2023-02-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Hur långt i graviditeten var hon när mordet begicks?

Vet man 100% att det är hon som är den misstänkta mörderskan? Om ja, hur vet man det?

Hon hade mindre än 1 månad kvar till att föda.

Vi vet att det är hon, det är bekräftat via Expressen, och hon är på pricken lik fantombilderna.
Citera
2023-02-12, 13:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Varför skall det blandas in totalt okända människor? En annan oidentifierad som den skyldige? Det har man hört tidigare men då från misstänkta. Det var en okänd som gjorde det! Nu börjas det. Pratet om att det var en okänd som gjorde det, inte den som lämnat DNA och fingeravtryck på mordplatsen. Jo , det har man hört förr

Men du inser väl att det finns en massa fingeravtryck och dna-spår i en genomsnittlig butik vid dagens slut? Min poäng är ju att om det fanns en tredje person kan denne mycket väl kan ha lämnat både fingeravtryck och dna men det har inte gått att skilja från alla de kunder som lämnat dna-spår och fingeravtryck i butiken. Vi kan ju lugnt utgå ifrån att polisen har ganska många spår från en plats där människor kommer och går hela dagen, men (förmodligen) inga mer spår som tydligt kan knytas till mordet.

Men vad förundersökningen kommit fram till vet vi inte - där kanske finns klara belägg för att man har dna från just mördaren. Kanske kvinnans hudrester fanns under offrets fingernaglar för att hon försvarat sig, eller liknande.

Min poäng är att utifrån det lilla vi vet är det anmärkningsvärt att det inte förefaller som om kvinnan hörts som vittne utan man bara släppte henne direkt när åklagaren sa att det är preskriberat om hon är GM. Men det kan också vara så att hon var så ovillig att samarbeta att man inte såg vittnesförhör som meningsfullt.
Citera
2023-02-12, 13:31
Medlem
Det som jag tycker är intressant med fantombilderna är ovan man är vid hur pass olika en person kan se ut framifrån och i profil.

Själv tycker jag att de två fantombilderna inte alls går ihop med varandra, att de måste avbilda 2 olika människor. Men i halvprofil stämmer mörderskan väl överens med den klassiska fantombilden(som också är i halvprofill) och rakt framifrån stämmer hon väl överens med den DNA-fantombilden(som också är rakt framifrån.

Jag tänker att denna ovana kan har förstärkts rätt så hårt av att mörderskan är av utländsk härkomst. Det finns nog en ännu större ovana både hos svensk polis och den svenska allmänheten vid detta.

Det är synd att man inte försökte att använda den klassiska fantombilden till att med hjälp av DNA fantombilden konstruera en ny fantombild i profil
Citera
2023-02-12, 13:33
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg

Vi vet att det är hon, det är bekräftat via Expressen, och hon är på pricken lik fantombilderna.

Det gör ju att jag undrar om det verkligen var hon som syntes barfota i Karlstad och sedan åkte tåg tillbaka. Hade inte ett vittne - dessutom vad jag förstår ett kvinnligt vittne om jag inte minns fel - lagt märke till att hon var höggravid?
Citera
2023-02-12, 13:35
Medlem
Bara så man hänger med helt säkert. Med fantombilder menas den datorgenererade (med tillhörande DNA analys) samt den som är skissad, korrekt? Eller finns det fler?

Citat:
Det som jag tycker är intressant med fantombilderna är ovan man är vid hur pass olika en person kan se ut framifrån och i profil.

Själv tycker jag att de två fantombilderna inte alls går ihop med varandra, att de måste avbilda 2 olika människor. Men i halvprofil stämmer mörderskan väl överens med den klassiska fantombilden(som också är i halvprofill) och rakt framifrån stämmer hon väl överens med den DNA-fantombilden(som också är rakt framifrån.

Jag tänker att denna ovana kan har förstärkts rätt så hårt av att mörderskan är av utländsk härkomst. Det finns nog en ännu större ovana både hos svensk polis och den svenska allmänheten vid detta.

Det är synd att man inte försökte att använda den klassiska fantombilden till att med hjälp av DNA fantombilden konstruera en ny fantombild i profil
Citera
2023-02-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det gör ju att jag undrar om det verkligen var hon som syntes barfota i Karlstad och sedan åkte tåg tillbaka. Hade inte ett vittne - dessutom vad jag förstår ett kvinnligt vittne om jag inte minns fel - lagt märke till att hon var höggravid?

Vittnesmålet från Karlstad är verkligen oklart. Huruvida kvinnan varit i Karlstad eller inte kan nog bara hon själv svara på. Här på tråden kom vi tidigare fram till att det verkligen inte skulle ge något annat än förvirring att spekulera i det.
Citera
2023-02-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novish123
Bara så man hänger med helt säkert. Med fantombilder menas den datorgenererade (med tillhörande DNA analys) samt den som är skissad, korrekt? Eller finns det fler?

Ja, jag det du kallar "den datorgenererade" kallar jag DNA-fantombild och det du kallar "skissad" kallar jag kallar jag "klassisk fantombild"
Citera
2023-02-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ja, jag det du kallar "den datorgenererade" kallar jag DNA-fantombild och det du kallar "skissad" kallar jag kallar jag "klassisk fantombild"

Got it. Då menar vi åtminstone samma bilder.
Citera
2023-02-12, 13:45
Medlem
Komma undan med mord för att man är 17 år och gravid, bli god man trots att man är kriminell, få skyddad identitet pga sitt ex trots att man är en barnmisshandlare och fortsatt kriminell när man lever med den skyddade identiteten.

Denna kvinna har utnyttjat det naiva svenska systemet till 140%
Citera
2023-02-12, 14:00
Medlem
atskitvlasovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jotaalfa
Inte vad jag vet! Har den personen inte skyddat id ser jag det inte som regelbrott att diskutera.

Om man googlar namnet på personen som hon blir gripen för olovlig körning tillsammans med så hittar man en person med samma namn i Göteborg. Han har öppen Facebook med mycket aktivitet. Har inte tid att gräva själv med det här, men om någon annan har lust kan det vara ett spår.
Citera
2023-02-12, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Men du inser väl att det finns en massa fingeravtryck och dna-spår i en genomsnittlig butik vid dagens slut? Min poäng är ju att om det fanns en tredje person kan denne mycket väl kan ha lämnat både fingeravtryck och dna men det har inte gått att skilja från alla de kunder som lämnat dna-spår och fingeravtryck i butiken. Vi kan ju lugnt utgå ifrån att polisen har ganska många spår från en plats där människor kommer och går hela dagen, men (förmodligen) inga mer spår som tydligt kan knytas till mordet.

Men vad förundersökningen kommit fram till vet vi inte - där kanske finns klara belägg för att man har dna från just mördaren. Kanske kvinnans hudrester fanns under offrets fingernaglar för att hon försvarat sig, eller liknande.

Min poäng är att utifrån det lilla vi vet är det anmärkningsvärt att det inte förefaller som om kvinnan hörts som vittne utan man bara släppte henne direkt när åklagaren sa att det är preskriberat om hon är GM. Men det kan också vara så att hon var så ovillig att samarbeta att man inte såg vittnesförhör som meningsfullt.
Släppte henne direkt? Hon har inte blivit ens blivit kontaktad av polisen i ärendet
Citera
2023-02-12, 14:13
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:

Var får du 1 månad ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in