2023-02-12, 07:51
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Förr eller senare så kommer de väl upp eller är det helt uteslutet?
å i så fall varför. För dålig kvalitet?

Dels vägrar de att lägga upp Negerjävel, i bästa fall kommer åtminstone resten upp iallafall.
Citera
2023-02-12, 17:22
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Dels vägrar de att lägga upp Negerjävel, i bästa fall kommer åtminstone resten upp iallafall.

Det förvånar mig inte. Samtidigt så vet vi ju att Eddie Ångrade att han spelade in Negerjävel,
Trots att det finns en nyversion som de flesta har nog missat eller hört ändå.

Men man undrar hur Eddie tänkte när han gjorde låten Negerjävel,
Det är väl Roger Ballis som framför den på kassetten??
Citera
2023-02-12, 19:36
Medlem
Citat:
Det förvånar mig inte. Samtidigt så vet vi ju att Eddie Ångrade att han spelade in Negerjävel,
Trots att det finns en nyversion som de flesta har nog missat eller hört ändå.

Men man undrar hur Eddie tänkte när han gjorde låten Negerjävel,
Det är väl Roger Ballis som framför den på kassetten??

Ja det är Roger Ballis.

Hur han tänkte när han spelade in den, antagligen att göra något hejvilt som skulle få folk att spotta ut kaffet. E. Hitler-kassetterna var grövre på 70-talet än under 80- och 90-talet.
Citera
2023-02-12, 23:27
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jo bland annat de tre första kassetterna som jag är tveksam till att Sony någonsin(?) kommer att lägga upp.
Jag tror väl inte att de kommer att dyka upp. Finns väl en del där som inte är tillräckligt PK. Fast visserligen så finns ju sketchen Obersturmführer Waldmann på spotiy. Men låten Negerjävel från ettan är kanske lite väl övergränsen. Och sketchen Hatets Högborg från E. Hitler & Luftwaffe Nr 2 är ju också ganska grov.
Citera
2023-02-13, 16:23
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja det är Roger Ballis.

Hur han tänkte när han spelade in den, antagligen att göra något hejvilt som skulle få folk att spotta ut kaffet. E. Hitler-kassetterna var grövre på 70-talet än under 80- och 90-talet.

Negerjävel är väl den låten som även finns i en outgiven inspelning om jag minns rätt.
Eller har jag drömt. Vill minnas att jag för längesedan såg en MP3-Fil med att den skulle vara outgiven version.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jag tror väl inte att de kommer att dyka upp. Finns väl en del där som inte är tillräckligt PK. Fast visserligen så finns ju sketchen Obersturmführer Waldmann på spotiy. Men låten Negerjävel från ettan är kanske lite väl övergränsen. Och sketchen Hatets Högborg från E. Hitler & Luftwaffe Nr 2 är ju också ganska grov.

De kommer nog att "klippa" / ta bort en del låtar ändå från de 3 tidiga kassetterna.
Men man kan nog inte få allt av E.Hitler s material heller.
Citera
2023-02-14, 00:51
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Negerjävel är väl den låten som även finns i en outgiven inspelning om jag minns rätt.
Eller har jag drömt. Vill minnas att jag för längesedan såg en MP3-Fil med att den skulle vara outgiven version.
Japp det stämmer. Kan tänka mig att han gjorde låten Sunda Åsikter i samma veva som nyversionen av Negerjävel. Anledningen till att han spelade in dessa låten vet bara Errol själv, men så klart var det ju provokationer från hans sida.
Senast redigerad av JojjeMeduza 2023-02-14 kl. 00:55.
Citera
2023-02-14, 19:07
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Japp det stämmer. Kan tänka mig att han gjorde låten Sunda Åsikter i samma veva som nyversionen av Negerjävel. Anledningen till att han spelade in dessa låten vet bara Errol själv, men så klart var det ju provokationer från hans sida.

Sunda åsikter har ändå ett ratt bra budskap också
"Ja, jag är ju blond som en nazze, blond som en nazze, blond som en nazze
Har lika mycket hjärna som en konsumkasse och det är ja' stolt för"

Skulle inte förvåna mig om han spelade in Negerjävel i samband med Sunda Åsikter.
Kan det ha spelats in i samband med Värsting Hits tiden tro??
Undrar dock hur folk fick tag på nyversionerna någonstans,
Citera
2023-02-14, 23:50
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Sunda åsikter har ändå ett ratt bra budskap också
"Ja, jag är ju blond som en nazze, blond som en nazze, blond som en nazze
Har lika mycket hjärna som en konsumkasse och det är ja' stolt för"

Skulle inte förvåna mig om han spelade in Negerjävel i samband med Sunda Åsikter.
Kan det ha spelats in i samband med Värsting Hits tiden tro??
Undrar dock hur folk fick tag på nyversionerna någonstans,

Är säker på att media skulle missförstod den textraden också, det roliga med Errol var att han sparkade åt alla håll samtidigt.

Ja, hur någon fick tag dessa inspelningar vette fan. Men det är ju som med allt annat outgivet som finns med Errol att någon har fått tag på låtarna, alltingen har de fått det från Errol eller fått tag på det från något annat håll.
Citera
2023-02-15, 18:33
Medlem
barndomens avatar
Ni Meduza-kunniga jag har en fråga jag grubblat på men inte kunnat hitta så mycket om.
Var gick gränsen mellan Meduza och Errol? Har för mig jag sett en dokumentär för längesedan där Errol kände sig besviken efter hans första skivor blivit sågade av mainstreamkritiker och skapade därför först E. Hitler som sedan blev Meduza. Errol kände sig också tvungen att försätta med Meduza trots att han var trött på Meduza som karaktär. Har jag fattat helt fel?
Citera
2023-02-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen
Ni Meduza-kunniga jag har en fråga jag grubblat på men inte kunnat hitta så mycket om.
Var gick gränsen mellan Meduza och Errol? Har för mig jag sett en dokumentär för längesedan där Errol kände sig besviken efter hans första skivor blivit sågade av mainstreamkritiker och skapade därför först E. Hitler som sedan blev Meduza. Errol kände sig också tvungen att försätta med Meduza trots att han var trött på Meduza som karaktär. Har jag fattat helt fel?

Eddie Meduza var en del av Errol, E. Hitler var en annan del av Errol.

Errol som människa var en helhet av allt som det innebär att vara en människa, vilket inte märks minst i hans konstnärskap.

Eddie Meduza då, det var rockstjärnan som turnerade runt hela tiden och E. Hitler var dåren som spelade in tosigheter i Studio Ronka.
Och Errol var människan bakom dem som dels gillade att plocka svamp i skogen, var en man som sökte Gud och kunde vara väldigt finkänslig och hade ändå den sortens humor som bonnadrängar har.

Jag hoppas det gav lite insyn.
Citera
2023-02-15, 20:06
Medlem
barndomens avatar
Citat:
Eddie Meduza var en del av Errol, E. Hitler var en annan del av Errol.

Errol som människa var en helhet av allt som det innebär att vara en människa, vilket inte märks minst i hans konstnärskap.

Eddie Meduza då, det var rockstjärnan som turnerade runt hela tiden och E. Hitler var dåren som spelade in tosigheter i Studio Ronka.
Och Errol var människan bakom dem som dels gillade att plocka svamp i skogen, var en man som sökte Gud och kunde vara väldigt finkänslig och hade ändå den sortens humor som bonnadrängar har.

Jag hoppas det gav lite insyn.

Har alltid fått känslan att Errol var en väldigt fin och skör människa. Tack för svaret.
Citera
2023-02-16, 00:40
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen

Ja, så kan man säga att det var. Den självbetitlade debutskivan Errol gick det inte bra för. Och i samma veva så drog han igång med att spela in sina E.Hitler kassetter som han sålde på postorder.
Och namnet tog han för att folk skulle haja till när de sög annonsen och han tyckte också att namnet lät så dumt.

Under sin inspelningen av sin skiva Errol så kom han i kontakt med b.la Pekka Langers son Johan som jobbade på CBS och och han fick kassetterna och de hittade vissa låtar som skulle funka att återspela in, som exempelvis låten Punkjävlar som då skulle vara en låt som raggarna kunde sjung med i.

Det fanns så otroligt mycket låtar från de flesta svenska punkbanden som handlade om hur de hatade raggarna, så här kom en motsvarighet. En annan herre som Errol träffade under sin inspelning av sin debut skiva var en man som heter Thomas Witt och var då med och startade upp Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs. Och första singeln under namnet Eddie Meduza var just Punkjävlar, med en lite mer snällare text. Och det var så det hela började med Eddie Meduza.

Sedan så var ju Errol trött på att vara Eddie Meduza, så trött på honom att han t.om mördade sitt alter ego. Men Eddie Meduza återuppstod ett kort tag efter det. Errol var religiös och tyckte ibland att det var fel att sjunga om vissa saker. Men samtidigt så var han nästan tvungen till att sjunga de ekivoka texterna om knulla och runka och de låtarna om brännvin och slagsmål. Ett tag stök hanlåtar som Mera brännvin från konserterna för att han var så less på de låtarna, samt att folk missförstod textens innebörd. Man hör också att han ändra i vissa låttexter som han sjunger live, exempelvis i låten Volvo. På skivan sjunger han
Jag slet upp framdörren. - Oh, nä herre gud!
Där bakom ratten satt en jättetjusig brud.

Men man ska inte missbruka Guds namn, så han ändrade till:

Jag slet upp framdörren. - Oh, nä hårda bud!
Där bakom ratten satt en jättetjusig brud.

Sedan ska man komma ihåg att Errol hade en hård uppväxt och mycket av hans låtar och sketcher är mer eller mindre upplevt från honom själv under barndomen. Samt att könsord och andra fula ord var vanligt förekommande hos Errol under hans uppväxt, så de var inga konstigheter med det. Och dessutom så måste han ju ha haft väldigt roligt med att spela in sina kassetter och han hade ju den snuskiga humorn och han gillade ju det. Men han ville ju inte vara enbart känd för låtar som Runke Ball, Mera Brännvin och alla dessa låtar. Ungefär som det var för Cornelis Vreeswijk. Han skrev en massa bra låtar, men han fick mest spela låtar som Hönan Agda och Brev från kolonien.

Errol var en väldigt speciell och en mycket intressant person, precis som de flesta konstnärer är och han hade lite av olika personligheter som passade in i olika tillfällen, träffade han på något fan som ville se Eddie Meduza blev han ju den karaktären o.s.v.

Det blev ett långt svar till text och allt har jag skrivit från huvudet, så det kan finnas lite faktafel här å var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in