2023-02-13, 09:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Vi befinner oss i ett proxykrig med Ryssland och ett av deras främsta vapen är propaganda och lögner, varför då ge dem en arena att sprida det till vår befolkning när de inte ens tillåter fria media själva.

Väst har ett problem med att hantera statlig propaganda.

För att vi är en demokrati. Vi tror på att offentlig diskussion leder till bättre policy och starkare folklig förankring i långa loppet. Som alltid är skydd av yttrandefriheten i praxis skydd av något som också är kritisabelt (som RT).
Citera
2023-02-13, 09:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Överste Bo Hugemark kan inte ha mera rätt i sin ledartext i SvD

https://www.svd.se/a/on9vyj/bo-hugemark-chicken-kiev-serveras-igen

Han anser att RySSland måste falla samman och att Ukraina får en rättvis fred, dvs: Att allt internationellt erkänt ukrainskt territorium befrias, att landet får krigsskadestånd, att alla kidnappade ukrainska medborgare får återvända och att alla rySSka krigsförbrytare ställs inför rätta, inklusive den högsta ledningen som startade invasionerna av Ukraina.

Och, ja, för detta krävs att den rySSka cancersvulsten faller samman!

Slava Ukraini!
Citera
2023-02-13, 09:32
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Finns hur mycket som helst… Det cirkulerar även en video på en rysk BMP, där föraren tyckte det var en bra idé att börja backa och körde över 5-6 soldater som stod bakom för skydd. Men den väljer jag att inte länka.

https://twitter.com/uaweapons/status/1624916164915736577?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ

https://twitter.com/uaweapons/status/1624106002944491521?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ

https://twitter.com/uaweapons/status/1624091280434245645?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ

https://twitter.com/uaweapons/status/1623428747310366721?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ

Oj tydligen T-72 Ural i ett av klippen, första versionen av T72 och de borde vara värda en hel del som samlarobjekt eller museum. Hoppas att de inte plockar ut alla ur förråden.
Citera
2023-02-13, 09:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Finns hur mycket som helst… Det cirkulerar även en video på en rysk BMP, där föraren tyckte det var en bra idé att börja backa och körde över 5-6 soldater som stod bakom för skydd. Men den väljer jag att inte länka.
Om det är den jag tror du menar så är väl soldaterna redan döda.
Citera
2023-02-13, 09:35
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För att vi är en demokrati. Vi tror på att offentlig diskussion leder till bättre policy och starkare folklig förankring i långa loppet. Som alltid är skydd av yttrandefriheten i praxis skydd av något som också är kritisabelt (som RT).
Jo men människor är för sårbara för propaganda och har en tendens att ramla in i ekokammare. Se bara på den svenska journalistkåren som är extremt likriktad i frågor som BLM, migration, identitetspolitik. Det styr ju hur stora delar av befolkningen tänker. Om människor i stor utsträckning litar på Svt, hur ska de då klara att ifrågasätta RT?
Citera
2023-02-13, 09:36
Avslutad
Citat:
Det är samma svar som för ett år sedan på alla analyser över hur det här kan sluta. Vad som förvånat mig är Rysslands brutalitet mot civila och ryssarnas apati och likgiltighet över att deras land körs i botten på alla plan, jag trodde att en motståndsrörelse skulle uppstå.

På andra sidan är jag otroligt imponerad över hur Ukraina kämpar, både militärt men även som nation. Europas uppvaknande är också intressant där Schulz först inte ville låta transporter med NLAWs flyga över Tyskland för att nu skicka Marders och Leo 2. Det 20 år gamla konflikten med USA är som bortblåst och USA och Europa står historiskt nära varandra.

Ryssland ekonomiska kollaps ser dock ut att accelerera, men frågan är om folket är så kuvat så att de ens bryr sig.

Ryssar som bor utanför storstäderna vet ju inget annat än det utfattiga liv deras förfäder levt och som de tror är som det ska vara, de har ingenting att jämföra med. De som kommer få ändra sina vanor är 'medelklassen' som sen nåt årtionde vant sig vid lite läcker livstil. Nu är det slut på det roliga tack vare bögen putin som kvaddat hela alltet vi i väst hjälpt till att bygga upp åt dem.
Citera
2023-02-13, 09:36
Avstängd
vera.os avatar
Det ser inget vidare ut för rysk ekonomi!

"Rysslands president Vladimir Putin har förlorat energikriget, och den värsta energikrisen i Europa är över, säger Pierre Andurand, en av världens mest framgångsrika råvaruhandlare, till Financial Times.

Han konstaterar att Ryssland blivit av med sin största kund, Europa, för gasleveranser och menar att det kommer att ta ett årtionde innan man kan sälja lika mycket gas till Asien.

Den ryske presidenten underskattade de europeiska kundernas förmåga att anpassa sig, anser Andurand.

– Om gaspriserna blir kvar på dessa nivåer kommer det bli mycket mindre oro kring inflation och räntehöjningar. Det finns inte längre någon oro för en energikris, säger han också."
Citera
2023-02-13, 09:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det ställer ju en intressant fråga. Varför skulle det inte ingå att ljuga i yttrandefrihet? Att förbjuda det är problematiskt. Det är väldigt svårt att dra gränsen mellan att ljuga och att ha fel. Det är också svårt att dra gränsen ibland mellan att ljuga och vara missledande.

Russia Today's största journalistiska brist tycker jag är att den ibland är extremt missledande. Och det är också därför den förbjöds i väst. Ett dåligt beslut enligt mig. Vår demokrati måste kunna tåla sådan opposition.
Citat:
Vi befinner oss i ett proxykrig med Ryssland och ett av deras främsta vapen är propaganda och lögner, varför då ge dem en arena att sprida det till vår befolkning när de inte ens tillåter fria media själva. Väst har ett problem med att hantera statlig propaganda.
Citat:

Det finns undantag när det gäller demokrati. Nu står vi inför ett stort säkerhetshot, och då kan man inte köra på som vanligt. Undantag måste göras.

Den ryska propagandan är väldigt förljugen och går bland annat ut på att knäcka väst. Ryssland använder propaganda och desinformation som ett vapen mot väst. Därför förstår jag att väst vill ha begränsningar här. Det som förvånar mig dock är att de inte begränsat mer. Det finns fortfarande mycket propaganda kvar på internet att bekämpa. Här har väst mycket kvar att göra.

Jag personligen är immun mot den ryska propagandan, men den verkar visst påverka vissa på de politiska ytterkanterna. Och ibland slinker ryska statliga lögner fram ända till mainstreammedia.
Citera
2023-02-13, 09:39
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Ryssar som bor utanför storstäderna vet ju inget annat än det utfattiga liv deras förfäder levt och som de tror är som det ska vara, de har ingenting att jämföra med. De som kommer få ändra sina vanor är 'medelklassen' som sen nåt årtionde vant sig vid lite läcker livstil. Nu är det slut på det roliga tack vare bögen putin som kvaddat hela alltet vi i väst hjälpt till att bygga upp åt dem.
Jo och hälften av dem flyr och andra hälften tror att det är Västs fel. Det är alltid borgarklassen/tänkande klassen som kan skapa en revolution, och med den utrotad så sitter Putin säkert, så länge han har kontroll över FSB och den närmaste ledningen.
Citera
2023-02-13, 09:39
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Överste Bo Hugemark kan inte ha mera rätt i sin ledartext i SvD

https://www.svd.se/a/on9vyj/bo-hugemark-chicken-kiev-serveras-igen

Han anser att RySSland måste falla samman och att Ukraina får en rättvis fred, dvs: Att allt internationellt erkänt ukrainskt territorium befrias, att landet får krigsskadestånd, att alla kidnappade ukrainska medborgare får återvända och att alla rySSka krigsförbrytare ställs inför rätta, inklusive den högsta ledningen som startade invasionerna av Ukraina.

Och, ja, för detta krävs att den rySSka cancersvulsten faller samman!

Slava Ukraini!

Jag håller 100% med.
Jag är bara orolig vad Putin & Co som riskerar att hitta på, när de är vid "end of no return".
Vem är stark nog att ta över Ryssland och göra det rätta? Jag ser ingen.
Citera
2023-02-13, 09:40
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns undantag när det gäller demokrati. Nu står vi inför ett stort säkerhetshot, och då kan man inte köra på som vanligt. Undantag måste göras.

Den ryska propagandan är väldigt förljugen och går bland annat ut på att knäcka väst. Ryssland använder propaganda och desinformation som ett vapen mot väst. Därför förstår jag att väst vill ha begränsningar här. Det som förvånar mig dock är att de inte begränsat mer. Det finns fortfarande mycket propaganda kvar på internet att bekämpa. Här har väst mycket kvar att göra.

Jag personligen är immun mot den ryska propagandan, men den verkar visst påverka vissa på de politiska ytterkanterna. Och ibland slinker ryska statliga lögner fram ända till mainstreammedia.

Ja det är lite märkligt att inte Facebook och Google rensar mer jämfört med hur Covid-konspirationer rensades bort.
Citera
2023-02-13, 09:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jo men människor är för sårbara för propaganda och har en tendens att ramla in i ekokammare. Se bara på den svenska journalistkåren som är extremt likriktad i frågor som BLM, migration, identitetspolitik. Det styr ju hur stora delar av befolkningen tänker. Om människor i stor utsträckning litar på Svt, hur ska de då klara att ifrågasätta RT?

Nu har de bara blivit utsatta för amerikansk propaganda istället, som är mycket mer effektiv. Det var heller inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in