2023-02-13, 12:44
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om du inte vet vad RT skriver och gör, förstår jag inte ditt heta försvar. Du vet inte ens vad du försvarar?

Jag försvara yttrandefrihet och rätten/möjligheten att samla in information från fler källor än en.
Yttrandefrihet på riktigt.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Var är dina källor frågar jag igern, du sa du hade objektiva tillförlitliga källor som sa att Ukrainas förluster är högre än ryssens.

Du läser illa. Jag har aldrig skrivit "objektiva tillförlitliga källor", däremot kanske "källor som jag bedömer som trovärdiga". Det är en stor skillnad. Jag avstår att ange dem, eftersom uppgifterna är allmänt kända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
När du uttrycker dig så säkert, så skicka gärna med ett belägg.

Här har du alla förluster som går att bekräfta, både ryska och ukrainska. 9224 mot 2965 st.

Vad är det för superkällor du sitter på som kan motbevisa allt med faktiska bevis?

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html?m=1
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
När du uttrycker dig så säkert, så skicka gärna med ett belägg.
Denna har länkats tusentals gånger och svår att missa.

Ukrainska förluster
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html

Ryska förluster
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2023-02-13, 12:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Några gånger den senaste veckan har förlusterna kanske legat på 1000 man per dag. Dessa siffror vederfors ryssarna även precis i början av kriget (fr o m 1 mars) när ukrainarna hade börjat få ordning på torpet och kunde slå tillbaka mot de osedvanligt inkompetent ledda pansarkilar som bröt fram längs vägarna runt Kiev, Tjernihiv, Sumy och Charkiv. Dessa förluster under längre tid har ryssarna inte haft sedan dess.

I övrigt anser jag att en nationalstat faktiskt är så robust att den kan ta mycket höga förluster. Under första världskrigets 1600 dagar hade Frankrike förluster på över 800 man per dag, med en befolkning på strax under 40 miljoner. Stora förluster är av "akademiskt" intresse tills dess de inte är det längre - förlust av vital materiel, drivmedel, logistik, etc måste ju också räknas in. Jag tror personligen att de stora ryska förlusterna gällande pansar/stridsfordon betyder mer, än huruvida det stupade 300 man den ena dagen och 600 man den andra.

Du skriver väldigt auktoritativt, men vad är din källa på de förlusterna i krigets start?
Citera
2023-02-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ingen stat har mer omfattande påverkansverksamhet än USA. De är dessutom betydligt skickligare än sina konkurrenter, vilket naturligtvis delvis är en konsekvens av budget, men också deras resurser i form av universitet att rekrytera från, samt informationsunderlag.

Det märker vi i detta krig. Jag ska inte säga att alla Nato-anhängare i denna tråd är manipulerade att:
1) Hata Ryssland
2) Älska Ukraina
3) Försvara USA

men en del är förstås.

Du är ju så jävla dum i huvudet att man blir helt mållös.

USA har gett oss i Europa VÄLSTÅND och FRED.

Sovjet gav Europa FÖRTRYCK.

Nu 2023 våldtar ryska soldater femåringar som dom mördar i Ukraina.

USA skickar vapen till Ukraina så dom kan försvara barnen.

Du är fan dum på riktigt din idiot, åk till ryssland och kriga nu så vi slipper dig.
Citera
2023-02-13, 12:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nato bestämmer också vilka länder som inte ska ingå. T ex Ryssland 2000 var inte välkommet.
Har inte vi diskuterat detta förut?

Var någonstans har Ryssland gjort en officiell intresseanmälan till Nato?

För detta mynnar väl ut i det snacket som Putin hade med någon amerikansk diplomat? Detta om att Putin muntligt sade att finns det plats för Ryssland i Nato?
Citera
2023-02-13, 12:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Om Nato har signalspaning på hela Ukraina och vet nog en hel del om vad som pågår i Ukraina. Vi kan nog ta det som ganska så givet. Vad har då Ukraina för vinning i att ljuga och överdriva?

Vem hjälper de då? Får de mer förtroende från västländerna då? Västländer som baserar sin kultur på sanning. För oss är sanning enormt viktigt och att ljuga är fult.

Påståendena du gör om Ukrainas behov av att frisera siffror kan du fundera över en gång till, lika så din tilltro till Västländernas ambition att tala sanning. Det räcker ju att i denna konflikt nämna minskavtalen, eller omständigheterna kring sprängningen av Nord stream.
Citera
2023-02-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ingen stat har mer omfattande påverkansverksamhet än USA. De är dessutom betydligt skickligare än sina konkurrenter, vilket naturligtvis delvis är en konsekvens av budget, men också deras resurser i form av universitet att rekrytera från, samt informationsunderlag.

Det märker vi i detta krig. Jag ska inte säga att alla Nato-anhängare i denna tråd är manipulerade att:
1) Hata Ryssland
2) Älska Ukraina
3) Försvara USA

men en del är förstås.

Hat är ett starkt ord men att folk har något emot Ryssland beror ju på deras övergrepp mot grannländer.
”Älska” Ukraina har att göra med att det är mänskligt att ställa sig på offrens sida.
Amerikansk propaganda har inget med vare sig det ena eller det andra att göra.
Citera
2023-02-13, 12:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Påståendena du gör om Ukrainas behov av att frisera siffror kan du fundera över en gång till, lika så din tilltro till Västländernas ambition att tala sanning.
Så Ukraina friserar siffrorna och vi i väst validerar dem? Så om Ukraina hade förlorat massor av soldater så borde vi skicka mer utrustning för att hjälpa dem?

Fundera på varför Ukraina bara fått 20st HIMARS när det finns över 500 att tillgå i Nato. Är det för att det går väldigt dåligt för Ukraina i kriget?

Citat:
Det räcker ju att i denna konflikt nämna minskavtalen, eller omständigheterna kring sprängningen av Nord stream.
Har det blivit en sanning nu bland pro-ryssarna att det var Nato/USA som sprängde Nordstream?

Vi vet inget om omständigheterna ännu för de antagligen är inte 100% klarlagda. Varför gå ut och anklaga någon sida om man inte är 100% säker. Men en sak vet vi, NS1 och NS2 var värdelösa för Ryssland då de inte användes och aldrig kommer att användas. De betalade underhåll för något som aldrig ska användas. Låter det rimligt tycker du?
Citera
2023-02-13, 12:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag anser att denna diskussion om censur är OnT eftersom det är just info om kriget det handlar om.
Googla eller Youtube sök på "Ukraine soldiers killed" och se vad som dyker upp.
Det blir 99% Ryska soldater som dör i dom klippen/artiklarna. Det finns massor av sådana exempel.
Det är dessa parametrar som styr vad du hittar för info ang kriget.
Det visar, anser jag att det är vi som är utsatta för censur, inte så att inte artiklar eller videoklipp finns men de hamnar på sidan 347 i sökningarna och blir omöjliga att hitta. Vi får se 99% döda Ryssar.
Fetade får du hemskt gärna visa exempel på.
Det är väl så att man måste söka sig aktivt till andra kanaler om man bor i västvärlden och vill se klipp/bilder på t.ex. dödade ukrainska soldater, varför man nu skulle vilja det. Det materialet finns också. Tror att det är lätt att få en snedvriden bild av kriget om man bara följer ukrainska/pro-ukrainska konton och ser bilder på ukrainska män med katter och korkade ryska misstag dagarna i ända, men det är ändå ganska harmlöst. Det som är smått alarmerande är när ond bråd död blir något normalt på betryggande avstånd. Jag värjer mig personligen.

Man kan även betänka att amerikanska media började publicera bilder på döda amerikanska soldater först under Vietnamkriget, om jag inte har fel. Det var då kriget flyttade in i vardagsrummen. Så sent som under andra världskriget var det svårt att komma över motståndarsidans bildmaterial, för att inte säga omöjligt. Tänk om tyskarna hade tryckt bilder på stupade tyska soldater, och vad det hade haft för effekt. Tyska folket hade rasat — mot tyska statsmedia. Var man djärv kunde man ratta in BBC i smyg, men fortfarande inga bilder på döda soldater.
Citera
2023-02-13, 12:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har inte vi diskuterat detta förut?

Var någonstans har Ryssland gjort en officiell intresseanmälan till Nato?

För detta mynnar väl ut i det snacket som Putin hade med någon amerikansk diplomat? Detta om att Putin muntligt sade att finns det plats för Ryssland i Nato?

Ja, Clinton. Synd att Putin att inte officiellt ansökte, för att trolla lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in