Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Ja ibland har dom lite roliga saker som inte är tokiga alls. Köpte ett litet kit med tre eller fyra svetstänger för något år sedan för en spottstyver och dom håller minst lika bra kvalite som motsvarande märkestänger.
Sen har dom ju sin omtalade plasmaskärare för 1495:-
Tänk bara på att det är kampanjvaror som bara finns ibland. Men dom brukar återkomma med några månaders mellanrum.
Jag köpte LIDLs plasmaskärare.
Den pajade efter några minuters, kanske 10, användning.
Kapade några 3 mm "aluminiumplankor".
Säkringen fick utlösning efter 10 minuter och allt blev svart, inkl plasmaskäraren.
Ifrågavarande säkring var på 10 A.
I bruksanviningen för plasmaskäraren står att man inte får stänga av föräns efter minst 3 minuter.
Vad händer när "proppen går" - jo kylningen uteblir och metallen bränner fast i det keramiska munstycket.
Står tydligt på kartongen och i bruksanvisningen att apparaten kräver 10 A - inte mer.
Ringde LIDL men fick inte kontakt med någon anställd som visste vad en plasmaskärare är - än mindre vad som händer när strömmen försvinner.
Lämnade tillbaka plasmaskäraren, inget problem, och bifogade en tätskriven A4 med motivering varför apparaten pajar när "strömmen går".
Förklarade att man måste ändra på ampéretalet från 10 A till 16 A - gärna trög.
Inte hört någonting från LIDL.
Har läst på nätet att flera andra har samma problem = kylningen uteblir på apparaten.
T o m på en instruktionsfilm på nätet går säkringen och det blir mörkt(och kylningen uteblir).
Hade jag vetat att apparaten behöver 16 A hade jag anslutit den till ett 16 A "fuskuttag" jag tillverkat själv.
Hur nöjda är ni som har den här apparaten?