2023-02-12, 17:03
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Nke-J9eNBb0

Den här killen kör med flusstråd, verkar ju fungera bra. Funderar på det också så rullar jag ut bilfan i vår eller en varm dag och svetsar på den, nästan exakt sådan svetsning jag måste göra på den.

Då kan jag ju ta vattenslangen och väta grusparkeringen jag kommer vara på.
Citera
2023-02-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Köp en reduceringsventil för kolsyra och sen använder du gamla kolsyre brandsläckare som du vänder upp och ner på det duger fin-fint till bilplåt och dom kan du få gratis/billigt om du letar lite så har du nära noll kostnader för gasen som annars är en ganska dyr och komplicerad del. Bara att samla brandsläckare på hög, dom är bra att kyla/släcka med också när du håller på.

Jula hade klockor tidigare men jag kunde inte hitta någon nu.

Borde gå att få billigare men här har du en: https://verktygsboden.se/maskin-tekn...tor-co2kolsyra

Angående själva svetsen hade jag nog hellre kikat på en bättre begagnad märkes svets. Men Meec känner jag en som har som hobbysvets och den funkade helt ok.
Varför hålla på att spara nåt så in i norden .
Köper du dyra saker håller de längre typ.
Men jag vet ej om du bara svetsa din egen bil eller öppna egen verkstad typ .
Om du bara skall svetsa egen bil kan du köpa billigt biltema som håller ett litet tag,men skall du öppna egen firma satsa på kvalitet så blir jobbet gjort länge.
Citera
2023-02-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ja ibland har dom lite roliga saker som inte är tokiga alls. Köpte ett litet kit med tre eller fyra svetstänger för något år sedan för en spottstyver och dom håller minst lika bra kvalite som motsvarande märkestänger.

Sen har dom ju sin omtalade plasmaskärare för 1495:-

Tänk bara på att det är kampanjvaror som bara finns ibland. Men dom brukar återkomma med några månaders mellanrum.
Jag köpte LIDLs plasmaskärare.
Den pajade efter några minuters, kanske 10, användning.
Kapade några 3 mm "aluminiumplankor".
Säkringen fick utlösning efter 10 minuter och allt blev svart, inkl plasmaskäraren.
Ifrågavarande säkring var på 10 A.
I bruksanviningen för plasmaskäraren står att man inte får stänga av föräns efter minst 3 minuter.
Vad händer när "proppen går" - jo kylningen uteblir och metallen bränner fast i det keramiska munstycket.
Står tydligt på kartongen och i bruksanvisningen att apparaten kräver 10 A - inte mer.
Ringde LIDL men fick inte kontakt med någon anställd som visste vad en plasmaskärare är - än mindre vad som händer när strömmen försvinner.

Lämnade tillbaka plasmaskäraren, inget problem, och bifogade en tätskriven A4 med motivering varför apparaten pajar när "strömmen går".
Förklarade att man måste ändra på ampéretalet från 10 A till 16 A - gärna trög.
Inte hört någonting från LIDL.

Har läst på nätet att flera andra har samma problem = kylningen uteblir på apparaten.

T o m på en instruktionsfilm på nätet går säkringen och det blir mörkt(och kylningen uteblir).

Hade jag vetat att apparaten behöver 16 A hade jag anslutit den till ett 16 A "fuskuttag" jag tillverkat själv.

Hur nöjda är ni som har den här apparaten?
Citera
2023-02-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Varför hålla på att spara nåt så in i norden .
Köper du dyra saker håller de längre typ.
Men jag vet ej om du bara svetsa din egen bil eller öppna egen verkstad typ .
Om du bara skall svetsa egen bil kan du köpa billigt biltema som håller ett litet tag,men skall du öppna egen firma satsa på kvalitet så blir jobbet gjort länge.

Blev det fel person eller varför citerar du mig och just det här inlägget.

Märkligt från tre sidor:

1. Jag har svetsar så det räcker och behöver och har aldrig rekomenderat något annat än ny eller begagnad märkessvets.

2. TS är glasklar med att det finns ekonomiska begränsningar.

3. Skyddsgasen är ingen "sak" och i gamla rostiga bilar kan det snarare vara trevligare att köra med kolsyra. Att spara 2-3 tusen på något som inte har någon större inverkan på slutresultatet är knappast att "spara så in i norden" speciellt inte om beloppet motsvarar budgeten för hela svetsen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-02-12 kl. 18:19.
Citera
2023-02-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag köpte LIDLs plasmaskärare.
Den pajade efter några minuters, kanske 10, användning.
Kapade några 3 mm "aluminiumplankor".
Säkringen fick utlösning efter 10 minuter och allt blev svart, inkl plasmaskäraren.
Ifrågavarande säkring var på 10 A.
I bruksanviningen för plasmaskäraren står att man inte får stänga av föräns efter minst 3 minuter.
Vad händer när "proppen går" - jo kylningen uteblir och metallen bränner fast i det keramiska munstycket.
Står tydligt på kartongen och i bruksanvisningen att apparaten kräver 10 A - inte mer.
Ringde LIDL men fick inte kontakt med någon anställd som visste vad en plasmaskärare är - än mindre vad som händer när strömmen försvinner.

Lämnade tillbaka plasmaskäraren, inget problem, och bifogade en tätskriven A4 med motivering varför apparaten pajar när "strömmen går".
Förklarade att man måste ändra på ampéretalet från 10 A till 16 A - gärna trög.
Inte hört någonting från LIDL.

Har läst på nätet att flera andra har samma problem = kylningen uteblir på apparaten.

T o m på en instruktionsfilm på nätet går säkringen och det blir mörkt(och kylningen uteblir).

Hade jag vetat att apparaten behöver 16 A hade jag anslutit den till ett 16 A "fuskuttag" jag tillverkat själv.

Hur nöjda är ni som har den här apparaten?

Roligt att ta del av dina erfarenheter. Jag skrev just "omtalad" pga det varit mycket snack runt den. Både pos och neg. Sök på Youtube om du inte kollat. Jag tänkte köpa en lite på skoj men dom tog alltid slut så fort i början när dom kom ut sen blev det inte av.
Citera
2023-02-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
https://www.youtube.com/watch?v=Nke-J9eNBb0

Den här killen kör med flusstråd, verkar ju fungera bra. Funderar på det också så rullar jag ut bilfan i vår eller en varm dag och svetsar på den, nästan exakt sådan svetsning jag måste göra på den.

Då kan jag ju ta vattenslangen och väta grusparkeringen jag kommer vara på.

Med solid tråd och skyddsgas är man begränsad till inomhussvetsning för minsta lilla vindpust exponerar smältan för syre och det blir porösa svetsar likt en ihålig ost.
Mag med flussfylld rörtråd kan svetsas utomhus utan problem och har minst inlärningstid.

Tänk inte ens tanken att använda tråd av biltema eller julamärken, som att ge en snickare leksaksplastspikar att snickra med, det kommer inte gå bra.

Åk till järnhandeln och lägg till några hundralappar på en 5kg rulle riktig tillsatsmaterial.
Citera
2023-02-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Med solid tråd och skyddsgas är man begränsad till inomhussvetsning för minsta lilla vindpust exponerar smältan för syre och det blir porösa svetsar likt en ihålig ost.
Mag med flussfylld rörtråd kan svetsas utomhus utan problem och har minst inlärningstid.

Tänk inte ens tanken att använda tråd av biltema eller julamärken, som att ge en snickare leksaksplastspikar att snickra med, det kommer inte gå bra.

Åk till järnhandeln och lägg till några hundralappar på en 5kg rulle riktig tillsatsmaterial.

man hör väldigt olika åsikter här ibland. så flusstråd har lägst inlärningstid? Kanske beror på som du sa billiga flusstrådar mot lite bättre märken?
Citera
2023-02-12, 23:56
Medlem
Fuzzs avatar
Nu har jag inte svetsat mycket med flustråd men vad jag kan minnas stänker det mer /mer spatter
Citera
2023-02-13, 00:09
Medlem
Citat:
man hör väldigt olika åsikter här ibland. så flusstråd har lägst inlärningstid? Kanske beror på som du sa billiga flusstrådar mot lite bättre märken?

Använder du en tråd som medföljer lågprismaskinerna så kan du spendera en evighet att lära dig bygga fina svetsar för det går i princip inte, kanske därför åsikter skiljer sig åt om man omedvetet förbannar maskinen eller svetsmetoden över tråden som kom med.
Jag har provat biltemas billigaste mag-svets och den fungerar men tillsatsmaterialet därifrån fungerar inte i någon maskin.

En fel parameter räcker för att få en misslyckad svets som ställa gasflöde, trådmatningshastighet, strömstyrka, vinkel på svetsmunstycket, avstånd mellan munstycket och plåten etc.
Det blir helt enkelt minst parametrar att lära sig justera med mag flusstråd, ställ ström och matning, sikta och skjut typ, därifrån kommer mitt påstående om inlärningstiden.
Inte det bästa men billigast och snabbast för att få ihop din bilplåt.
Citera
2023-02-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Använder du en tråd som medföljer lågprismaskinerna så kan du spendera en evighet att lära dig bygga fina svetsar för det går i princip inte, kanske därför åsikter skiljer sig åt om man omedvetet förbannar maskinen eller svetsmetoden över tråden som kom med.
Jag har provat biltemas billigaste mag-svets och den fungerar men tillsatsmaterialet därifrån fungerar inte i någon maskin.

En fel parameter räcker för att få en misslyckad svets som ställa gasflöde, trådmatningshastighet, strömstyrka, vinkel på svetsmunstycket, avstånd mellan munstycket och plåten etc.
Det blir helt enkelt minst parametrar att lära sig justera med mag flusstråd, ställ ström och matning, sikta och skjut typ, därifrån kommer mitt påstående om inlärningstiden.
Inte det bästa men billigast och snabbast för att få ihop din bilplåt.
Låter logiskt att det kan vara enklast. kanske får bli rygg i blött grus med en flusstråd av bättre kvalité i ful maskinen. Vilken tråd skulle du själv rekommendera till en billig svets som uteslutande kommer svetsa i bilplåt?
Citera
2023-12-01, 23:03
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Hej!

Ska köpa en lite svets att ha i garaget. Enfas 10A gäller.
Vet att alla är på 16A enfas men många säger att det går bra på en 10 om man inte pressar den till max och eftersom det är bilplåt det handlar om så är detta inget bekymmer. Kommer göra små svets jobb på bilar, tex svetsa en liten bit plåt över rosthål. Det är MIG jag är intresserad av med automatiskt trådmatning.

Vet att man bör ha gas vart får man tag på det samt alla slangar och sådant som kanske behövs?
Har kikat på dessa två. är det rent skit så rekommendera något bättre om det finns till liknade pris.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-...isvets-016793/

https://www.biltema.se/verktyg/svets...130-2000046655

Har tråden hamnat fel kan det gärna flyttas.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Min mig är på 90A. enfas å räcker fint till bilplåt...slangar å klocka brukar va med vid nyköp...gasen köpte jag loss en tub ca 70 cm hög...går nog att hyra med..
Såg nu att klockan inte va med...men nog inte så dyr.

Citat:
Ursprungligen postat av Anusbaer
Kan inte yttra mig om svetsarna så mycket, men skulle välja Jula´s pga. piset.
Jula har även gas:
8L https://www.jula.se/catalog/verktyg-...gonmix-008542/
5L https://www.jula.se/catalog/verktyg-...gonmix-008542/
1L https://www.jula.se/catalog/verktyg-...gongas-210092/

Alla tuberna är licensfria, jag skulle nog inte köpa 1L tuben mer än om det var panik.
8L tuben är regulator och klocka med/inbyggt så den skulle jag personligen köpa om inte pengarna ska avgöra för mycket.
Den stora får du köra i bilen utan att ta bort klockan (går nog inte heller), varje gång man byter tub så får man en ny klocka.
Argonmixen duger åt bilplåt, 100 spänn billigare vid refill också.

Citat:
Köp en reduceringsventil för kolsyra och sen använder du gamla kolsyre brandsläckare som du vänder upp och ner på det duger fin-fint till bilplåt och dom kan du få gratis/billigt om du letar lite så har du nära noll kostnader för gasen som annars är en ganska dyr och komplicerad del. Bara att samla brandsläckare på hög, dom är bra att kyla/släcka med också när du håller på.

Jula hade klockor tidigare men jag kunde inte hitta någon nu.

Borde gå att få billigare men här har du en: https://verktygsboden.se/maskin-tekn...tor-co2kolsyra

Angående själva svetsen hade jag nog hellre kikat på en bättre begagnad märkes svets. Men Meec känner jag en som har som hobbysvets och den funkade helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Den bästa mig/mag-svets jag kan rekommendera heter KEMPPI MinarcMig EVO 200.

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Nu har jag inte svetsat mycket med flustråd men vad jag kan minnas stänker det mer /mer spatter

Jag hittar inte så många aktuella svetstrådar så jag frågar här.

Jag tittade runt lite på svetsutrustningar och hittade den här polska sidan.
https://weldes.shop/

Känner någon till något om dom?

Dom verkar ha rätt bra sortiment med allt möjligt inom svets,
från dom billigaste kinesprylarna till t.ex. ESAB som väl är topp-kvalitet,
och med rimliga fraktpriser.

Man kan tydligen också köpa en 8l argon-cylinder för 99 euro + 14 euro frakt till Sverige.

Ska man handla billigt (kinesiskt) här i Sverige så verkar det som om man måste gå till
LIDL/JULA/BILTEMA med deras väldigt begränsat sortiment, och dåligt med tillbehör och reservdelar.
Och ska man handla bra i Sverige så måste man gå till proffsbutikerna där det är dyrt,
om man ens får handla där som privatperson.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-12-01 kl. 23:15.
Citera
2023-12-02, 03:38
Medlem
PeterNosters avatar
Här finns grejer för både amatörer och proffs. Tester finns på Mackans Garage där du även får en rabattkod.

https://verktygsboden.se/

Demo:
https://www.youtube.com/watch?v=NqFKnwe75ec

Backby-Anders svetskurser.
https://www.youtube.com/@backby-ande...ch?query=svets

Demo Biltemasvets:
https://www.youtube.com/watch?v=OZ2JqdcpWwc
Senast redigerad av PeterNoster 2023-12-02 kl. 04:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in