Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Kommunerna lär nog anpassa sig till marknadsprissättning.
Lägger dom sig över får dom inga byggrätter sålda.
Och lägger dom sig under hamnar dom i rätten.
Och där har vi en kostnadspost som utgör en betydande andel av den totala kostnaden i dagsläget i attraktiva geografiska lägen. Vi har redan sett tidigare hur småkommuner erbjuder att stå för VA-kostnaden och säljer ut tomterna för en symbolisk summa och även om jag inte tror det kommer gå fullt så långt i storstäderna så finns där stora marginaler som måste ätas upp för att kunna fortsätta nybyggnation där det behövs.
Citat:
Det är inte de som lämnar offerter som bestämmer lönekostnad.
Facken måste gå med på lönesänkningar. Och det har dom aldrig gjort vad jag vet.
Byggnads tyckte det var bättre att horder av deras medlemmar var arbetslösa på 90-talet, hellre än att backa på lönen och få dom i arbete.
Det som inte kommer minska är lönekostnad. Den kommer istället att öka och göra mängder av folk inom byggsvängen arbetslösa.
Det är ganska mycket som är lönekostnad. Mycket indirekta lönekostnader.
Sure, Facken har en hel del makt i Sverige inom byggbranschen, men företagen bestämmer ex. om hur stora vinster som krävs för att dom ska vilja ta sig an ett arbete och dessa vinstkraven kommer justeras neråt ordentligt i ett hårdare ekonomiskt klimat. Sen tror jag visst att lönerna kommer justeras ner för hantverkare för att rädda jobben. 2023 är inte 1990 och betydligt fler inom branschen jobbar som egenföretagare.
Citat:
Hur mycket har det fallit hittills?
Jag köper att råvarupriserna dalat.
Frågan är bara hur mycket av det som letar sig till prissänkningar i "butikerna".
Säg att mtrlkostnad faller 5%.
Hur mycket det sjunkit hitills och hur mycket det kommer fortsätta sjunka är inte det samma. Vi har fortfarande rubbade logistikkedjor och produktionsstopp från COVID som påverkar priserna men vars påverkan stadigt avtar. Vi ska inte heller underskatta hur mycket ett byggstopp i Kina kommer påverka materialpriserna. Kineserna har stått för en byggnation som aldrig tidigare skådats i vår historia och där kan vi verkligen prata om en sprucken bubbla som inte kommer återhämta sig på väldigt lång tid om den någonsin gör det.
Citat:
Stigande lönekostnader kan nog matchas av fallande mtrl-kostnader. Och det skulle leda till +-0 för byggnadskostnad.
Byggrätterna kan nog falla lite. Men all annan kostnad kring mark lär bestå.
Jag befarar att det blir närmast stopp för bostadsproduktion. Så länge priserna inte återhämtar sig.
Och pga stigande lönekostnad behöver bostadspriserna stiga mer och mer för varje år för att någon nyproduktion skall ske.
Jag kommer inte köra något fram och tillbaka med dig då du skriver 5 svammelinlägg om dagen och jag har varken tid eller lust att matcha dig i detta. Kostnaderna för nyproduktion kommer gå ner och mycket svårare än så är det inte. Hur mycket dom kommer gå ner kan vi spekulera i men det kommer vara en betydande dipp i kostnader.