Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Ja skönt att höra och se. Speciellt för dig här med din försäljning, måste varit ytterst stressande då det inte är direkt ett objekt (sak/ting) man skall sälja på loppis. Utan en bostadsförsäljning är en lång process som är svår redan som det är, vinst eller inte
Jag tror att priserna skall sjunka bra mycket mer men kan ändå inte förstå skadeglädjen här inne bland vissa skribenter när folk gör dåliga livsaffärer. Oftast pålurad av media men framförallt mäklare.
När vi skulle sälja för några år sedan gav mäklaren tips (låg nästan på) om att köpa först och sälja sen, för priserna går alltid upp.
Javisst såg jag detta själv, men jag kände och känner inte hur jag vet än idag hur världsläget ser ut om tre månader så dom en eller två hundratusen det handlar om ser/såg jag som en liten försäkringspremie.
Skönt att se att det löser sig för paret i klippet också, när dom var med förra gången var inte rolig att se. Måste varit panikartat mot slutet. Men ja nu har dom lärt sig att sälja först och köpa sen är alltid bäst för spekulation är bara kul att hålla på med om man har täckning för det.
Angående "skadeglädjen" gäller det nog att kunna ha två tankar i huvudet här: Man kan tycka synd om familjen Ritter på ett privatekonomiskt plan, och samtidigt avsky "det ekonomiska tänket" dom och deras generation representerar. Eller
"don't hate the player, hate the game" som f.d. dreadknugen Promoe säkert hade uttryckt det.
Det tragiska är ju, som du skriver, att dom säkert påverkats av narrativet/konsensusen kring "ständig uppgång", vilket triggat dom att spekulera. Och det är just i spekulationen, även den indirekta, som du hittar det "bubbliga" i dagens bostadsprisbild. Inte i det basala behovet av en bostad.
Tråkigt för dom att dom köpte för en icke-realiserad vinst (pengar dom inte vet om dom kommer att ha), förmodligen gör dom inte om det misstaget.