2023-02-11, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jag uttryckte mig slarvigt.

Menade inte att man lagar mat med olja, utan att man bränner in olja in kolstålet (kallas "seasoning") - för att ge det en viss nonstickyta.
(Som nöts bort med tiden och måste göras om ett tag senare)

Man bör nog olja in dom lätt med papper efter tvätt.
För de kan ju börja rosta annars ?

De ska tydligen bli bättre med tiden, när de blivit lite svarta läste jag.

Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Gå ut och grilla dom på en grill istället. Sen förstår jag inte hypen med att man ska trycka till burgarna? Gör en vanlig burgare med lite goda såser och toppings bara? Eller meningen är att dom ska vara torra kanske?

Ja grillade burgare är jävligt fint sommartid. Älskar grillsmaken.
Har en stor fin grill som ska användas väl ifrån 1a april till senhöst.
Nu är den i litet utehusförvaring vintern.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jo, det gjorde liksom jag också när jag som tonåring inte riktigt visste bättre. Eller sämre för den delen. Det var inte riktigt det vi sa. Det vi sa är att givetvis skaffar man sig prylar för ens intresse, om man faktiskt är intresserad av det och inte bara hoppar på något för att det är trendigt. Och visst är det gott. Men godare än o-smashade? Klart oklart, i alla fall i min mun.

Smashar du burgare i tid och otid och tycker att det är värt, så tänker inte jag lägga mig i.
Men smashar du för att andra gör det, så är du ju bara töntig.
Huruvida det är gott eller är en icke-faktor.

Vintertid och regniga sommardagar blir det Smashat.

Föredrar grilla faktiskt sommar

Kul med variation ju.

.

Ni som bor i sthlm bör gå äta på BAP, Sveriges godaste hamburgare ?
De är tvåa i Burgerdudes lista som är seriösa när det kommer till burgare.
De har ätit och recenserat över 300 burgarhak i Sverige tror jag det är, Och totalt över 600 i världen.

Bap kör såklart smashat med. Det gör faktiskt alla i toplistan
Men det finns usla smashburgers med.
Viktigt med bra kött och rätt teknik.
Videon jag länkade innan av SM Burger kocken är väldigt sevärd.
Alla borde se den, för alla älskar väl goa burgare ?

Det är inte svårt med rätt verktyg och rätt råvaror lyckas hemma som ni ser i Videoklippet

Burgerdudes Vi är världens största webbplats för recensioner av hamburgare, vi har idag recenserat 623 restauranger. Redaktionen på Burgerdudes har ätit burgare ihop sedan 2009, och när burgarboomen kom till Sverige 2012 så hävdade alla helt plötsligt att de var bäst i Sverige.

Här är deras video Sveriges bästa burgare 2022
https://youtu.be/vhZ5Kese_y0

Sveriges bästa hamburgare top 5

1
Fortfarande Sveriges bästa burgare!
Funky Chicken Food Truck har gjort det igen! Efter att vi utsåg dem till Sveriges bästa burgare förra året så har trycket varit enormt på Augustendalstorget i Nacka Strand, och det är ofta kö med vallfärdande burgarälskare innan de ens har öppnat luckan klockan 10.30 på vardagar. Men i stället för att rucka på sitt koncept eller falla för trycket så har de steppat upp och levererat burgare efter burgare i världsklass! Vi vågar nog säga att de är bättre än någonsin, och de håller tveklöst kvar förstaplatsen.

2
Burgers and Pastrami – BAP
Stockholm
Överlägset bäst på Östermalm
På Östermalm i centrala Stockholm ligger Burgers and Pastrami, mest kända som BAP. Restaurangen, som öppnade 2017, inger en lyxig känsla med dov belysning och modern inredning. Menyn är kort och koncis med väl komponerade burgare. Det senaste året har de lagt väldigt mycket energi på att verkligen hitta de bästa ingredienserna och finslipade sista detaljerna. Och det syns på de välbalanserade och smakrika burgarna de serverar. Det har varit ett sant nöje att följa utvecklingsresan som de har gjort och det är med glädje vi låter dem ta ett otroligt stort kliv uppåt på årets topplista. Det här är vår favoritburgare när vi är i Stockholm City.

3
Stigbergets Fot
Stockholm
En hängmörad lyxburgare
Stigbergets Fot är en ölbar mitt i sluttningen av Götgatsbacken på Södermalm i Stockholm. Primärt serverar de öl från Stigbergets Bryggeri, men även utvalda sorter från andra bryggerier. Maten står Barrels Burgers & Beer för, men till skillnad från deras ordinarie meny så är burgarna markant färre. Dessutom använder de sig av hängmörat kött, och det är en riktig fullpott! Köttet ger en djup och intensiv smak, och är väl balanserad med övriga ingredienser. Sesambrödet är också en frisk fläkt på burgarhimlen. Det är här en lyxig burgare du definitivt ska unna dig när du har det där riktigt djupa suget.

4
Shalle's Burger
Stockholm
Stjärnskottet från Kista

5
Rockin' Grill
Stockholm Norra Djurgårdsstaden
Citera
2023-02-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Stor skeppshult + "hamburger" vikt. Alt. "Klämmgrill".
Äkta gjutjärn är ett måste..... Svårt att slå skeppshult....
Menar du att gjutjärn vore generellt ett måste för pannor etc? Eller menar du bara för denna form av klämgrill?

Visst är gjutjärn överlägset teflon och annan skit.
Men jag tänker att både gjutjärn och kolstål går lika bra.

(Normalt sett kanske gjutjärnspannor har högre massa och kan behålla lite högre temp utan att svalna oavsett hur mycket mat man kastar i pannan. Men med ett kolståls-stekbord på flera kilo borde det kanske inte va nåt problem)
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-02-12 kl. 14:29.
Citera
2023-02-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eduhere
Man bör nog olja in dom lätt med papper efter tvätt.
För de kan ju börja rosta annars ?

De ska tydligen bli bättre med tiden, när de blivit lite svarta läste jag.
De kan va lite känsliga för rost men det räcker att de torkar någorlunda fort. Man behöver inte olja in kolstål efter varje rengöring, sååå känsligt är det inte.

Det räcker med att göra en seasoning när de är nya, så håller den ganska många användningar.

Har man tur kan en kolstålspanna bli helt svart redan efter första seasoningen. Men ibland kan det ta ett par försök.

Detta inlägg hade bra text om detta
(FB) Kolstål Stekbord till SmashedBurgers. Värt pengarna ?
Citera
2023-02-13, 00:59
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Menar du att gjutjärn vore generellt ett måste för pannor etc? Eller menar du bara för denna form av klämgrill?

Visst är gjutjärn överlägset teflon och annan skit.
Men jag tänker att både gjutjärn och kolstål går lika bra.

(Normalt sett kanske gjutjärnspannor har högre massa och kan behålla lite högre temp utan att svalna oavsett hur mycket mat man kastar i pannan. Men med ett kolståls-stekbord på flera kilo borde det kanske inte va nåt problem)

Båda är ju riktiga material. Har ej sett användning av kolstål
i proffs utr. Gissar på att det är ett pris vs massa fråga.
Stål har ju ochså legeringsämnen. Då bör man undersöka, vilka som använts i produkt.
Citera
2023-02-13, 01:44
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Såg att Burgerstore med flera säljer speciella Kolstål Stekbord till Smashed burgers.

Ett kitt går ifrån 1600-2600kr ca beroende storlek , med press, spade, stekbord, smältlock

Blir det så mycket bättre ?
Eller 'är det bara en hype som kommer försvinna kanske ?

De är ju inte så smidiga handskas med
väger fleera kilo ju.

Men såklart, lättare smasha och steka på ett bord flera biffar jämfört med vanlig stekpanna.
Så det är lite ge och ta.

Men viktigaste är ju stekytan och smaken.
Ska man skaffa ett kit ?
Eller är det onödigt

Är ju mat intresserad, det är man ju

Vilka fördelar och nackdelar finns med Kolstål Stekbord ? Förutom att det kostar extra.
Ett sånt där stort bord måste ta en bra stund att värma upp. Kan vara lite knepigt att använda också tänker jag, på en vanlig spis. Lägger man den bara på och kör max på alla fyra plattor eller vad?

Känns spontant som en ganska onödig grej för det vanliga köket. Jag skulle satsat på ett gäng fina stekpannor i kolstål istället, de är även användbara för allt möjligt i köket.

Jag har ett pizzastål som var på gränsen till ett onödigt köp för jag använder det så sällan. Fint att ha när man gör pizza, det är betydligt bättre än en vanlig plåt. Använder det ibland när jag bakar bröd också, typ pitabröd. Det tar inte upp så stor plats heller, ställer det på högkant i ett skåp. Men det där stekbordet ser inte ut att kunna förvaras så enkelt.
Citera
2023-02-13, 04:39
Bannlyst
Tack för era tankar och tips.

Jag gör som så att jag köper först en Stekpanna vanlig i Kolstål.
Den kan man ha till så mkt annat. Wok , steka kött, ja allt .

Och skulle det vara fantastiskt till smashade burgare så kan man fundera på sådant bort sen.

Värmen sprider fort i dessa, jag tror man ska köra stora plattan och steka kötten där, och ha bröden
längre upp utan platta på.
Vill man däremot steka smashat kött på hela bordet så får man ju dra på fler plattor.
Värmen sprids fort i dessa läste jag.

Nu såg jag hur man smörjer in pannan.
Den ska bli helt svart, det ryker som fan.
Det får bli göra det ute. Har Camping gasol spisplatta portabel.
Här är video hur Kolstål ska köras in om man köpt helt ny

HUR BRÄNNER MAN IN EN KOLSTÅLSPANNA?
Första steget när du bränner in en kolstålspanna
Allra bäst fungerar en stekpanna i kolstål om du börjar med att bränna in den, som i filmen lite längre ned på sidan (obs! Du behöver inte göra det i samma snabba tempo som i filmen). Var beredd på att detta kommer att bli osigt; öppna fönstret, maxa köksfläkten och stå inte under en rökdetektor som går direkt till brandkåren. Häll lite olja i pannan, förslagsvis rapsolja, som du smetar ut med en trasa. Med "lite" avses en så liten mängd att den gör ytan fuktig, snarare än blöt, av olja. Precis som när man målar med färg blir resultatet bäst när man målar många tunna lager och väntar mellan dessa. Ställ pannan på plattan och vrid upp värmen (har du induktion: Akta dig för att gå på med för hög värme direkt, då kan pannan slå sig!) och kör tills det ryker. Bokstavligt talat. Om du använder något annat än gasspis rekommenderar vi att du endast bränner in botten av pannan eftersom det är stört omöjligt att få snygga svarta kantar på en häll. Fukta trasan med lite mer olja och smeta ut ett nytt tunt lager runt om i hela pannan. Skillnaderna i temperatur märks tydligt på hur snabbt oljan antar den bruna färgen. Upprepa proceduren fem, sex eller sju gånger tills pannan är skimrande svart – det är varken svårt eller tidskrävande, men det är viktigt om du vill få ut max av pannan.

nbränningen ger nämligen en non-stickbeläggning, och kommer underlätta stekningen väsentligt! En rätt instekt panna i kolstål ger alltså det bästa från två världar: Som en gjutjärnspanna i smaken och en släpp-lätt-panna i stekningen, fast med betydligt längre hållbarhet än den sistnämnda.

Se filmen när Richard bränner in kolstålspanna
https://youtu.be/P4O6FFx2itE

Återkommer sen hur Kolstål med Smashedburger är vs Vanlig och även Gjutjärns
då jag redan tillagat med båda.
Det kommer ta par veckor då jag ska iväg om några dagar en sväng.
Citera
2023-02-13, 04:43
Avslutad
Citat:
Hamburgare är för nutiden vad poker var 2005; ett sätt att sälja på dumskallar en massa prylar så att de kan imponera på granngubbarna i radhusförorten.

Kommer du ihåg alla pokerbord och väskor med plastmarker som såldes? Var finns det nu? I garaget eller på tippen. Där kommer även alla burgarprylar att hamna när hajpen försvunnit.
Citera
2023-02-13, 08:52
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Såg att Burgerstore med flera säljer speciella Kolstål Stekbord till Smashed burgers.

Ett kitt går ifrån 1600-2600kr ca beroende storlek , med press, spade, stekbord, smältlock

Blir det så mycket bättre ?

De är ju inte så smidiga handskas med
väger fleera kilo ju.

Men såklart, lättare smasha och steka på ett bord flera biffar jämfört med vanlig stekpanna.
Så det är lite ge och ta.

Men viktigaste är ju stekytan och smaken.
Ska man skaffa ett kit ?
Eller är det onödigt

Är ju mat intresserad, det är man ju

Vilka fördelar och nackdelar finns med Kolstål Stekbord ? Förutom att det kostar extra.

Jag har ett "gourmetstål".

Det ger väldigt bra stekyta för burgare. Men det ger även mina gjutjärnspannor. Det fina med gourmestålet är delvis att man får mycket yta att steka på. Sen är ytan, till skillnad från gjutjärnspannan, helt slät. Vilket gör att man kan skrapa mycket hårdare.

Stekspaden man får med är mer en spackelspade än en normal stekspade. Man kan smasha sin burgare utan fett. Även om den fastnar i stekbordet får man utan problem loss burgaren intakt.

Har du redan bra gjutjärn eller kolstålspanna skulle jag inte köpa ett stekbord. Använder mitt sällan.
Citera
2023-02-13, 15:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Hamburgare är för nutiden vad poker var 2005; ett sätt att sälja på dumskallar en massa prylar så att de kan imponera på granngubbarna i radhusförorten.

Kommer du ihåg alla pokerbord och väskor med plastmarker som såldes? Var finns det nu? I garaget eller på tippen. Där kommer även alla burgarprylar att hamna när hajpen försvunnit.
Så sant.
Citera
2023-02-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Båda är ju riktiga material. Har ej sett användning av kolstål
i proffs utr. Gissar på att det är ett pris vs massa fråga.
Stål har ju ochså legeringsämnen. Då bör man undersöka, vilka som använts i produkt.
Det är tydlig väldigt poppis bland proffs

KOLSTÅLSPANNOR: DÄRFÖR ÄR DE KOCKARNAS FAVORIT
2020-05-18
Kolstålspannan är din nya bästa vän i köket och har varit kockarnas favorit i åratal.
https://bagarenochkocken.se/blogg/kolstaalspanna/
Citera
2023-02-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg

Bra poäng med poker.
För jag tror de pokerintresserade verkligen trodde att poker va här för att stanna.
Det va ju ingen nymodighet som uppstod på skolgårdar. Som Pogs, Tamagochi eller Goemon :P
Utan en av de mest klassiska etablerade spelen, som fick ett uppsving in i mainstream.
Så va inte helt orimligt att tro att det va mer än en fluga, men ja nu är det många som har marker i källaren.

Burgar-vågen känns som den pågått jättelänge. Känns som den började där runt 2005 eller 2008 eller nåt.
I Sverige peakade den kanske 2012 med att alla snackade Flippin' Burgers och "maler du 70-30 eller 80-20?"

Jag trodde den skulle dö ut runt 2017, och ersättas av nåt helt annat som Gnocchi, Gulasch, Kebab eller vad som helst. Men burgarna har bara ökat.
Varit en av de mest långlivade mat-trenderna jag minns. Den har levt längre än The Beatles karriär.
Det har väl kommit mycket andra mat-trender i Sverige under tiden (Napolitansk pizza, tjatet om "en äkta carbonara", Ramen, bowls, "riktiga tacos" etc) men burgarna har aldrig dalat i populäritet.

Men visst, att det nu är Smash Burgers som trendar känns tillfälligt.
Jag minns en period när jag kollade på videos om burgare och kockarna sa "en bra hamburgare ska va luftig, hög, rosa i mitten - INTE tillplattad och kompakt"

En vända serverades massa avancerade dyra tjocka stora bugare med konstiga toppings som tryffel och mögelost - innan det blev mer trendigt med enklare cheeseburgare.

Men nu finns väl iofs båda.
Känns som trenden bara växt och man nu både kan hitta tjocka burgare, smashburgare, konstiga burgare - vad man än vill ha.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-02-14 kl. 20:36.
Citera
2023-02-15, 01:07
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Det är tydlig väldigt poppis bland proffs

KOLSTÅLSPANNOR: DÄRFÖR ÄR DE KOCKARNAS FAVORIT
2020-05-18
Kolstålspannan är din nya bästa vän i köket och har varit kockarnas favorit i åratal.
https://bagarenochkocken.se/blogg/kolstaalspanna/

Snarare det gamla stora gjutjärnsstekbordet som är alla kockars favorit.
Har inte träffat en enda kock som har Kolstålspanna som favorit...........

Svenska/Nordiska kök är dock välutrustade. I andra länder, där de ej har råd med riktiga stekbord,
eller inte har strömnät som kan mata ordentlig 3fas in i kök. Så kör de gas och stekpannor......

Hade jag plats och ström så skulle jag vilja ha ett riktigt Stekbord hemma.
Med det menat, ej kina skämt leksaker, utan tex. : https://i.blocketcdn.se/pictures/9668482623.jpg?type=mob_iphone_li_large_retina

Dock den lilla haken. 9-12kw, över en timme att värma upp. Så låt säga 30-50kw/dygn x nuvarande eltaxa =

Men givet om man har plats å kan tänka sig att suga upp, upp till 1500kw extra per månad.... Vill ha...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in