2023-02-13, 13:05
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är väl så att man måste söka sig aktivt till andra kanaler om man bor i västvärlden och vill se klipp/bilder på t.ex. dödade ukrainska soldater, varför man nu skulle vilja det. Det materialet finns också. Tror att det är lätt att få en snedvriden bild av kriget om man bara följer ukrainska/pro-ukrainska konton och ser bilder på ukrainska män med katter och korkade ryska misstag dagarna i ända, men det är ändå ganska harmlöst. Det som är smått alarmerande är när ond bråd död blir något normalt på betryggande avstånd. Jag värjer mig personligen.

Man kan även betänka att amerikanska media började publicera bilder på döda amerikanska soldater först under Vietnamkriget, om jag inte har fel. Det var då kriget flyttade in i vardagsrummen. Så sent som under andra världskriget var det svårt att komma över motståndarsidans bildmaterial, för att inte säga omöjligt. Tänk om tyskarna hade tryckt bilder på stupade tyska soldater, och vad det hade haft för effekt. Tyska folket hade rasat — mot tyska statsmedia. Var man djärv kunde man ratta in BBC i smyg, men fortfarande inga bilder på döda soldater.

Det första kriget där bilder publicerades och som alarmerande befolkningen var i England under Krimkriget. Därför skiljde sig opinionen i England och Frankrike kraftigt från varandra över stödet till kriget.
Citera
2023-02-13, 13:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Stämmer möjligen, men det är svårt att avgöra om motivationen verkligen är större hos de ukrainska styrkorna.
Tror du på det själv?

Är det därför som ryska soldater drogas och beter sig på det här sättet? Detta är inget rationellt beteende.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1623428747310366721

Se hur soldaterna vid explosionen beter sig. Ingen rycker till ens eller slänger sig på marken?
Vad handlar det om?

Eller detta beteende. Vad är det om? Varför kör de rakt in i ett minfält?
https://twitter.com/mhmck/status/1624863819393540096?t=9v0cGnGINoFHCRy2aQgLTA&s=19

Citat:
Vad gäller uppgifter om relationen materiel och manskap, så finns det sådana på många ställen på nätet och det blir i slutändan en fråga om personlig bedömning. Du hittar uppgifterna själv om du söker.
Jo, du litar på ryska kanaler och jag gör det inte. Så långt är vi överens.

Men detta om ryskt övertag i artilleri är något som levt kvar sedan den ryska offensiven vid Severodonetsk tidigt i kriget. Då sköt Ryssland väldigt mycket.
Jag tycker att det finns indikationer på att Ryssland inte längre skjuter lika mycket med dålig precision. Vad betyder då det?
Citera
2023-02-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, man kan ju t ex vara arg på Ryssland för att de har betett sig illa men också vara arg på USA för att de varit delaktiga i vad som ledde fram till och eskalerade konflikten. Du kan se att vissa blir skogstokiga om man säger att USA delvis har orsakat denna situation.

Fakta är att USA inte har någonting att göra med att Putin lever i vanföreställningen att Ukraina inte är ett land vilket är orsaken till den illegala oprovocerade invasionen.
Citera
2023-02-13, 13:07
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag försvara yttrandefrihet och rätten/möjligheten att samla in information från fler källor än en.
Yttrandefrihet på riktigt.
Det finns alltid begränsningar i yttrandefriheten.

Vad säger du om att Trump blev bannad från Twitter?

Vänstern säger: det är en privatägd plattform och det är ingen mänsklighet rättighet att vara användare på Twitter.

Då säger jag: Internet-leverantörerna är privata aktörer så de behöver inte upplåta bandbredd till nått de tycker är skit.

Går vi djupare ner finns fiber, koppar och hårdvara och ägarna till det kan säga samma sak.

Är det okej att blockera nån på någon nivå?

Det finns många nivåer att blockera på internet. Det är nog ämnet för en annan diskussion i en annan tråd men möjligheten att blockera personer, sajter, och hela domäner finns.

Om alla ägare är privata, är det isåfall ett problem?

Jag tycker det!

Men tillbaka till RT. Om RT är uppviglare och kan störa länder så tycker jag det är helt okej att de blir avstängda. Precis som Trump blev avstängd från Twitter.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-02-13 kl. 13:13.
Citera
2023-02-13, 13:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Med andra ord måste man acceptera homoadoption och dragqueens?
Det är väl vad det hela mynnar ut i för dig?

Du är så jävla emot ovanstående att du hyllar en mordisk diktatur som står för flera hundratusen döda. Hur mår du egentligen.. på riktigt?
Citera
2023-02-13, 13:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Hade de förlorat det mesta av sitt materiel hade de redan förlorat, däremot har de gjort av med mycket ammunition. Båda sidor lider av materiella förluster och utslitna artilleripipor. Ryssland hämtar ju utrustning och ammunition från Vitryssland och Nordkorea, plus att de bevisligen ställer upp med allt äldre stridsvagnar (förutom en del nya T-90).

Vems styrkor som tar slut först, får jag gissa så tror jag att den hårt sanktionerade och allt sämre ryska ekonomin kommer haverera först. Ukraina kan ju använda allt material de har, Ryssland är ett stort land och måste ha en reserv för att försvara sina gränser.

När Ukraina får GLSDB i större kvantiteter blir artilleriövertag inte lika viktigt, stridsfordon i allt större kvantiteter lär även det få en effekt på slagfältet.

De har redan förlorat. Och fortsätter att förlora manskap för varje dag som går. Ukraina har inget att vinna på detta. Vad ska de med territoriet till om det inte finns folk att bemanna det med när striderna är slut? Spelar ju ingen roll hur många fiender man dödat när alla av ens egna styrkor gått åt. Väst öser in vapen så länge det finns en ukrainsk soldat kvar. Men sen då? När soldaterna tagit slut. Vad gör man då?
Citera
2023-02-13, 13:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det första kriget där bilder publicerades och som alarmerande befolkningen var i England under Krimkriget. Därför skiljde sig opinionen i England och Frankrike kraftigt från varandra över stödet till kriget.
Ah, även på engelska döda, alltså? Jag är den förste att erkänna om jag haft fel här. Bilder på krigsdöda rent allmänt har ju annars förekommit sedan tidernas begynnelse, menar jag. En del av vår historia.
Citera
2023-02-13, 13:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hade de förlorat det mesta av sitt materiel hade de redan förlorat, däremot har de gjort av med mycket ammunition. Båda sidor lider av materiella förluster och utslitna artilleripipor. Ryssland hämtar ju utrustning och ammunition från Vitryssland och Nordkorea, plus att de bevisligen ställer upp med allt äldre stridsvagnar (förutom en del nya T-90).

Vems styrkor som tar slut först, får jag gissa så tror jag att den hårt sanktionerade och allt sämre ryska ekonomin kommer haverera först. Ukraina kan ju använda allt material de har, Ryssland är ett stort land och måste ha en reserv för att försvara sina gränser.

När Ukraina får GLSDB i större kvantiteter blir artilleriövertag inte lika viktigt, stridsfordon i allt större kvantiteter lär även det få en effekt på slagfältet.
Så är det. I längden så kommer Ryssland tvingas att plocka sämre och sämre system medan Ukraina hela tiden får bättre och bättre vapensystem.
Citera
2023-02-13, 13:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jaha. Här har du en artikel från gårdagens BBC i just detta ämne och här finns ett flertal länkar.
https://www.bbc.com/news/world-europe-64616099

Rubriken talar sitt tydliga språk: "Russian soldier death rate highest since first week of war - Ukraine".

Jag förstår inte varför du har hängt upp dig på att de ryska förlusterna INTE skulle ha varit stora precis i början? Detta är en helt vedertagen sanning överallt och var ett av skälen till att de ryska förbanden drogs bort från Kiev, Sumy och Charkiv. Det blev ohållbart för ryssarna.

Jag blev helt enkelt misstänksam under krigets första veckor. Jag såg inga konkreta förlustsiffror, och man såg mycket mer eld i Donbass via FIRMS. När jag googlade djupare och sökte då så hittade jag inga siffror - på något som är uppenbart relevant. Man såg också att ryska reträtten var förvånansvärt framgångsrik, inga stora förluster dokumenterade av videobevis. Det såg alltså ut som saker inte var som de kunde verka. Men jag vet inte och nu är det som sagt bara av "akademisk relevans".
Citera
2023-02-13, 13:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ju mer jag läser om kriget ju mer övertygad blir jag om att det går att göra diktaturer och hybridregimer till värre versioner av sig själva. Ryssland 2006 är inte Ryssland 2022, tyvärr. Det finns det flera anledningar till, men USAs utrikespolitik är definitivt en av de största faktorerna. Sen kan man ju så klart fundera över varför USA gör som de gör också.
Vet egentligen inget om USA:s agenda. Kanske för att jag är så tacksam mot dem för att de är det enda egentliga försvaret Sverige har mot en ärkefiende sedan 7-800 år.
Citera
2023-02-13, 13:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är inte bara därför de inte fick gå med. För att vara med i Nato så måste man anpassa sina militära enheter till Nato. Ryssland ville inte göra det. De ville inte vara med i Natoövningar, låta andra länder vara med och kommendera ryska enheter. Det skulle vara farligt för Rysslands makthavare om Nato lärde upp deras militärer hur man krigade. Helst ska de inte kunna läsa kartan rätt.

Tycker du själv att det låter som en trolig teori att Putin vill att hans soldater ska vara så dåliga som möjligt?
Citera
2023-02-13, 13:12
Medlem
Citat:
De har redan förlorat. Och fortsätter att förlora manskap för varje dag som går. Ukraina har inget att vinna på detta. Vad ska de med territoriet till om det inte finns folk att bemanna det med när striderna är slut? Spelar ju ingen roll hur många fiender man dödat när alla av ens egna styrkor gått åt. Väst öser in vapen så länge det finns en ukrainsk soldat kvar. Men sen då? När soldaterna tagit slut. Vad gör man då?

Man slår sig fri och slipper leva som i Belarus. Historiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in