom, kanske föll hennes blick först på honom - vem vet? Den närmaste mannen sätter av inåt Tunnelgatan och då förstår hjärnan vem som var GM. Hjärnan har dock inte hunnit uppfatta så värst mycket av honom och när han sätter iväg försvinner han snabbt bakom byggbarackerna, så nu finns ingen chans för hjärnan att göra fler iakttagelser. Palme ligger på marken och blöder och dör, den insikten tar snabbt över allt annat i viktighet för LP. LP är så chockad av händelsen att alla intryck blandas ihop, tillförlitligheten i vem som sa vad, vem som var klädd i vad och vad hon själv sa blir väldigt låg.
Citera
2023-02-13, 01:46
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag hänger inte med. Är det bevisat att SE inte gjorde sig av med kläderna för att han har försäkrat det för en intervjuare? Accepteras det som ett bevis?

Bevis var…😀

Vid tiden för mordet var Engström en pratkvarn, en showman, glad som en spelman i goda vänners lag.

Vapensamlarens dotter undersökte på allvar möjligheten att stämma Netflix/åklagaren för förtal av avliden både avseende hennes far och den genomsnälla farbror Stig.

Att peka ut Engström som mördare för att han ville vara i centrum är inte magstark, det är kriminellt.

Och på tal om att tro eller inte tro på den spjuvern…du inser vilket syntax error hela Filterbubblan är va?

För ni måste hoppa som flugor mellan Engströms utsagor och bestämma när han ljög och när han talade sanning.

Det går inte ihop. Filterbubblan har spruckit. Lev med det.
Citera
2023-02-13, 01:50
Avslutad
Citat:
Bevis var…😀

Vid tiden för mordet var Engström en pratkvarn, en showman, glad som en spelman i goda vänners lag.

Vapensamlarens dotter undersökte på allvar möjligheten att stämma Netflix/åklagaren för förtal av avliden både avseende hennes far och den genomsnälla farbror Stig.

Att peka ut Engström som mördare för att han ville vara i centrum är inte magstark, det är kriminellt.

Och på tal om att tro eller inte tro på den spjuvern…du inser vilket syntax error hela Filterbubblan är va?

För ni måste hoppa som flugor mellan Engströms utsagor och bestämma när han ljög och när han talade sanning.

Bevis är ”glad gubbe”? Ett skämt, eller vad menar du?

Den som på allvar hävdar att det räcker med att någon försäkrar att den gjort något är inte seriös.

(Jag försäkrar att jag vet vem som mördade Palme. Min kunskap är nu bevisad.)
Citera
2023-02-13, 02:08
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Bevis är ”glad gubbe”? Ett skämt, eller vad menar du?

Den som på allvar hävdar att det räcker med att någon försäkrar att den gjort något är inte seriös.

(Jag försäkrar att jag vet vem som mördade Palme. Min kunskap är nu bevisad.)

Citera
2023-02-13, 02:16
Avslutad
Citat:

När jag ser nivån på argumentationen från de som påstår att SE inte kan vara GM så blir det ett skäl i sig att verkligen överväga SE som GM. Så låg nivå är det på bevisvärderingen och den analytiska förmågan hos ”SE-motståndarna”. Det är alltså i era slutsatser man hamnar när man ”analyserar” bevisen som ni gör? Wow.

Förresten försäkrar jag att jag såg en grön kamel utanför mitt hus nyss.
Citera
2023-02-13, 02:20
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter väldigt sannolikt. Hon ser två män på lite olika avstånd från varandra och vet inte vem av dem som sköt. Hjärnan registrerar av en slump den enes klädsel på överkroppen lite bättre. Kanske var ljuset något bättre på honom, kanske föll hennes blick först på honom - vem vet? Den närmaste mannen sätter av inåt Tunnelgatan och då förstår hjärnan vem som var GM. Hjärnan har dock inte hunnit uppfatta så värst mycket av honom och när han sätter iväg försvinner han snabbt bakom byggbarackerna, så nu finns ingen chans för hjärnan att göra fler iakttagelser. Palme ligger på marken och blöder och dör, den insikten tar snabbt över allt annat i viktighet för LP. LP är så chockad av händelsen att alla intryck blandas ihop, tillförlitligheten i vem som sa vad, vem som var klädd i vad och vad hon själv sa blir väldigt låg.
Väl skrivet. Precis så menar jag.

LP ser aldrig vapnet, därför svårt att avgöra vem av dom som gjort det.

Tilllägg är att GM vänder sig om 25 m in på Tunnelgatan. Enligt HJ och LP.

Det betyder att GM ser HJ taxibil.

Blandar LP även ihop mannen i beige rock också? Troligtvis

Den kan du fundera på
Citera
2023-02-13, 06:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
När jag ser nivån på argumentationen från de som påstår att SE inte kan vara GM så blir det ett skäl i sig att verkligen överväga SE som GM. Så låg nivå är det på bevisvärderingen och den analytiska förmågan hos ”SE-motståndarna”. Det är alltså i era slutsatser man hamnar när man ”analyserar” bevisen som ni gör? Wow.

Förresten försäkrar jag att jag såg en grön kamel utanför mitt hus nyss.

Vår argumentation handlar ju främst om saker ni inte vill diskutera. Typ hur SE kan ha fått tag på metal piercing-ammunition.

Eller hur ni får tidslinjerna att gå ihop.
Citera
2023-02-13, 06:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är inte rimligt att fokusera på andra sidan gatan. Du är ensam om att tro på SE på den punkten.

Du kan animera, rita när han skulle göra en sån observation.

Att prata i vaga termer om luckor funkar inte.

Tro du på SE på den punkten. Men ingen påläst kommer hålla med dig. Men du får gärna länka till nån som tror honom på den punkten.

Det är mer rimligt att vittnet-SE helt enkelt blandar ihop folk. En felaktig minnesbild. Behöver inte vara märkligt.

Vi kan gå där på Palmekonferansen så kan vi måla upp vad som händer, så kan du visa när han ser HL

Det är tydligen kalasmärkligt när han blandar ihop AH och KJ. Då är det nästan som ett bevis på att han är gm. Alla misstag han gör beskrivs som ett slugt sätt att förvirra polisen på. Utom nu då, nu är det helt okej för SE att ha fel.

Jag har varit där och testat i liknande ljusförhållanden, det är verkligen inte svårt att se över gatan. Och när SE strax efter andra skottet kommer fram till platsen är HL i höjd med SE, utanför bilen. Han behöver bara vrida huvudet lite till höger för att se henne
Citera
2023-02-13, 07:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det där med åldern förstår ju både du och jag att det måste vara väldigt svårt att i mörker och motljus bedöma ålder. Speciellt när ingen ens har sett ansiktet på GM.

Jag får det till 6 st som pratar om huvudbonad. Varav en säger keps, en säger herrhatt (som senare säger keps med öronlappar) och CA som säger "huvudbonaden var någonting platt".

Från Aftonbladet, Expressen och SvD den 1 mars 86 så står det "till samtliga taxibilar 00:27: "Han bär mössa eller keps".

Vi må ha olika uppfattningar om hur svårt det är. Men att alla är överens om en ålder på ca 30-40 är måste ni väl medge att det talar mot SE som gm snarare än för? Även om vi antar att det är så svårt att göra den uppfattningen som ni antar.

Det är alltså då 11 som säger mössa eller barhuvad? Och en som säger kanske keps, och en som säger hatt. Borde inte mössa eller barhuvad vara det mest troliga då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in