2023-02-03, 18:30
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Kan man inte köpa någon 'alla bolag Sverige' indexfond? Finns det någon fördel med CERT?

Djäkligt tråkigt men inget du ska behöva tänka på egentligen. Det vore hur lätt som helst för Avanza att fixa något system som åtminstone varnar dig innan såna här snedsteg.

Jag vill korta omxspi med lite hävstång, men något sådant cert finns inte.
Däremot en uppsjö med cert kopplade till omxs30.
Citera
2023-02-03, 19:32
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jag vill korta omxspi med lite hävstång, men något sådant cert finns inte.
Däremot en uppsjö med cert kopplade till omxs30.

Okej jag förstår!
Citera
2023-02-04, 09:36
Medlem
Avanza har en del störiga saker:
1) Hur mycket information man får om en aktiv order är olika på olika ställen hos Avanza.
Är du inne på aktiesidan så ser du inte ordertid eller om du har någon dold volym
Är du inne på på innehav/kontosidan så ser du inte ordertid, du ser att en order har dold volym men inte hur mycket som visas, du ser aktiva fondordrar
Är du inne på orderläggningssidan så ser du inte ordertid, du ser att en order har dold volym men inte hur mycket som visas, du ser INTE aktiva fondordrar
Är du inne på ordrar ("blixten") så ser du ordertid, du ser att en order har dold volym men inte hur mycket som visas, du ser aktiva fondordrar

2) Avanza summerar fel på innehav/kontosidan om du har köpt/sålt ett och samma värdepapper under dagen på olika kurser. Det blir korrekt sen när notan kommer men under dagen är summan fel vilket är störande

3) På vissa värdepapper går det inte att lägga ordrar med dold volym via Avanzas webbsida eller appen. Men det går om du lägger via Infront Onlinetrader. Det är alltså inte marknadsplatsen som stoppar det utan Avanza själva som lagt upp/programmerat fel för vissa värdepapper

4) Avanzas funktion för att flytta kreditlimit mellan olika depåer fungerar dåligt. I stort sett aldrig har det fungerat att flytta limiter själv när man har någon aktiv order, detta trots att de aktiva ordrarna långt understiger den oanvända limiten. Kontaktar du Avanza så kan de manuellt flytta kreditlimiten.

5) Ibland när du svarar på företagshändelser får du en bekräftelse skickad till dig som kan ses under "Mina meddelanden", men ibland får du inte någon bekräftelse skickad.
Citera
2023-02-06, 08:37
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banzaipirate
Vad kan bli bättre och vad stör ni er på? Använder mobilen till 90% av tiden och någon gång fick jag för mig att det var en bra ide att jämföra nio olika fonders utveckling under ett visst antal års utveckling. Problemet är att på mobilen går det inte att rensa listan. Man har de nio fonderna där för evigt som det är nu.
På Nordnets mobil version borde man kunna jämföra aktier mot andra aktier och inte bara index.

Nåväl. Känns mest som mobil versionerna inte har högsta prioritet.

Nordnet är totalt värdelösa på att visa uppdaterad information om bolagen, nyckeldata som kvartalsrapporterna. De kan bli så mycket bättre.
Citera
2023-02-06, 12:25
Medlem
Kom på en till sak gällande Avanza:
I appen kan man i bevakningslistan se nyheter kopplade till bolagen som finns på bevakningslistan. Detta går inte att se på webbsidan.
Citera
2023-02-10, 19:42
Medlem
Nordnet - Vad ska man säga? Som att hoppa tillbaka till 90-talet.

Avanza - Betala pengar för att få realtidsdata på amerikanska börsen

Uttag räknas bort från procentuell utveckling och kvar är enbart kalkylen på ditt innehav. För och veta om du faktiskt gått plus eller minus så får du ladda hem en excel med samtliga köp och säljordrar samt addera/subtrahera beloppen.
Citera
2023-02-11, 17:14
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Courtageklasser är ett oärligt sätt att tjäna pengar, eftersom systemet inte är automatiskt. Så det bygger på att folk ska kunna komma ihåg att ändra klass för varje order, vilket i praktiken inte görs. Försök få mig att tro att Avanza och Nordnet inte räknar med att folk ska glömma. Nordnet har dessutom 30 dagars väntetid för att ändra courtageklass. Det gör att jag inte använder Nordnet till annat än där de har aktier som inte finns på Avanza.

Hade gärna sett att Avanza hade fler aktier, från t ex UK. Det går inte att köpa aktier noterade på Londonbörnsen alls via internet, endast telefonorder vilket ingen normal människa gör. Detsamma gäller för aktier från Asien. T ex Samsung, ett av världens största företag, går inte att köpa.
Citera
2023-02-11, 19:46
Medlem
flexschemas avatar
Citat:
Vad kan bli bättre och vad stör ni er på? Använder mobilen till 90% av tiden och någon gång fick jag för mig att det var en bra ide att jämföra nio olika fonders utveckling under ett visst antal års utveckling. Problemet är att på mobilen går det inte att rensa listan. Man har de nio fonderna där för evigt som det är nu.
På Nordnets mobil version borde man kunna jämföra aktier mot andra aktier och inte bara index.

Blir galen på att det inte går att få fram en aktielista i mobilen. Man kan alltså inte bläddra bland alla aktier, utan man måste söka på namn. Värdelöst om man försöker hitta någon spontaninvestering/något man vill kolla närmare på senare.
Citera
2023-02-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Någon form av anekdot;
För ungefär 20 - 25 år sedan var jag inne hos Handelsbanken och hörde mig för på courtaget aktier i USA som låg på 35 000 klassen. Svaret var: 900 kronor

Då, eller för 25 år sedan, var jag kund hos ett amerikanskt företag som hette Datec. Kurtage för varje transaktion: Några dollar, och man kunde låna precis lika mycket som kapitalet. Detta gjorde att jag omsatte mitt blygsamma kapital mer än fem gånger varje dag.
Att jag kom upp i en så pass hög omsättningshastighet berodde på att jag hela tiden belånade maximalt,
Citera
2023-02-12, 02:49
Medlem
Citat:

Jag är nöjd med Avanza och även Nordnet även om jag föredrar Avanzas gränssnitt. Inget att klaga på utan bara tacksamhet.
Senast redigerad av Truefighter 2023-02-12 kl. 02:59.
Citera
2023-02-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Courtageklasser är så djävla värdelöst. De skulle kunna sätt en praktikant på att skriva ett program som automatiskt väljer den bästa courtageklassen för varje transaktion och det skulle ta en halv dag max men de vill inte göra detta därför att de hoppas att kunderna ska välja fel klass av misstag ibland och betala alldeles för mycket courtage.
Andra banker som Nordea har lägre courtage och där slipper man hålla på med dessa courtageklasser. Förutom att Nordnet och Avanza alltså numera är dyrare så riskerar man dessutom att handla under fel klass och det blir ännu dyrare. Helt enkelt ett fult systemet för att tjäna pengar på folk som missar byta.
Citera
2023-02-13, 02:40
Medlem
kato85s avatar
Nordnets mobilapp:
Går inte att lista upp börsprodukter, utan man måste först gå in på nätet och söka upp dem, för att så skriva in namnen direkt i sökrutan i appen.
Oerhört frustrerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in