Citat:
Ursprungligen postat av
barndomen
Ni Meduza-kunniga jag har en fråga jag grubblat på men inte kunnat hitta så mycket om.
Var gick gränsen mellan Meduza och Errol? Har för mig jag sett en dokumentär för längesedan där Errol kände sig besviken efter hans första skivor blivit sågade av mainstreamkritiker och skapade därför först E. Hitler som sedan blev Meduza. Errol kände sig också tvungen att försätta med Meduza trots att han var trött på Meduza som karaktär. Har jag fattat helt fel?
Ja, så kan man säga att det var. Den självbetitlade debutskivan Errol gick det inte bra för. Och i samma veva så drog han igång med att spela in sina E.Hitler kassetter som han sålde på postorder.
Och namnet tog han för att folk skulle haja till när de sög annonsen och han tyckte också att namnet lät så dumt.
Under sin inspelningen av sin skiva Errol så kom han i kontakt med b.la Pekka Langers son Johan som jobbade på CBS och och han fick kassetterna och de hittade vissa låtar som skulle funka att återspela in, som exempelvis låten Punkjävlar som då skulle vara en låt som raggarna kunde sjung med i.
Det fanns så otroligt mycket låtar från de flesta svenska punkbanden som handlade om hur de hatade raggarna, så här kom en motsvarighet. En annan herre som Errol träffade under sin inspelning av sin debut skiva var en man som heter Thomas Witt och var då med och startade upp Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs. Och första singeln under namnet Eddie Meduza var just Punkjävlar, med en lite mer snällare text. Och det var så det hela började med Eddie Meduza.
Sedan så var ju Errol trött på att vara Eddie Meduza, så trött på honom att han t.om mördade sitt alter ego. Men Eddie Meduza återuppstod ett kort tag efter det. Errol var religiös och tyckte ibland att det var fel att sjunga om vissa saker. Men samtidigt så var han nästan tvungen till att sjunga de ekivoka texterna om knulla och runka och de låtarna om brännvin och slagsmål. Ett tag stök hanlåtar som Mera brännvin från konserterna för att han var så less på de låtarna, samt att folk missförstod textens innebörd. Man hör också att han ändra i vissa låttexter som han sjunger live, exempelvis i låten Volvo. På skivan sjunger han
Jag slet upp framdörren. - Oh, nä herre gud!
Där bakom ratten satt en jättetjusig brud.
Men man ska inte missbruka Guds namn, så han ändrade till:
Jag slet upp framdörren. - Oh, nä hårda bud!
Där bakom ratten satt en jättetjusig brud.
Sedan ska man komma ihåg att Errol hade en hård uppväxt och mycket av hans låtar och sketcher är mer eller mindre upplevt från honom själv under barndomen. Samt att könsord och andra fula ord var vanligt förekommande hos Errol under hans uppväxt, så de var inga konstigheter med det. Och dessutom så måste han ju ha haft väldigt roligt med att spela in sina kassetter och han hade ju den snuskiga humorn och han gillade ju det. Men han ville ju inte vara enbart känd för låtar som Runke Ball, Mera Brännvin och alla dessa låtar. Ungefär som det var för Cornelis Vreeswijk. Han skrev en massa bra låtar, men han fick mest spela låtar som Hönan Agda och Brev från kolonien.
Errol var en väldigt speciell och en mycket intressant person, precis som de flesta konstnärer är och han hade lite av olika personligheter som passade in i olika tillfällen, träffade han på något fan som ville se Eddie Meduza blev han ju den karaktären o.s.v.
Det blev ett långt svar till text och allt har jag skrivit från huvudet, så det kan finnas lite faktafel här å var.