2023-02-13, 09:43
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det där landskapet ser perfekt ut för Brimstone-robotar. Jag undrar om Ukraina använt några hittills eller om de sparar dem.
Så länge ryssarna manövrerar på det där sättet behövs inga robotar!
Citera
2023-02-13, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag håller 100% med.
Jag är bara orolig vad Putin & Co som riskerar att hitta på, när de är vid "end of no return".
Vem är stark nog att ta över Ryssland och göra det rätta? Jag ser ingen.

Det blir nödvändigt att dela upp ryssland i mindre regioner.
Citera
2023-02-13, 09:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det rySSka utrikesdepartementets talesperson blåljuger om det andra världskriget. Hon hävdar, inkorrekt, att väst blev allieade med RySSland först 1943/1944.

https://youtu.be/0MIF8KgN3Ws

Sanningen är att det var Sovjetunionen som var allierad med Nazityskland sommaren 1939 till sommaren 1941. I samma stund som Hitler invaderade Sovjetunionen sommaren 1941 började materiell hjälp strömma in ifrån väst!

Vilken sk. "nation" den rySSka cancersvulsten är! Må den falla samman snart!

Slava Ukraini!
Citera
2023-02-13, 09:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi befinner oss i ett proxykrig med Ryssland och ett av deras främsta vapen är propaganda och lögner, varför då ge dem en arena att sprida det till vår befolkning när de inte ens tillåter fria media själva.

Väst har ett problem med att hantera statlig propaganda.

Vi ska verkligen inte gå samma väg som Ryssland. Vår yttrande- och pressfrihet är väl ändå saker som står på spel nu när Ryssland verkar vilja expandera? Jag tycker det skulle vara märkligt om vi redan innan ryska lagar börjar gälla, inskränker pressfriheten.

Men ja, pressfrihetsmyntet har en baksida vi behöver hantera.
Citera
2023-02-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det ställer ju en intressant fråga. Varför skulle det inte ingå att ljuga i yttrandefrihet? Att förbjuda det är problematiskt. Det är väldigt svårt att dra gränsen mellan att ljuga och att ha fel. Det är också svårt att dra gränsen ibland mellan att ljuga och vara missledande.

Russia Today's största journalistiska brist tycker jag är att den ibland är extremt missledande. Och det är också därför den förbjöds i väst. Ett dåligt beslut enligt mig. Vår demokrati måste kunna tåla sådan opposition.

Självklart går det att ljuga i ett land med yttrandefrihet. Men till yttrandefriheten hör även möjligheten att granska och ifrågasätta påståenden. Det gör att lögner ofta lätt kan motbevisas, men till nackdelen med yttrandefrihet hör att den även möjliggör spridning av propaganda eller vilseledande information. Svåra avvägningar ibland, men absolut bättre med yttrandefrihet än censur.

Som jag skrev så har ett avsnitt av Simpsons förbjudits pga ett ord i dialogen. Förbjuder man ord på det viset går det ju inte ens att diskutera och ha olika åsikter om något.
Citera
2023-02-13, 09:50
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag håller 100% med.
Jag är bara orolig vad Putin & Co som riskerar att hitta på, när de är vid "end of no return".
Vem är stark nog att ta över Ryssland och göra det rätta? Jag ser ingen.
1. Kärnvapenkrig, en dödsdom för alla och ingen vinnare.

2. Ryssland använder kemiska eller biologiska vapen, väst ingriper genom att antingen förse Ukraina med vad de behöver eller kastar ut Ryssland handgripligen, landet blir en internationell paria där BRIC-länderna säger upp kontakten.

3. Ryssland besegras på slagfältet och retirerar. Putin tar ett hårdare grepp om makten och ett nytt kallt krig uppstår, landet går samma väg som Nordkorea.

4. Oligarker, FSB eller andra grupper i toppen avsätter Putin och försöker få till fred och närmande med Väst.

5. Folket gör uppror.

Tror att sannolikast är i ordningen 4, 3, 2, 5, 1.
Citera
2023-02-13, 09:50
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
För att vi är en demokrati. Vi tror på att offentlig diskussion leder till bättre policy och starkare folklig förankring i långa loppet. Som alltid är skydd av yttrandefriheten i praxis skydd av något som också är kritisabelt (som RT).
Tror knappast den vanliga svensken någonsin kollat på RT för att få nyheter.

De som gjort det gör det givetvis fortfarande då det inte är något större problem att kunna göra det.

Alla operatörer har ju inte heller stängt ner RT, så snacket om nån censur är ju bara foliehattsfantasier
Citera
2023-02-13, 09:53
Medlem
EnCartes avatar
För de som är less på att titta på lyteskomik med Solovyov är ett lite längre klipp, 10 min, med vad man väl får kalla propagandaminstern i Ryssland.
Intressant hur de försöker förändra historien men även hur hon säger emot sig själv. Man måste kunna erkänna sina misstag, säger hon. Men det är väl vad ryssarna totalt vägrar.
Hon bestämmer även vad andra deltagande ens ska få anse. De allierade har aldrig funnits. Ingen av debattörerna såg heller övertygade ut av hennes orerande. Att ljuga är fult.
Inte heller vill hon prata om förhållanden med andra, icke väst länder. Ansträngt gissar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=0MIF8KgN3Ws
Citera
2023-02-13, 09:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns undantag när det gäller demokrati. Nu står vi inför ett stort säkerhetshot, och då kan man inte köra på som vanligt. Undantag måste göras.

Den ryska propagandan är väldigt förljugen och går bland annat ut på att knäcka väst. Ryssland använder propaganda och desinformation som ett vapen mot väst. Därför förstår jag att väst vill ha begränsningar här. Det som förvånar mig dock är att de inte begränsat mer. Det finns fortfarande mycket propaganda kvar på internet att bekämpa. Här har väst mycket kvar att göra.

Jag personligen är immun mot den ryska propagandan, men den verkar visst påverka vissa på de politiska ytterkanterna. Och ibland slinker ryska statliga lögner fram ända till mainstreammedia.
Men tror du att "vissa på de politiska ytterkanterna" låter sig påverkas av rysk propaganda? Jag tänker att man redan har sin politiska åskådning klar för sig och att man bidrar till att sprida propaganda av denna anledning, för att man anser att fiendens fiende är din vän, eller liknande. Eller, jag tror mig veta att det är så det är. Det finns en mycket klar baktanke med detta om man är politiskt medveten.

Däremot kan jag tänka mig att det finns ett mindre antal marginaliserade personer som inte mår bra och låter sig dras med, för att det ger mening och ett sammanhang, för att det låter häftigt, eller vad som helst.

Sedan har jag förståelse för att man valt att blockera t.ex. RT, även om jag personligen kan anse att det är meningslöst.
RT är ju inte svenskt. Omfattas kanske inte av den svenska pressfriheten. Det är heller inget konstigt med tanke på den ömsesidiga misstänksamhet som finns mellan Sverige och Ryssland på statsnivå.
Citera
2023-02-13, 09:54
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Denna har säkert länkats förut men jag har inte sett den innan.

Vad är detta för clowner?

Hur kan man tro att detta är en professionell armé?

https://twitter.com/mhmck/status/1624863819393540096?t=9v0cGnGINoFHCRy2aQgLTA&s=19

Vi ser fyra strf som åker på kolonn. Den första blir utslagen av en mina och de tre andra lyckats också blir utslagna av minor.

Hur fan lyckas man?
Jag skulle inte utesluta att de gör det medvetet. Chansen att överleva en fordonsmina är relativt goda, betydligt bättre än att få en artellerigranat i huvudet. Har fordonet exploderat antar jag att det är tillåtet att retirera.
Citera
2023-02-13, 09:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det ställer ju en intressant fråga. Varför skulle det inte ingå att ljuga i yttrandefrihet? Att förbjuda det är problematiskt. Det är väldigt svårt att dra gränsen mellan att ljuga och att ha fel. Det är också svårt att dra gränsen ibland mellan att ljuga och vara missledande.

Russia Today's största journalistiska brist tycker jag är att den ibland är extremt missledande. Och det är också därför den förbjöds i väst. Ett dåligt beslut enligt mig. Vår demokrati måste kunna tåla sådan opposition.
Orsakar man skada genom att ljuga så kan man straffas.

Det stora problemet med RT är att de drivs av en organisation vars mål är att avskaffa demokrati, rättsprincipen och yttrandefrihet. Även om RT lyckas hålla sig inom vad som är lagligt så kontrolleras de av en terror stat. Vi tillåter inte andra terror organisationer att bedriva opinionsbildning i väst heller. Att många sådana grupper kan agera öppet är ett problem.

Det är inget större problem att läsa RT för den som är intresserad.
Citera
2023-02-13, 09:57
Medlem
Citat:
1. Kärnvapenkrig, en dödsdom för alla och ingen vinnare.

2. Ryssland använder kemiska eller biologiska vapen, väst ingriper genom att antingen förse Ukraina med vad de behöver eller kastar ut Ryssland handgripligen, landet blir en internationell paria där BRIC-länderna säger upp kontakten.

3. Ryssland besegras på slagfältet och retirerar. Putin tar ett hårdare grepp om makten och ett nytt kallt krig uppstår, landet går samma väg som Nordkorea.

4. Oligarker, FSB eller andra grupper i toppen avsätter Putin och försöker få till fred och närmande med Väst.

5. Folket gör uppror.

Tror att sannolikast är i ordningen 4, 3, 2, 5, 1.

Du missade rysstrollens favorit att BRICS+Mellanöstern blir världens nya herrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in