2023-02-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Men att ha ambitionen att bli ett natoland är uppenbart ett riskabel företag.

Att vara granne med Ryssland har alltid varit en riskabel situation.
Citera
2023-02-12, 08:36
Medlem
lapons avatar
Förutom allt annat som sker så ska Putin ge sitt budskap till den ryska Senaten den 21:a februari, åtföljt av konsert i Kreml - och - FN:s generalförsamling ska dra Ukraina-frågan igen den 22 och 23:e februari.
Den 24:e februari är årsdagen för ryska arméns invasion i Ukraina.

Men nu har UFO:n börjat dyka upp över Kanada ...
-
Citera
2023-02-12, 08:36
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Märkligt påstående.

Ryssland invaderade och annekterade Krim samt startade ett separatistkrig i Donbas 2014, långt innan Nato var aktuellt. Det räckte att stora delar av Ukrainas politiker och medborgare vände sig mot EU.

Jag har för mig att Ukrainas eventuella natomedlemsskap var på tapeten 2008 någon gång. Diskuterades på en säkerhetskonferens i Europa där Ryssland deltog.
Citera
2023-02-12, 08:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Att vara granne med Ryssland har alltid varit en riskabel situation.
Ja att vara granne med en stormakt, kräver att detta faktum är en grundsten för hur en mindre granne agerar. Finlands alliansfrihet har ju fungerat hitintills. Vi får se hur det går nu. Det här är ju sådant som tar decennier att utvecklas och lägga sig till rätta.
Citera
2023-02-12, 08:49
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ja att vara granne med en stormakt, kräver att detta faktum är en grundsten för hur en mindre granne agerar. Finlands alliansfrihet har ju fungerat hitintills. Vi får se hur det går nu. Det här är ju sådant som tar decennier att utvecklas och lägga sig till rätta.
Tycker du att det var ett misstag av baltikumländerna att ansluta sig till Nato också?
Varenda medborgare i Estland, Lettland och Litauen pustade nog ut av lättnad.
Citera
2023-02-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Står du bakom USA:s krig mot Europa? Det egentliga kriget som du väljer att ignorera.

Ah så du tänker att vi alla ska se bortom det väldigt riktiga och pågående kriget med hundratusentals döda för att fokusera på någonting annat som du och några andra extra initierade har förstått. Vi kan ta en sak i taget och först fokusera på den meningslösa masslakt som startades av Putin.
Citera
2023-02-12, 08:51
Medlem
Snapcounts avatar
Bundeswehr startar tydligen nästa veckas utbildning av ukrainska soldater på Leopard 2

Några av soldaterna kommer, enligt "spegel" direkt från frontlinjen nära staden Bakhmut. På Munsters övningsområde har ukrainska enheter utbildats på stridsfordonet Marder infanteri sedan slutet av januari.

Enligt "Spiegel" -informationen planerar Bundeswehr en slags turbokurs: På bara sex till åtta veckor bör de ukrainska soldaterna lära sig grunderna för att driva det komplexa vapensystemet, och de bör också lära sig samspelet mellan Leopard-stridsvagnar och Marder-infanteristridsfordonet. Normalt tar träningen av lagen flera år. Om allt går enligt plan ska soldaterna återvända till frontlinjen med leopardstridsvagnarna i slutet av mars, enligt tidningen.

https://www.welt.de/politik/deutschland/article243726559/Truppenuebungsplatz-Munster-Bundeswehr-startet-offenbar-naechste-Woche-Ausbildung-ukrainischer-Solda ten-am-Leopard-2.html

Även om ukrainarna har vana med stridsvagnar, så är jag lite bekymrad för en "turbokurs". Mycket skall klaffa...
Citera
2023-02-12, 08:51
Medlem
Citat:

Jag skrev Ryssland, inte valfri stormakt.
Citera
2023-02-12, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ah så du tänker att vi alla ska se bortom det väldigt riktiga och pågående kriget med hundratusentals döda för att fokusera på någonting annat som du och några andra extra initierade har förstått. Vi kan ta en sak i taget och först fokusera på den meningslösa masslakt som startades av Putin.

Jag tycker man ska se HELA bilden. Du kan inte titta på Rysslands invasion enskilt och isolerat bara för att det passar din verklighetsuppfattning.

När kartan inte stämmer med verkligheten så ritar man om kartan, inte verkligheten.
Citera
2023-02-12, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Jag tycker man ska se HELA bilden. Du kan inte titta på Rysslands invasion enskilt och isolerat bara för att det passar din verklighetsuppfattning.

När kartan inte stämmer med verkligheten så ritar man om kartan, inte verkligheten.

Det är din verklighet. Det är inte så många som delar den.
Citera
2023-02-12, 09:00
Bannlyst
Citat:
Det är din verklighet. Det är inte så många som delar den.

Jodå. Trots elitens ihärdiga försök att förvränga sanningen och förhindra en fri debatt så ser majoriteten hela bilden. Du tillhör en minoritet som blir mindre för varje dag som går.
Citera
2023-02-12, 09:00
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Jag skrev Ryssland, inte valfri stormakt.

Jag vet. Men saken gäller generellt i relationen mellan en svagare och starkare stat. Det är ofta klokt att höja blicken för att få syn på generella mönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in