2022-04-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Ring och fråga.
Nej, jag vill inte ringa till någon och vara fientligt sinnad, om dom ringer mig, då kan jag ge dom svar på tal, eller göra kritiska inlägg på Forum vilket har debatt som ändamål kan jag göra, annars ringer jag bara till dom som gillar att jag ringer!
Citera
2022-04-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
"Freedom House" på Månskärsvägen 10A är Scientologi-kyrkan (och Dianetik-center) i Stockholm (AKA "Stockholms-orgen" i Scientologi-kyrke-scientologernas intern-jargong).

Sedan flytten dit har denna lokala organisation blivit en "Klass V-organisation" enligt "Golden Age of Technology II (GAT II)-standard" istället för en "Klass IV-organisation" (vilket innebär att man utöver att göra anspråk på att kunna hjälpa en individ att bli av med förutfattade meningar även gör anspråk på att kunna hjälpa denne i lägre änden av tillståndet "clear" eller med att utforska tidigare liv, vilket i praktisk bemärkelse i sin tur innebär att individen skall kunna komma längre på "bron till total frihet" lokalt innan individen skulle behöva åka till Malmö, Köpenhamn eller USA för sina fortsatta scientologi-tjänster)...

Sett till det geografiska läget skulle denna lokala organisation kunna sägas ligga ganska långt ifrån scientologins vision om en ideal organisation...:

...och i ärlighetens namn kan inte nödvändigtvis "Malmö-orgen" (som bokstavligen benämns som en "ideal org") heller sägas ligga jättenära detta ideal, då den ligger i Arlöv och inte i Malmös innerstad...

Dom låg ju centralt från 1969 - 2006, alltså Reimersholme var sista stället då dom låg centralt!
Body Routers i korsningen, Kammakargatan/Drottninggatan som drog in folk på personlighetstester, ett fenomen som försvann runt mitten av åttiotalet, vilket inte spelar någon roll, för är man intresserad så söker man upp dom i alla fall!
Jag kommer ihåg inne på kyrkan på åttiotalet, när någon Attesterade Clear, att vi stod där och applåderade och tyckte det var så fantastiskt, vad hände sen då, när denne Clear kommer hem till Släkt, vänner, och arbetskamrater, dom kommer ju inte in? Det pekar på att Clear tillståndet är värdelöst! Scientologernas släkt, vänner och arbetskamrater kommer inte in, det pekar på samma, det vill säga dom har inte heller sett några fantastiska förbättringar, och det har inte jag heller, det var därför jag lade av! Det var stor omsättning på folk på den tiden, både medarbetare, och medlemmar!

Kurt Ståhl, och Peter Astrin är kvar där än idag, dom har gått så långt upp på Bron man kan komma, speciellt Peter Astrin, han sade på ett Event att SHSBC som han gjorde på Sankt Hill, hade räddat livet på honom flera gånger, exakt vad den gjorde, och bevis på att det berodde på det, och inget annat lade han inte fram, så någon trovärdighet har han inte, även om jag gick på det då!
Dom bara snackar, dom är bara vanliga människor, dom eller dom andra jag såg inne på kyrkan inspirerar inte andra att ta del av Scientologin, och det beror på just det, att dom inte har någonting att inspirera med! Och Hubbards disseminerings Teknologi använder dom inte heller, för den funkar inte, det är därför dom inte disseminerar! Vem fan skulle berätta för en okänd försäljare om sin Ruin, om man nu har en, men det verkar inte L. Ron Hubbard fatta?

Det ser lika ut i hela Europa och USA, det kommer knappt in några nya personer, det som finns är dom som kom in förr och deras barn, det är bara Flagg som fortfarande har kunder som köper, men det är inte som på åttitalet där heller! Allt har gått bakåt sen dess, vad dom än har gjort sen dess har bara lett bakåt, för kyrkan levererade mer service på åttitalet än vad dom gör idag!
Scientologin är död, säger mannen som utger sig för att vara Reinkarnationen av Scientologins Grundare L. Ron Hubbard, och som ersatte det med Esperianism!
https://tonyortega.org/2020/07/05/scientology-is-dead-says-the-ex-con-claiming-hes-the-reincarnated-l-ron-hubbard/

Sen har dom ett konstigt Etiksystem!
Deras så kallade Etiktillstånds Formula (Steg som ska göras) är en skrivbordskonstruktion, för om man inte ser en lösning på en situation, då kan inte Etiks lösa det heller, därför att en situation består av en mångfald av detaljer som dom generella stegen i deras Etik inte omnämner! Det är extremt naivt att tro att det skulle finnas någon Mall eller Lathund på sidan om som man kan titta på och göra som skulle kunna lösa alla svårigheter jag och alla andra har! Det ska se bra ut på skrivbordet innan man tar ut det till verkstaden för prövning, Scientologins Etiksystem klarar inte skrivbordet så nytt folk prövar inte! var är du, och var ska du! Karta och kompas, eller GPS, man går igenom stegen som man ska vidta precis som recept, det framgår på skrivbordet om det håller eller inte! Etiks kondition är en defus dimma bara! medans man i verkligheten får gå fram och tillbaka mellan skrivbordet, och verkstaden tills man får det att funka!

Konstigheter exempelvis att man alltid själv är ansvarig för det tillstånd man befinner sig i!
Jämtemot det, ett Brottsoffer är inte ansvarig för sitt tillstånd, det är gärningsmannen som är det!
Eller om en given handling inte regleras av författningen, då är den fri, det vill säga att man har rätt att göra så, även om någon drabbas negativt av den!

En gång i tiden skrev jag på ett Anställningskontrakt med Scientologikyrkan på Deltid, det var på kvällar och helger, och det hände 2 gånger, hösten 1982, och hösten 1984, det varade ungefär sammanlagt 1 månad, jag lät bli att komma bara, sen när jag dök upp där påstod dom att jag var ute-etisk (oetisk i vanligt språkbruk!), jag gick på det för jag var ung och extremt naiv, och hade tunnelseende angående det!
Men med åren när man funderade på saken, började mitt synsätt att vidgas, och började undra; om felet sitter hos mig varför har inte jag gjort detta mot det Auktoriserade Bevakningsföretag jag jobbar för, bara gjort detta mot kyrkan?
Då kom jag å tänka på Anita Lindbloms sång från sextitalet; ”Sånt är livet; den man förlorar vinner en annan”! Jag har aldrig skrivit på något kontrakt, för deras så kallade kontrakt är inte juridiskt bindande, det är kladdpapper om man så vill!
Det är standardavtal, det vill säga att det klappat och klart att skriva på, precis som ett mobilabonnemang, inte fri avtalsrätt som facket och arbetsgivaren kan sätta sig ner och komma överens i ett kollektivavtal, där parterna kan lägga till och ta bort efter eget gottfinnande! Ett standard avtal regleras av avtalslagen, dess 36§ föreskriver att oskäliga avtalsvillkor är ogiltiga, och andra stycket förbjuder att den Starke käkar den Svage

Avtalslagen
36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.

Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
https://lagen.nu/1915:218

Kyrkan pratar om; ”det största Goda för det största antalet dynamiker!”
Jag har alltid tyck att deras tillämpning är konstig, att den ”lille ska offra sig för den större!” Det måste vara så att en kedja inte är starkare än dess svagaste länk, det måste förre ligga en balans för att det ska fungera bra! Av en händelse på internet såg jag att högsta förvaltningsdomstolen har dömt så!
Här kommer ett litet smakprov på domen på Konsumentombudsmannens hemsida!

Citat:
Domstolen konstaterar att det inte har funnits en rimlig balans mellan parterna.
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/mal-domar-och-forelagganden/domar/domar-2018/dom-i-malet-ko--advisor/

Hade det varit idag då hade jag svarat Etikchefen Ken Nordqvist, att den situation som vi befinner oss i har du jobbat hårt för! För så fort jag kommer in på kyrkan så springer du och jagar en med en massa skit jag inte behöver! Ni har blivit utkonkurrerad av något som jag hade svårt att tacka nej till, och ni är för fattiga, och misslyckade för att kunna konkurrera med icke Scientologer! Dessutom lojalitet och plikttrogenhet är en färskvara som man måste förtjäna, vilket ni inte gör, jag förbehåller mig rätten att dra in det när jag vill, och att jag är anställd på vaktbolag för min försörjning, min beroende ställning av det till min försörjning, har gått i Borgen för att jag går att lita på!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-04-03 kl. 15:20.
Citera
2022-04-03, 18:17
Medlem
Det finns ett till bevis på att Scientologikyrkans Stafkontrakt inte är juridiskt bindande!
IMY Integritetsskyddsmyndigheten, då vid tiden Datainspektionen frågade år 2011, vilken Rättslig Grund kyrkan använder i sin personuppgiftsbehandling? Dom svarade att dom använder Samtycke som rättslig Grund för all personuppgiftsbehandling! Frågan hade uppkommit för Klaganden hade fått brev från Scientologikyrkan, men förstod inte varför, för hon har aldrig haft något med dom att göra, hon klagade hos kyrkan men vart ändå kontaktad, Kyrkan svarade Datainspektionen att det är en annan person med samma namn dom söker, och bestrider att Klaganden är den Registrerade i deras Foldrar! Se Datainspektionens Beslut!
https://docplayer.se/10567201-Tillsyn-enligt-personuppgiftslagen-1998-204-scientologikyrkan-i-malmo.html

Det var på PUL, Den gamla personuppgiftstiden innan GDPR!
Jag har inget skäl att tro att dom byt rättslig grund! Personuppgiftsbehandling med stöd av samtycke görs av jämbördiga parter, den får inte användas av Myndigheter, eller Arbetsgivare. Samtycke Definition;

Samtycke
Med samtycke menas varje slag av frivillig, specifik, informerad och otvetydig viljeyttring, genom vilken den registrerade, antingen genom ett uttalande eller genom en entydig bekräftande handling, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne.
https://www.imy.se/ordlista/#S

Samtycke vid Behandling av Personuppgifter
https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/rattslig-grund/samtycke/

Det ska vara lika lätt att ge sitt samtycke, som att dra in det!
Om man drabbas negativt om man drar in sitt samtycke, då gäller inte Samtycke som Rättslig Grund vid behandling av Personuppgifter! Om man berättar för andra inne på Scientologikyrkan att man tänker sluta på Staf av ekonomiska skäl, för man är trött på att utnyttjas som gratis, eller extremt billig arbetskraft! Om man då får en SP-Förklaring (En Fatwa), eller drabbas negativt för att man gått emot kyrkan i någon fråga, då gäller inte Samtycket! Ska det vara tvång involverat då måste dom välja Avtal som Rättslig Grund, exempel Anställningskontrakt, dom måste även följa annan lagstiftning! Så Scientologikyrkan har målat in sig i ett hörn, det är bara Reformation som kan rädda dom, en Kättare som moderniserar deras skrifter!

Även Jehovas Vittnen måste följa GDPR, om tänker knacka dörr, och prata om Bibeln och Jehova, och ta upp personuppgifter så måste det finnas samtycke enligt en Dom från EU sommaren 2018!
https://www.di.se/digital/eu-jehovas-vittnen-star-inte-over-gdpr/

Enkelt uttryckt; Det finns ingen lag i Sverige som tvingar en att jobba gratis åt Scientologikyrkan, oavsett vad man skrivit på, för tjafsar man med en vanlig Arbetsgivare då vill dom hellre sparka en, än att tvinga en kvar, för dom måste betala ut en Lön, vilket Scientologikyrkan inte behöver, för det är ju en bra affär för Scientologikyrkan att anställa personer som dom inte behöver betala ut någon lön till, och kalla det för "Det största Goda för det största Antalet Dynamiker!"
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-04-03 kl. 18:27.
Citera
2022-04-03, 21:36
Medlem
Ett förtydligande
Om man drar in sitt samtycke, kan inte kyrkan skriva ut en SP-Förklaring (En Fatwa), därför att den personuppgiftsbehandlingen är olaglig, så vida dom inte hittar någon annan rättslig grund, vilket jag har svårt att se att det finns! Om man har en konflikt med kyrkan för man anser att det är ett slöseri med medlemmarnas pengar att använda dom till att köpa in Ideala Byggnader, och dom tänker tilldela en etiktillståndet Fiende skriftligt, så kan dom inte göra det heller, om man drar in sitt samtycke! Om någonting negativt händer en om man slutar som medlem, eller anställd om man i samma veva drar in sitt samtycke, då får inte Scientologikyrkan använda samtycke som Rättslig Grund vid behandling av Personuppgifter från första början!
Citera
2022-04-05, 17:40
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Scientologin är död, säger mannen som utger sig för att vara Reinkarnationen av Scientologins Grundare L. Ron Hubbard, och som ersatte det med Esperianism!

Ifråga om den personen finns det ytterligare ett senare uttalande i området, och det lyder så här:

Citera
2022-04-05, 17:41
Medlem
isasos avatar
(Fortsättning från föregående inlägg)

Citera
2022-04-05, 17:43
Medlem
isasos avatar
Ifråga om datalagsstiftning är du säkert mer insatt än mig i det mesta, min omedelbara lekmannakunskap sträcker sig mest till att allmänt känna till (även om detta baseras på några år gamla kunskaper) att man bland annat kostnadsfritt skall kunna skriva till vilken Sverigebaserad organisation som helst och be att få ut samtliga uppgifter som de har lagrade som berör en själv, samt att kunna be om att samtliga befintliga uppgifter om en skall raderas.

Sett till scientologins policy skall deras organisationer dock aldrig ta bort uppgifter angående deras "klienter" (och som klient räknas vem som helst som har köpt bara något så litet som en bok, och i praktiken sparar de mycket möjligt uppgifter även om man bara köpt ett litet häfte eller t.ex. gjort deras OCA-test) ur deras primär-register såvida inte personen hotar med polisanmälan, och även om personen faktiskt hotar med polisanmälan tar man inte bort uppgifterna för det, utan flyttar informationen till ett s.k. "Ask Off"-register och gör en anteckning i primärregistret om att informationen finns i Ask Off-registret.

Detta skulle i praktiken kunna innebära att man uppger att man har raderat en persons uppgifter ifall man ser att dessa ligger i Ask Off-registret samtidigt som man i praktiken inte har det, men jag kan inte säga att det nödvändigt FAKTISKT går till så, utan detta är spekulation om att det eventuellt skulle kunna gå till på sådant vis...

Det skulle kunna gå att tänka sig att någon förr eller senare tar sig för att försöka bestrida detta på "Panoussis"-nivå (ifall någonting sådant inte redan har gjorts...https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenon_Panoussis), men utifrån vad jag omedelbart kan dra mig till minnes känner jag inte till ifall någonting sådant faktiskt har hänt...
Citera
2022-04-05, 20:43
Medlem
Det är svårare idag att mygla, för det finns en Princip som heter Ansvarsskyldighet!
Vilket innebär att det inte räcker med att den Personuppgiftsansvarige Scientologikyrkan följer Dataskyddsförordningen GDPR, för dom måste även visa att dom gör det, och hur dom gör det, det måste alltså Dokumenteras att dom gör det!
Se grundläggande Principer för Personuppgiftsbehandling i Dataskyddsförordningen!
https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/grundlaggande-principer/
Citera
2022-10-17, 17:41
Medlem
Blackra1ns avatar
A billion years. My escape from a life in the highest ranks of scientology. Sjukt bra bok, har precis läst klart. Här får man verkligen en inblick hur sjuka dom är. Speciellt om man varit med ett tag.
Boken är skriven av ingen mindre än självaste Mike Rinder.
Citera
2022-10-18, 22:22
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
A billion years. My escape from a life in the highest ranks of scientology. Sjukt bra bok, har precis läst klart. Här får man verkligen en inblick hur sjuka dom är. Speciellt om man varit med ett tag.
Boken är skriven av ingen mindre än självaste Mike Rinder.

Framkommer det något nytt i boken som inte var känt förut?
Citera
2022-11-05, 17:58
Medlem
Alla kändisar som knyts hit i USA och övriga världen, får dom hoppa före i kön, gällande hemligheter?

Det är väl nån jävla stege man ska gå om jag minns rätt. Grundaren hade väl någon kontakt eller satt med information om utomjordingar?
Citera
2023-02-12, 18:01
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Alla kändisar som knyts hit i USA och övriga världen, får dom hoppa före i kön, gällande hemligheter?

Det är väl nån jävla stege man ska gå om jag minns rätt. Grundaren hade väl någon kontakt eller satt med information om utomjordingar?

Stegen kallas ofta för "The Bridge to Total Freedom (Bron till Total Frihet)" eller vardagligt helt enkelt för The Bridge/Bron, men från tidigare material som finns ute i "The Scientology Free Zone" beskrivs att den egentligen ursprungligen hette "The Bridge to a New Civilization". (Formellt heter bron också "The Classification, Gradation and Awareness Chart.")

Kändisar har inte i sig någon förtur i direkt bemärkelse ifråga om att få ta del av mer exklusivt Scientologi-material, men däremot får de om de är aktiva inom Scientologikyrkan specialbehandling inom så kallade "Celebrity Centers" och får sannolikt ofta vanligtvis sin andliga vägledning och Scientologi-utbildning av högre klassade auditörer, vilket gör att de ofta har möjlighet att göra snabbare Scientologi-framsteg och får därmed i praktiken goda möjligheter att få ta del av hemligt material tidigare än många "vanliga" församlingsmedlemmar...

Dessutom har rika kändisar bättre möjligheter att betala för sina tjänster än många andra, vilket också ger dem bättre möjligheter att ta del av hemligt material snabbare...

Scientologin har i officiell policy och i bandinspelningar som "Ron's Journal 68" stort fokus på att få in kändisar, då man ser det som bra PR och som ett bra sätt att skapa intresse för rörelsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in