2023-02-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
När du uttrycker dig så säkert, så skicka gärna med ett belägg.

Oryx fotodokumenterade förluster av materiel.
Citera
2023-02-13, 12:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
För egen del fäster jag inte så stor vikt vid ukrainska siffror. Det är möjligt att det finns vissa poster som stämmer, men exempelvis hur de anger hur många raketer de skjuter ned vid de stora raketattackerna är ju inte trovärdiga när man ser till de faktiska kosekvenserna för elnätet som verkar vara ett av många mål. Om dessa siffror förefaller osannolika, varför skulle andra vara mer sannolika? Det får ju bli en personlig bedömning i slutändan.
Om 5-10 raketer når sitt mål så förklarar det skadorna. Sedan är det ett antal raketer som skjuts ner och skadar något annat.

Jag tycker skadorna till stora delar matchar vad som når målet. När terrorbombningarna började så nådde stor del av raketerna målen och saker har haltat sedan dess.

Ukrainska siffror angående hårdvara ser ut att stämma ganska bra. Trenden är dock mer intressant än själva antalet. När siffrorna gick ner som igår så var det antagligen en lugnare dag. Ryssland rapporterar att de skjuter ner massor med plan och förstör mer hårdvara är Ukraina någonsin har haft. Men levererar mycket sällan några bevis.

Om Ukraina säger att de dödar 8 soldater per soldater de själva förlorar. Sedan säger de i samma mening att de dödat 8 soldater så finner jag det som mycket troligt att de förlorat 1 soldat. Att de verkligen dödat 8 soldater är mer tveksamt.
Citera
2023-02-13, 12:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det visar att vår säkerhetspolitik är oansvarig. Visst, totalt ryskt sammanbrott kanske kan ske. Men risk för kärnvapenkrig, olika etniska rensningar, följdkrig, flyktingvågor, finansiell turbulens kan också ske. Dålig risk/reward.

Det han kallar "imperiedrömmar" är att Nato ska få vara precis var de vill. För det är frivilligt att gå med i Nato. Det är en princip som inte är helig, enligt mig.
Jag tycker vi nu har kommit till punkten där vi i Väst en gång för alla måste sätta hårt mot hårt och syna Ryssland.

Efter Sovjets sammanbrott satsade Väst enormt politiskt och ekonomiskt för att hjälpa Ryssland och ryssar som hade levt 70+ år i diktatur. En stort antal av dessa år under en extrem och mordisk diktatur.

Väst har verkligen försökt och satsat på Ryssland och hoppats att de kunde skaka av sig oket av diktatur och ha varit terroriserade av sina ledare.

Tyvärr gick det inte. Putin är en modern Stalin med total makt som ändrar lagar för att kväsa motstånd. Där nya lagar inte funkar avlivar han dom.

Om Ryssland växer sig starkt med Putin är det väldigt farligt. Bättre att mala ner honom i Ukraina. Så länge ukrainarna orkar.

Så ge Ukraina allt vi kan ge dom i matriel och vapen. Det är det bästa vi kan göra både för Ukrainarna samt för oss själva.

Billigare att knäcka Ryssland blir det inte.
Citera
2023-02-13, 12:56
Medlem
Citat:
Du läser illa. Jag har aldrig skrivit "objektiva tillförlitliga källor", däremot kanske "källor som jag bedömer som trovärdiga". Det är en stor skillnad. Jag avstår att ange dem, eftersom uppgifterna är allmänt kända.

Mao oseriösa källor som Alexander, Scott, Douglas mfl.
Citera
2023-02-13, 12:57
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill påstå att motivation är det enskilt viktiga. Där finns det få slag och krig där de mest motiverade förlorat.

Stämmer möjligen, men det är svårt att avgöra om motivationen verkligen är större hos de ukrainska styrkorna.

Vad gäller uppgifter om relationen materiel och manskap, så finns det sådana på många ställen på nätet och det blir i slutändan en fråga om personlig bedömning. Du hittar uppgifterna själv om du söker.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Hat är ett starkt ord men att folk har något emot Ryssland beror ju på deras övergrepp mot grannländer.
”Älska” Ukraina har att göra med att det är mänskligt att ställa sig på offrens sida.
Amerikansk propaganda har inget med vare sig det ena eller det andra att göra.

Jo, man kan ju t ex vara arg på Ryssland för att de har betett sig illa men också vara arg på USA för att de varit delaktiga i vad som ledde fram till och eskalerade konflikten. Du kan se att vissa blir skogstokiga om man säger att USA delvis har orsakat denna situation.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja, Clinton. Synd att Putin att inte officiellt ansökte, för att trolla lite.
Precis, Putin avsikt med det hela var att trolla lite. Nato är en jävla käpp i Rysslands planer och genom att lite sådär försiktigt antyda att vitsen med Nato är borta när Warzawapakten försvann så fick han hela EU att demontera sitt försvar.

Något som Putin säkert myste åt i 20 år innan han invaderade ett stort grannland.
Citera
2023-02-13, 12:58
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Mest spekulationer. De ukrainska styrkorna har förlorat det mesta av sin materiel först en gång. Sedan har de blivit av med nästan all sovjetproducerad materiel som västländerna lyckats skrapa i hop i de forna warzawapaktsländerna. Nu har de västproducerade infanterifordon på önskelistan. Hur länge kommer de finnas kvar när de väl anlänt? Dessa materiella förluster har inte kommit utan personella dito. Det är ett utnötningskrig. Vems styrkor tar slut först?
Hade de förlorat det mesta av sitt materiel hade de redan förlorat, däremot har de gjort av med mycket ammunition. Båda sidor lider av materiella förluster och utslitna artilleripipor. Ryssland hämtar ju utrustning och ammunition från Vitryssland och Nordkorea, plus att de bevisligen ställer upp med allt äldre stridsvagnar (förutom en del nya T-90).

Vems styrkor som tar slut först, får jag gissa så tror jag att den hårt sanktionerade och allt sämre ryska ekonomin kommer haverera först. Ukraina kan ju använda allt material de har, Ryssland är ett stort land och måste ha en reserv för att försvara sina gränser.

När Ukraina får GLSDB i större kvantiteter blir artilleriövertag inte lika viktigt, stridsfordon i allt större kvantiteter lär även det få en effekt på slagfältet.
Citera
2023-02-13, 13:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag tycker vi nu har kommit till punkten där vi i Väst en gång för alla måste sätta hårt mot hårt och syna Ryssland.

Efter Sovjets sammanbrott satsade Väst enormt politiskt och ekonomiskt för att hjälpa Ryssland och ryssar som hade levt 70+ år i diktatur. En stort antal av dessa år under en extrem och mordisk diktatur.

Väst har verkligen försökt och satsat på Ryssland och hoppats att de kunde skaka av sig oket av diktatur och ha varit terroriserade av sina ledare.

Tyvärr gick det inte. Putin är en modern Stalin med total makt som ändrar lagar för att kväsa motstånd. Där nya lagar inte funkar avlivar han dom.

Om Ryssland växer sig starkt med Putin är det väldigt farligt. Bättre att mala ner honom i Ukraina. Så länge ukrainarna orkar.

Så ge Ukraina allt vi kan ge dom i matriel och vapen. Det är det bästa vi kan göra både för Ukrainarna samt för oss själva.

Billigare att knäcka Ryssland blir det inte.

Ju mer jag läser om kriget ju mer övertygad blir jag om att det går att göra diktaturer och hybridregimer till värre versioner av sig själva. Ryssland 2006 är inte Ryssland 2022, tyvärr. Det finns det flera anledningar till, men USAs utrikespolitik är definitivt en av de största faktorerna. Sen kan man ju så klart fundera över varför USA gör som de gör också.
Citera
2023-02-13, 13:00
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Du skriver väldigt auktoritativt, men vad är din källa på de förlusterna i krigets start?

Jaha. Här har du en artikel från gårdagens BBC i just detta ämne och här finns ett flertal länkar.
https://www.bbc.com/news/world-europe-64616099

Rubriken talar sitt tydliga språk: "Russian soldier death rate highest since first week of war - Ukraine".

Jag förstår inte varför du har hängt upp dig på att de ryska förlusterna INTE skulle ha varit stora precis i början? Detta är en helt vedertagen sanning överallt och var ett av skälen till att de ryska förbanden drogs bort från Kiev, Sumy och Charkiv. Det blev ohållbart för ryssarna.
Citera
2023-02-13, 13:03
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Man brukar alltid villkorera bistånd som är långsiktigt. Katastrof-bistånd ("nödhjälp", exempelvis efter jordbävningar, tror jag inte villkoreras). Den vanligaste villkoreringen är nog demokratiseringskrav.
Ja det innebär ju inte att det handlar om lån som ska återbetalas.

Även enorma lån från världsbanken brukar ju med jämna mellanrum avskrivas.

Ingen kan påstå idag att västvärlden suger ut länderna i Afrika. Däremot Kina och Ryssland sysslar med en modernare form kollonialisering där de köper upp naturtillgångar och annat av värde för spottstyvrar.

Det är ju uppenbart att Putins invasion av Ukraina handlar om att tillskansa sig deras naturtillgångar.
Citera
2023-02-13, 13:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Nato bestämmer också vilka länder som inte ska ingå. T ex Ryssland 2000 var inte välkommet. Jag har inte demokrati-data på Ryssland år 2000, men år 2006 var de lika eller mer demokratiska än Bosnien eller Turkiet idag. (Källa: Democracy Index, wikipedia har bra översikt).

Men det är inte bara därför de inte fick gå med. För att vara med i Nato så måste man anpassa sina militära enheter till Nato. Ryssland ville inte göra det. De ville inte vara med i Natoövningar, låta andra länder vara med och kommendera ryska enheter. Det skulle vara farligt för Rysslands makthavare om Nato lärde upp deras militärer hur man krigade. Helst ska de inte kunna läsa kartan rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in