2023-02-13, 09:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Att BLTs maxbelånar sig och sitter med 5 miljoner i skuld är inte politikernas fel.
Hade det varit bättre om ett Fastighetsbolag hade lånat 5 MSEK, och folk hyrt, och betalat ränta mm via hyran.

I det fallet får ju inte familjen ned skulden genom att amortera. Hyran kommer vara snorhög hela tiden.
Citera
2023-02-13, 09:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Halmgubbar Halmgubbar och åter halmgubbar
Att jag citerar mitt eget tidigare inlägg och visar att du försöker tillskriva mig något annat är inte en halmgubbe, av mig.
Inte heller att jag frågar vilken prisdata som du accepterar.

Inget av det jag skrev ens påminner det minsta om en halmgubbe. Vet du inte vad en halmgubbe är för något, eller drämmer du till med det för att du inte har något sakligt att komma med.
Ett seriöst svar hade varit att bekräfta att du inte läst ordentligt. Och redogöra för vems prisdata du godkänner.
Citera
2023-02-13, 09:45
Medlem
Hur ser efterfrågan ut på bostad de kommande decennierna?

Med tanke på att svenska kvinnor föder i snitt 1,7 barn, invandringen skall begränsas rejält och massutvisningar väntar?

Ser det positivt eller negativt ut på 10-20 års sikt vad gäller efterfrågan?

Har bostadspriserna varit rejält uppblåsta? Eller har de varit nedtryckta de senaste 20 åren? Ergo har vi haft en massiv spekulationsbubbla?

Kommer styrränta de kommande månaderna att stiga eller sjunka?

Några funderingar från min sida.

Lycka till alla zombie-BLTs.
Citera
2023-02-13, 09:45
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kommunerna lär nog anpassa sig till marknadsprissättning.
Lägger dom sig över får dom inga byggrätter sålda.
Och lägger dom sig under hamnar dom i rätten.
Och där har vi en kostnadspost som utgör en betydande andel av den totala kostnaden i dagsläget i attraktiva geografiska lägen. Vi har redan sett tidigare hur småkommuner erbjuder att stå för VA-kostnaden och säljer ut tomterna för en symbolisk summa och även om jag inte tror det kommer gå fullt så långt i storstäderna så finns där stora marginaler som måste ätas upp för att kunna fortsätta nybyggnation där det behövs.

Citat:
Det är inte de som lämnar offerter som bestämmer lönekostnad.
Facken måste gå med på lönesänkningar. Och det har dom aldrig gjort vad jag vet.
Byggnads tyckte det var bättre att horder av deras medlemmar var arbetslösa på 90-talet, hellre än att backa på lönen och få dom i arbete.

Det som inte kommer minska är lönekostnad. Den kommer istället att öka och göra mängder av folk inom byggsvängen arbetslösa.

Det är ganska mycket som är lönekostnad. Mycket indirekta lönekostnader.
Sure, Facken har en hel del makt i Sverige inom byggbranschen, men företagen bestämmer ex. om hur stora vinster som krävs för att dom ska vilja ta sig an ett arbete och dessa vinstkraven kommer justeras neråt ordentligt i ett hårdare ekonomiskt klimat. Sen tror jag visst att lönerna kommer justeras ner för hantverkare för att rädda jobben. 2023 är inte 1990 och betydligt fler inom branschen jobbar som egenföretagare.

Citat:
Hur mycket har det fallit hittills?
Jag köper att råvarupriserna dalat.
Frågan är bara hur mycket av det som letar sig till prissänkningar i "butikerna".
Säg att mtrlkostnad faller 5%.
Hur mycket det sjunkit hitills och hur mycket det kommer fortsätta sjunka är inte det samma. Vi har fortfarande rubbade logistikkedjor och produktionsstopp från COVID som påverkar priserna men vars påverkan stadigt avtar. Vi ska inte heller underskatta hur mycket ett byggstopp i Kina kommer påverka materialpriserna. Kineserna har stått för en byggnation som aldrig tidigare skådats i vår historia och där kan vi verkligen prata om en sprucken bubbla som inte kommer återhämta sig på väldigt lång tid om den någonsin gör det.

Citat:
Stigande lönekostnader kan nog matchas av fallande mtrl-kostnader. Och det skulle leda till +-0 för byggnadskostnad.

Byggrätterna kan nog falla lite. Men all annan kostnad kring mark lär bestå.

Jag befarar att det blir närmast stopp för bostadsproduktion. Så länge priserna inte återhämtar sig.
Och pga stigande lönekostnad behöver bostadspriserna stiga mer och mer för varje år för att någon nyproduktion skall ske.
Jag kommer inte köra något fram och tillbaka med dig då du skriver 5 svammelinlägg om dagen och jag har varken tid eller lust att matcha dig i detta. Kostnaderna för nyproduktion kommer gå ner och mycket svårare än så är det inte. Hur mycket dom kommer gå ner kan vi spekulera i men det kommer vara en betydande dipp i kostnader.
Citera
2023-02-13, 09:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Reallönesänkning säger du? Och hur påverkar det bostadspriserna samtidigt som styrräntan går upp och invandringen skall minskas rejält och utvisningar väntar en masse?

Ser det ljust ut för bopriserna det kommande decenniet?
Vi kommer att se långsamt sjunkande priser under resten av året.
Sen får vi ser hur år 2024 ser ut, det beror på hur inflationen utvecklas, sjunker den inte ned mot 2 % som förutspått så lär räntorna ligga kvar. Då kommer antagligen marknaden fortsatt vara svag.
Däremot tar det tid tills de senaste räntehöjningarna slår igenom fullt ut.
Samma med höga elpriser, många ligger på bundna avtal, så pressen på hushållen kommer sakta men säkert att öka.
Citera
2023-02-13, 09:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi kommer att se långsamt sjunkande priser under resten av året.
Sen får vi ser hur år 2024 ser ut, det beror på hur inflationen utvecklas, sjunker den inte ned mot 2 % som förutspått så lär räntorna ligga kvar. Då kommer antagligen marknaden fortsatt vara svag.
Däremot tar det tid tills de senaste räntehöjningarna slår igenom fullt ut.
Samma med höga elpriser, många ligger på bundna avtal, så pressen på hushållen kommer sakta men säkert att öka.
Det är ju inte som så att räntorna kommer sjunka bara för man uppnått målet med 2% inflation utan det är snarare så att ökningarna kommer utebli. Vi kommer ligga kvar på den räntenivå dom hittar för att uppnå målet en tid framöver.
Citera
2023-02-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är ju inte som så att räntorna kommer sjunka bara för man uppnått målet med 2% inflation utan det är snarare så att ökningarna kommer utebli. Vi kommer ligga kvar på den räntenivå dom hittar för att uppnå målet en tid framöver.

Om inflationen når 1 % så kan de sänka styrräntan lite.

Att sänka styrräntan vid 2 % inflation är
Idioti då det bara leder till än högre inflation och bort från deras egna mål.
Citera
2023-02-13, 09:59
Medlem
liksom-fbs avatar
https://corporate.nordea.com/api/research/image/181727
Hushållen ser inte så mycket mer fallande bostadspriser.
Citera
2023-02-13, 10:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Om inflationen når 1 % så kan de sänka styrräntan lite.

Att sänka styrräntan vid 2 % inflation är
Idioti då det bara leder till än högre inflation och bort från deras egna mål.
Kanske? FED gick väl ut ett tag sedan och sa att dom lärt sig från historien där man sänkt räntorna för fort vilket lett till en rekyl, hög inflation och hårdare tag från FED vilket slutligen ledde till The Great Depression. Jag tror vi kommer få leva med högre räntor en tid framöver och jag tror vi är fortfarande långt ifrån 2% målet.
Citera
2023-02-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej så har man inte kunnat göra på många år. Oavsett hur många och rika borgenärer du har så måste du uppfylla inkomstkraven

Bankerna löser det genom att skriva in borgenären som medlånetagare. :-)

Eller ge borgenären lånet och på så vis lösa handpenning stor nog för att låta låginkomsttagaren uppfylla resten.
Citera
2023-02-13, 10:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank

Eller ge borgenären lånet och på så vis lösa handpenning stor nog för att låta låginkomsttagaren uppfylla resten.
Lånet är kopplat till panten. Och panten till ägande. Det går inte mickla med det hur som helst.

För studenter som inte får låna ett öre måste föräldern stå som ägare till en BR.
Vilket kolliderar med BRF's principer om att det är den som äger BR som skall bo där.
För just studenter brukar många BRF gå med på att studenten äger 10% och föräldern 90%.

Det är inte så att termen "medlåntagare" löser alla problem.

Det är snarare så att barnet får låna av föräldern och så lägga in det lånebeloppet som kontantinsats. Och föräldrarna lånar upp på sin bostad. Det förfaringssättet lägger sig ingen i.
Citera
2023-02-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank

Då är det föräldrarna som köper och står som ägare, dvs låntagare och inte medlåntagare. Barnen lämnas helt utanför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in