Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Så ryssarna har kört igång en storoffensiv i Donetsk och inte ens klarat av att bryta igenom fronten, samtidigt som Ukraina befriat än mer territorium? I åtta månader har dessutom de efterblivna ryssarna försökt erövra Bachmut utan att lyckas. Det måste ju vara nån form av rekord. De här blir verkligen bara mer och mer dråpligt och patetiskt.
Starten på denna "jubileums-offensiv" specifikt är så makalös usel att jag personligen inte förmått accepterat att det är just det ännu - starten, alltså. Vad poängen med en tilltagen och synkad offensiv från ryssens sida längst en stor del av fronten skulle vara om inte just ett försök för att låsa upp situationen vet jag samtidigt inte.
Sett till de ryska förlusterna och all den information Ukraina/Väst erhållit under detta "test inför den riktiga offensiven" (ett av argumenten som faktiskt florerar därute) känns samtidigt som en väldigt dyrköpt lektion om så vore anledningen. Specialförband, dessutom.
Mordor lär i vilket fall ha ackumulerat en rätt tilltagen koncentration med kött/materiel bakom egna frontlinjer i detta nu och som jag antar är på plats i väntan på att någon blåser i en visselpipa; att avkasta tsaren nått konkret inför årsdagen av tredagarsoperationen.