En överlevande från Utøya nämnde i SvD att Norge tillsatt en ny extremismkommission.
Den förra rapporten (Gjørv-kommisjonen el 22. juli-kommisjonen) utredde själva händelsen/terrordåden och tangerade aldrig Breiviks motiv, radikalisering och extremism.
En inventering som ska en samlad bild om kunskapsläget ang extremism och radikaliseringsprocessen.
Ska lämnas in som rapport i slutet av 2023.
Bra initiativ, speciellt eftersom forskning kring ensamagerande gärningspersoner som TE har varit eftersatt.
Forskningen har tidigare varit mer centrerad till terrorism kopplat till celler/grupper.
... Och det behövs för prevention.
För att vården vilar på just forskning och beprövad erfarenhet. Likaväl som att det berör rättsväsendet och identifikation.
"Idag har regeringen tillsatt en extremismkommission för att få mer kunskap om radikalisering och extremism.
– För att förhindra radikalisering och extremism behöver vi mer kunskap. Och vi behöver se den kunskap och erfarenhet vi redan har i ett sammanhang. I dag har regeringen tillsatt en extremismkommission som ska bidra till detta, det är vi skyldiga samhället, säger statsminister Jonas Gahr Støre." https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-oppnevner-ekstremismekommisjon/id2918158/
Senast redigerad av develi 2023-02-11 kl. 09:35.
Men det är mil till att sen börja dalta med en mördare som är sönderknarkad och paranoid och tro på allt han säger utan minsta reservation.
Det här är ett bra exempel på hur du hela tiden gör halmgubbar och fabulerar (dessutom på ett absurt otrevligt sätt): Jag har inte skrivit ett ord om att ”dalta” eller ”tro på allt han säger utan minsta reservation”. Du är helt oseriös i din argumentation.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
TE är dömd för mord och förberedelse till terroristbrott.
Forumet är terrorism och inte om psykiatri som svensk sjukvård.
Precis. Och TE har uppgett missnöje med samhället, främst psykiatrin, som orsak till dådet. Det finns alltså en fundamental koppling till psykiatrin.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska du repetitivt gnälla får du speca dig om felaktiga sakuppgifter.
Jag ”gnäller” inte – jag bemöter dina upprepade inlägg där du systematiskt ignorerar, avfärdar, förlöjligar eller argumenterar mot de skäl som TE angett för dådet. När du avfärdar TE:s argument och förklaringar avfärdar du även möjligheten att förstå det som har drivit honom till dådet.
Precis. Och TE har uppgett missnöje med samhället, främst psykiatrin, som orsak till dådet. Det finns alltså en fundamental koppling till psykiatrin.
Du citerade ur mitt separata inlägg om Norges nya kommission utifrån den TE beundrar, dvs Breivik.
Där då förhoppning om prevention beträffande radikalisering är målsättning och det ska göras en översyn om kunskapsläget, vilket inkluderar forskning.
Du har tidigare medgett att han genomgått en radikaliseringsprocess då jag tog upp ämnet.
Hur anser du att detta ska få sådana som Breivik och TE öppna käften inför vården?
Däri ligger nämligen en stor del av problematiken hos sk lone actor vid terrordåd.
Det är en mischmasch av extremism av olika slag, inte sällan för de dagbok eller skriver maniifest och de ägnar sig åt konspirationer om djupstat.
De är i direkta meningen inte ensamma då de läser på nätet om djupstat, deltar i forum eller chattar med likasinnade - de agerar dock ut ensamma.
Några har nån polare som de ökar paranoian ihop med, flertal ökar paranoian med droger.
Den TE identifierar sig med, massmördare Bryant med Aspergers drack alkohol dagligen.
De fantiserar om mord, drömmer om upprättelse och uppmärksamhet och vill hämnas.
De samlar på oförrätter, hat och är självabsorberade.
De använder oskyldigas liv för att de själva har i kompetens och brister och nån gång utsatts för nån kränkning.
Dessa abnormt störda personer är dock inte vanliga
Kom inte med SIP, hälsosjukvårdslagen, vårdplanering som svar.
Berätta hur samhället, familj, vänner, polis och Säpo samt vård ska kunna identifiera dem - då de mycket noggrant döljer sina planer på mord, tankar och fantasier.
Likt de flesta mördare.
Ljuger om att de läser poesi och inte radikala böcker och dementerar drigintag.
Det är ju precis den frågan som TE vill adressera med dådet. Dina inlägg visar dock tydligt att du är oförmögen att förstå det. Du är förblindad av din vilja att upprepat karaktärsmörda TE och vara allmänt otrevlig i tråden.
Vi har ett samhälle som skapar ohälsa och utanförskap som är en av mekanismerna bakom radikalisering. Samhället med psykiatrin i spetsen är alltså en del av problemet. Kanske till och med grundproblemet. Utanförskap och radikalisering i Sverige är alltså bland annat ett symptom på ett sjukt samhälle. Så länge samhället inte tar sitt ansvar är problemet olösligt.
TE har uppgett missnöje med samhället, främst psykiatrin, som orsak till dådet
Javisst. Det är hans upplevelse. Har aldrig sagt annat.
Citat:
Du är förblindad av din vilja att upprepat karaktärsmörda TE
Jag har skrivit det upprepade ggr:
Det är du som är ifrågasatt. Ska det vara så väldigt svårt att begripa?
För övrigt har jag nyss citerat Säpo. Du påstår att jag ljuger trots att det är samma saker som jag diskuterar.
Att du sen vill undvika de mindre trevliga uppgifterna märks mer än övertydligt.
Hans omständigheter relaterat till boende, droger och likaså tidigare kriminalitet vill du helst sopa under mattan.
Om TE ur FUP: "Han kände att han ville ge igen på majoritetssamhället för de övergrepp som de, enligt honom, hade utsatt honom för."
Jag dementerar öht inte hans motiv.
Han tycker fasansfullt synd om sig själv.
Han beskyller staten, samhället, svenskar, forna lärare, elever och psykiatrin.
Jag ifrågasätter däremot det han påstår när han projicerar skuld.
En upplevelse är nämligen inte det samma som en ultimat sanning. Även om han garanterat har upplevt svårigheter som socialt inkompetent och att det givetvis är beklagligt att mobbas som barn.
Se spoiler ang att hans påstående ska tas med viss reservation.
▪️Han inbillar sig till exempel att han varslat om dådet:
Det han tweetat om Bryant är helt orimligt att begripa. En länk att nån lyckats fota honom i fängelset.
Han påstår även att han gjort "väldigt uppenbar signalering" - och lägger upp en låt med Leonard Cohen.
▪️Ett annat problem är hans självabsorbtion och totala brist på självinsikt. Vilket påverkar bedömningsförmågan negativt.
Mördare projicerar inte sällan skuld på andra och ser sig som offer.
Speciellt om de är egocentriska.
▪️Att han är gravt autistisk lär inte förbättra oddsen ang det kognitiva (dvs låg central koherens).
Överblick/perspektiv är inte det starkaste kortet och överfixering, bokstavstolkning och risk för tunnelseende är ett dilemma.
Vilket påverkar bedömningsförmågan negativt.
Speciellt om vederbörande kompletterat med droger och kvalat in på RPV...
▪️Han beskyller skolan. Att han inte fick hjälp:
På den tiden fyllde han i formulär om att allt var som det skulle. Han sa inget då heller till skolhälsovården.
Noll koll på eget ansvar, och full projicering.
Den diskrepans som RPU varnar för.
▪️Han beskyller psykiatrin, döljer och ljuger.
Avsäger sig vård. Vill styra frågor till minimalt antal och avbokar uppföljning.
▪️Utöver detta är han paranoid. Har använt hallucinogener, benso och centralstimulerande och totalt tappat det.
När han väl berättar sin story (förhör) pga att han mördat - så är han klassad som allvarligt psykiskt störd. Sådana personers berättelser kan liksom ha en diskrepans ang sanningen...
▪️Han är helt ute i det blå i nåt flum via hallucinogener där han ser tecken i kråkflockar, uggleliknande varelser och inbillat sig vara jättebra på att tolka drömmar som då leder pojken att följa sina "sanningar".
Han ser omen och tecken överallt, om det så är Leonard Cohens Manhattan eller annat.
Du går all-in mot psykiatrin och ser TEs ord som det ultimata och köper hans projicering utan minsta reservation.
Ena stunden är han så psykiskt störd att han knappt kan vara ansvarig för nåt 10 år bak i tiden - i nästa andetag är han så trovärdig.
... Med paranoia i full blom, bedömd enligt RPU att inte vara vid sina sinnens fulla bruk.
Hur gärna du än vill göra honom till en stackars mainstream patient och offer - så har han hamnat i detta forum för att han de facto är en mördare som även förberett terrorbrott.
Han är udda inom kriminologi. Det är ett mycket ovanligt brott.
Även om du kommer med dina domedagsprofetior om spökpojkar.
Han är därför inte jämförbar med andra patienter urskiljningslöst. Han är inte ens jämförbar med gemene man inom autistspektrat.
Jag har lyft frågan om radikalisering och prevention flera ggr utan att du knappt brytt dig.
Där ingår att försöka uppmärksamma potentiella terrorister för att skydda samhället.
Det handlar då om TE och psykiatrisk vård.
Allt du åberopar som en självklarhet och nåt som vården minsann borde åtgärdat, är retroaktiv information och ett fundamentalt problem:
Den infon hade inte psykiatrin.
Det är också korkat att inte ta hänsyn till.
TE tackade nej till terapi. Förutom behov av avgiftning - ang både radikalisering och droger - så lär den terapeuten ha behövt jobbat nåt extremt med hans bristande självinsikt och för att plocka honom ur offerrollen.
Om den bejakas odlas snarare psykisk ohälsa.
Han har suttit och ältat år ut och år in och inbillar sig ha nåt traumabaserat syndrom istället.
Han behöver acceptera att han har svår autism och det som tyvärr medföljer. Därmed inte sagt att han ska lämnas isolerad vind för våg.
Om han nu inte klarat av universitet. Distansstudier?
Vore iaf mer givande än hans sjuka Operation Werwolf (tysk stavning).
Om det nu inkräktar så extremt på den sociala arenan att han inte ens klarar studier på uni - acceptera förtidspension.
Han beskyller psykiatrikern. Trots att han själv inte ens ville ha nån ny arbetsplacering och sa upp kontakt med kommunen.
Hans ersättning ballade givetvis ur pga detta.
Om han nu inte trivs med boendet, den dementa och psykiskt störda mormorn, den överambitiösa morsan och att de rör sig i trädgården och stör honom:
Sluta knarka och flytta med stöd av LSS.
Eller acceptera.
Inse att de ställer upp i en ganska omöjlig situation och var tacksam.
Det är inte alla förspänt att få en egen lägenhet byggd med full service till lågt pris.
Han är så jävla självabsorberad och gnällig.
Kom överhuvudtaget inte med nån SIP som ska lösa allt likt en Schweizerkniv.
Komplexa problem löses inte med simplistiska lösningar.
Han säger nämligen inte ett skit i nåt forum om varken boende, förtidspension, knark, hat, en morsa som påstås kväva honom.
Förrän han gnäller retroaktivt. När han väl nått sitt mål att mörda.
Han är en person som fantiserat om mord i flera år och noggrant dolt detta likt andra mördare. Han planerade dådet och agerade inte impulsivt:
"FL: Hur länge skulle du säga att du har förberett dig på det här?
TE: Alltså jag har haft en insikt var det lutar åt i flera år."
Han ansåg sig tvungen att mörda. Det var han givetvis inte.
Om han nu inte åbropar typ craving och urge likt seriemördare, som inbillar sig att iscensätta mord skulle vara en förlösande ventil och få stopp på fantasierna.
"Och jag var tvungen att mörda någon. Och jag var tvungen att sikta någonstans."
"Theodor resonerar återkommande kring att han kände att han inte hade något alternativ än att göra det han har gjort."
"På frågan om det var viktigt för Theodor att någon skulle dö svarade han att han kom till
insikt att det inte fanns någon annan utväg, att det krävdes."
Att mord är en bra lösning enligt TE är inget nytt som uppstått juli 2022.
Mijailovic diskuterade han redan 2015 då de pratade om att mörda Reinfeldt. Tre år senare vill RE se Lööf hängd i en lyktstolpe.
Han identifierar sig med mördarna.
Tycker Breivik och Mangs var beundransvärda.
Coola Aspies.
Mördarna Bryant och Mijailovic känner han samhörighet med. Inbillar sig att sistnämndas mord hade kunnat ge bättre vård.
Han låter som en copycat som försöker upprepa Mijailovics galenskaper.
"Theodor beskriver att mordet på Anna Lindh hade kunnat få samhället att se att man behöver omhänderta och hjälpa de psykiskt sjuka (..)"
Senast redigerad av develi 2023-02-12 kl. 11:25.
För övrigt har jag nyss citerat Säpo. Du påstår att jag ljuger trots att det är samma saker som jag diskuterar.
Att du sen vill undvika de mindre trevliga uppgifterna märks mer än övertydligt.
Hans omständigheter relaterat till boende, droger och likaså tidigare kriminalitet vill du helst sopa under mattan.
Jag sopar ingenting under mattan. TE:s problem betingas av den psykiska ohälsa som han förgäves sökte hjälp för. Det är psykiatrin som är ansvarig huvudman i Sverige – inte Säpo. Det är du som skapar rundgång och upprepar dig i långa inlägg.
Vi har ett samhälle som skapar ohälsa och utanförskap som är en av mekanismerna bakom radikalisering. Samhället med psykiatrin i spetsen är alltså en del av problemet. Kanske till och med grundproblemet. Utanförskap och radikalisering i Sverige är alltså bland annat ett symptom på ett sjukt samhälle. Så länge samhället inte tar sitt ansvar är problemet olösligt.
Jo, om man surfat för mycket alt-right, deep state, Matrix, red-pills, incelforum och andra konspirationer med en i grunden svartvit syn på tillvaron.
Där dryper det av självömkan om utanförskapet som nån oskyldig måste straffas för.
Att det är "samhällets" fel.
Du låter som om du högläser ur nåt manifest, professor Kalkyl.
Radikalisering vid terrorism är nämligen inte ett symtom på psykiatrin.
Då skulle det ske dåd var och varannan dag.
Det är snarare hans autism i kombination med med droger, extremism, konspirationer och new age flum som ställt till det i hans hjärna.
Att han odlat sjuka fantasier som isolerad.
Senast redigerad av develi 2023-02-12 kl. 11:20.
Jag sopar ingenting under mattan. TE:s problem betingas av den psykiska ohälsa som han förgäves sökte hjälp för. Det är psykiatrin som är ansvarig huvudman i Sverige – inte Säpo. Det är du som skapar rundgång och upprepar dig i långa inlägg.
Du skapar rundgång för att du kommer med såna här nonsensinlägg och flyr den aktuella problematiken kring hans radikalisering.
Säpo citerades för att visa vad TE ägnat sig åt i det fördolda.
Det som han döljer för psykiatrin.
De citerades även för att visa att det jag tar upp är fakta.
TE:s problem betingas av den psykiska ohälsa som han förgäves sökte hjälp för.
Förgäves sökte hjälp?
Han inbillar sig ha PTSD efter att ha träffat 8 överläkare från diagnosticering av Asperger 2013.
Citat:
Han sökte hjälp för ångest, social fobi och oförmåga att klara vuxenlivet. Hans isolering är en självklar konsekvens av att han inte fick någon hjälp.
Ja, han klarar inte av studier. Han var oförmögen att klara vuxenlivet socialt sett.
Då ska man inte klaga på den markservice han har via familjen.
Den tillbyggda lägenheten frigjorde även mycket pengar att knarka för.
Angående ångest så självmedicinerade han på eget bevåg sen minst 10 år med Cannabis och benso köpte han på nätet.
Läkaren vet inte om detta och de antidepressiva som sätts in skiter han i att ta.
Han kompletterade sen med LSD och andra hallucinogener för att bli klarsynt.
Han handlar för stora summor vilket ses på det förråd han byggt upp i lgh.
Om han flyttat han hade varit tvungen att sluta knarka. Ville han det?
Han vill inte ha nån ny arbetsplats och säger den upp kontakten med kommunen.
Via RPU ses även hur han avslutar kontakt med psykiatrin och avslutar antidepressiva.
Polis har hans journaler och ställer frågor ur dess dokumentering till psykiatrikern.
Men i din iver att framställa en mördare som stackars offer är du som teflonbelagd angående de uppgifter som inte gynnar din inställning.
Du lever i total förnekelse om vad han gör - och det mest intressanta är att du går via TE, som om du identifierar dig?
Att försvara en mördare in absurdum verkar inte riktigt sunt.
Du tar dig inte ens till en nivå att diskutera prevention angående radikaliseringsprocess vid terrorism.
Vilken normal människa som helst begriper att detta inte sker pga psykiatrin.
Enbart logiken och statistiken talar emot ett sånt påstående.
Psykiatrikern:
"Jag har erbjudit honom kontakt med terapeut men varken han eller mamman ville det."
" Helst ville han inte prata om någonting.
Han ville ha sina papper gällande aktivitetsersättning. Han har sagt att han inte behöver pengar då han bor hos sin mamma. "
"När hon kom med honom så var det alltid viktigt att han fick sina papper men att vi inte grävde upp i saker. Papperna var viktigt men också att han var i fred. Men hon har aldrig berättat om något problem med honom."
"Han ville att jag skulle fixa mötet så han inte behövde svara på några frågor."
"Han tyckte inte att han hade behov för några insatser. Anledningen han kom till oss var för att få ekonomisk hjälp från försäkringskassan."
" Pratade han något om sin familj under mötena?
Nej. Ingenting utom att han bodde hos sin mamma och att han inte behövde betala räkningar. Ofta har han sagt att mamma kan berätta. "
"Han har aldrig sagt något om att vara missnöjd mot psykiatrin. Det finns inte en enda anteckning sedan 2013 om det."
Misstänkte du att han använde narkotika?
Nej men man frågar alltid vid bedömningar. Han hade inte druckit alkohol eller rökt."
" Pratade han om ideologier?
Aldrig.
Uttryckte han några tankar som kan tolkas som radikalisering?
Aldrig."
Han inbillar sig ha PTSD efter att ha träffat 8 överläkare från diagnosticering av Asperger 2013.
Ja, han klarar inte av studier. Han var oförmögen att klara vuxenlivet socialt sett.
Då ska man inte klaga på den markservice han har via familjen.
Den tillbyggda lägenheten frigjorde även mycket pengar att knarka för.
Angående ångest så självmedicinerade han på eget bevåg sen minst 10 år med Cannabis och benso köpte han på nätet.
Läkaren vet inte om detta och de antidepressiva som sätts in skiter han i att ta.
Han kompletterade sen med LSD och andra hallucinogener för att bli klarsynt.
Han handlar för stora summor vilket ses på det förråd han byggt upp i lgh.
Om han flyttat han hade varit tvungen att sluta knarka. Ville han det?
Han vill inte ha nån ny arbetsplats och säger den upp kontakten med kommunen.
Via RPU ses även hur han avslutar kontakt med psykiatrin och avslutar antidepressiva.
Polis har hans journaler och ställer frågor ur dess dokumentering till psykiatrikern.
Men i din iver att framställa en mördare som stackars offer är du som teflonbelagd angående de uppgifter som inte gynnar din inställning.
Du lever i total förnekelse om vad han gör - och det mest intressanta är att du går via TE, som om du identifierar dig?
Att försvara en mördare in absurdum verkar inte riktigt sunt.
Du tar dig inte ens till en nivå att diskutera prevention angående radikaliseringsprocess vid terrorism.
Vilken normal människa som helst begriper att detta inte sker pga psykiatrin.
Enbart logiken och statistiken talar emot ett sånt påstående.
Psykiatrikern:
"Jag har erbjudit honom kontakt med terapeut men varken han eller mamman ville det."
" Helst ville han inte prata om någonting.
Han ville ha sina papper gällande aktivitetsersättning. Han har sagt att han inte behöver pengar då han bor hos sin mamma. "
"När hon kom med honom så var det alltid viktigt att han fick sina papper men att vi inte grävde upp i saker. Papperna var viktigt men också att han var i fred. Men hon har aldrig berättat om något problem med honom."
"Han ville att jag skulle fixa mötet så han inte behövde svara på några frågor."
"Han tyckte inte att han hade behov för några insatser. Anledningen han kom till oss var för att få ekonomisk hjälp från försäkringskassan."
" Pratade han något om sin familj under mötena?
Nej. Ingenting utom att han bodde hos sin mamma och att han inte behövde betala räkningar. Ofta har han sagt att mamma kan berätta. "
"Han har aldrig sagt något om att vara missnöjd mot psykiatrin. Det finns inte en enda anteckning sedan 2013 om det."
Misstänkte du att han använde narkotika?
Nej men man frågar alltid vid bedömningar. Han hade inte druckit alkohol eller rökt."
" Pratade han om ideologier?
Aldrig.
Uttryckte han några tankar som kan tolkas som radikalisering?
Aldrig."
Allt du (gång på gång) tar upp växte gradvis fram från 2012 (vilket du struntar i). Till slut insåg han att han aldrig skulle få någon adekvat hjälp. Vad menar du att han då skulle ha gjort som han inte redan försökt med?
Brevik som cool aspie - > Kallar sig the swedish Breivik.
Identifierar sig med Mijailovic 2014/15 - > ansåg att hans dåd borde ha gett bättre utslag för psykiskt sjuka.
Samma bullshit om att hämnas oskyldiga för att han samlar på oförrätter.
Typisk lone actor med andra ord. Mijailovic ser han ut att kopiera. Men ville väl ha en plats som gav mer uppmärksamhet.
Där kunde han ju vara pionjär också.
Citat:
Till slut insåg han att han aldrig skulle få någon adekvat hjälp. Vad menar du att han då skulle ha gjort som han inte redan försökt med?
Han har inte försökt ang det han gnäller över.
Vilket RPU visar.
Vilket citat läkare visar 2019-2022.
Han håller käften och planerar mord.
Han ansåg sig tvungen att mörda. Det var han givetvis inte.
Jag citerar herrn igen.
"FL: Hur länge skulle du säga att du har förberett dig på det här?
TE: Alltså jag har haft en insikt var det lutar åt i flera år."
Vilket verkligen inte är nåt han skulle ens ha övervägt. En totalt värdelös handling.
Lika värdelös som Mijailovic och andra dårar.
Hans andra idol Bryant sitter inlåst för evigt och byter till sig godis mot sexuella tjänster.
Senast redigerad av develi 2023-02-12 kl. 13:40.